Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@23:19:00 GMT

راندن بر مسیرهای ناهموار

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۷۱۱۰

راندن بر مسیرهای ناهموار

مسیرها نا هموار است و راندن بر آن‌ها سخت؛ خیابان‌های شهر پر از چاله‌هایی شده که سبب می‌شود وسایل نقلیه به جای پیمودن هموار مسیرها، افتان و خیزان به مقصد برسند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از قیر داغ در آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها به سال ۱۸۲۰ باز می‌گردد؛ این روش در طول حدود حدود ۲۰۰ سال گذشته دگرگونی‌های زیادی داشته و در دهه‌های اخیر با اختراع مواد جدید بیش از پیش متحول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران شهری کوشیده‌اند با شناخت و بکارگیری روش‌های نوین، آسفالت معابر را زمان بیشتری در برابر نوسانات دمای هوا، تردد خودروها و ضربات وارده حفظ و از اتلاف سرمایه‌های شهری از این طریق جلوگیری کنند.

متأسفانه با وجود روش‌های نو در آسفالت و بالا بردن کیفیت این محصول در شهر زنجان هنوز هم از همان روش‌های سنتی برای تولید و اجرای روکش آسفالت معابر استفاده می‌شود که همواره مورد انتقاد شهروندان و کارشناسان این حوزه بوده است. از سوی دیگر حفاری‌های پی در پی دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز مزید بر علت و بیشتر سبب تخریب آسفالت خیابان‌های سطح شهر زنجان شده است. کارشناسان علت خرابی آسفالت این شهر را بکار بردن مصالح سنگی گرد گوشه و یا مصالح شکسته شده در مخلوط آسفالتی می‌دانند.

جای خالی روش‌های علمی در اجرای عملیات آسفالت

صمد نظری، عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه آزاد زنجان پایین بودن سطح کیفی آسفالت خیابان‌های شهر زنجان را از مشکلات مهم این شهر می‌داند، می‌گوید: ناهماهنگی ارگان‌های مختلف به این مشکل دامن می‌زند.

وی ادامه می‌دهد: با تهیه و تدوین برنامه و ابلاغ به همه سازمان‌های مرتبط تا حدودی می‌توانیم به افزایش سطح کیفی آسفالت خیابان‌های شهر امیدوارم باشیم.

عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه آزاد زنجان روند سنتی تولید و اجرای آسفالت را از دیگر عوامل بی‌کیفیت بودن روکش آسفالت معابر می‌داند و می‌افزاید: ۱۵۰ سال از اختراع آسفالت می‌گذرد، اما هنوز به اجرای آسفالت به روش علمی اعتقادی نداریم در حالی که در این مدت پیشرفت‌های شگرفی در این زمینه حاصل شده و ما می‌توانیم به روش علمی و درست و فنی مثل سایر کشورهای موفق در این حوزه آسفالت تولید کرده و به درستی اجرا کنیم.

نظری تولید و اجرای آسفالت با مدیریت افراد متخصص را راهکار مناسبی در آسفالت معابر می‌داند و می‌گوید: اجرا نشدن آئین نامه و پروتکل‌های ابلاغی در این زمینه مشکلی است که به کاهش کیفیت آسفالت معابر منجر شده در حالی که نوع، شکل و ترکیب مصالح بکار رفته در آسفالت باید مشخصات لازم را داشته باشد.

او با بیان اینکه جنس مصالح نامرغوب که معمولاً از مصالح رودخانه‌ای گرد گوشه استفاده می‌شود تأثیر زیادی در جذب آب در مناطق سردسیر چون زنجان دارد، تصریح می‌کند: به دلیل سیکل ذوب و یخ بندان، ساختار آسفالت در این مناطق بهم می‌ریزد و این آسفالت در مدت کوتاهی بر اثر ترافیک از بین می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ اقداماتی برای استفاده از مصالح مناسب آهکی صورت گرفته است، اضافه می‌کند: کارشناسان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان با بررسی‌های میدانی به این مشکل پی برده و با استفاده از مصالح آهکی به جای مصالح رودخانه‌ای قدم بزرگی در این راستا برداشته خواهد شد.

نظری اجرا نشدن دقیق زیرسازی آسفالت در خیابان‌های قدیمی را از دیگر دلایل بی کیفیت بودن آسفالت خیابان‌های سطح شهر می‌داند و تاکید می‌کند: همیشه انتقاد کردن راهکار درستی برای رفع مشکلات نیست‌، بلکه با ارائه راهکارهای درست و منطقی و همکاری ارگان‌های ذیربط با دانشگاه قدم‌های درست و علمی در این حوزه برداشته خواهد شد.

با وجود اینکه مسئولین شهری از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای آسفالت و ترمیم خیابان‌های سطح شهر زنجان در سال جاری خبر می‌دهند، اما شهروندان امیدوارند که تجربه سال‌های گذشته در استفاده از آسفالت بی کیفیت دیگر تکرار نشود.

نهضت آسفالت معابر

حبیب ملایی یگانه، شهردار زنجان به آغاز عملیات گسترده آسفالت ریزی در مناطق مختلف این شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به حساسیت‌های موجود و برودت هوا و اهمیت کیفیت آسفالت بکار رفته در معابر و خیابان‌های شهر، از پنجم اسفند سال ۹۸ تاکنون بیش از دو هزار تن آسفالت برای روکش، ترمیم و لکه‌گیری معابر شهری مورد بهره برداری قرار گرفته است، البته در برخی از مقاطع زمانی کندی عملیات به شرایط جوی و دمای هوای محیط بستگی داشت.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر شرکت‌های خدمات‌رسان در شهر زنجان به دلیل انجام عملیات اجرایی در بحث ترمیم نوارهای حفاری خیابان‌های سطح شهر، مشکلات عدیده‌ای را برای بازسازی معابر، ترمیم و لکه‌گیری آسفالت مناطق شهری ایجاد کرده‌اند.

شهردار زنجان با تاکید بر لزوم رعایت تکالیف و وظایف قانونی شهرداری در صدور مجوزهای درخواستی از سوی شرکت‌های خدمات‌رسان و حفار، می‌افزاید: در سال‌جاری صدور هر گونه مجوز جدید برای عملیات حفاری در خیابان‌های شهر از سوی شرکت‌های مزبور منوط به انجام تعهدات گذشته و جلب رضایت عمومی شهروندان است.

ملائی‌یگانه ادامه می‌دهد: ترمیم و مرمت نوارهای حفاری در کوی‌های اقماری سطح شهر مانند الهیه، شهریار، بهارستان، لاله، نیک سازان، انصاریه، اراضی پایین کوه و اراضی ثبت بر عهده سازمان آبفای استان است.

او با تاکید بر ضرورت انجام روند آسفالت ریزی خیابان ضیایی از سوی شهرداری بعد از بتن ریزی مورد تعهد شرکت حفار، خاطرنشان می‌کند: عملیات ترمیم و لکه‌گیری شبکه‌های اصلی شهرک زیباشهر، گلشهر کاظمیه و بخشی از خیابان زینبیه بعد از مساعد شدن شرایط جوی توسط مجموعه مدیریت شهری در سطح گسترده انجام خواهد شد.

شهریور، پایان فصل آسفالت معابر

داوود نوری، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهردار زنجان از پایان آسفالت‌ریزی شهر زنجان تا پایان شهریور خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۳۴ میلیارد تومان برای آسفالت معابر در بودجه سال جاری شهرداری زنجان اختصاص داده شده و در حال حاضر آگهی مناقصه برای تعیین پیمان‌کار منتشر شده است.

او می‌افزاید: با توجه به اینکه وضعیت معابر مناسب نیست، امور مربوط به آسفالت با شدت و ظرفیت کار بیشتری دنبال خواهد شد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهردار زنجان با بیان اینکه در حال حاضر انجام امور مربوط به آسفالت در مرحله انتخاب پیمان‌کار است، اضافه کرد: در تلاش هستیم از پیمان کاران با تجربه (گرید عالی) که سوابق خوبی دارند استفاده شود.

نوری با بیان اینکه برنامه شهرداری برای آسفالت‌ریزی از پنجم اسفند سال قبل آغاز شده و تا ۳۱ فروردین امسال حدود سه هزار و ۱۰۰ تن آسفالت بکار رفته است، می‌گوید: در این مرحله نیز که تا شهریور ادامه خواهد داشت، حدود ۸۰ تا یکصد هزار تن آسفالت‌ریزی انجام خواهد شد.

او خاطرنشان می‌کند: علت اتمام عملیات تا پایان شهریور نیز این است که عملاً در فصل پاییز شهر زنجان شرایط مناسبی برای آسفالت‌ریزی ندارد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهردار زنجان با بیان اینکه در انجام این عملیات برای زیرسازی برخی از معابر از بتن الیافی و RCC به جای آسفالت استفاده خواهد شد، می‌گوید: این پروژه جدید در چند نقطه از شهر اجرا خواهد شد ؛۶۰ درصد از آسفالت بکار رفته مربوط به روکش و ۴۰ درصد مربوط به لکه‌گیری خواهد بود.

رفع نواقص نوار حفاری خیابان ضیایی

اظهارات شهردار زنجان در خصوص ترمیم نوارهای حفاری توسط آبفای زنجان در حالی مطرح می‌شود که علیرضا جز قاسمی، مدیر عامل شرکت آبفای زنجان، می‌گوید: تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شده و برای تحویل پروژه‌های اجرا شده از آب و فاضلاب استان در اسرع وقت انجام خواهد پذیرفت.

او ادامه می‌دهد: مقرر شده تا شهرداری زنجان در اسرع وقت نسبت به آسفالت‌های انجام شده ناشی از اجرای فاضلاب در شهر به ویژه شهرک زیبا شهر اقدام نماید.

مدیر عامل شرکت آبفای زنجان خاطرنشان می‌کند: شرکت آب و فاضلاب استان نیز باید در اسرع وقت نسبت به آسفالت مناطق که به عهده پیمانکار مجری طرح آب و فاضلاب است اقدام کند.

او با تاکید بر اینکه مقرر شده آب و فاضلاب استان زنجان در اسرع وقت نسبت به رفع نواقص نوار حفاری خیابان ضیایی اقدام کند، می‌گوید: شهرداری زنجان نیز باید نسبت به روکش آسفالت آن اقدام کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه طرح توسعه فاضلاب شهری در سال ۹۹ حداقل به میزان ۱۰ کیلومتر در تعهد آب و فاضلاب استان قرار دارد، می‌افزاید: با استفاده از موقعیت آب و هوایی مناسب فصل بهار شهرداری باید در صدور مجوزهای لازم نهایت همکاری را با شرکت داشته باشد.

کد خبر 424545

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان فرهنگ شهروندی آموزش شهروندی پروژه هاي عمراني شهرداری زنجان شهرداری شهر آسفالت آسفالت معابر نهضت آسفالت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خیابان های سطح شهر آسفالت خیابان آب و فاضلاب استان آب و فاضلاب خیابان های شهر شهردار زنجان آسفالت معابر آسفالت ریزی برای آسفالت اسرع وقت شهر زنجان بکار رفته لکه گیری خواهد شد شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شهرداری کرمانشاه از احداث پارکینگ طبقاتی در معابر پرتردد شهر

شهردار کرمانشاه گفت: از احداث پارکینگ‌های طبقاتی با ارائه مشوق‌های تجاری به ویژه در معابر پرتردد و قدیمی شهر همچون خیابان مدرس استقبال می‌کنیم و در ازای ساخت پارکینگ برابر مقررات شهرسازی، مشوق‌هایی در قالب تجاری به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

نادر نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمانشاه اظهار کرد: ۷۰۰ کیلومتر از معابر شهر کرمانشاه که خط‌کشی نداشت به صورت استاندارد خط‌کشی شده است و همکاران همچنان در حال خط‌کشی سایر معابر هستند.

وی افزود: از رانندگان درخواست داریم از خط کشی‌های معابر استفاده و قواعد حرکت میان خطوط ترسیم شده در خیابان‌ها را رعایت کنند که مانع برخورد و تصادف می‌شود و از طرفی سبب روانی ترافیک شهر خواهد شد.

شهردار کرمانشاه خاطرنشان کرد: همخوانی میان تعداد و تردد خودروها در سطح معابر کرمانشاه وجود ندارد و دچار کمبود شدید توقفگاه‌ها هستیم.

نوروزی تصریح کرد: شهرداری کرمانشاه به دنبال احداث پارکینگ طبقاتی است، همین جا از همشهریان و کسانی که امکان سرمایه‌گذاری دارند یا املاکی دارند که قابلیت تبدیل شدن به پارکینگ را دارد دعوت می‌کنیم به شهرداری مراجعه و از مشوق‌های تجاری استفاده کنند.

وی گفت: از احداث پارکینگ‌های طبقاتی با ارائه مشوق‌های تجاری به ویژه در معابر پرتردد و قدیمی شهر همچون خیابان مدرس استقبال می‌کنیم و در ازای ساخت پارکینگ برابر مقررات شهرسازی، مشوق‌هایی در قالب تجاری به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

کد خبر 745312

دیگر خبرها

  • درخواست شهروندان تهرانی برای ترمیم روکش آسفالت برخی از معابر در منطقه ۳ + تصاویر
  • تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه
  • اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای روکش آسفالت در تویسرکان
  • پیش‌بینی تولید ۷۰ هزار تن آسفالت
  • تداوم عملیات پخش آسفالت در معابر منطقه سه ارومیه
  • پیش‌بینی تولید ۷۰ هزار تن آسفالت در شهرکرد
  • وضعیت آسفالت شهر قزوین مناسب نیست
  • معابر پرتردد کرمانشاه ساماندهی می‌شود
  • گره‌گشایی از ترافیک تبریز با مسیرگشایی معابر
  • حمایت شهرداری کرمانشاه از احداث پارکینگ طبقاتی در معابر پرتردد شهر