ارتباط رویداد ملی اسباببازیسازی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش + فیلم
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۰۱۲۸
عضو شورای سیاستگذاری رویداد ملی استارتآپ اسباببازیسازی گفت: «با توجه به نکات کلیدی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانشآموزان از جمله خودباوری و عزت نفس رویداد ملی اسباببازی ارتباط مستقیمی با این سند دارد.»
شهناز هاتفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در یزد با اشاره به برگزاری مجازی رویداد ملی اسباببازیسازی در فضایی خاص، غیرتکراری و معنادار اظهار کرد: «این رویداد با هدف ارائه ایدهها و محصولات نوآورانه انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: «از آنجا که استارتآپها نوعی دیگر از حسابرسی به شمار میآیند؛ بنابراین سهم زیادی در توسعه اقتصادی، افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت زندگی مردم دارند.»
بیشتر بخوانید:
تلاش برای دستیابی به استقلال در صنعت اسباببازیسازی
رئيس اداره استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان يزد افزود: «تعامل با اقتصاد سنتی، بهبود کیفیت زندگی مردم، تقویت بخش خصوصی، جذب دانش، فناوری و تجربه تراز جهانی، فرهنگ احترام به مشتری، تحقق رؤیاهای جوان و خلاق، آغاز کسب و کار با سرمایه اندک، ترویج کار گروهی، نوآوری و سرعت در ارائه خدمات از افرایش بهرهوری در استارتآپها محسوب میشود.»
هاتفی تبیین کرد: «با توجه به نکات کلیدی در سند تحول بنیادین برای دانشآموزان از جمله خودباوری، عزت نفس، مصمم و بااراده بودن، خلّاقیت و کارآفرینی، جهادگری، شجاعت، ایثارگری، جمعگرایی و جهانیاندیشی به نظر میرسد درباره مورد مذبور سلسله مراتب با سرعت بیشتری طی میشود.»
عضو شورای سیاستگذاری رویداد ملی استارتآپ اسباببازیسازی درباره بهرهوری ایدههای خلّاقانه جدید با توجه به بررسی زندگینامه افراد موفق در این حوزه تأکید کرد: «افراد موفق با ایدههای جدید علاوه بر تغییر زندگی خودشان، زندگی میلیونها و حتی میلیاردها انسان کره زمین را نیز تغییر دادهاند.»
رویداد ملی اسباببازی چه مزیتی برای دانشآموزان دارد؟
رئيس اداره استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان يزد بیان کرد: «دانشآموزان با حضور در این رویداد ملی علاوه بر ایدههای جدید میتوانند خلّاقیتهای خود را عینیت ببخشند.»
هاتفی یادآور شد: «برای این کار لازم نیست به طور ناگهانی تغییر ایجاد کرد؛ بلکه با یک زمانبندی مناسب در راستای افزایش سطح کیفی و منظمتر شدن اطلاعات و برنامهها میتوانیم گام بعدی را برای تکمیل این طرح برداریم.»
عضو شورای سیاستگذاری رویداد ملی استارتآپ اسباببازیسازی، تحقیقات انجام شده توسط دانشآموزان تیم اجرایی استارتآپ را آشنایی با مباحث اسباببازی، رویدادهای استارتآپ اسباببازی در جهان، شرکتهای استارتآپی اسباببازی ایران، تحقیقات درباره اسباببازی در جهان برشمرد.
به گزارش آنا، ثبتنام در نخستین استارتآپ ملی مجازی اسباببازیسازی دانشآموزی تا 25 تیر جاری ادامه دارد و آغاز دوره استارتآپ از اول تا 20 مرداد 99 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد خواهد بود.
انتهای پیام/4078/4062/
منبع: آنا
کلیدواژه: دانش آموزان استارت آپ رویداد ملی اسباب بازی رویداد ملی اسباب بازی استارت آپ اسباب بازی اسباب بازی سازی دانش آموزان ایده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیوند رباتیک دانشگاه و صنعت/ رقابت داغ 316 تیم در هجدهمین رویداد بینالمللی ربوکاپ
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسب رباتیک این بار برای هجدهمین دوره مسابقات بینالمللی ربوکاپ آزاد ایران زین شده است. واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ میزبان حدود ۴۰۰ تیم برای شرکت در این مسابقات است.
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بینالمللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مسابقات ربوکاپ گرداننده آموزش و فناوری دانشگاههاست، یعنی اگر نتیجه آموزش دانشگاهها در حوزه آموزش عالی امتحانات دانشجویان است، در حوزه فناوری نتیجه در چنین مسابقاتی نمایان خواهد شد.
وی افزود: حوزه فناوری در ایران پس از انقلاب اسلامی از مدرسه آغاز شد و امسال برگزاری هجدهمین مسابقات بینالمللی ربوکاپ ۱۴۰۳ را شاهد خواهیم بود که نقش تقویت کنند و جهش دهنده به آموزشهای دانشگاهی دارد.
هوش مصنوعی و روباتیک؛ پیشبرندههای حوزه فناوری در دنیاطهرانچی تصریح کرد: امروزه هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان یکی از پیش برندههای حوزه فناوری در دنیا مطرح است. پهپادها و سیستمهای کنترل از راه دور در این راستا فعالیت دارند و خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان از همین مسابقات بروز پیدا میکند که شبیه المپیادهای علمی است، اگر المپیادهای علمی را برای دانش آموزان و دانشجویان در حوزه علم ببینیم مسابقات ربوکاپ در حوزه فناوری خواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است و حدود ۳۱۶ تیم، ۵ کشور خارجی به صورت مجازی و مستقیم، ۵۰ تیم دانشگاهی و بیش از ۲۴۰ تیم دانش آموزی در این مسابقات به رقابت با یکدیگر میپردازند.
طهرانچی گفت: شور و نشاط حاصل از تلاش شرکت کنندگان در فهم حوزه فناوری بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی با اشاره به استانداردهای کیفی شرکت کنندگان مسابقات بین المللی ربوکاپ اظهار کرد: با پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسابقات بین المللی داشته است، تیمهای ایرانی در سطح بسیار استاندارد برگزار میشوند که نتیجه آن این است که دانش آموزان و دانشجویان پس از اعزام به مسابقات بین المللی دست خارجی به کشور بر نمیگردند و باعث افتخار بیشتر ایران در سطوح بالاتر خواهند شد.
نقش مسابقات بین المللی ربوکاپ در هدایت تحصیلی دانش آموزانطهرانچی درباره نقش مسابقات بین المللی ربوکاپ در هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: امروزه فقط با آموزش علم در حوزه آموزشی مواجهه نیستیم، بلکه آموزش فناوری هم از آموزشهایی است که باید از مدرسه آغاز شود، شاید بخشی از آموزش فناوری هم شامل بازی کودکان با اسباب بازیها قبل از ورود مدرسه باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کشور رقیب بازیهای مبتنی بر نرم افزاری و کامپیوتری در جای خودش اثرات مخربی دارد، اما برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ کمک کننده تربیت نوجوانان و جوانان بر بستر کار عملیاتی در صحنه حقیقی و شور و نشاط حقیقی و جمعی آینده دانش آموز را میسازند؛ بنابراین تمام این موارد بخشی از تربیتی است که در فضای مسابقات بین المللی ربوکاپ انجام میشود.
طهرانچی گفت: امروزه با ظهور فضای مجازی و هوش مصنوعی شاید خیلی از آموزشهای داده مبنا جای خود را با آموزشهای خلاق و نوآور عوض میکنند که بحث رباتیک از این منظر جایگاه ویژهای دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال جایگاه و موقعیت جهانی مسابقات بین المللی ربوکاپ بیان کرد: سالهاست در حوزه دانش آموزی و دانشجویی جایگاه خوبی را کسب کرده ایم، البته هزینه این بخش بالاست و طبق صحبتی که با شرکت کنندگان داشتم، گفتند که برای حضور در مسابقات بین المللی ربوکاپ چند ده میلیون هزینه میکنند؛ بنابراین باید حوزه تربیت فناوری و دولت به این امر توجه کند تا بتواند در عدالت آموزشی آن را به سراسر کشور برساند، مسابقات فعلی کار تزئینی و اضافی نیست، بلکه متن آموزش است.
طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با سما هم بزرگترین مجموعه غیر دولتی آموزش و پرورش را داراست و خود دانشگاه حمایت جدی از طریق باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان جوان دارد تا این کار ادامه داشته باشد و اصل کار ما در برگزاری این مسابقات برای بخشهای وابسته به دانشگاه حمایت است، اما نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشد تا برای تربیت فناور که نیاز امروز جامعه است بخشهایی فعالیت کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در آموزش و پرورش تقریبا با جدیت به مسابقات بین المللی ربوکاپ نگاه نشده است و جای آن خالی است و ما تربیت علمی و فناوری را شاهد هستیم، نه فقط تربیت علمی.
روباتها کاربردی میشوندمرتضی موسیخانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران هدف از مسابقات ربوکاپ ۲۰۲۴ را ترویج علم و دانش دانست و اظهار کرد: در این دوره، یک لیگ جدید تحت عنوان لیگ دمو یا لیگ آزاد به رقابتها اضافه شده است. هدف از برگزاری این لیگ حمایت از خلاقیت و ایدههای جدید است و برای رونق گرفتن آن از اعضای فدراسیون اختراعات و ابتکارات دعوت کردیم. حدود ۴۴ تیم دانشآموزی در این لیگ ثبتنام کردهاند.
وی افزود: به غیر از این، لیگ خودروهای خودران هم امسال به این مجموعه اضافه شده است که اهمیت این موضوع را در جهان نشان میدهد. در واقع، درصدد هستیم تا در کنار ربوکاپ، لیگهای کاربردی را داشته باشیم که علاوه بر توسعه و ترویج دانشآموزی هوش مصنوعی، یک سری مجموعه تخصصی و کاربردی مانند خودروهای خودران را هم اضافه کنیم.
موسیخانی در مورد لیگ کاربردی گفت: منظور از لیگ کاربردی، دستگاههای کاربردی مانند خودروهای خودران که مبحث آن توسعه نرمافزار و هوش مصنوعی است. این بخش در سالهای گذشته هم بوده، اما امسال توسعه پیدا کرده است؛ به طوری که ۴۲ تیم در این لیگ ثبتنام کردهاند. در واقع هدف ما از اضافه کردن این لیگ، کاربردی کردن نتیجه کار دانشآموزان و دانشجویان برای صنعت است تا به موضوع ارتباط با صنعت هم بپردازیم.
راهیابی ۳۱۶ تیم به بخش مسابقهوی در مورد تعداد تیمهایی که در ربوکاپ امسال شرکت کردهاند گفت حدود ۴۰۰ تیم در این رقابت ثبتنام کردند که بعد از بررسیهای اولیه ۳۱۶ تیم به مسابقات راه پیدا کردند.
به طور کلی ۱۵ لیگ در ۲ بخش دانشآموزی و دانشجویی در ربوکاپ امسال وجود دارد. از لیگهای بخش دانشآموزی میتوان به لیگهای دمو، فوتبالیست، امدادگر، شبیهساز دوبعدی فوتبال در بخش استارتر اشاره کرد. لیگ دیگری در این بخش به نام «این سایتو» یا RMRC (Rapidly Manufactured Robot Challenge) وجود دارد که مربوط به روباتهایی است که سریع ساخته میشوند. این لیگ در واقع ابتکار ایران است و بعد از ایران چند سالی است در کشورهای دیگر نیز برگزار میشود. در این لیگ که ۴۴ تیم شرکت کرده اند، دانشآموزان بدون پیشفرض قبلی باید در محل یک روبات جدید بسازند.
در بخش دانشجویی هم میتوان به لیگهای دوبعدی فوتبال، دمو، روباتهای پرنده، خودروی خودران و روباتهای صنعتی اشاره کرد که هر دوی این بخشها خود به زیرشاخههای دیگری تقسیم میشوند. به طور کلی ۷۰ تیم در بخش دانشجویی و بقیه در بخش دانشآموزی در این رقابت شرکت کردهاند.
موسیخانی در مورد شرایطی که ربوکاپ برای ایجاد ارتباط با صنعت ایجاد میکند، گفت: این رقابت فرصتی است برای صاحبان صنعت که با اساتید و دانشجویان که در حوزههای روباتیک و هوش مصنوعی کار میکنند، آشنا شوند و با کمک آنها کارهای صنعتی خود را توسعه دهند. از آنجا که صنعت به سمت نسل چهارم یعنی مبتنی بر هوش مصنوعی پیش میرود، بحث اتوماسیون و مکانیزاسیون بسیار حائز اهمیت است، صاحبان صنعت در این فضا میتوانند با توجه به سلیقه و هدف شرکت خود از این فرصت استفاده کنند.
ایسکانیوز در این گزارش با برخی تیمهای شرکتکننده در مسابقه گفتوگو کرده است که در ادامه میآید؛
شایان ماموریانی دانشجوی دانشگاه اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: این مسابقه از جمله بالاترین سطح لیگهای مسابقات ربوکاپ است که روباتهای امدادرسان شامل بازوهای رباتیک و شاسیهای حرکتی است.
سرپرست تیم ادمیرا درباره همکارانش گفت: ما با تیمی ۱۶ نفره به مسابقات ربوکاپ ۲۰۲۴ آمدهایم. روباتی که طراحی کردهایم شامل یک هسته پردازنده است که پردازش تصویری و محیطی انجام میدهد. تیم ما شامل چهار بخش برنامهنویسی حرکت روبات، پردازش تصویر، مکانیک و الکترونیک است. اغلب اعضای تیم در رشتههای برق و مکانیک تحصیل میکنند. البته چند نفر هم از رشته مهندسی پزشکی داریم تا بتوانیم در بازوهای روبات ظرافت ایجاد کنیم. در این تیم چند نفر استاد دانشگاه بخش اطلاعاتی پروژه را پیش میبرند و دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد هم در بخش عملیاتی فعالیت میکنند.
تیم رباتیک به دانشجویان با مهارت عملی نیاز دارد، نه تئوریوی افزود: رباتیک به همکاری رشتههای مختلف نیاز دارد. به همین دلیل، ما به افرادی با تخصصهای بینرشتهای نیاز داریم. برای مثال در این پروژه به همکاری با افرادی از مهندسی مواد یا افرادی که مهارتهای بالایی داشته باشند، نیاز داشتیم. در انجام پروژه با مشکلاتی مواجه شدیم که اگر دانشجویان به جای آموزشهای تئوری، آموزشهای مهارتی دیده بودند، بسیار کمککننده بود. توصیه من به دانشجویان این است که در این مسابقات شرکت کنند، چرا که برخی تجارب هرگز در آموزشهای تئوری به دست نمیآید.
ماموریانی با بیان این که من از ۱۴ سالگی رباتیک را آغاز کردم، خاطرنشان کرد: در ابتدا در حوزه روباتهای جنگجو فعالیت میکردم و هماکنون در زمینه روباتهای At Work کار میکنم. تاکنون در مسابقات زیادی رتبه کسب کردهام و در جشنواره خوارزمی به عنوان طرح برتر معرفی شدم.
گرانی قطعات روباتها/ از سوی وزارت علوم حمایت نشدیمسرپرست تیم با اشاره به این که بازوهای صنعتی و روباتهای At Work در صنعت کاربرد بسیاری دارند، تصریح کرد: چرا که صنعت به سمت اتوماسیون صنعتی در حال حرکت است و هوش مصنوعی نقش پررنگی در صنعت پیدا کرده است. ما قصد داریم در آینده بر بهینهسازی روبات At Work متمرکز باشیم تا حرکت راحتتری داشته باشد. کمبود منابع مالی به دلیل گران قیمت بودن قطعات روباتها. ما هیچ حمایتی از دانشگاه یا وزارت علوم نشدیم و همه هزینه ساخت روبات حدود ۴۰۰ میلیون تومان از طرف اعضای تیم پرداخت شده است.
وی با تاکید بر این که این مسابقات به شناخته شدن تیمهای فعالی در حوزه رباتیک کمک میکند، گفت: شرکتهای بزرگی از این مسابقات بازدید میکنند و با تیمها آشنا میشوند که در نهایت میتواند به اشتغالزایی دانشجویان کمک کند.
متین رفیعی دانشجوی دیگری است که با تیم خود در این مسابقات شرکت کرده، وی دانشجوی رشته برق دانشگاه شهید بهشتی است و در گفتوگو با ایسکانیوز درباره اهداف تیم خود گفت: هدف اصلی تیم ما این بود که کوادکوپتر را خودمان بسازیم و قصد نداشتیم از پرنده آماده استفاده کنیم؛ اما در روزهای پیش از مسابقات مشکل فنی برای پرنده پیش آمد و نتوانستیم آن را به مسابقه برسانیم.
وی در مورد کاربردهای کوادکوپترها اظهار کرد: کوادکوپتر کاربریهای مختلفی از اسباببازی گرفته تا امدادرسانی دارد. هدف از این مسابقات این است که رویکرد آتونوموس(خودران) بودن به کوادکوپترها اضافه کند تا پرنده تحت کنترل کاربر نباشد و با توجه به وظیفهای که برایش تعریف شده؛ خودش محیط را جستجو کند و در جای مورد نیاز بشیند.
هدف از لیگ پرواز مسابقات, عملیات نجات استرفعی یادآور شد: هدف اصلی این مسابقات عملیات نجات است. برای پرنده این وظیفه تعریف شده است که از پنجرهای عبور کند و شبیهسازی ورود به ساختمان است. به این معنا که در هنگام حادثه روبات بتواند از پنجره وارد ساختمان شده و افراد زیر آوار مانده را شناسایی کند. در مسابقه تصاویری روی زمین مشخص شده و روبات باید بتواند این تصاویر را شناسایی کند. روبات در عملیات واقعی باید بتواند تفاوت انسان و سایر اجسام را تشخیص دهد.
این شرکتکننده تصریح کرد: یکی از کاربردهای کوادکوپترها در تشخیص نشتی لولههای نفت و گاز قطعی خطوط انتقال برق است به طوری که بدون نیاز به حضور شخص، پرنده میتواند خط لوله را اسکن کرده و نشتی را شناسایی کند.
هدف ما معرفی کوادکوپترمان به صنعت استوی خاطرنشان کرد: هدف ما پس از ساخت کوادکوپتر، تعریف یک وظیفه برای آن و معرفی به صنعت است. هدف این مسابقات فقط اعلام برندگان نیست، بلکه این است که دانشجویان و تیمها بتوانند نوآوری خود را به صنعت معرفی کنند. این مسابقات با حضور رسانه ها به دیده شدن تیمها و تقویت ارتباط با صنعت کمک میکند.
انتهای پیام/
عاطفه نظارتیزاده کد خبر: 1227510 برچسبها دانشگاه آزاد اسلامی