Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشارات نیستان «دل به عشقت مبتلا شد»، نوشته محمد آقاسی را منتشر کرد. این اثر سفرنامه‌ای مردم‌شناسانه با نگاهی پدیدارشناختی به موضوع پیاده‌روی اربعین است.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «دل به عشقت مبتلا شد»، سفرنامه‌ای از پیاده‌روی اربعین حسینی در سال ۱۳۹۶ است که توسط محمد آقاسی انجام و تألیف شده و انتشارات نیستان به تازگی این کتاب را منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقاسی در متن این کتاب شرحی مختصر و خواندنی از سفر خود به کشور عراق بازگو کرده است؛ سفری که بیش از هر چیز نمایشی است از تسلیم و شوق و شگفتی موجود در این سفر و سرزمین.

مهمترین ویژگی این کتاب، اما نه شرح این سفر که نگاه خاص مردم‌شناسانه مؤلف در تدوین متن سفرنامه است. آقاسی در هر بخش از این کتاب که حجمی بالغ بر ۵۴ صفحه دارد، سعی کرده است گزارشی کوتاه و در عین حال دقیق از رفتار‌های اجتماعی و فردی مردم حاضر در این سفر ارائه کند؛ گزارشی که به تأیید او نوعی پدیده‌شناسی از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است.

آقاسی برای رسیدن به روایتی متفاوت در این گزارش سعی کرده از متن سفر که تجربه عمومی همه مردم حاضر در آن است خود را رهانده و به حاشیه‌های جذاب کمتر تجربه و دیده شده در آن دقیق شود. حاشیه‌هایی که او به آن توجه دارد شامل گزارشی از رفتار‌های مردمی و نیز اتفاقات اجتماعی است که در حاشیه این سفر در حال اتفاق است و برای او از همان ابتدای سفر و در راه رسیدن به فرودگاه آغاز و تا پایان سفر ادامه پیدا می‌کند.

آقاسی در این گزارش و در اتفاقی کمتر دیده شده در قامت مکتوب ساختن تجربه این سفر سعی می‌کند تا در نقطه به نقطه این سفر را به عنوان یک پدیده اجتماعی ببیند و در نتیجه اجزای مختلف این سفر اعم از چگونگی سفر، پیمودن مسیر، مواجهه با ایرانی‌ها و عراقی‌ها و رفتار‌های آن‌ها همگی در حکم اجزاء سازنده یک کل برای وی عمل می‌کنند.

«دل به عشقت مبتلا شد» به همین اعتبار سفرنامه‌ای است که بیشتر از هر چیز تأملات و ذهنیت‌های یک زائر حضرت امام حسین (ع) در ایام اربعین را که سابقه، علاقه‌مندی‌های فرهنگی و تجربه فعالیت در این زمینه را دارد، به زیبایی و در قالب روایتی فلسفی فکری داستانی بازگو می‌کند.

آقاسی در این زمینه در مقدمه این سفرنامه می‌نویسد: سخن گفتن از این سفر، به بیان آوردن تجربه‌ای است که تا خود فرد بدان نرسد بسیاری از موارد را به راحتی نمی‌تواند قبول کند؛ بنابراین از ابتدا این قبیل حرف‌ها به مرحله بیان نمی‌رسد. اما نمی‌توان از تجربیات فرامادی هم نگفت و به راحتی از آن گذشت. سخن از تجربه‌های معنوی و دینی نیست. سخن از مواردی است، چون ایثار و دل گسستن و خصائل انسانی که این روز‌ها کم و کمتر شده و ما هم بدان کمتر پرداخته‌ایم. سخن از زیبایی‌هایی است که میان جماعت انبوهی از انسان‌ها در عصر قحطی انسان و انسانیت رخ عیان نموده و از کنار آن به راحتی عبور کرده‌ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پیاده روی اربعین اربعین حسینی کربلای معلی سفرنامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۰۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی بعدازظهر چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه کردستان، به وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: شبکه کتابخانه کشور شامل سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه مشارکتی و خصوصی و ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه عمومی است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در داشتن کنابخانه عمومی بیان کرد: در دنیا جزو ۲۰ کشور اول هستیم که کتابخانه دارد و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

وی افزود: شبکه به دلیل ایجاد دسترسی و خدمات به منظور ارائه خدمت به مردم فعالیت داریم و تنوع فعالیت در عرصه کتابخانه‌ها را برای عموم مردم شاهدیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: در کشور دستگاه‌ها برای افزایش خدمات و توسعه فعالیت کرده کار می‌کنند اما کمتر دستگاهی داریم که به سمت گسترش و تنوع خدمات پیش رفته باشد که کتابخانه های عمومی به همت دولت سیزدهم در این راستا قدم برداشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد: اداره کتابخانه عمومی در دنیا حکومتی اداره می‌شود اما در ایران در این دولت تاکید شده که برای استفاده از ظرفیت مردمی کار شود و ما این مسیر را شروع کرده‌ایم و مردم با حضور خود نقشی در اداره کتابخانه‌های عمومی دارند.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌های عمومی در کشور

وی تصریح کرد: سیاست دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و بسیاری از پروژه‌ها که سال‌ها متوقف شدند در این دولت تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند و کتابخانه‌های عمومی نیز به‌دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

وی گفت: براساس دستور رئیس جمهور، توسعه کتابخانه‌های سیار نیز در دستور کار است که در مناطق حاشیه شهر و روستاها مدنظر است.

وی با بیان اینکه اکنون بیش‌از ۵۰ کتابخانه سیار داریم، اضافه کرد: باید ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار تجهیز و راه‌اندازی می‌شوند.

رمضانی به برنامه‌های در دست اقدام این نهاد در سطح کشور پرداخت و یادآور شد: پیشنهاد داده‌ایم تا مدارس به کتابخانه عمومی متصل شوند و زنگ کتابخوانی در مدارس را داشته باشیم که مقدمات انعقاد تفاهمنامه پیش رفته است.

برگزاری ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های کشور شکل گرفته و ۴ هزار و ۷۰۰ ساعت در محافل قرآنی کتابخانه‌های کشور نیز فعالیت صورت گرفته است.

وی از اهتمام نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان در حوزه فرهنگ تقدیر کرد و ادامه داد: ۱۰ شهر کردستان فاقد کتابخانه است و باید در صورت تخصیص فضای مناسب کتابخانه راه‌اندازی و تجهیز خواهیم کرد.

رمضانی عنوان کرد: ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند و سه میلیون نفر در این کتابخانه‌ها با امانت بردن کتاب و یا شرکت در فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها فعالیت داشته‌اند.

وی اذعان کرد: سند ملی خواندن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رساندیم که اگر ابلاغ شود در سطح کلان برای کتابخوان‌تر کردن مردم مواردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کتاب کودک و نوجوان پرفروش‌ترین کتاب‌های کشور هستند، افزود: سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب منتشر شد که اتفاق فرهنگی بزرگی محسوب می‌شود.

کد خبر 6087741

دیگر خبرها

  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • خمس: دوست دارم در آینده به ایران برگردم
  • «به افق فلسطین»؛ تجربه‌ای شیرین در رسانه ملی بود/ آماده باش کامل عوامل یک برنامه برای «وعده صادق»
  • هیچ فناوری بدون مبنای هستی‌شناسانه نیست
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • بهاریه «جشن گل سرخ» در دیار گنبدهای فیروزه‌ای