Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمدمهدی خواجه ئیان به رسانه‌ها اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو در منطقه و جهان در موضوع برنامه ایمن‌سازی در زمینه بیماری است و در منطقه مدیترانه شرقی نیز جزو سه کشوری است که در سال جاری میلادی (یک سال زودتر از هدف‌گذاری اعلام‌شده) موفق به دریافت تأییدیه حذف بیماری سرخک از سازمان جهانی بهداشت شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: حذف سرخک بدین معنی است که حداقل به مدت ۱۲ ماه هیچ موردی از بیماری ناشی از ویروس بومی سرخک رخ ندهد، چنانچه کشوری بتواند این وضعیت را حداقل برای سه سال متوالی ادامه دهد در صورتی که شاخص‌های مراقبت بیماری منطبق با ضوابط و استانداردهای بین‌المللی باشد، می‌تواند موفق به دریافت تأییدیه حذف این بیماری‌ها شود.

خواجه ئیان افزود: تنها سه کشور ایران، بحرین و عمان در منطقه مدیترانه شرقی موفق به دریافت تأییدیه موردنظر شده‌اند و مقایسه جمعیت و وسعت کشورمان با دو کشور دیگر در کنار مرزهای زمینی گسترده با افغانستان، پاکستان و عراق، نشان‌دهنده اهمیت مضاعف این موفقیت در کشورمان نسبت به دو کشور دیگر است.

این مقام مسئول بهداشتی بابیان اینکه این دستاورد،، بار مسئولیت را بر دوش همه ما بیشتر می‌کند افزود: باید همه فعالیت‌های واکسیناسیون و نظام مراقبت ر سطح بالاتری ادامه یابد تا بتوان وضعیت حذف را در کشور حفظ کرد.

وی تاکید کرد: حذف بیماری سرخک و یا سرخجه به معنی این نیست که ما دیگر در کشور این بیماری‌ها را نخواهیم داشت بلکه با توجه به همجواری ایران با افغانستان، پاکستان و شیوع این بیماری‌ها در این کشورها، بیماری‌های سرخک و سرخجه می‌تواند براحتی با سفرهای بین‌المللی به کشور وارد شود.

خواجه ئیان اضافه کرد: برای حفظ سلامت جامعه ضروری است که پوشش واکسیناسیون همواره در بالاترین سطح ممکن برقرار باشد و نظام مراقبت بیماری نیز با دقت و حساسیت روزافزون در جستجوی موارد احتمالی وارده به کشور باشد تا در اسرع وقت اقدامات کنترلی به منظور جلوگیری از گسترش بیماری و استقرار مجدد آن در کشور، انجام شود.

وی گفت: والدین ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون کودکان را به‌موقع و طبق برنامه حفظ ایمنی کودکان علیه بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن انجام دهند.

سرخک یک بیماری ویروسی کشنده و یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است و علائم اولیه این بیماری تب، آبریزش از بینی، تورم ملتحمه چشم، سرفه و متعاقب آنها  بروز بثورات پوستی (غیر چرکی) است که بیش از ۹۰ درصد افراد حساس (غیر ایمن) در تماس نزدیک با بیمار، آلوده می‌شود.

انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق قطره‌های ریز تنفسی و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار انجام می‌شود.

بیماری سرخک به‌شدت آلوده‌کننده است و بیماری براحتی در مناطقی که نوزادان و کودکان باهم دیگر هستند از جمله در مهدکودک‌ها و مدرسه‌ها منتشر می‌شود.

عوارض این بیماری شامل عفونت گوش میانی، پنومونی (عفونت ریه)، اسهال، تشنج ناشی از تب، نابینایی و آنسفالیت (التهاب مغزی) و مرگ است.
 

برچسب‌ها بوشهر ویروس کرونا سرخک بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر ویروس کرونا سرخک بهداشت و سلامت بوشهر ویروس کرونا سرخک بهداشت و سلامت بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۳۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از انجام واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق و کانون‌های پرخطر سطح استان کرمانشاه خبر داد. - اخبار استانها -

ابراهیم شکیبا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، از واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایر و روستایی استان خبر داد و اظهار داشت: کودکان زیر پنج سال در مناطق صعب‌العبور و چادرنشین از 30 اردیبهشت تا دوم خردادماه علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شوند و تلاش می‌شود تمام کودکان این سرزمین واکسینه شوند.

وی عنوان کرد: همزمان با هفته سلامت فردا چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه ویزیت کلینیک‌های تخصصی و مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه رایگان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: همچنین روز جمعه و همزمان با آخرین روز از هفته سلامت همکاران ما در مساجد جامع حضور پیدا می‌کنند و در قالب میز خدمت به نمازگزاران خدمت‌رسانی می‌کنند.

شکیبا با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت ممنوع است، عنوان کرد: از مردم درخواست می‌شود به هیچ عنوان از قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند استفاده نکنند و حتی به آن دست نزنند و تنها از قارچ‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده نشانه‌های اولیه مسمومیت با مصرف قارچ‌های خودرو باید بیمار سریعا به مراکز درمانی انتقال یابد گفت: مسمومیت با قارچ‌های سمی علائم زودرس شامل حالت تهوع، استفراغ، گیجی و مشکلات مغزی را ایجاد می‌کند، اما عوارض دیررس آن بسیار خطرناک‌تر و شامل آسیب‌های کبدی، مغزی و کلیوی است و حتی در برخی موارد منجر به مرگ خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، افزود: پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف قارچ‌های خودرو به ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند یا توسط افراد بومی به صورت فله‌ای جمع‌آوری می‌شوند، خودداری شود.

شکیبا بیان کرد: در آخرین گزارش از مصرف قارچ‌های سمی پنج نفر از افراد یک خانواده مبتلا و در بیمارستان بستری شدند و درمان آن‌ها به سختی انجام شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ️پوشش ۱۰۰ درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق عشایری کرمانشاه
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا