Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-29@13:06:23 GMT

بخور نخورهای بیماران "کرونایی"

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۶۸۶۱

بخور نخورهای بیماران 'کرونایی'

با توجه به اهمیت تغذیه در درمان بیماریهای مختلف، اهمیت این موضوع در بیماران کرونایی هم انکارناپذیر است و این بیماران باید با توجه به نوع علائم بیماری خود تغذیه مناسبی داشته باشند.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، علی اشرف رشیدی کارشناس ارشد تغذیه در این رابطه با اشاره به نقش موثر تغذیه در تمام بیماریها، گفت: تغذیه عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن است و در همین راستا افراد چه قبل از بیماری و چه در دوران بیماری باید توجه ویژه ای به تغذیه خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: در بحث بیماری کرونا هم توصیه بر این است که افراد پیش از ابتلا به این بیماری با تغذیه مناسب و استفاده از مواد مغذی سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و احتمال ابتلا به این بیماری را پایین بیاورند.   رشیدی تصریح کرد: مبتلایان کرونا هم باید در طول مدت بیماری بسته به علائم آن تغذیه مناسبی داشته باشند، در دسته ای از مبتلایان علائم بیماری به شکل اسهال و استفراغ بروز پیدا می کند و این بیماران باید مصرف مایعات را افزایش دهند. این دسته از بیماران غذاهایی مانند سوپ، فرنی و شیربرنج را بیشتر مصرف کرده و از آبمیوه ها و سایر مایعات در حجم بالا استفاده کنند.   وی تصریح کرد: در شرایطی که بیمار علامت اسهال دارد، بسیاری الکترولیت‌های بدن هم با آن دفع می شود و در این شرایط سلامت فرد به خطر می‌افتد و این امر می‌طلبد مصرف مایعات و غذاهای انرژی زا همراه با ویتامین‌ها و مواد مغذی تا حد زیادی در برنامه غذایی بیماران افزایش یابد.   این کارشناس ارشد تغذیه به سختی‌های تغذیه بیماران کرونایی مبتلا به اختلال حس بویایی و چشایی اشاره و تصریح کرد: این بیماران بطور معمول به دلیل از دست دادن این دو حس، میل چندانی به غذا ندارند و این امر می‌تواند ایمنی و سلامت بدن آنها را به خطر بیندازد.   وی افزود: این بیماران باید با وجود نداشتن اشتها، غذا بخورند و باید همراه با غذا حجم بالایی هم مایعات  و مواد مغذی مصرف کنند تا سیستم ایمنی بدن آنها کارایی لازم را داشته باشد.   رشیدی با بیان اینکه عمده بیماران کرونایی دچار علائم تنفسی و گلودرد و سرفه هستند، گفت: برای این دسته از بیماران استفاده از مایعات گرم بسیار توصیه می شود.   وی افزود: همچنین این دسته از بیماران باید از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کرده و غذاها را بصورت آب‌پز میل کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کارشناس ارشد تغذیه بخور نخورهای بیماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۶۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبل از خواب آب ننوشید

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان هشدار دادند که قبل از خواب آب ننوشید زیرا ممکن است خطر جدی برای سلامتی باشد.

به نقل از هلث، دانشمند برجسته خواب هشدار داده است که نباید قبل از خواب آب بنوشید زیرا در واقع می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود.

اشلی هاینزورث، توضیح داد در حالی که باید در طول روز هیدراته باشید، نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب می‌تواند ایده بدی باشد.

نوشیدن آب قبل از خواب می‌تواند الگوی خواب شما را مختل و در واقع سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. این متخصص گفت که ساعت داخلی بدن ما عملکردهای مختلفی را کنترل می‌کند که شامل میزان مایعات بدن ما نیز می‌شود.

آب رسانی زودتر در روز برای اطمینان از اینکه بدن شما زمان کافی برای پردازش مایعات و کاهش احتمال اختلالات در طول شب را دارد، بسیار مهم است اما وی هشدار داد که نوشیدن آب زیاد قبل از خواب باعث می‌شود کلیه‌های شما ادرار بیشتری تولید کنند و شب هنگام برای رفتن به سرویس بهداشتی بیدار شوید.

این مورد می‌تواند چرخه طبیعی خواب شما را مختل کند که به نوبه خود در دراز مدت به سلامت شما آسیب می‌رساند.

اشلی همچنین هشدار داد که وقفه در هنگام خواب می‌تواند از خواب عمیقی که بدن شما برای سلامت ذهنی و جسمی به آن نیاز دارد جلوگیری کند.

وی افزود: اختلال مداوم در چرخه خواب ما، به ویژه در طول شب تهدید جدی برای سلامت کلی ماست و منجر به افزایش استرس، اختلال در عملکرد شناختی، ضعف سیستم ایمنی و حتی افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند مشکلات قلبی عروقی و دیابت شود. زمان آن رسیده است که به خاطر رفاه خود استراحت بدون وقفه را در اولویت قرار دهیم.

اشلی بهترین زمان از روز برای مصرف آب را بیان کرد: هیدراتاسیون خود را از صبح زود شروع کنید و مصرف آن را در طول روز ثابت نگه دارید. به این ترتیب، کمتر احساس نیاز به جبران آب بیش از حد در بعد از ظهر خواهید داشت.

وی همچنین کاهش مصرف مایعات را با نزدیک شدن به زمان خواب پیشنهاد کرد و گفت: در ۲ ساعت منتهی به زمان خواب، به تدریج مایعات مصرفی خود را کاهش دهید. این عملکرد به بدن شما زمان کافی برای پردازش مایعات را می‌دهد.

همچنین توصیه شده است که قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا می‌تواند خواب شما را مختل کند. این نوشیدنی‌ به‌ عنوان دیورتیک (ادرارآور) عمل می‌کند و تولید ادرار را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود مصرف آن را به خصوص در ساعات قبل از خواب محدود کنید.

اشلی همچنین تاکید کرد که چقدر مهم است که روال خوب نوشیدن آب برای بهینه‌سازی چرخه خواب خود ایجاد کنید.

او گفت: ایجاد روتین هیدراتاسیون مطابق با ریتم بدن شما کلیدی است. به تشنگی به خصوص در اوایل روز به سرعت واکنش نشان دهید زیرا باعث یکنواختی مصرف و کاهش مصرف بیش از حد قبل از خواب می‌شود.

این دانشمند افزود: فقط میزان نوشیدنی شما مهم نیست، بلکه زمان و نحوه تناسب آن با روز شما مهم است با اتخاذ روال ذهنی، می‌توانید کیفیت خواب و سلامت کلی خود را بهبود ببخشید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تغییر ژن‌های ایمنی در خون بیماران آلزایمر
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • قبل از خواب آب بنوشیم یا نه؟
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • هشدار دانشمندان درباره نوشیدن آب قبل از خواب
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • قبل از خواب آب ننوشید
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • روزه‌داری بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی با رعایت تغذیه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی در روزه‌داری