Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین سالن‌های تئاتر حرفه‌ای ایران است که طی دهه‌های مختلف فعالیت خود میزبان چهره‌ها و اجراهای مطرح تئاتری بوده است. پیش از شروع تعطیلات کرونایی از اسفند سال ۹۸، نمایش «قهوه قجری» آتیلا پسیانی با حضور بازیگرانی چون نوید محمدزاده و هوتن شکیبا در سالن اصلی به صحنه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استقبال از این نمایش بالا بود اما کرونا شرایط را تغییر داد. تعطیلات پیش آمده و پس از آن از سرگیری فعالیت‌های تئاتری با ۵۰ درصد ظرفیت سالن، باعث شد تا نمایش «قهوه قجری» قادر به ادامه اجرا نباشد و آتیلا پسیانی از ادامه اجرا انصراف دهد.

پس از این انصراف، حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش «فردریک» نیز که قرار بود بعد از پایان اجرای «قهوه قجری» اثر خود را روی صحنه ببرد، به دلیل شرایط اقتصادی موجود در تولید تئاتر و همچنین تأمین نشدن هزینه‌های اجرا، از طریق فروش ۵۰ درصدی گیشه، از اجرای «فردریک» در سالن اصلی انصراف داد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور دیگر اثری بود که در نوبت اجرایی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر قرار داشت اما این اثر هم به دلیل شرایط اقتصادی و کرونایی تئاتر از تولید و اجرای اثر خود منصرف شد.

سعید اسدی: با توجه به شرایط اقتصادی موجود گروه‌ها نمی‌توانند هزینه تولید آثار بزرگ مدنظر خود را تأمین کنند و در ضمن امیدوار به بازگشت سرمایه و تأمین هزینه عوامل از طریق فروش گیشه نیز نیستند شرایط بحرانی برای سالن اصلی مجموعه «تئاتر شهر» همچنان ادامه دارد و به دلیل هزینه بالای تولید آثار بزرگ تئاتری برای اجرا در این سالن، گروه‌های تئاتری تصمیمی برای به صحنه بردن آثار خود در این سالن ۵۷۹ نفره ندارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قادر نیست کمک هزینه‌ای متناسب با شرایط موجود برای تولید آثار بزرگ تئاتری اختصاص دهد.

از این رو تصمیم‌گیری برای از سرگیری فعالیت تئاتری سالن اصلی تئاتر شهر بسیار سخت شده است.

سعید اسدی رئیس مجموعه تئاترشهر درباره وضعیت از سرگیری فعالیت‌های سالن اصلی این مجموعه، به خبرنگار مهر گفت: مسأله اصلی برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر، تولید آثار بزرگ و هزینه‌های زیاد تولید این آثار است. با توجه به شرایط اقتصادی موجود گروه‌ها نمی‌توانند هزینه تولید آثار بزرگ مدنظر خود را تأمین کنند و در ضمن امیدوار به بازگشت سرمایه و تأمین هزینه عوامل از طریق فروش گیشه نیز نیستند.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجود باعث شده تا گروه‌هایی که در نوبت اجرای سالن اصلی تئاتر شهر قرار دارند نگران تأمین هزینه‌های تولید و اجرای آثارشان باشند، اظهار کرد: در سالن‌های کوچک‌تر مجموعه تئاتر شهر این نگرانی کمتر وجود دارد زیرا هزینه تولید آثاری که در این سالن‌ها به صحنه می‌روند نسبت به سالن اصلی کمتر است و پرداخت کمک هزینه به گروه‌ها می‌تواند در تأمین هزینه‌ها کمک‌کننده باشد.

اسدی با اشاره به اینکه وقتی اثری از اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر انصراف می‌دهد جایگزین کردن اثری دیگر کار بسیار سختی است، یادآور شد: ما تلاش کردیم برای سالن اصلی چندین نمایش در نوبت اجرا قرار بگیرند اما چالش اصلی همه گروه‌ها بحران مالی است.

رئیس مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد: چالش بزرگ گروه‌ها این است که وقتی پروژه شروع می‌شود برای کارگردان و تهیه‌کننده تعهد ایجاد می‌کند و اگر هزینه‌های تولید و اجرا تأمین نشود، برای آن‌ها بحران‌ساز خواهد بود. به همین خاطر همه با تردید به تولید و اجرا در سالن اصلی نگاه می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود دغدغه بالا رفتن آمار شیوع ویروس کرونا را هم در کنار وضعیت اقتصادی تولید و اجرای تئاتر از دیگر دغدغه‌های گروه‌های تئاتری دانست و تصریح کرد: در شرایط کرونایی موجود، اگرهای زیادی در مقابل فعالیت‌ها و به ویژه فعالیت‌های تئاتری وجود دارد. چالش‌های زیاد موجود، فعالیت تئاتر در سال جدید را عجیب و غریب کرده است.

اسدی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر شیوع ویروس کرونا به پایان برسد تا تئاتر حداقل با همان اقتصاد شکسته بسته خود به فعالیت ادامه دهد.

کد خبر 4970829 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید اسدی تئاتر شهر سالن اصلی تئاتر شهر ویروس کرونا تئاتر ایران هنرمندان تئاتر فیلم سینمایی تئاتر ایران ویروس کرونا برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما فیلم کوتاه موسیقی ایرانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سیروس گرجستانی سازمان صداوسیما سینمای مستند درگذشت چهره ها اجرا در سالن اصلی سالن اصلی مجموعه مجموعه تئاتر شهر تولید آثار بزرگ شرایط اقتصادی اقتصادی موجود تولید و اجرا تأمین هزینه فعالیت ها هزینه ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۷۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جبلی به هزینه‌های میلیاردی صداوسیما برای سلبریتی‌ها

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما با پرداخت‌های غیر معقول حامیان مالی به چهره‌ها موافق نیست، اما این رویه‌ای است که از دوره‌های قبل وجود داشته و به تدریج در حال اصلاح است.

پیمان جبلی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس سند تحول رسانه ملی امسال تنوع قابل توجهی در هر دو حوزه برنامه‌ها و میهمانان دعوت شده به برنامه‌ها داشتیم. همزمانی ماه مبارک رمضان و ایام نوروز هم به این تنوع کمک کرد و در کنار برنامه‌های رایج نمایشی و سرگرمی، برنامه‌های استعداد یابی شعر، مسابقات و پویش‌های جدید قرآنی، برنامه‌هایی با محوریت و حضور نخبگان ادبی و فرهنگی، برنامه‌های متمرکز بر تنوع اقوام ایرانی و ... تهیه و پخش شد.

وی به تنوع میهمانان برنامه‌های ویژه تحویل سال نو امسال و سایر برنامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این برنامه‌ها طیف متنوعی از شعرا، ادبا و فرهیختگان، نویسندگان، نخبگان علمی، قهرمانان ملی، خانواده‌های شهدا و گروه‌های سرود مردمی و نمایندگان اقوام مختلف ایرانی علاوه بر چهره‌های مردمی، هنری، رسانه‌ای و ورزشی حضور داشتند.

رئیس صدا وسیما در پاسخ به سوالی در باره ادعا‌های مربوط به مبالغ پرداختی به چهره‌ها گفت: تولید برنامه‌ها اعم از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و ویژه برنامه‌های مناسبتی و ... عموما بر اساس قرارداد کلی و توافق با حامیان مالی و تهیه کننده‌ها انجام می‌شود. ریز قرارداد‌های حامیان و تهیه کننده‌ها با میهمانان یا کارشناسان یا بازیگران، الزاما با هماهنگی و اطلاع شبکه طرف قرارداد نیست و این امری رایج در تولید بر اساس قرارداد‌های موسوم به گلوبال است.

وی همچنین افزود: اگرچه صدا و سیما هم با پرداخت‌های غیر معقول حامیان مالی به چهره‌ها موافق نیست، اما این رویه‌ای است که از دوره‌های قبل وجود داشته و به تدریج در حال اصلاح است.

جبلی همچنین در پاسخ به سوالی در باره برنامه‌های رسانه ملی برای تحقق شعار سال گفت: به محض اعلام شعار سال جدید جلسات مفصلی در مرکز طرح و برنامه و شورای معاونان سازمان با هدف بررسی این موضوع و طراحی و برنامه ریزی محتوایی برای تحقق شعار سال برگزار و مقرر شد حداکثر تا هفته آینده مصادیق مشارکت مردمی در جهش تولید احصا شود و مطالبه و پیگیری اجرای اسناد بالا دستی و قوانین بر زمین مانده که در راستای تقویت مشارکت مردم و بخش خصوصی در تولید وضع شده در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان صداو سیما با اعلام اینکه طرح پیشنهادی اولیه به تفکیک راهبرد‌های شعار سال، برنامه‌ها و اهداف تهیه و در شورای معاونان سازمان به تصویب رسیده است، افزود: مقرر شد حداکثر تا هفته آینده طرح تفصیلی همراه با جدول زمان بندی و تعهدات برنامه سازی حوزه‌های مختلف اماده و ابلاغ شود.

وی همچنین تاکید کرد رسانه ملی خود نیز مخاطب جدی شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم است و در سال جدید برنامه ریزی عملیاتی برای تقویت دسترسی تولیدات مردمی به آنتن رسانه ملی با هدف جهش تولیدات صدا و سیما انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا

tags # صدا و سیما سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • میزان صرفه جویی در حوزه آرد و نان با اجرا طرح هوشمندسازی
  • خصوصی سازی فرهنگ، بخش قابل توجهی از استعدادها را نابود کرد
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • واکنش جبلی به هزینه‌های میلیاردی صداوسیما برای سلبریتی‌ها
  • طرح آبرسانی هرسین در اولویت پیگیری و اجرا
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • قدردانی از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجرا است