عفاف و حجاب زمینه ساز حیات طیبه/ تمرکز دشمن بر حجاب زدایی است
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۳۲۰۶
۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ عمال رژیم رضاخان مردم نمازگزار و مومنی که در مسجد گوهرشاد مشهد به خاطر مخالفت با دستور کشف حجاب تحصن و اجتماع کرده بودند را وقیحانه به خاک و خون کشیدند، روزی که در تقویم کشور به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شد.
خبرگزاری شبستان _گیلان، نوشین کریمی؛ لبه روسریش را پشت گوشهایش کنار زده و با مانتویی جلو بازی که آستینش از آرنج به پایین تور است دارد پاچه شلوارش را تا میزند تا زنجیری که دور مچ پایش بسته خودش را بهتر نشان دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقتی سر راست میکند از داخل کیفش یک بادزن پارچهای چینی در میآورد تا خودش را باد بزند. به ساعتش نگاهی میاندازد و گویی که منتظر کسی است به دور و بر چشم میچرخاند. از دور نظرم را دختر محجبهای که چادر قهوه ای رنگ به سر دارد جلب میکند، با ماسک بر صورت به سمت ما میآید، تازه حواسم به خودم میآید و تند تند ماسکم را که پایین کشیده بودم دوباره روی صورتم مرتب میکنم.
دختر چادری وقتی نزدیکتر شد با دختر مانتویی سلام و احوالپرسی گرمی کردند و با هم کنار من ایستادند تا اتوبوس بیاید. یک پسر نوجوان نزدیک ما شد و تراکت تبلیغات تخفیف یک مانتو فروشی را به مناسبت هفته «عفاف و حجاب» دستمان داد و رفت تا بقیه را پخش کند. تفاوت حجاب در دو دختر جوان و دوستی گرمشان برایم جالب بود، تراکت و تخفیف آن بهانه خوبی شد تا سر صحبت را با دختر محجبه باز کنم وقتی که پرسیدم: میدانید آدرس این مانتو فروشی کجاست؟
«ثریا محمدی» با نشان دادن چند مغازه بالاتر از ایستگاه اتوبوسی که آنجا ایستاده بودیم گفت: جنسی را که ارزش داشته باشد حتی میشود گران خرید ولی باید جنسهای خوب را بیشتر در بازار ببینیم تا راغب خرید شویم، من مدتهاست جنس خوب را در بازار نمیبینم.
وی با بیان اینکه سلیقه افراد متفاوت است و نمیتوان برای آن مرزی قایل شد، افزود: نظارت بر روی تولید و پخش خیلی از کالاها مخصوصا پوشاک بانوان سلیقهای است و نتیجهاش را هم در اطراف خود زیاد میبینیم.
محمدی با اشاره به«سمانه صوفی» که او را دخترخاله خود معرفی کرد گفت: مثلا ما در یک خانواده سنتی بزرگ شدهایم اما هر کدام بنا بر سلیقه خود پوشش و حجابمان را انتخاب کردهایم که اگر چه خیلیها نمیپسندند اما از لحاظ اخلاقی با هم مشکلی نداریم.
«سمانه صوفی» که اسمش به زبان آمده بود وارد گفتگوی ما شد و بیان کرد: خب اگر این لباسها بد است و نباید پوشید پس چرا تولید میشود! گرما مرا اذیت میکند و اصلا طاقت پوشش اضافی را ندارم.
ثریا با طعنهای زیرکانه به دخترخاله اش گفت: حجاب بد نیست و فقط باید بدانی چطور خودت را بپوشانی و... هنوز حرف ها تمام نشده بود که اتوبوس آمد و سمانه صوفی برای وارد شدن به داخل اتوبوس بادبزنش را داخل کیف گذاشت و ماسکش را برداشت و کش آن را دور گوشش کشید.
به خانه که رسیدم در تقویم چشمم به روز عفاف و حجاب افتاد. يكی از پليدترين توطئههای دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئه كشف حجاب است. رضاخان كه با طرح كودتای سوم اسفند 1299 و با حمايت و هدايت انگليسیها بر سر كار آمد درصدد اجرای تز اسلامزدائی و جايگزينی ارزشهای ليبراليستی در جامعه بود. از مهمترين جلوههاي اين طرح، پديده كشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمينه كشف حجاب، مجلس، در ششم دیماه 1307 قانون متحدالشكل کردن البسه را تصويب كرد كه بر اساس آن، پوشيدن كت و شلوار و كراوات و كلاه فرنگی، براي مردان الزامی شد.
تلاشهای رضاخان، باعث شد تا عدهای از زنان غربزده، بهويژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بیحجاب يا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نيز تحت تأثير اختناق و ظلم رضاخانی، حساسيت لازم را از خود نشان ندادند. دو سال بعد یعنی در ۲۱ تیر ماه دژخیمان رضاخان مردم مشهد را که علیه کشف حجاب معترض بودند در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.
حجت الاسلام«محمد محمدیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب اظهار کرد: در ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ امال رژیم پهلوی رضا خان مرتکب جنایتی شدید شدند و مردم نمازگزار و مومنی که در مسجد گوهرشاد مشهد به خاطر مخالفت با دستور رضا خان مبنی بر کشف حجاب تحسن و اجتماع کرده بودند را وقیحانه به خاک و خون کشیدند.
امام جمعه سنگر با اشاره به اینکه بعد انقلاب به سبب آن اتفاق و حرمت خون های ریخته شده ۲۱ تیر را روز عفاف و حجاب می نامند، گفت: عفاف هم مردان و هم زنان جامعه را در بر می گیرد و تعبیر حجاب در آیات و روایات ما یک پوشش خاص را مد نظر دارد ولی متاسفانه تمرکز دشمنان نیز بر روی عفاف و حجاب در جامعه است.
وی تصریح کرد: عفاف و حجاب حیات تدین و شریعت در یک جامعه اسلامی است و بعضی ها چه دشمنان داخلی و چه خارجی و یا ضعف مدیریتی سبب می شود که ما منظره های بدی را در جامعه اسلامی مشاهده کنیم.
حجت الاسلام محمدیان در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا که باعث شد بعضی چیزها برای ما روشن شود، افزود: پوشیدن ماسک برای این است که ویروس در جامعه سرایت پیدا نکند و خیلی ها درگیر این بیماری نشوند و رعایت حدود حجاب و عفاف هم در جامعه اسلامی باعث می شود از بی عفتی و ویروس معضلات مختلفی که بی حجابی و بی عفتی به همراه دارد، جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: این روزها معمولا برای دریافت آمار کرونا و وضعیت هشدار قرمز، سبز و زرد از بیمارستان ها استعلام می گیرند و باید برای مشاهده وضعیت بد بی عفتی و بی حجابی از دادگاه ها استعلام کرد.
حجت الاسلام محمدیان وفور پرونده هایی که به سبب درگیری های خانوادگی، طلاق، خیانت و جنایت هایی که رخ می دهد را به خاطر بیشتر شدن بی حجابی در جامعه دانست و ادامه داد: حجاب هم مانند ماسک مصونیت در برابر ویروس است.
وی مسئله حجاب را مانند ماسک زدن در جوامع عمومی یک حق اجتماعی عنوان کرد و افزود: همه ما می دانیم که سلامت یک جامعه در گرو همکاری همه اعضای آن جامعه است و وقتی در عرصه اجتماع هستیم باید تابع قانون باشیم.
حجتالاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه وقتی با دستور رییس جمهور از ۱۵ تیر ماه ماسک زدن در مکان های عمومی و ارایه خدمات منوط بر استفاده از آن و اجباری شد، اظهار کرد: این قانون با یک دستور اجرایی شد ولی حجاب قانون دارد و در قانون اساسی ما قید شده است.
آری، حجاب نه تنها چیزی از ما کم نمی کند بلکه جایگاه والای انسان بودن و تفکر را در ما متبلور کرده و شأنیت بانوان را بیشتر نمایان می کند.
منبع: شبستان
کلیدواژه: حق اجتماعی هفته عفاف و حجاب کرونا حجت الاسلام عفاف و حجاب رضا خان بی حجاب تیر ماه ۲۱ تیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۳۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
حالا همه چشم انتظارند تا این لایحه زودتر تعیینتکلیف شود؛ لایحهای که با تصویب آن انتظار میرود اجرای قانون حجاب و مقابله با بدحجابی و بیحجابی بهخصوص بیحجابیهای سازمان یافته به شکلی جدیتر دنبال شود.همان طور که اشاره شد، یکی از طرحهای اخیر مجلس شورای اسلامی در راستای اهمیت رعایت هنجارهای اجتماعی در حفظ سلامت جامعه و لزوم حفظ کرامت، منزلت و امنیت اخلاقی افراد بهویژه بانوان و جایگاه رفیع و والای زن در نظام اسلامی و نقش بنیادین وی در تحکیم خانواده و رشد جوامع، تدوین مفاد لایحه حجاب و عفاف با نام کامل «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» است. دو فوریت این لایحه در جلسه علنی ۲۳خرداد سال ۱۴۰۲ مجلس مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به مخالفت نمایندگان، بررسی این لایحه با قید یک فوریت تصویب شد. همان زمان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس علت تصویب این لایحه با قید یک فوریت را صرفا توجه به جنبه جرمانگاری آن اعلام کرد.این لایحه برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد و گزارش نهایی کمیسیون برای بررسی به هیأترئیسه نیز ارجاع شد که در این گزارش عنوان لایحه به «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» تغییرکرد وتعداد مواد آن نیز به ۷۰ماده رسید. در نهایت این لایحه که به پیشنهاد قوه قضائیه به دولت ارسال شده بود، پس از تصویب به صورت دو فوریت با نامه رئیسجمهور در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تقدیم شد. لایحه عفاف و حجاب هم اکنون کجاست؟لایحه «عفاف وحجاب» ازهمان زمان تاکنون در حال طی مراحل مختلف تصویب است. طبق گزارشی که حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت این لایحه در اسفندماه اعلام کرد، شورای نگهبان ایراداتی به مصوبات مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب گرفت و با توجه به اینکه لایحه عفاف و حجاب براساس اصل ۸۵ قانون اساسی یعنی بررسی در کمیسیون به جای بررسی در صحن رسیدگی شد، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، این ایرادات را رسیدگی کرد. به گفته وی، پس از بررسی و رفع سه ایراد شورای نگهبان، کمیسیون قضایی مجلس گزارش خود را به شورای نگهبان ارسال کرد و لایحه عفاف و حجاب در مرحله بررسی در شورای نگهبان است.
منشأ شکلگیری لایحه عفاف و حجاب
برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که داشتن حجاب یکی از مهمترین ارزشها در دین مبین اسلام است که به زنان اجازه میدهد با حفظ جایگاه انسانی خود در فعالیتهای گوناگون اجتماعی نقشی کارآمد و سازنده داشته باشند. طبق آموزههای اسلامی زن بدون حجاب نمیتواند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارد و حضور او مفید و سازنده نخواهد بود. در کشور ما نیز بهعنوان یک کشور اسلامی، مسأله حجاب از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده است اما در چندسال اخیر باتوجه به جریانات و جنگشناختی که دشمنان علیه ایران با محوریت حجاب زنان به راه انداختند، نیاز به توجه عمیقتر به این مسأله در ابعاد جدید بیش از پیش احساس شد تا آنجا که مجلس و دستگاههای مختلف موافق و پیگیر تدوین لایحه عفاف و حجاب شدند.
مقابله با گسترش بدحجابی در کشور نیاز به قانون مقابله دارد
موسیالرضا ثروتی، نماینده ادوار دوره هفتم، هشتم ونهم مجلس شورای اسلامی درگفتوگوبا«جامجم» دراینباره میگوید: «حجاب یک امر شرعی و قانونی است و شرع و قانون اعلام کردهاند که بیحجابی جرم است و مجازات دارد. رهبری نیز در این باره بارها تبیین کردند که هرفرد در خانه شخصی خود آزاد است اما اجتماع یک محیط عمومی است و هر محیط عمومی قوانینی دارد که همه ملزم به رعایت آنها هستند و هر انسان عاقلی این امر را میداند.» وی با تاکید بر ضرورت وجود قانون در این حوزه معتقد است: «این لایحه لازم و ضروری است اما هنوز کامل نیست و ضعفهایی دارد که در حال حاضر پاسخگوی مسائل امروز نیست لذا در صورت رفع آنها، میتواند مثمرثمر واقع شود.» وی در خصوص چرایی شکلگیری لایحه عفاف و حجاب با وجود قوانین مختلف در این حوزه میگوید: «نیازهای جامعه همزمان با عوامل مختلف و متناسب با شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و.. تغییر میکند. قانون الهی حدود حجاب مشخص و غیرقابل تغییر است اما این قانون در جامعه باید با شرایط مختلف نیازسنجی، تبیین و ابعاد مختلف مثل نحوه مجازات، حد و حدود آن مشخص شود.» نماینده ادوار دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش دشمنان در بروز چالش بیحجابی در کشور میگوید: «دشمنان و شبکههای معاند در چندسال گذشته بهویژه سالهای اخیر با به کارگیری روشها و ابزارهای مختلف، سعی در ترویج برهنگی و بیحجابی با هدف ضربه زدن به انقلاب و نظام را داشتند و این جریان از ابتدای شکلگیری، بعد مذهبی نداشت. لذا این شرایط و تلاش دشمنان در گسترش بیبند و باری و بدحجابی در کشور و آسیبهای آن، نیاز به قانون مقابله و تصویب آن از سوی مجلس را داشت.»
تاکید قانون اساسی برای قانونگذاری مسائل شرعی
فاطمه رحمانی، مشاور امور زنان و خانواده فرماندار تهران نیز در گفتوگو با جامجم در خصوص ضرورت تدوین این لایحه و تصویب آن بهعنوان قانون از سوی مجلس میگوید: «مقابله با عدم اطاعت از قوانین در همه کشورها ازجمله کشور ما لازم الاجراست. باید سعی کنیم که عرفیسازی بیحجابی تحقق پیدا کند که امیدواریم با اجرای طرح نور فراجا و خواست عمومی مردم این مسأله مدیریت شود و اوضاع بیعفتی و بیحجابی و اثرات آن در کشور از بین برود.»وی عنوان میکند: «در قانون مجازات اسلامی به صراحت آمده: زنانی که بدون حجاب شرعی در انظار عمومی ظاهر میشوند، مجازات دارند. همچنین اصل ۷۱ و ۷۳ قانون اساسی دست مجلس را برای قانونگذاری در مسائل شرعی باز گذاشته است؛ بر همین اساس این لایحه در مجلس شکل گرفت که امیدواریم با رفع نواقص و ضعفهای آن، هرچه سریعتر تصویب و اجرایی شود.» با توجه به آنچه در این گزارش مطرح شد، ابعاد مختلف اهمیت حجاب از یک سو و تلاش دشمنان در ترویج بدحجابی و به دنبال آن ضربه به نظام جمهوری اسلامی ازسویی دیگر نشان میدهد که لایحه عفاف و حجاب بهرغم وجود قوانین مختلف دیگر در طول این سالها در حوزه حجاب، در شرایط کنونی یک ضرورت و نیاز اساسی است.