Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:54:32 GMT

اعتیاد رایج‌ترین آسیب اجتماعی در لرستان

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۰۱۵۰

اعتیاد رایج‌ترین آسیب اجتماعی در لرستان

مواد مخدر، اعتیاد و عوارض آن یکی از معضلات دنیای امروز است و بسیاری از کشورها در تلاش هستند با این معضل مبارزه کنند گرچه درباره مواد اعتیادآور و راه‌های پیشگیری از اعتیاد اطلاع رسانی می‌شود ولی هم مصرف مواد مخدر شیوع بیشتری پیدا کرده و هم سن اعتیاد پایین آمده است.

در این میان کودکانی که در خانواده‌های معتاد زندگی می‌کنند اغلب وحشت زده هستند و آسیب‌های فراوانی را متحمل می‌شوند و ممکن است مورد خشونت قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خانواده‌ای که یکی از اعضای آن معتاد است قوانین و مقررات جایی ندارد و تنها نابسامانی و آشفتگی دیده می‌شود.

درمان معتادان به عنوان یکی از چهار حوزه جلوگیری از سوءمصرف مواد مخدر شامل مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بدون‌شک به همت و گفتمان ملی نیازمند است و در این میان نقش خانواده‌ فرد معتاد بسیار برجسته‌تر از دیگران به نظر می‌رسد.

اعتیاد ۴.۷ دهم درصد از جمعیت لرستان 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: بر اساس آخرین شیوع شناسی سال ۹۴ در کشور ۵.۴ دهم درصد بین ۱۵ تا ۶۵ سال معتاد می‌باشند که این آمار در لرستان ۴.۷دهم درصد است و حدود ۱۰۰ هزار نفر معتاد در استان وجود دارد.

محمود آشناگر اضافه کرد: بزرگترین تولید کننده تریاک کشور افغانستان می باشد که روز به روز به سطح کشت این ماده افزوده می شود و هیچ کشوری قصد مبارزه با این پدیده شوم را ندارد اما ایران با جدیت تمام با این آسیب اجتماعی مبارزه می کند.

وی گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هماهنگ کننده فعالیت های ادارات در بحث مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های درمانی، مقابله‌ای و پیشگیری می باشد.

وی بیان کرد: چنانچه دستگاههای متولی به صورت ۱۰۰ درصد به وظایف خود عمل می‌کردند به مراتب وضعیت کنونی بهتر بود اما اکنون  نیازمند طرحی نو برای مبارزه با مواد مخدر هستیم.

شناسایی ۶۰ نقطه آسیب‌خیز در لرستان

آشناگر همچنین گفت: ۶۰ نقطه آسیب‌خیز در استان لرستان همچنین ۱۵ محله در خرم آباد که بیشترین فعالیت خرده‌فروشان موادمخدر را دارند شناسایی شده که نشان می دهند مناطقی که بیشترین آسیب اجتماعی را دارند افراد معتاد بیشتری هم در آنجا زندگی می کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان افزود: طرح سالانه جمع آوری نوروزی معتادین متجاهر امسال به دلیل کرونا اجرا نشد چرا که در اسفندماه سال گذشته اعلام کردند که این طرح به صورت موقت باید متوقف شود.

آشناگر افزود: ۲مرکز قرنطینه برای معتادین متجاهر در نظر گرفته شد و به تصویب شورای مواد مخدر استان با همکاری سپاه و سازمان بهزیستی به تصویب رسید.

وی بیان کرد: معتادین در ایام کرونا ۱۴ روز قرنطینه می شوند پس از آن تست غربالگری و تست کرونا گرفته می شود این طرح ماه گذشته آغاز شده و ۲۰۰ نفر جمع آوری شدند.

وی ادامه داد: جمع آوری معتادین متجاهر در ۲ بخش انجام می‌شود چرا که ظرفیت مراکز نگهداری محدود می باشد به طوری که برای مردان ۸۰ نفر و برای زنان ۲۰ نفر ظرفیت موجود است.

فعالیت ۳۹ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در لرستان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در لرستان گفت: اکنون ۳۹ مرکز اقامتی میان مدت در لرستان وجود دارد که سال گذشته ۱۲ هزار نفر خدمت در این مراکز  ارائه شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچگونه پذیرشی در این مراکز نداشته ایم.

آشناگر با بیان اینکه ۱۲۵ مرکز سرپایی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و ۱۵ مرکز سرپایی تحت نظارت سازمان بهزیستی لرستان نیز در استان فعالیت می کنند اظهار داشت: همچنین ۹ مرکز کاهش آسیب تحت نظارت سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی می باشد که علاوه بر اعتبارات خود، در بحث کرونا اعتبارات ویژه ای دریافت کرده که به معتادان تحت نظارت خدمات بهداشتی ارائه دهند.

معتادان هم کرونا می‌گیرند

وی گفت: یک باور غلط در میان مصرف کنندگان به مواد مخدر وجود دارد که معتادان کرونا نمی گیرند اما با استفاده از نظریه پزشکان و درمانگران حوزه اعتیاد و متخصصین بیماریهای عفونی افراد معتاد هم مثل افراد جامعه چنانچه تا شیراز فاصله اجتماعی را رعایت نکنند در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

آشناگر افزود: فرد معتاد قطعاً به دلیل مصرف مواد مخدر دچار ضعف سیستم ایمنی و سیستم تنفسی بوده که این امر خطر ابتلا شدن به این ویروس را چندین برابر می کند.

وی ادامه داد: این باور غلط ناشی از سیاست‌های قاچاقچیان مواد مخدر می باشد که از این ترفند برای فروش مواد مخدر استفاده می کنند.

کشف ۶.۵ تن انواع مواد مخدرو انهدام ۴۱ باند توزیع در لرستان 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: سه هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز در کشوردر راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب شده است که در این راستا ۵۶ شهید و ۵۸ جانباز مربوط به استان لرستان می باشد.

آشناگر افزود: ایران بیشترین اهتمام را در بحث مبارزه با مواد مخدر در جهان دارد و بر اساس اعتراف نماینده سازمان ملل ۹۰ درصد تریاک کشف شده دنیا در ایران کشف می شود.

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ بیش از هشت تن انواع مواد مخدر در لرستان کشف شد این میزان در سال ۹۸ با ۲۳ درصد کاهش به ۶.۵ تن رسید که علت کاهش به دلیل کشفیات ۷۵ درصدی در استانهای شرقی کشور بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون با کمک دستگاههای انتظامی، اطلاعاتی و سپاه ۲ تن و ۲۰۰ کیلو گرم انواع مواد مخدر کشف شد همچنین برخورد با باندهای قاچاق مواد مخدر به دستگیری توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان در دستور کار می باشد.

آشناگر بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۱ باند مواد مخدر در لرستان منهدم شده است.

وی افزود: بر اساس آمارها بیشترین گرایش به تریاک بوده و پس از آن به هروئین است اما ماده گل در حال گسترش بین جوانان می باشد که حتی بسیاری از خانم ها مصرف می کنند چرا که سهولت استفاده و وجود یک باور غلط که این که اگر یکبار هم مصرف کنیم معتاد نمی شویم در حال فراگیر شدن می‌باشد.

مردم نهادها، ظرفیت بالای مقابله با اعتیاد

مدیرعامل مؤسسه پنجره امید خرم با بیان اینکه مجوز فعالیت این مؤسسه از سال ۹۱ دریافت شده و تمام فعالیت‌های خودر را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهیم ادامه داد: در خصوص اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، سمن‌ها پل ارتباطی مردم و دولت هستند.

مصطفی یعقوبی ادامه داد: برای مقابله با معضل اعتیاد باید از افراد توانمند دانشگاهی استفاده کنیم همچنین آگاه سازی خانواده ‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی را ایفا می کند.

دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات حوزه اعتیاد را رفع کند

مدیرعامل مؤسسه مهر نیکان خرم نیز گفت: جامعه هدف ما در این مؤسسه زنان خودسرپرست است و تمام تلاش خود را برای کاهش آسیب های اجتماعی انجام می‌دهیم.

سیده اکرم کریمی بیان کرد: اعتیاد غم انگیزترین تراژدی عصر کنونی است و دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند این در حالیست که با مشارکت سمن‌ها و همکاری دستگاه‌های مربوط می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی در بخش اعتیاد را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: خانواده‌ها نیازمند تربیت و آموزش هستند تا بتوانند فرزندان خود را برای مقابله با اعتیاد آموزش دهند.

برچسب‌ها معتادان متجاهر مراکز ترک اعتیاد خرم آباد اعتیاد لرستان پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معتادان متجاهر مراکز ترک اعتیاد خرم آباد اعتیاد لرستان پیشگیری از اعتیاد معتادان متجاهر مراکز ترک اعتیاد خرم آباد اعتیاد لرستان پیشگیری از اعتیاد دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان آسیب های اجتماعی لرستان گفت مواد مخدر تحت نظارت کاهش آسیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۰۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۰ کیلو تریاک در عملیات مشترک پلیسی کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محمد غلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه افرادی به وسیله یک دستگاه خودروی پژو پارس اقدام به حمل مقدار قابل توجهی مواد مخدر سنتی می‌کنند، بلافاصله موضوع تحت رصد اطلاعاتی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مأموران در روند رسیدگی به این موضوع دریافتند که متهمان به همراه خودروی مورد نظر در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی تردد می‌کنند، افزود: مأموران بلافاصله موضوع را به مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اطلاع دادند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه در این عملیات مشترک پلیسی خودروی متهمان شناسایی و متوقف شد، تصریح کرد: در نتیجه در بازرسی از این خودرو ۲۰ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف و ۲ نفر متهم نیز دستگیر و بعد از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 6063818

دیگر خبرها

  • جزئیات دستگیری یکی از موادفروشان بزرگ تهران
  • بیش از ۲۰ کیلو تریاک در عملیات مشترک پلیسی کشف شد
  • کشف بیش از ۹۴ کیلوگرم تریاک در رودسر
  • سردسته قاچاق شیشه در تهران دستگیر شد
  • کشف بیش از ۱۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مازندران
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • باند ۴ نفره توزیع هروئین در اصفهان منهدم شد
  • کشف بیش از ۲ کیلو شیشه در خرمشهر
  • کشف بیش از ۲ تن مواد مخدر استان بوشهر
  • دستگیری زوج مواد فروش با ۲۴۴ کیلو حشیش و تریاک