پوران درخشنده: چطور به یک بازیگر یک میلیارد دستمزد میدهند؟
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۳۷۴۹
پوران درخشنده کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» با اشاره به وضعیت نامشخص سینما در شرایط موج دوم کرونا اظهار کرد: متاسفانه در شرایطی هستیم که بسیاری از فیلمسازان با سابقه و صاحب سبک با داشتن فیلمنامه و طرحهای دغدغهمند و اجتماعی موفق به تهیه سرمایه نمیشوند، اما در نقطه مقابل برخی فیلمسازان تازه وارد به راحتی پشت سر هم کار میکنند، بسیاری از آثار در کمترین زمان ساخته و اکران میشوند در صورتی که بسیاری از کارگردانان سالهاست که خانه نشین هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش میزان، وی در همین ارتباط تصریح کرد: سینمای امروز کشور پرسشها و خلاءهای فراوانی را در بخش سرمایه و ورود آن احساس میکند، سوالاتی که به هیچ وجه پاسخ داده نمیشود و با این روند سینما را به سمت نابودی کامل میکشاند. من در حال حاضر دو فیلمنامه کامل و آماده ساخت دارم، اما همچنان با نبود سرمایه روبرو هستم، اما میبینیم که کارگردانی وجود دارد که کار اولش تمام نشده فیلمبرداری کار دومش را شروع میکند، تعجب آور است که این سرمایه چطور فقط به یک کارگردان تزریق میشود؟
کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمیزنند» با تاکید بر وضعیت ناهنجار کرونا در کشور ادامه داد: من به شدت دوست دارم که فیلم هایم را بسازم، اما به خاطر وضعیت کرونا به عوامل و بازیگرانم فکر میکنم که جانشان به خطر نیفتد، اما در مقابل میبینم که برخی به راحتی و بدون ترس در حال فیلمسازی هستند. در شرایط بحرانی امروز سینما چطور یک بازیگر برای یک ماه حضور جلوی دوربین یک میلیارد تومان دستمزد میگیرد، این پولها از کجا وارد سینما میشود که به این راحتی و بدون هیچ وسواسی خرج میشود؟
این کارگردان سینما ادامه داد: روزانه تعداد زیادی بازیگر از آموزشگاهها و دانشگاهها فارغ التحصیل میشوند، اما همه بیکارند، در صورتی که برخی بازیگران سالانه چند کار پشت سر هم انجام داده و دستمزدهای نجومی میگیرند، متاسفانه سینمای امروز به هیچ وجه عدالت ندارد و نسل جوان ما پاسوز همین بی عدالتی شده است.
درخشنده با تاکید بر اهمیت سلامتی انسانها در شرایط کرونا خاطرنشان کرد: از نظر من جان مردم مهم است، به نظر من تولید فیلم در شرایط فعلی که جان عوامل و بازیگران به خطر میافتد به هیچ وجه درست نیست، شخصا اگر شرایط مالی هم مساعد بود ترجیح میدادم که پروژهام را وقتی بسازم که از امنیت و سلامتی عوامل مطمئن باشم.
منبع: فرارو
کلیدواژه: پوران درخشنده کارگردان سینما سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۳۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون و سازمانهای سینمایی آثار برتر رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با حضور رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مدیران این رویداد و جمعی از مدیران، فیلمنامه نویسان و کارگردانهای مطرح کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی که عصر روز سه شنبه 28 فروردین ماه در پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس این پارک، مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، دکتر محمود اربابی نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه، هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامه نویسان، مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده، حجت الاسلام حسین رحیمزاده عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین مدیران بخشهای مختلف این رویداد حضور داشتند و در مورد مسائل مختلف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و فرایند برگزاری این رویداد سینمایی، هم اندیشی کردند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با تشریح نحوه شکلگیری این پارک و ضرورت و اهمیتِ اقتصادِ فرهنگ، گفت: رشتههای علوم انسانی و هنر ظرفیت بسیار بالایی در کمک به تمدن سازی و توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی به محل رجوع دستگاههای مرتبط و صنوف مختلف تبدیل شده ست.
دکتر ایمانی خوشخو با اشاره به نقش و اهمیت ایده و فیلمنامه در صنعت سینما، گفت: رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی با شناسایی استعدادهای جدید و جوان و پرورش ایدهها تا رسیدن به فیلمنامه، به دنبال کمک به هنر - صنعت سینما است و انشالله این رویداد تا رسیدن به اهداف خود تداوم خواهد یافت.
در ادامه نشست دکتر محمود اربابی گفت: رویداد استارتآپی فیلم نامه نویسی کار مهم و مبارکی است و در صورتی موفق خواهد شد که بتواند مراکزی همچون سازمان سینمایی، رسانه ملی، حوزه هنری و سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاورد تا آثار برگزیده این رویداد به تولید برسند و یا حداقل طرحهای برگزیده توسط آنها خریداری شود.
در ادامه این نشست پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به سوابق و اعتبار جهاد دانشگاهی، این سوابق را پشتیبان رویداد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد و آنرا دلگرم کننده خواند و تاکید کرد: تجربههای قبلی در مورد جشنوارههای فیلم نامه نویسی نشان میدهد همیشه در مرحله تولید آثار برتر، سرمایهگذاران حضور نداشته اند و کار به نتیجه نرسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد با وجود روحیه پیگیری و جدیتی که در مدیران جهاد دانشگاهی وجود دارد این رویداد بتواند مدیران سینمایی، سازمانها، افراد سرمایه گذار و صاحبان آثار برگزیده را کنار هم جمع کند تا آثار برگزیده به تولید برسند.
این فیلم ساز مطرح کشور با اشاره به نگاه حاکم بر رسانه ملی، افزود: متاسفانه پژوهش و فیلمنامه ارزش چندانی در تلویزیون ندارد و این رسانه ملی تعامل و همکاری مطلوبی با سینما گران ندارد. امیدوارم پارک فناوریهای نرم بتواند مشارکت مدیران سینما و سایر سرمایه گذاران را جلب کند.
مهدی سجاده چی در ادامه این نشست سخن گفت. رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما با اشاره به تجربههای ناموفق قبلی در زمینه رویدادهای فیلمنامه نویسی، گفت: صرف وجود ایده لزوماً کافی نیست و ما باید همیشه به یک داستان قانع کننده و جذاب هم برسیم.
وی حلقه مفقوده این رویدادها را حضور و مشارکت جدی سرمایهگذارانی مثل فارابی، سازمان سینمایی، اوج و حوزه هنری و همچنین سرمایهگذاران حقیقی و بخش خصوص دانست و گفت: امروز دیگر ماموریتها و رویکردهای این سازمانها شفاف و مشخص است و این دستگاهها می توانند درست در راستا و چارچوب ماموریتشان بیایند و آثار برگزیده ای که با آنها همسو و هماهنگ است را تولید کرده و یا مورد حمایت قرار دهند.
در ادامه نشست مهدی احمدی فیلمنامه نویس و تهیه کننده سینما رویداد فیلمنامه نویسی را مهم خواند و گفت: چنین رویدادهایی میتوانند سینمای ایران را نجات بدهند به شرط اینکه سرمایهگذاران دولتی و خصوصی همراه آن باشند.
در ادامه هومان فاضل عضو هیئت مدیره کانون فیلمنامه نویسان سینما موفقیت رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی را مستلزم دائمی شدن دبیرخانه و تداوم آن دانست و گفت: اگر مخاطبان ببینند دورههای قبلی، به ثمر رسیده و آثقاری به تولید رسیده، حتماً حضور و مشارکتشان روز به روز بیشتر خواهد شد.
حجت الاسلام حسین رحیمزاده نیز در این رویداد گفت این رویداد مسیر زایش، پرورش و گسترش ایدهها را هموار میکند و پیشنهاد داد: پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی بازار ایده تا تولید را در سینما شکل دهد.
این کارشناس فرهنگی و سینمایی با اشاره به مشکلات جوانان و هنرمندان حاضر در صنعت سینما، گفت: اگر چنین رویدادهایی بتوانند به این قشر کمک کنند آثار و برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.
در ابتدای این نشست نیز دکتر برزین ضرغامی مدیر برگزاری رویداد، سید جلال چاوشیان دبیر هنری رویداد و بهزاد رشیدی مدیر روابط عمومی پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی هریک گزارشهایی در مورد فعالیتهای دبیرخانه و فرایند ارزیابی آثار و نحوه برگزاری آن ارائه کردند.