Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@17:24:59 GMT

قیمت شترمرغ نصف شد؛ قیمت نهاده 4 برابر

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۰۴۰۷

قیمت شترمرغ نصف شد؛ قیمت نهاده 4 برابر

قیمت یک کیلوگرم شترمرغ پرواری 40 هزارتومان بوده که اکنون به 20 هزار تومان رسیده اما قیمت نهاده‌ها 4 برابر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، شترمرغ، بومی آفریقا و مناطق گرمسیری و خشک است و بنا بر موقعیت آب و هوا در خراسان جنوبی جا خوش کرده است. شترمرغ بزرگترین پرنده‌ای است که نمی‌تواند پرواز نمی‌کند اما این روزها در خراسان جنوبی مشکلاتش به پرواز در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیوانی که بنا برگفته مسئولان افزون بر اشتغال‌زایی، تجهیزات کم و تغذیه آسان، تنوع محصولات و همچنین خواص درمانی و دارویی، فرآورده‌های شترمرغ از مهمترین دلایل رونق پرورش آن است.

شترمرغ از معدود پرنده هایی است که علاوه بر گوشت می‌توان از پوست، روغن، پر، قرنیه چشم، ناخن، پوسته تخم‌مرغ و در یک کلام از تمام اجزای بدنش استفاده کرد و از طرفی با توجه به علف‌خوار بودن این پرنده با تغذیه مناسب سریع وزن می‌گیرد و سود زیادی را نصیب پرورش دهندگان می‌کند.

اما این روز ها تولیدکنندگان و فعالان صنعت شترمرغداری با مشکلات ریز و درشت فراوانی روبرو هستند.

گویا نمی‌خواهند مشکلات حل شود

جمشید ابراهیمی یکی از شترمرغداران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با چشم‌های پر اشک و صدای گرفته و تنی خسته از مشکلات این حوزه می‌گوید.

وی که ابتدا  بخاطر کم‌کاری برخی مسئولان حاضر به صحبت با ما نمی‌شد، می‌گوید: بار و بارها مشکلات بیان شده و برخی از مسئولان از ما بهتر مشکلات را می دانند اما گویا عمداً نمی‌خواهند این مشکلات برطرف شود.

ابراهیمی با اشاره به قیمت جوجه و گوشت شترمرغ اظهار کرد: قیمت گوشت شترمرغ امسال نسبت به سال گذشته نصف و فروش به حد صفر رسیده است.

به گفته وی سال گذشته، قیمت یک کیلوگرم شترمرغ پرواری 40 هزارتومان بوده که اکنون به 20 هزار تومان رسیده و قیمت هر جوجه 800 هزار تومان بوده و اکنون به 400 هزار تومان کاهش پیدا کرده و با این قیمت بازهم خریداری نیست.

رشد 4 برابری قیمت نهاده

این شترمرغدار که هم‌اکنون بیش از 1000 شتر مرغ در مزرعه خود پرورش می‌دهد اضافه کرد: قیمت نهاده‌ها  4 برابر شده است. قیمت یک کیلوگرم سویا در سال گذشته 2 هزار 500 تومان بوده اما اکنون به 8 هزار و 500 تومان رسیده است البته پیدا نمی‌شود.

ابراهیمی در ادامه به نبود کشتارگاه اشاره و اظهار کرد: کشتارگاه مناسبی برای ذبح شترمرغ دراستان نیست و اگر کشتارگاهی باشد و به صورت صنعتی بسته بندی گوشت انجام شود تولید و فروش هم بهتر می شود اما اکنون مجبور هستیم کشتار شترمرغ را به دست دلالان خارج از استان بدهیم.

گذر از هفت‌خان رستم

وی اضافه کرد: ارسال شترمرغ به استان‌های تهران و اصفهان نیاز به مجوز دارد که باید از هفت‌خان رستم بگذریم و خیلی سخت و نفس‌گیر است و باز دلالان از این فرصت بیشترین استفاده را می‌برند.

وی به موضوع صادارت شتر مرغ اشاره کرد و افزود: عمده شتر مرغ کشور به خارج از کشور صادر می‌شد که هم‌اکنون جلوی صادرات گرفته شده و در بازار داخل به خاطر مشکلات اقتصادی مردم توان خرید ندارند.

وی با اشاره به نبود حمایت در پرداخت تسهیلات به پرورش‌دهندگان شترمرغ عنوان کرد: در یک مرحله فقط مجوز صادر شد و بسیاری از افراد به امید تسهیلات و حمایت دولت اقدام به احداث شترمرغداری کردند که بعد از مدتی با شکست و از دست رفتن سرمایه خود روبرو شدند.

تولیدکننده رها می‌شوند

ابراهیمی بیان کرد: پس از دریافت مجوز و افتتاح واحد، پرورش دهندگان به حال خود رها می‌شوند و به آن‌ها توجهی نمی‌شود و تنها حمایت از این صنعت در قالب پرداخت تسهیلات است که کارمزد بالایی دارد و بانک‌ها هیچ حمایتی ندارند و سنگ‌اندازی در پرداخت می‌کنند.

وی با انتقاد از مسئولان استان و کشور در حمایت از بخش کشاورزی و دامداری در خراسان جنوبی افزود: ما گناه نکردیم که تولید کننده شدیم. به جای این‌که سنگ از جلوی پا بردارند سنگ بزرگتر جلوی راه تولید قرار می دهند.

وی از مشکلات پیش رو برای دریافت تسهیلات، به وثیقه‌های سنگین اشاره کرد و گفت: برای دریافت تسهیلات 500 میلیون تومانی باید 4 برابر میزان وام ضمانت داشته باشیم که مشکلات زیادی ایجاد می کند.

عدم‌حمایت بیمه از دیگر مشکلات عنوان شده توسط این شترمرغدار بود که گفت: اصلا بیمه هیچ حمایتی از شتر مرغ نمی کند و باید برای هر شتر مرغ 150 هزار تومان پول بیمه بدهیم. در صورتی که به دلیل عدم‌فروش، شاید زمان ماندگاری شترمرغ در مزرعه طولانی شود و اگر مشکلی آید، همان 150 هزار تومان بیبشتر را پرداخت می‌کنند در صورتی که قیمت شترمرغ 3 میلیون تومان است.

قیمت دارو 300 درصد گران شده است

ابراهیمی در ادامه  به مشکلات داروهای مصرفی اشاره و عنوان کرد: قبلا داروها با ارز دولتی خریداری می‌شد اما اکنون با ارز آزاد خریداری می‌شود در صورتی که قیمت دارو 300 درصد گران شده است و برخی داروها برای جوجه‌کشی اجباری است.

وی خواستار سامان‌دادن به بازار دان و علوفه شترمرغ شد و گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی تأمین علوفه یارانه به شترمرغداران و خرید تضمینی و تسهیلات با سود کم است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خراسان جنوبی تومان بوده هزار تومان قیمت نهاده شتر مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۰۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت برابر در شبکه تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این برنامه ها از شبکه تهران پخش می شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • فرصت برابر در شبکه تهران
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • سیاره در برابر پلاستیک
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • گریه‌های شدید مشتریان پژو پارس بعد از دو برابر شدن قیمت + ویدئو
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید