Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@02:06:42 GMT

همستر‌ها تا ۳۰ سال دیگر منقرض می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۸۹۵۱

همستر‌ها تا ۳۰ سال دیگر منقرض می‌شوند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خطر انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی بر اثر فعالیت‌های انسانی روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. طبق یافته‌های اخیر محققان هشدار داده‌اند طی ۳۰ سال آینده نسل همستر، لمور و نهنگ شکار اطلس شمالی نیز منقرض می‌شوند. سقوط نگران‌کننده‌ی میزان تولید مثل میان همستر‌های اروپایی (که با همستر‌های خانگی متفاوت هستند) این گونه‌ی جانوری را با خطر انقراض ربرو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی قرن بیستم به طور متوسط ماده همستر اروپایی در هربار باروری بیست بچه به دنیا می‌آورد، رقمی که اکنون به حدود ۵ یا ۶ بچه کاهش یافته است. بدین‌ترتیب این گونه‌ی جانوری نیز به فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر اضافه شده‌اند.

هنوز مشخص نیست عامل این کاهش باروری دقیقاً چیست، اما محققان بر این باورند که توسعه‌ی صنعتی و آلودگی نوری می‌تواند جزئی از دلایل بروز چنین خطری باشند. دکتر میخاییل روسین، یکی از محققان و نویسندگان فهرست قرمز می‌گوید: «پس از اعمال معیار‌های کنترل جمعیت گونه‌های جاوری در برخی مناطق خاص که به کاهش جمعیت آن‌ها منجر شد، همستر‌ها دیگر نتوانستند همچون گذشته تولید مثل کنند. باید سریعاً تحقیقات بیشتری صورت پذیرد تا دلیل اصلی کاهش جمعیت این گونه‌ی جانوری مشخص شود و آن‌ها را از خطر انقراض نجات دهیم.»

بیشتر بخوانید

عزاداری کانگوروی نر برای مرگ جفت و فرزندش + عکس

لمور‌ها نیز از دیگر گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض هستند. یک سوم این گونه‌ی جانوری در آفریقا ساکن هستند و اکنون به شدت در معرض انقراض قرار گرفته‌اند، به نحوی که می‌توان بیشترین خطر انقراض را میان جانواران دیگر به آن‌ها نسبت داد. لمور موشی مادام بِرت که یکی از ۱۳ گونه‌ی متفاوت لمور‌ها به شمار می‌رود از باقی گونه‌هایش بیشتر در خطر قرار گرفته و شرایطش را می‌توان بحرانی توصیف کرد. بسیاری از جنگل‌ها که زیستگاه این گونه بوده به واسطه‌ی کشاورزی زمین‌سوزی و قطع درختان به منظور تأمین چوب و زغال از بین رفته‌اند.

داده‌های اخیر نیز نشان می‌دهند بیش از نیمی از گونه‌های جانوری در آفریقا در معرض خطر قرار گرفته‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به ۱۷ گونه‌ی میمون شست‌بریده‌های سرخ اشاره کرد که از یکسو در پی شکار آن‌ها به منظور گوشتخواری رخ داده و از سویی دیگر نیز به دلیل آنکه زیستگاهشان نابود شده.

گرِتِل آگیلار، جانشین مدیر کل اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت، می‌گوید: «فهرست گونه‌های در معرض انقراض پس از به‌روزرسانی اخیرش نشان می‌دهد نخستین ساکنان قاره‌ی آفریقا با چه میزان تهدید جدی روبرو شده‌اند. همچنین می‌توان از این فهرست دریافت که انسان خردمند باید رفتارش با گونه‌های نخستین و همچنین کل طبیعت را دگرگون کند.»

او در ادامه می‌گوید: «در دل این بحران حقیقتاً نیازمند روش‌هایی جایگزین و پایدار برای امرار معاش هستیم تا دیگر نیازی به جنگل‌زدایی و بهره‌کشی بی‌رویه از حیات وحش نباشیم.»

از میان ۱۲۰٫۳۷۲ گونه‌ای که اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت ارزیابی کرده است، ۳۲٫۴۴۱ گونه‌ی جانوری در سه دسته‌ی «شرایط بحرانی»، «در معرض خطر» و «آسیب‌پذیر» طبقه‌بندی شده‌اند.

قارچ کرم ابریشم که ارزشمندترین و گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های شناخته‌شده است در چین باستان بسیار مهم بوده و ارزش دارویی داشته، اما اکنون به دلیل کشت بی‌رویه در این فهرست گونه‌های درحال انقراض قرار گفته. نهنگ شکار اطلس شمالی نیز که در دسته‌ی «در معرض خطر» این فهرست قرار داشته اکنون جایگاهش به دسته‌ی «شرایط بحرانی» تقلیل یافته و طبق تخمین محققان هم‌اکنون کمتر از ۲۵۰ قطعه نهنگ شکار اطلس شمالی زنده مانده‌اند. این گونه نهنگ‌ها به دلیل نرخ پایین باروری، برخورد با کشتی‌ها و شکار در خطر انقراض قرار گرفته‌اند و همچنین تغییرات آب و هوایی نیز آن‌ها را به سمتی سوق داده که احتمال آسیب‌پذیری‌شان از سوی انسان بیشتر شده است.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش انقراض گونه های جانوری گونه ی جانوری ی جانوری معرض خطر خطر انقراض همستر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه 

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از رام الله، روز اسیر امسال در سایه جنگ خونبار رژیم اشغالگر علیه غزه برگزار می‌شود. زنان، مردان و کودکان امروز آمدند تا به ظلم اشغالگرانی اعتراض کنند که هزاران نفر از فرزندانشان را در شرایطی شبیه به اعدام تدریجی بازداشت کرده اند، آنها از سرنوشت آنها بی خبرند و هر بار که اسیری در زندان به شهادت می‌رسد عذاب آنها بیشتر می‌شود.
کرانه باختری در معرض بازداشت‌های بی سابقه‌ای قرار دارد که براساس آن از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از پنج هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان بازداشت و در شرایط غیرانسانی زندانی شده اند. آنها در معرض شکنجه و گرسنگی، سلول انفرادی و ممنوعیت ملاقات و درمان قرار دارند.
امروز بیش از ۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های صهیونیست‌ها بازداشت هستند که ۸۰۰ نفر از آنها زن و بیش از ۲۰۰ نفرشان را کودکان تشکیل می‌دهند. ۶۶ خبرنگار نیز در زندان‌های صهیونیست‌ها هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چرا این موجود هشت‌ پا به هیچ شکلی نمی‌میرد؟ (+عکس)
  • این موجود هشت‌پا هیچ‌جوره نمی‌میرد!
  • روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه 
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • تیمار و رهاسازی چهار گونه جانوری در طبیعت میاندشت جاجرم
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)