Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جوامع کوچک افراد چنانچه از درایت و آگاهی و شناخت برای مشارکت در انتخابات بهره نگیرند، به ناچار برای ورود به عرصه انتخابات وفاداری به قوم، ایل و قیبله را دستاویزی برای واگذاری نمایندگی بخش اعظمی از جامعه به یک یا چند فرد دارای صلاحیت یا فاقد قرار می دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ساختار مردم سالاری در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه از ملزوماتی برخوردار است که تاکید بر این ملزومات لازمه تحقق دموکراسی در جوامع بشری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملزوماتی که اگرچه به دلیل وجود اختلاف سلایق و علایق بخش های مختلف اجتماع نمی تواند رضایتمندی همگانی را به طور همزمان برآورده کند اما تا حد قابل توجهی می تواند نیازهای زندگی اجتماعی از جمله برخورداری از امنیت روانی و جانی، آسایش، رفاه ، معیشت، فراغت و فعالیت های روزمره را فراهم کند.

گستردگی جوامع بشری این روزها این ملزومات را از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار کرده است به طوری که وجود کارشناسان، نمایندگان جریان های مختلف و طیف های گوناگون در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حصول به این رفاه در زندگی جمعی را میسرتر کرده است.

در جوامع چند صد هزار سال قبل تر به دلیل محدودیت گستردگی افراد، انتقال مطالبات شاید به طور زبان به زبان امکان پذیر بود این در حالی است که امروزه در جوامع توسعه یافته باید برای انتقال مطالبات و خواسته های فردی یا جمعی از سازوکار دموکراتیک و مردم سالارانه بهره گرفت.

وفاداری به ایل و اقوام یا اختلافات بومی راهی برای دامن زدن به هیجانات انتخاباتی

انتخابات خود به تنهایی یک ستون صاحب قدرت در ساختار مردم سالار است به طوری که مشارکت مردم در برگزیدن یک یا چند نماینده برای بیان خواسته ها و پیگیری مطالبات جوامع بشری می تواند راهی موثر در دستیابی به خواسته های گوناگون باشد.

در حقیقت انتخابات و تکیه بر رأی گیری عمومی به عنوان اولین گام در مسیر دموکراسی و راهی برای دستیابی به جامعه توسعه یافته بشری، از جمله اساختار مشارکت سیاسی مردم برای اثرگذاری در سرنوشت خود و جامعه است که به وسیله آن اعضای حکومت و کارگزارن یک نظام را گزینش کرده و در حقیقت اراده ملت را به نمایندگان خود انتقال دهند.

اگرچه انتخاب برای هر فرد از جامعه بشری به منزله مشارکت در سرنوشت آن فرد و جامعه است و براساس قانون مدنی هر کشور بلوغ سیاسی لازمه ورود به عرصه انتخاب به شمار می رود اما آنچه بدون شک در هر عرصه انتخاباتی با مقادیر از شدت و ضعف رخ می دهد نبود درایت در انتخاب است. به طوری که در هر انتخابات و در هر مکانی براساس شرایط آن محیط اجتماعی، لزوما افراد براساس درایت و اشراف کامل اطلاعاتی انتخاب نکرده و عوامل متعددی در این انتخاب تاثیرگذار است و هر اندازه به سمت جوامع کوچکتر پیش روی شود این عوامل اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

تعصب های قومیتی، وفاداری به ایل و اقوام، اختلافات بومی و اعتقادات خاص ایدئولوژیک از جمله عوامل موثر در انتخابات ها به شمار می رود که توانسته تا میزان قابل توجهی بر تصمیم گیری های انتخاباتی افراد تاثیرگذار باشد.

در جوامع کوچک افراد چنانچه از درایت و آگاهی و شناخت برای مشارکت در انتخابات بهره نگیرند، به ناچار برای ورود به عرصه انتخابات وفاداری به قوم، ایل و قیبله را دستاویزی قرار داده تا از این گذر نمایندگی بخش اعظمی از جامعه را به یک یا چند فرد دارای صلاحیت یا فاقد صلاحیت واگذار کنند.

در چنین مواردی بسیار مشاهده شده که نامزدهای انتخاباتی برای دامن زدن به هیجانات انتخاباتی اختلافات یک قوم یا قبیله با قوم قوم قبیله دیگری را دستاویزی برای شکست رقیب و رسیدن خود به قدرت قرار دادند.

 مشارکت های اتوبوسی عرصه انتخابات منطقه ای

این البته تنها شامل جوامع کوچک نیست و عمدتا در انتخابات های کمتر ملی و بیشتر منطقه ای رخ داده و می تواند در جوامع بزرگتر نیز متولد شود.

نامزدهای انتخاباتی با گردهم آوردن وابستگان قومی و قبیله ای مشارکت های اتوبوسی را رقم می زنند و انتخابات مجلس از جمله عرصه هایی است که نقش اقوام در آن بسیار اثرگذار است.

در انتخابات مجلس از آنجایی که هر حوزه انتخابیه از استان تا شهرستان و روستاها می تواند از کاندیدای بومی خود حمایت کنند وابستگی های قومی و قبیله ای نقش چشم گیری پیدا می کند همین امر زمینه ساز آن است تا پدیده هایی مانند رای دادن های اتوبوسی، خرید و فروش رای و اجاره دادن شناسنامه اتفاق بیفتد.

پدیدده رای دادن های اتبوسی البته بیشتر در انتخابات های شورای شهر رخ می دهد به این صورت که یک کاندیدا برای ورود به شورای شهر افراد واجد شرایط از قوم و قبیل خود را سوار بر اتوبوس از یک شهر به شهر دیگر منتقل می کند تا شانس ورود خود به یک مجموعه تصمیم ساز را بیشتر کند. در این گونه موارد البته مشاهده شده که هزینه صبحانه، ناهار و میان وعده نیز به عهه ستاد انتخاباتی کاندیدای مورد نظر بوده است.

در انتخابات مجلس اما بیش از همه خرید و فروش رای و اجاره شناسنامه نمود پیدا می کند و این اتفاق زمینه ساز وامداری کاندیدای مورد نظر است چرا که به ازای شناسنامه یا ملزوم به پرداخت هزینه نقدی استفاده یک روزه از شناسنامه است یا باید پیش از ورود به مجلس وعده استخدام در مجموعه های مختلف دولتی و وام های کم بهره بانکی بدهد.

به هرحال وجود پدیده مزموم رای های اتوبوسی که پشتوانه آن تعصبات قومی و قبیله ای است امری بدیهی در انتخابات های مختلف به خصوص انتخابات غیر ملی تر به شمار می رود اما اینکه تا چه اندازه این گونه مشارکت ها راهگشای مشکلات کلان است پرسشی بی پاسخ است که شاید کسی پاسخی برای آن نداشته باشد.

 

انتهای پیام/ک

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عرصه انتخابات عرصه انتخاب قبیله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۸۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هند؛ پرجمعیت‌ ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ ترین انتخابات

 انتخابات مجلس عوام هند، موسوم به «لوک سابا»، روز جمعه در حالی آغاز می‌شود که نزدیک به یک میلیارد نفر در طول یک ماه، فرصت رای دادن به نامزد و حزب مورد نظر خود را دارند. این طولانی‌ترین انتخابات جهان است که در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا برای یک دوره پنج ساله، از روز جمعه ۳۱ فروردین ماه آغاز می شود و یک حزب یا یک ائتلاف برای پیروزی در انتخابات باید به اکثریت ۲۷۲ کرسی از ۵۴۳ کرسی این مجلس دست یابد.

حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در آخرین دوره برگزار شده در سال ۲۰۱۹، ۳۰۳ کرسی به دست آورد و پس از آن ۵۲ کرسی به حزب کنگره ملی هند (INC) به عنوان حزب اصلی مخالف تعلق گرفت.

علاوه بر این افراد، رئیس‌جمهور هند می‌تواند حداکثر ۲ نفر را با تابعیت انگلیسی-هندی برای عضویت در لوک سابا معرفی کند.

این انتخابات در هفت مرحله تا حدی برای تضمین امنیت کافی در حوزه های رای گیری در سراسر هند برگزار خواهد شد. رای دهندگان می توانند با فشار دادن یک دکمه روی یک دستگاه رای گیری الکترونیکی که برای اولین بار در هند در سال ۱۹۸۲ و به طور گسترده از اوایل دهه ۲۰۰۰ استفاده شد، انتخاب خود را انجام دهند.

دستگاه رای گیری، یک دستگاه مستطیل شکل ضخیم است که برای ثبت الکترونیکی آرای اخذ شده در انتخابات استفاده می شود. رای دهندگان باید یکی از دکمه های آبی رنگی را که در مقابل شماره سریال، نام و نماد نامزد مورد نظرشان قرار داده شده است را فشار دهند، گزینه «هیچ یک از موارد بالا» معادل رای سفید نیز در این دستگاه تعبیه شده است.

دستگاه رای گیری الکترونیکی (EVM)، دارای سه واحد است، یک واحد رای، یک واحد کنترل برای افسر مسوول برای اطمینان از اینکه رای دهنده می تواند تنها یک بار رای دهد، و یک واحد ردیابی کاغذی قابل تایید رای دهندگان (VVPAT). این برگه کاغذی است که برای رای دهنده از طریق یک صفحه شفاف برای حدود هفت ثانیه، قبل از اینکه در یک جعبه مهر و موم شده ذخیره شود، قابل مشاهده است.

نامزدهای این انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان، برای ۵۴۳ کرسی و در هفت مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شمارش آرا در ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) پس از رای گیری در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت)، ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت)، ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت)، ۲۵ می (۵ خرداد) و اول ژوئن (۱۲ خرداد) انجام می شود.

سن رای دادن ۱۸ سال است و نامزدها باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشند.

در مجموع ۹۶۸ میلیون رای دهنده برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۴۹۷ میلیون مرد و ۴۷۱ میلیون زن هستند.

مودی اصلی ترین شخص در این رقابت است و پس از آن معاون او آمیت شاه وزیر کشور هند و چهره اصلی مخالفان مودی، راهول گاندی از حزب کنگره قرار دارند.

مودی به دنبال کسب سومین دوره متوالی نخست وزیری است که تنها جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند این جایگاه را در اختیار داشته است.

وی می‌گوید یک پیروزی قاطع دیگر برای اتحاد ملی دموکراتیک به رهبری بهارتیا جنتا برای رسیدن به هدف او برای ارتقای هند به یک اقتصاد توسعه‌یافته تا سال ۲۰۴۷ از سطوح متوسط بسیار مهم است.

پنجمین اقتصاد بزرگ جهان در چند سال گذشته به سرعت رشد کرده و مودی تضمین کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، آن را به جایگاه سوم خواهد رساند.

حزب بهارتیا جنتا، بیشتر از سوی هندوها که ۸۰ درصد از جمعیت یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند، حمایت می‌شود.

ائتلاف مخالف موسوم به «هند» که در تقابل با نام بهارت، نام هندی هندوستان و مورد استفاده حزب مودی، نام‌گذاری شده است، می‌گوید: پیروزی این ائتلاف برای حفظ ساختار دموکراتیک و سکولار این کشور، بهبود جوامع به حاشیه رانده شده، افزایش قیمت‌های تضمینی برای کشاورزان و ایجاد شغل ضروری است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آغاز بزرگترین رویداد انتخاباتی در جهان
  • آغاز انتخابات پارلمانی هند/ طولانی‌ترین انتخابات در جهان!
  • شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند
  • توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • هند؛ پرجمعیت‌ ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ ترین انتخابات
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • استعفای «پریدر» از سرپرستی شطرنج
  • شادی پریدر از سرپرستی فدراسیون شطرنج استعفا داد