Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@04:48:39 GMT

جهان، خونخواه خون سردار

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۵۶۴۱

جهان، خونخواه خون سردار

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا اگنس کلامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در نشست شورای حقوق بشر، جنایت آمریکا در ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش را مغایر با موازین حقوق بشری و نقض صریح منشور ملل متحد خواند. کلامارد که گزارش جدید خود در مورد قتل‌های خودسرانه از طریق به کارگیری پهپاد‌های نظامی را به نشست شورا ارائه می‌کرد، تاکید کرد: اقدام آمریکا با هیچ‌یک از موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این نشست، هیچ یک از اعضای کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد حاضر به حمایت از جنایت آمریکا در ترور شهید سردار سلیمانی نشد. در این خصوص گفت‌وگویی با چند سیاستمدار و کارشناس از کشور‌های مختلف صورت داده‌ایم.

تمرکز ما باید بر خروج آمریکا از منطقه باشد

عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان، از بعد دیگری به بیانیه اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اشاره می‌کند:بدیهی است شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان آن‌ها و دیگر رزمندگان جبهه مقاومت، جملگی غیرقانونی و محصول تجاوز آمریکا به منطقه بوده است، بنابراین این موضوع (مواضع سازمان ملل متحد) نکته تازه و بدیعی ندارد و تاکید بر یک واقعیت محض و مطلق است.

شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، دو نماینده اصلی جبهه مقاومت بوده‌اند. این دو شهید بزرگوار، در برابر سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و مهره‌های آن‌ها در منطقه قد علم کرده و مانع از سلطه‌گری بیگانگان شده‌اند. مقامات آمریکایی در قبال ترور این شهدای بزرگوار محور مقاومت، دچار خطایی شدید و غیر‌قابل جبران شدند.

آن‌ها در دهه ۹۰ میلادی نیز تصور کردند که با ترور شهید سید عباس موسوی، حزب ا... و مقاومت اسلامی لبنان را نابود خواهند کرد، اما نه‌تن‌ها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه مقاومت لبنان در سایه خونخواهی آن شهید و رهبری جدید، بیش از گذشته تقویت شد و به نقطه امروز رسید. دشمنان هرگز قدرت نابود کردن روح مقاومت را نداشته و نخواهند داشت و به یاری خداوند، مقاومت روز به روز پویاتر از گذشته خواهد بود.

وزیر خارجه سابق لبنان خاطرنشان کرد:آنچه مسلم است این که اعضای جبهه مقاومت اکنون باید بر خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه متمرکز شوند. این خواسته‌ای بود که پس از شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس از سوی پارلمان عراق نیز به صورت رسمی و قانونی مطرح شده است.

این یک گزاره حقوقی است؛ یعنی مصوبه‌ای که به لحاظ حقوقی، قابل اجرا و فراتر از آن لازم‌الاجراست؛ بنابراین مقاومت باید بر مطالبه حقوقی ملت و پارلمان عراق متمرکز شود و پروسه اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه را به صورت مستمر و قاطعانه پیگیری کند.

شهادت سردار سلیمانی جنایتی انکارناپذیر است

نایب رئیس پارلمان سوریه تاکید کرد که اساسا مناسبات حقوقی و بین المللی در دنیای امروز، تعجب‌آور و غیر قابل قبول است. نجدت انزور درا ین خصوص می‌گوید:سرکشی و عصیان آمریکا در قبال قوانین و قواعد بین‌المللی، محدود به ماجرای ترور ژنرال (سردار) قاسم سلیمانی نمی‌شود. این اقدام، مسلما غیرقانونی، وقیحانه و غیر قابل توجیه بوده است.

ما در طول تاریخ و خصوصا طی سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم که آمریکا تا زمانی که سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، قطعنامه‌ها و خواسته‌های کاخ سفید را مورد توجه قرار دهند، از آن‌ها حمایت می‌کند. آمریکا به راحتی ده‌ها قطعنامه سازمان ملل در حمایت از فلسطین را زیر پا گذاشته و به جنایات خود در سرتاسر دنیا ادامه می‌دهد. شهادت سردار سلیمانی جنایتی انکارناپذیر است.

بیشتر بخوانید

رمزگشایی از معنای حقوق بشر آمریکایی/ از ترور فرمانده ارشد مبارزه با تروریسم تا تبدیل شادی به عزا

رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و سوریه در ادامه می‌گوید: حتی آمریکا سازمان‌های بین‌المللی را رسما تهدید می‌کند که در صورت عدم پیروی از سیاست‌ها و دستورات وی، از آن‌ها خارج می‌شود، بنابراین در اعلام موضع رسمی گزارشگر رسمی حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص ترور ژنرال (سردار) سلیمانی ماجرا از همین قرار است. با این حال مناسبات بر هم ریخته حقوقی سازمان‌های بین المللی، از جبهه مقاومت در قبال این موضوع سلب تکلیف نمی‌کند.

بدیهی است که جبهه مقاومت نه‌تن‌ها در بعد نظامی، بلکه در ابعاد فرهنگی، رسانه‌ای و اقتصادی نیز باید ظرفیت‌های خود را تقویت کند و با در پیش‌گرفتن روش‌های خلاقانه، نسبت به عهدشکنی‌ها و نقض قوانین حقوقی و تجاوزات آمریکا پاسخگو باشد. این پاسخگویی در حال حاضر هم انجام می‌شود، اما باید ابعاد آن را گسترش داد و آن را محدود به حوزه نظامی و دفاعی نکرد.

همچنان طالب خون سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس هستیم

نصرالشمری، معاون و سخنگوی جنبش نجبای عراق نیز، بر مطالبه‌گری جریان مقاومت نسبت به خون پاک شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد و افزود: فرزندان مقاومت، خود را مدیون حاج‌قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر رهبران شهید خود می‌دانند.

مطابق وعده و کلام خداوند، ما این رهبران را زنده و خون آن‌ها را در رگ‌های جریان مقاومت جاری می‌دانیم. قدرت، عزم و اراده جریان مقاومت در مواجهه با عاملان شهادت سردار سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت غیرقابل انکار است. ما پرصلابت و استوار به مسیر خود ادامه می‌دهیم و معتقدیم پیروزی بر اشغالگران آمریکایی و عمال آن‌ها نزدیک است. مقاومت ذره‌ای در این مسیر عقب‌نشینی نخواهد کرد و تا رسیدن به پیروزی نهایی، آرام نخواهد نشست.

غیرقانونی بودن ترور ژنرال سلیمانی از ابتدا هم محرز بود

ریچارد فالک، گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد، اذعان گزارشگر ویژه این سازمان در خصوص غیرقانونی بودن عملیات آمریکا در عراق (که منجر به شهادت سردار سلیمانی و یاران ایشان شد) را طبیعی و محرز می‌داند: از همان ابتدا هم شکی در خصوص غیرقانونی بودن این عملیات وجود نداشت.

ما مشاهده کردیم چگونه ترور فرماندهان نظامی ارشد ایران و عراق توسط آمریکا در بغداد، منجر به وحدت رویه دو کشور همسایه در منطقه برای خروج آمریکا شده است. اگر آمریکا در این خصوص مقاومت یا واکنشی التهابی و تحریک کننده کند، قطعا با موج هزینه‌ها و اعتراضات بیشتری در خصوص استمرار حضور خود در عراق رو به رو خواهد شد.

استاد بازنشسته حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا در ادامه تاکید کرد: آمریکا پس از اقداماتی مانند ترور ژنرال سلیمانی و امثال آن، به عنوان بازیگری جنایتکار و غیر‌مسؤول در جهان مورد شناسایی قرار گرفته است. محصول این اقدامات، از بین رفتن اعتبار بین‌المللی آمریکا بوده است. حتی من و سه نفر دیگر از حقوقدانان حوزه بین‌الملل، پس از ترور ژنرال سلیمانی در نامه‌ای صریح به کنگره آمریکا تاکید کردیم این‌گونه اقدام‌های یکجانبه از سوی ایالات متحده، سراسر دنیا را در معرض خطر قرار می‌دهد و باید از آن‌ها جلوگیری کرد.

آمریکا قوانین بین‌المللی را نقض کرده و مستوجب مجازات است

رابرت استیل، افسر سابق سازمان سیا نیز ضمن تاکید دوباره بر غیرقانونی بودن اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی می‌گوید: من خود را یک آمریکایی وطن‌پرست می‌دانم. با این حال معتقدم ترور ژنرال (سردار) سلیمانی اقدامی غیرقانونی و پرهزینه بوده است. این اقدام، مستوجب مجازات است. من بار‌ها تاکید کرده‌ام تصمیم آمریکا برای ترور سردار سلیمانی، یکی از بدترین و غیرقانونی‌ترین تصمیمات آمریکا از زمان ریاست‌جمهوری هری ترومن بوده است.

این تحلیلگر برجسته مسائل امنیتی در آمریکا تاکید دارد: آمریکا با این اقدام، چند قانون را به صورت همزمان نقض کرد: نخست این‌که دست به ترور یک فرد در خاک یک کشور دیگر زد. دوم این‌که ژنرال سلیمانی در ماموریتی دیپلماتیک و بنا بر دعوت و آگاهی دولت عراق در خاک آن کشور حضور پیدا کرده بود. در عرف حقوقی و بین‌المللی نمی‌توان نام دیگری جز ترور غیرقانونی روی این عملیات گذاشت. این یک حقیقت مسلم است.

تمسخر قوانین بین المللی توسط آمریکا تازگی ندارد

پروفسور نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای آمریکا نیز با اشاره به اقدام غیرقانونی اقدام ترامپ و همراهانش در ترور سردار شهید سلیمانی می‌گوید: مسلم است آمریکا با ترور سردار سلیمانی، حقوق بین‌الملل و مناسبات تعریف شده قانونی و دیپلماتیک بین کشور‌ها را به صورت صریح زیر پاگذاشته است. البته نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل و تمسخر آن از‌سوی امثال ترامپ و دولتمردانش، موضوعی مسبوق به سابقه است و تازگی ندارد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی ابومهدی المهندس سازمان ملل متحد غیرقانونی بودن حقوق بین الملل ژنرال سلیمانی جبهه مقاومت بین المللی ترور سردار ترور ژنرال حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۵۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه منافقین آغاز شد

دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد.

گروهک تروریستی منافقین از خرداد ۱۳۶۰ و پس از عزل بنی صدر به صورت رسمی عملیات مسلحانه و ترور را برای مقابله با انقلاب مردم ایران برگزیده بود، در طول این سال‌ها دست به جنایات زیادی در حق مردم ایران زده است.

کارنامه جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، تاریخی سیاه و ضد بشری را شامل می‌شود که سند قتل عام بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی ایرانی است.

در کارنامه این گروهک تروریستی فهرست بلندی از ترور شخصیت‌های سیاسی، علمی و مذهبی ایران وجود دارد؛ ترور ۷۲ نفر از شخصیت‌های سیاسی کشورمان با انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی، ترور ناکام مقام معظم رهبری، ترور شهیدان رجایی و باهنر، ترور آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله مدنی، ترور صیاد شیرازی و ترور دانشمندان هسته‌ای از دیگر اقدام‌های تروریستی این گروهک است از این روی دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات این گروهک از سال گذشته آغاز شده است.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایات و اقدامات اعضای گروهک تروریستی منافقین ۲۱ آذر ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون ۱۰ جلسه از دادگاه متهمان این پرونده برگزار و کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • شهیدی که مغز متفکر مقاومت فلسطین بود
  • آینده جهان از شب عملیات «وعده صادق» تغییر کرد
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • پیامدهای عملیات «وعده صادق» در آینده مشخص خواهد شد
  • سیاستمدار اسرائیلی: الان وقت جنگ با ایران است؟ / ترور سردار زاهدی یک تصمیم کوته بینانه است
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران
  • ببینید | تصاویری دیده نشده از گریه‌های سردار زاهدی هنگام سخنرانی حاج قاسم سلیمانی
  • پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟