Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتقدان بیژن زنگنه همواره از وی به عنوان دشمن پالایشگاه‌‎سازی یاد می‌کنند. موضوعی که می‌توان با نگاهی به عملکردش در مقام وزارت نفت درست یا غلط بودن آن را سنجید.

در سال ۹۲ که زنگنه به ساختمان خیابان طالقانی بازگشت، تولید بنزین ایران حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که سنگ بنای آن در سال ۸۳ و وزارت زنگنه در دولت اصلاحات بنا شده بود نیز پیشرفتی ۲۰ درصدی در ساخت واحد‌های فرآیندی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در واقع آنچه از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال ۹۲ به دولت یازدهم تحویل داده شد، نه واحد‌های مهم و کلیدی فرآیندی، بلکه مجموعه‌ای از آبگیر، مخازن، ساختمان‌های اداری و خطوط لوله بود، اما وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم، با طراحی و تکمیل واحد چهارم، ظرفیت خوراک میعانات گازی این پالایشگاه را به ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اما تولید بنزین ایران در کنار سایر پروژه‌های بهبود کیفیت و افزایش تولید در کشور، در سال ۹۸ به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسید. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از این میزان حدود ۹۰ میلیون لیتر با بالاترین استاندارد‌های زیست محیطی تولید می‌شود.

در واقع ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم علاوه بر آنکه افزایش ظرفیت تولید بنزین، کشور را از واردات این سوخت بی‌نیاز کرده، همچنین کیفیت تولید این محصولات را نیز افزایش داده است.

از همین رو صادرات فرآورده‌های نفتی ایران از سوی مشتریان با اقبال رو به رو است.

اگرچه اغلب فرآورده‌های نفتی کشور توسط بخش خصوصی به کشور‌های همسایه صادر می‌شود، اما بازار ایران محدود به همسایگان نیست و تا قاره آمریکا نیز گسترده شده است. این در حالی است که ایران در سخت‌ترین تحریم‌های نفتی و بانکی به سر می‌برد، اما فرآروده‌های نفتی این کشور بی‌مشتری نمی‌ماند.

با تکیه بر این موضوع بود که به گفته وزیر نفت ایران تصمیم گرفت بنزین را در قالب یک معامله تجاری به ونزوئلا بفرستد. تصمیم ایران برای ارسال بنزین و مشتقات پالایشگاهی به ونزوئلا که به خاطر تحریم‌های امریکا با کمبود حاد در زمینه این سوخت استراتژیک مواجه است با ۵ نفتکش انجام شد تا علاوه بر آنکه جایگاه ایران را در بازار فرآورده‌های نفتی تثبیت کند، تحریم‌های آمریکا را نیز علیه هر دو کشور به چالش بکشد.

در آن زمان البته واشنگتن تهدید کرده بود که اجازه رسیدن بنزین ایرانی به ونزوئلا را نمی‌دهد، اما در عمل بنزین ایران بدون مخاطره‌ای به سواحل ونزوئلا رسید.

نفتکش‌های ایرانی که با پرچم کشورمان از آبراهه‌های مهم جهان عبور کردند به استناد یکی از این قوانین، که قانون حق تجارت آزاد است، این مهم را به انجام رساندند.

بر اساس این قانون، ایران و ونزوئلا می‌توانند با یکدیگر تجارت آزاد داشته باشند و تحریم‌های امریکا علیه این دو کشور مانعی برای آن نیست؛ مانند تمام کشور‌های جهان که البته آن‌ها از ترس جریمه‌های امریکا از روابط آزادانه خود با این دو کشور خودداری می‌کنند.

اما ایران این حق را مدیون برجام است.

در واقع برجام یکی از توافق‌ها و قرارداد‌های بسیار مهمی است که هنوز هم تأثیر خود را بر روابط بین‌المللی کشور ما دارد. این توافق توانست تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد را لغو کند و به ایران اختیاراتی در روابط خود با جهان بدهد.

اگرچه اکنون کشور‌ها و شرکت‌ها تحریم‌های یک جانبه امریکا را عمل می‌کنند، اما دیگر شورای امنیت ملل متحد منعی برای این روابط وضع نکرده و از همین رو ایران با ماندن در این توافق تاریخی توانست تا نفتکش‌های خود را با پرچم ایران به آب‌های ونزوئلا برساند.

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایران علاوه بر تقویت قدرت اقتصادی و دیپلماسی نفتی، با امضای برجام و پافشاری بر حق خود در این معاهده توانست فرآورده‌های نفت تولیدی را صادر کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: برجام بنزین وزارت نفت پارسی خبر فرآورده های نفتی فرآورده های نفت بنزین ایران خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۷۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت

روسیه واردات بنزین از بلاروس را در مارس افزایش داده است تا کمبود احتمالی در بازار داخلی به دلیل تعمیرات برنامه ریزی نشده پالایشگاه‌های روسیه پس از حملات پهپادهای اوکراین را رفع کند.

به گزارش ایسنا، روسیه معمولا صادرکننده بزرگ سوخت و تامین کننده بازارهای بین‌المللی است، اما اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های نفت، شرکت‌های نفتی روسیه را مجبور به واردات کرده است.

پس از حملات مکرر پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه از ابتدای سال، روسیه صادرات بنزین را از اول مارس ممنوع کرد تا بتواند سوخت کافی برای بازار داخلی خود تامین کند.

روسیه معمولا سوخت بسیار اندکی از بلاروس وارد می‌کند، اما در فاصله اوت تا اکتبر سال گذشته، پس از این که با کمبود سوخت و افزایش سریع قیمت بنزین مواجه شد، به واردات از همسایه خود روی آورد.

منابع آگاه به رویترز گفتند: روسیه امسال، دوباره واردات بنزین از بلاروس را افزایش داده است و میزان وارداتش در نیمه اول مارس، به حدود ۳۰۰۰ تن رسیده است. روسیه در فوریه، ۵۹۰ تن وارد کرد، در حالی که در ژانویه هیچ وارداتی از بلاروس انجام نشد.

دو منبع صنعتی که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: بحث درباره واردات بیشتر بین دولت‌ها و شرکت‌های نفتی در حال انجام است. یکی از این منابع آگاه گفت: مذاکرات دشوار بود زیرا بلاروس، صادرات سوخت خود را به بازارهای بین‌المللی، در اولویت قرار داده است. دیگری اظهار کرد: میزان نیاز روسیه به واردات، به زمان تعمیرات پالایشگاه بستگی دارد.

منابع صنعتی گفتند که شرکت‌های نفتی روسیه می‌توانند در ازای دریافت فرآورده های نفتی اضافی برای عرضه به روسیه، عرضه نفت به پالایشگاه‌های بلاروس را افزایش دهند.

بلاروس عموما تحت قراردادهای ترانزیتی بلندمدت بین دولتی، محصولات نفتی خود را از طریق بنادر روسیه در دریای بالتیک، به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند.

بلاروس دو پالایشگاه نفت دارد که یکی، پالایشگاه نفت نفتان در نووپولوتسک و دیگری پالایشگاه نفت موزیر است. ظرفیت تولید سالانه هر کدام از این دو پالایشگاه، ۱۲ میلیون تن (۲۳۰ هزار بشکه در روز) است اما معمولا با ظرفیت پایینتری کار می‌کنند و هر کدام حدود ۹ میلیون تن نفت در سال (حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز) پالایش می‌کنند. هنوز معلوم نیست که بلاروس چه میزان می‌تواند تولید را افزایش دهد و منابع صنعتی گفته اند محدودیت‌های فنی وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های بلاروس عمدتا از نفت روسیه به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، در حالی که شرکت‌های نفتی روسی که زیرمجموعه‌های بلاروسی دارند، برای تامین جایگاه‌های سوخت بلاروس خود، از این پالایشگاه‌ها بنزین می‌خرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از جزایر ایرانی خلیج فارس
  • واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت
  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • وزش باد شدید در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان
  • وزیر نفت: پالایشگاه جمع‌آوری گاز‌های میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
  • پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور بزودی افتتاح می‌شود
  • وزیر نفت: پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود
  • وزش باد‌های شدید سبب مواج شدن خلیج فارس و دریای عمان، ۸ فروردین
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • پشت پرده کوچ اجباری دو میلیون فلسطینی به صحرای سینا مصر چیست؟ / حذف کانال سوئز و احداث کانال دریایی بن گورین یکی از اهداف اشغال نوار غزه+ نقشه میدانی و عکس