Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام عباس زاده با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود گفت: حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای زنان و خانواده ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد جواد عباس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به ۲۱ تیرماه روز ملی عفاف و حجاب، اظهار داشت: علت نامگذاری ۲۱ تیرماه به عنوان روز ملی عفاف و حجاب، قیام خونین مردم در سال ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد است که در آن روز مردم در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد تجمع و اعتراض کردند که به دستور دربار و استاندار وقت خراسان به مسجد گوهرشاد حمله و عده زیادی را به شهادت رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به گونه ای که در تاریخ نقل شده در روز ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ در اعتراض به کشف حجاب بین دو تا پنج هزار نفر به شهادت رسیدند و عده زیادی هم مجروح شدند، لذا این روز را، روز ملی عفاف و حجاب نامگذاری کردند.

کار شناس مسائل دینی و مذهبی عنوان کرد: رضاخان که تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته بود در سفری که به ترکیه داشت تصمیم گرفت با اسلام مبارزه کند و از آنجا که یکی از مظاهر اسلام حجاب بود در دستور کار قرار داد و در سال ۱۳۰۶ قانون متحدالشکل شدن البسه را شکل داد و در سال ۱۳۱۳ زنان و دختران خود را بدون پوشش به دانشسرای دختران فرستاد و در بهمن ۱۳۱۳ دستور داد دانشجویان دختر در دانشگاه تهران بدون حجاب اسلامی در کلاس ها حاضر شوند که این کار باعث شد مردم و علما اعتراض کنند.

وی بیان کرد: در شهرهای بزرگ مخصوصاً در مشهد آیت الله قمی در اعتراض به برنامه کشف حجاب رضاخان از مشهد به سمت تهران حرکت کرد و در شهر ری اقامت گزید و مردم گروه گروه به دیدن ایشان می آمدند و با وی بیعت می کردند و رضاشاه محل اقامت آیت الله قمی را محاصره کرد که کسی با او دیدار نکند، این امر باعث شد که مردم در مسجد گوهرشاد تجمع کنند و حادثه خونین ۱۳۱۴ به وجود آمد و تعداد زیادی به شهادت رسیدند.

عباس زاده تصریح کرد: خیلی از زنان مسلمان سال ها در خانه ماندن و بیرون نمی‌آمدند تا حجاب خود را حفظ کنند، آن زمان که حمام در منازل مرسوم نبوده افراد متمکن برای خودشان در منزل حمام درست کردند تا زن و بچه آنها در حمام های عمومی ظاهر نشود و مامورین معترض آنها نشوند، حالا چه شده که در جمهوری اسلامی که همه ارکان آن دم از حجاب و عفاف می زنند بخشی از مردم از دستورات قرآن و آیات دین پیروی نمی کنند و تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شایسته و سزاوار نیست در جامعه اسلامی که ارزش‌های دینی به وجود آمده و هزاران هزار شهید در این راه به شهادت رسیدند که در وصیت نامه اکثریت این شهیدان به حفظ حجاب اسلامی اشاره شده و وضعیت نباید اینطور باشد، حتی یک مورد بدحجابی و بی حجابی در جامعه اسلامی شایسته نیست و زیاد است ولی متاسفانه بخش کمی از مردم تحت تاثیر فرهنگ غرب و بیگانه قرار گرفته اند و از فرهنگ اصیل اسلامی دست کشیدند.

معاون اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: باید در جامعه اسوه و الگو داشته باشیم که در جامعه اسلامی بهترین الگوهای ما ائمه اطهار می باشند و برای مرد و زن بهترین الگو حضرت فاطمه زهرا(س) است واین فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود، فرهنگ عفت و پاکدامنی و حجاب برترین فرهنگ هاست که ما باید از آن الگو بگیریم.

وی با اشاره به وصیت شهیدان انقلاب اسلامی که گفتند خواهرم حفظ چادر از خون من رنگین تر است، گفت: از همه به خصوص خانواده ها در مرحله اول، صدا و سیما و رسانه ها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر این فریضه بزرگ الهی را احیا کنند تا انشاالله جامعه ما یک جامعه ای ایده آل آرمانی و مورد توجه امام زمان باشد و امیدوارم که خدای متعال به همه ما توفیق دهد که بتوانیم به این دستورات دین عمل کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مسجد گوهرشاد بهترین الگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۰۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در جلسه شورای فرهنگی با محور هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در این واحد دانشگاهی اظهار کرد:  پرداختن به مقوله حجاب و عفاف از مهم‌ترین ارکان در سعادت و تعالی یک جامعه به شمار می‌آید و برای ساختن جامعه‌ای متعالی رعایت شئونات اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در آن جامعه از اهم وظایف افراد آن جامعه است که باید همگان این اصل مهم را در سرلوحه امورات زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار دهند.

دانشگاه سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم

امام جمعه میاندوآب نیز دانشگاه را به‌عنوان سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم و فرهنگ تحریف شده غرب برشمرد و گفت: تدوین و ارائه برنامه‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی‌های اساسی و مدون دارد و مشارکت مردمی در این حوزه بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده افزود: برای نظم دهی به اصول و قواعد فرهنگی در ترویج فرهنگ اسلامی و برخورد با بی‌حجابی و رفتار‌های ضد ارزشی استفاده از ظرفیت‌های مساجد، نمازخانه‌ها و کتابخانه‌ها و نیز برگزاری همایش‌های فرهنگی بسیار مهم و باید در سرلوحه برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و سایر نهاد‌ها قرار گیرد.

سرمست چوپان‌نژاد رئیس کمیته امداد امام خمینی میاندوآب نیز با استقبال از راه‌اندازی مرکز نیکوکاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب که برای نخستین‌بار این مهم در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد،‌ تأسیس این مرکز را گامی مهم در همکاری با این نهاد ارزشمند و یادگار بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی دانسته و کمک به قشر کم‌درآمد و بی‌بضاعت برای ادامه تحصیل در خانه علم مردمی را از اهم واجبات و یک تکلیف مهم الهی و انسانی برشمرد.

به گزارش آنا؛ همکاری و هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در دانشگاه، برگزاری همایش برای بزرگداشت سالروز شهادت آیت اله مطهری و تجلیل از استادان دانشگاه، برگزاری اردوی علمی، فرهنگی و کوهنوردی برای استادان، کارکنان و دانشجویان واحد، اعطای تخفیف شهریه و تشویق از دانشجویانی که حجاب و عفاف را در دانشگاه رعایت می‌کنند، برگزاری منظم نماز جماعت در واحد، برگزاری مسابقه نقاشی فرزندان کارکنان با محور غزه و جبهه مقاومت، برگزاری کارگاه مشاوره فرهنگی ویژه خانواده دانشگاهیان از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خدشه‌ دار شدن عرصه فرهنگ‌ منجر به خرابی سایر بخش‌ها خواهد شد
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • ستاد حجاب در سال ۱۴۰۲ به ریاست وزیر کشور تشکیل شد
  • لزوم حمایت مقامات قضایی از اهداف مجمع امر به معروف و نهی از منکر
  • افشاگری دبیر ستاد امر به معروف: رئیسی دستور تشکیل ستاد حجاب را داد
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم