Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@10:39:47 GMT

شناسایی ۲۹ کانون گرد و غبار در کرمان

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۰۱۰۸

شناسایی ۲۹ کانون گرد و غبار در کرمان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،مرجان شاکری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: به دلیل کانون‌های متعدد و استعداد فوق العاده‌ای که در کویر لوت برای ایجاد گرد و غبار وجود دارد، کرمان غبارخیزترین استان کشور است.

او از تحت تاثیر بودن استان کرمان از گرد و غبار سخن به میان آورد و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۹ کانون ریزگرد در استان کرمان شناسایی شده است که کانون‌های اصلی گرد و غبار و فرسایشی بیشتر در شرق و شمال استان کرمان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاکری اظهار کرد: کارگروه گرد و غبار در سطح استان شکل می‌گیرد و دستگاه‌های متولی پیشنهاداتشان را ارائه می‌دهند و دبیرخانه اطلاعات را جمع آوری و سند گرد و غبار را تنظیم می‌کند و به تایید مسئولان در شورای توسعه و برنامه‌ریزی می‌رساند تا تصمیم گیری در راستای این اطلاعات اتخاذ شود.

او با بیان اینکه باغات خشک شده پسته مستعد تبدیل شدن به کانون گرد و غبار است، اظهار داشت: زمانی که به خاک دست ورزی می‌کنیم و خاک را تغییر می‌دهیم و آن را به محلی برای کشاورزی تبدیل می‌کنیم وضعیت خوب است اما با خشک شدن باغات و هر جایی که پوشش گیاهی از بین برود، کانون‌های جدیدی برای گرد وغبار ایجاد می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها و کاهش آب‌های سفره‌های زیرزمینی که جبران آن بسیار مشکل خواهد بود، افزود: از ابتدا نباید طرح‌های توسعه‌ای در جا‌هایی که منابع آب محدود است، اجرا می‌شد و نباید در این مناطق کشاورزی صورت می‌گرفت.

شاکری گفت: برای اعلام آلودگی هوا، شاخص کیفی آلایندگی هوا در یک زمان خاص مدنظر نیست بلکه محیط زیست برای اعلام آلودگی فرمول و شاخص دارد و باید مدت زمان مشخص با پایداری و شرایط مشخص آلودگی ایجاد و تاثیرات منفی بر سلامت فردی داشته باشد تا اعلام شود.

او افزود: کرمان در سه ماهه اول امسال ۸۲ روز هوای پاک داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه طی پارسال محیط زیست استان کرمان برای نخستین بار از بودجه گرد و غبار کشور بهره مند شد، اظهار کرد: استان کرمان طی پارسال جزء چهار استان برتر کشور بعد از استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود که ۷۳ میلیارد تومان اعتبار از بودجه گرد و غبار کشور گرفت که به ادارات منابع طبیعی شمال و جنوب اختصاص پیدا کرد ، با افزایش نرخ یورو در ابتدای سال اعلام شد که تخصیص بودجه بالای ۱۰۰ درصد بوده است و چون این اعتبار اختصاصی به استان کرمان براساس یورو بود بنابراین این عدد به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که برای تثبیت کانون‌های فرسایشی وارد استان شد.

شاکری افزود: حدود ۴۵ و نیم میلیارد تومان منابع طبیعی شمال و بیش از ۳۴ میلیارد تومان منابع طبیعی جنوب استان از بودجه گرد و غبار اعتبار دریافت کردند که منابع تثبیت کانون‌های فرسایشی، حفاظت و قرق، احیاء پوشش‌ها از این محل باید تامین شود.

او اظهار داشت: مبلغی به اداره کل محیط زیست استان نیز اختصاص یافت که در حال خرید دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا برای شهرستان‌های انار و راور (به عنوان دو کانون فرسایشی استان) هستیم که مناقصات این خرید در حال برگزاری است و امیدواریم تا پایان سال جاری این دستگاه‌ها راه اندازی شوند.

شاکری با اشاره به آلودگی هوا در برخی از روز‌ها در استان کرمان از سمت استان‌های دیگر گفت: امسال یک سری آلودگی از سمت استان یزد وارد استان کرمان شد که موجب تعطیلی شهر کرمان در برخی از روز‌ها شد و در برخی از شهر‌های استان کرمان از جمله انار، شهربابک، سیرجان و رفسنجان ایستگاه پایش کیفی هوا نداریم که برای دولت نیز تامین اعتبار برای خریداری این دستگاه‌ها سخت است، زیرا هر کدام از این ایستگاه‌ها نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست گردوغبار آلودگی هوا محیط زیست استان کرمان میلیارد تومان گرد و غبار دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۰۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد

ایسنا/سمنان مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد.

در آیینی با حضور امین کمالوندی، معاون مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور مرتضی مزینانی به عنوان مدیرکل جدید کانون پرورش فکری استان معرفی شد.

در این آیین که در دفتر استاندار سمنان برگزار شد از خدمات خدابخشی مدیرکل پیشین این اداره کل تجلیل شد.

مرتضی مزینانی از فرهنگیان استان، سابقه سال ها تدرس در دبیرستان های استان،عضویت در شورای اطلاع رسانی، عضویت در شورای مرکزی انجمن خبرنگاران استان و مدیریت خبرگزاری فارس در استان را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جاده‌های خراسان رضوی مه گرفته و غبار آلود است
  • شناسایی و توقیف دو دستگاه تانکر حمل فاضلاب در شهرستان زابل
  • پیش‌بینی هواشناسی از سامانه جدید بارشی برای بوشهر
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد
  • اقدامات ایران در سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار
  • خروج گرد و غبار طی امروز در کرمانشاه
  • گرد و غبار امروز از کرمانشاه خارج می‌شود/ افزایش ۵۵ درصدی بارش‌ها
  • گرد و غبار در راه خوزستان
  • اجرای برنامه‌های تدوین شده مقابله با گردوغبار در ۲۹ استان کشور