Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@15:07:51 GMT

علت کندی ثبت سفارشات امروز در بورس چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۳۱۸۹

به گزارش اکوفارس، دهقان معاون فناوری بورس تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت کندی ثبت معاملات امروز در بورس اوراق بهادار گفت: علت کندی معاملات امروز بورس تهران فشار و حجم زیاد سفارشات بود و معاملات فرابورس بدون هیچ مشکلی انجام شد.

او افزود: امروز به علت فشار زیاد، سفارشات معاملات نماد‌های بزرگ با هماهنگی بورس تهران به صورت موقت متوقف شد تا معاملات نماد‌های کوچک‌تر با سرعت بیشتری انجام شود و نماد‌های بزرگ در ساعت پایانی کار بورس، مجدد بازگشایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فناوری بورس تهران ادامه داد: زمانی که بازار به سمت فروش می‌رود، فشار بیشتری به هسته معاملات وارد و موجب کندی معاملات می‌شود، اما با وجود تمام این موارد در انجام معاملات و ثبت سفارشات حق هیچ فردی از نظر اینکه سفارش یک نفر به جای فرد دیگر زودتر ثبت شود ضایع نشده است.

ارائه مدل جدید عرضه اولیه در سازمان بورس

دهقان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قرار است هفته‌ای یک عرضه اولیه ارائه شود، هسته مرکزی بورس قادر به پشتیبانی این حجم معاملات است؟ گفت: کارگروهی به همین منظور در سازمان بورس تشکیل شده است و قرار است  تغییراتی در مدل عرضه اولیه رخ دهد تا فشار کاهش پیدا کند و اگر این مدل ارائه عرضه اولیه اجرا شود فشار کمتری به سیستم معاملات وارد می‌شود.

او افزود: امیدواریم مدل جدید عرضه اولیه تا پایان همین هفته به جمع بندی و اجرا برسد که در این صورت می‌توانیم در هفته چندین عرضه اولیه داشته باشیم.

معاون فناوری بورس تهران درباره بومی سازی سیستم معاملات بازار سرمایه گفت: بومی سازی سیستم معاملات در دست طراحی است، اما بهره برداری از آن زمان بر است و حداقل دو سال برای راه اندازی آن زمان نیاز داریم.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: عرضه اولیه بورس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۳۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۶۰ درصد برق کشور از طریق بورس انرژی در سال ۱۴۰۳

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، احمدی حدید با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حضور مشترکان بالای یک مگاوات در معاملات خارج از بازار از سوی وزیر نیرو در اوایل سال گذشته، از افزایش حجم معاملات این بازار از حدود ١١ درصد در سال ١٤٠١ به حدود ١٤.٥ درصد در پایان سال ١٤٠٢ خبر داد.

وی افزود: میزان معاملات، روندی کاملا صعودی دارد به صورتی که در ماه‌های بهمن و اسفند ١٤٠٢ سهم معاملات صنایع در بورس انرژی به حدود ٢٠ درصد افزایش یافت.

احمدی حدید با تبیین وضعیت موجود گردش نقدینگی صنعت برق در طی سال‌های گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن بر تصمیم وزارت نیرو بر ضرورت تغییر روند جاری گردش نقدینگی تاکید کرد.

وی در ادامه به تشریح مدل جدید روابط مالی و گردش نقدینگی در شرکت‌های توزیع پرداخت که بر اساس آن سیستم تخصیص منابع بازنگری شده و ذی نفعان زنجیره تامین برق می‌توانند سهم خود از منابع واریزی به حساب مدیریت منابع را به صورت منظم و در یکشنبه هر هفته دریافت کنند. در این ساز و کار شرکت‌های توزیع هزینه‌های جاری خود را بر اساس میزان وصول مطالبات و براساس ضرایب اعلامی وزارت نیرو به صورت هفتگی دریافت می‌کنند. باقیمانده منابع موجود در حساب متمرکز نیز پس از کسر تعهدات قانونی توسط توانیر، به حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز می‌شود که باید نسبت به خرید برق از طریق بورس انرژی (معاملات سلف یا فیزیکی) اقدام کنند.

احمدی حدید با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد فروش برق نیروگاه‌ها از طریق بورس انرژی واریز خواهد شد، افزود: ظرفیت تزریق نقدینگی در حساب خرید برق شرکت‌های توزیع بین ٢٥ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه به حضور صنایع بالای یک مگاوات در بورس انرژی با مصرفی در حدود ١٠٠ میلیارد کیلووات ساعت، انتظار می‌رود بیش از ٦٠ درصد از مصرف کشور در سال ١٤٠٣ از طریق بورس انرژی تامین شود.

احمدی حدید ادامه داد: شرکت‌های توزیع موظفند به شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای خرید برق مورد نیاز خود (که در بورس خریداری نشده است) وکالت دهند تا در صورت عدم خرید برق طی بازه زمانی معین، مانده حساب شرکت‌های توزیع در بورس را برداشت و به حساب تولیدکنندگان برق حاضر در بازار عمده فروشی واریز کند.

وی افزایش سهم معاملات بورس انرژی به ٣٠ درصد در سال جاری و ٦٠ درصد تا پایان سال ١٤٠٦ را از احکام قانونی پیش بینی شده در برنامه هفتم عنوان و خاطرنشان کرد که پیش بینی می‌شود امسال حداقل تا ٤٥ درصد برنامه مذکور محقق شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ هزار و ۲۳۱ واحدی شاخص کل بورس
  • بورس سبز شد | افزایش ۶ هزار و ۲۳۲ واحدی شاخص کل
  • شاخص بورس ۶ هزار واحد رشد کرد
  • شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز 6 هزار واحد رشد کرد
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • رشد ۶۲۳۵ واحدی بورس در انتهای معاملات امروز
  • شاخص بورس امروز ۲۹ فروردین/رشد۶ هزار واحدی
  • معامله ۵۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • تامین ۶۰ درصد برق کشور از طریق بورس انرژی در سال ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار