Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@06:28:38 GMT

تاثیر تغذیه بر باروری

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۸۲۷۳

تاثیر تغذیه بر باروری

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده، عوامل تغذیه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در باروری و ناباروری دارند. نوع تغذیه هر فرد در دوران بارداری، بر کیفیت باروری نسل‌های بعد نیز اثرگذار است.

به گزارش ایسنا، دکتر غزاله اسلامیان درباره‌ی یکی از نقش‌های تغذیه در باروری و ناباروری گفت: عوامل تغذیه‌ای که بر متابولیسم و تنظیم سوخت و ساز بدن اثر گذارند، با قدرت باروری نیز ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا هورمون‌های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن با هورمون‌های جنسی در یک ریتم شبانه‌روزی در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ روز ابتدایی زندگی یک فرد نقش کلیدی در سلامت دوران‌های مختلف زندگی او دارد، توصیه کرد: پدر و مادر از سه ماه قبل از اقدام به بارداری، عادات غلط و الگوهای ناسالم غذایی خود را باید اصلاح کنند. چرا که بسیاری از مطالعات نشان داده است که پدران و مادرانی که از الگوهای غذایی ناصحیح پیروی می‌کنند و الگوی غذایی آنها سرشار از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس، گوشت‌های قرمز و فرآوری شده به ویژه فست فودها باشد، می‌تواند منجر به کاهش کیفیت تخمک و اسپرمی گردد که قرار است با هم لقاح پیدا کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخی از افراد به اشتباه بر این باورند که برای داشتن یک بارداری سالم فقط پیروی از اصول تغذیه سالم مختص مادران است. در حالیکه تغذیه پدر نیز نقش مهمی در این ارتباط دارد. چرا که علاوه بر اینکه تغذیه مناسب می‌تواند روی کیفیت اسپرم پدر تأثیرگذار باشد بر لانه گزینی جنین نیز اثر دارد.

دکتر اسلامیان گفت: در صورتی که  مادر و پدر از سه ماه قبل از اقدام به بارداری از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنند، به دلیل کیفیت بالای اسپرم و تخمک، جنین سالم‌تری خواهند داشت.

وی میزان و نوع آنتی اکسیدان‌های رژیم غذایی را از دیگر نکات مهم در ارتباط با باروری دانست و اظهار داشت: والدین باید قبل از دوران بارداری و مادران حین بارداری از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع مانند میوه و سبزی‌ها در حد تعادل دریافت کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه در خصوص شناسایی کمبود ریزمغذی‌ها و سوء تغذیه مادران از قبل اقدام به بارداری گفت: مهم است که مادران قبل از بارداری با انجام یک سری تست‌های آزمایشگاهی و همچنین با مراجعه به متخصص تغذیه از وضعیت تغذیه‌ای خود با خبر شوند و بعد از برطرف شدن کمبودها و کنترل وزن، اقدام به بارداری کنند.

 اسلامیان ادامه داد: مادران باردار قبل از اقدام به بارداری باید از وضعیت اسید فولیک و ویتامینD خود با انجام تست‌های آزمایشگاهی اطمینان حاصل پیدا کنند تا با کمبود این موارد مواجه نباشند.

وی به چاقی زنان و مردان در سنین باروری اشاره کرد و گفت: اضافه وزن و چاقی از عوامل مرتبط با ناباروری است. همچنین خانم هایی که با چاقی اقدام به بارداری می‌کنند، ممکن است، بارداری پرخطری را تجربه کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: به طور معمول زنان چاق قبل از بارداری برای کاهش وزن خود از رژیم‌های غیراصولی پیروی می کنند و در نتیجه گرسنگی سلولی به سراغ‌شان می‌آید و برای پیشگیری از گرسنگی سلولی، قبل از بارداری باید با روش‌های اصولی برای کاهش وزن اقدام کنند.

دکتر اسلامیان افزود: زنانی که با چاقی شدید مواجه هستند باید حداقل ۱۰ درصد وزن فعلی خود را با مشورت با متخصص تغذیه کاهش دهند و سپس برای بارداری اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باروري ناباروري دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدام به بارداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۱۴ هزار کودک فلسطینی در تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، ۱۴ هزار کودک فلسطینی در تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه کشته شده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


تهاجم اسرائیل به غزه سبب کشته شدن ۱۴ هزار کودک فلسطینی شده است و این در حالی است که شماری زیادی نیز با سوء تغذیه و کم آبی شدید مواجهند. بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه هشدار داده است در حال پذیرش چندین نوزاد در هر روز است که وزنشان بر اساس سنشان نیست. پزشکان خواستار دریافت کمک‌ها شده اند. از ماه اکتبر تاکنون، دست کم ۲۷ کودک به دلیل سوء تغذیه و از دست دادن آب بدن، جان خود را از دست داده اند.

الحکیم احمد آل علی پزشک بیمارستان کمال عدوان: ما به عنوان کادر درمان در بیمارستان کمال عدوان به صورتی واضح شاهد ورود سیلی از نوزادان تازه متولد شده هستیم که با سوء تغذیه شدید و کم آبی شدید مواجهند. دلیل این امر نبود شیر خشک است. در نتیجه، نوزادان در شرایط از دست دادن شدید آب بدن، اختلال اسیدمی (افزایش غلظت یون هیدروژن خون) و در نهایت مرگ قرار می‌گیرند. ما روزانه دو تا سه مورد نوزادی را پذیرش می‌کنیم که وزن متناسبی ندارند. برای مثال، ما یک نوزاد دختر دو ماهه را پذیرش کردیم که فقط دو کیلوگرم وزن داشت. دلیل این امر نبود شیر خشک برای این نوزاد است.

دیگر خبرها

  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • شهادت ۱۴ هزار کودک فلسطینی در تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • آیا تغذیه با التهاب مفاصل مرتبط است؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارتد؟
  • هشدار محققان نسبت به تاثیر حذف صبحانه بر زندگی
  • خوردن یک وعده این غذا ۳۶ دقیقه از طول عمر را کم می‌کند!
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر