Web Analytics Made Easy - Statcounter

تندیس علی نصیریان با  حضورفاطمه معتمدآریا ، رضا کیانیان و مدیرعامل موزه سینما در تالار معاصران موزه سینمای ایران رونمایی شد.

به‌گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از  روابط عمومی موزه سینما، تندیس علی نصیریان بر اساس نقش آفرینی این بازیگر پیشکسوت در فیلم سینمایی «کمیته مجازات» برگرفته از سریال «هزاردستان»علی حاتمی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی نصیریان بعد از رونمایی از تندیسش در تالار معاصران موزه سینما گفت: حس خوبی از این تندیس به من منتقل شد و از موزه سینمای ایران برای ساخت آن بسیار سپاسگذارم.

وی با یادی از زند‌ یاد علی حاتمی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید علی حاتمی به من گفت دلم می‌خواهد هزاردستان آلبومی از خودت، کشاورز، انتظامی ، رشیدی و مشایخی شود و این جمله من را برای پذیرفتن نقش ابوالفتح صحاف مشتاق تر کرد.

بازیگر نقش ابوالفتح افزود: دو ماه در گرمای تابستان سر فیلمبرداری برای این نقش بودم. این شخصیت یک صحاف بود که بیماری سل داشت و به خاطر همین بیماری از همسرش جدا می شود که این سکانس برای من بسیار جذاب و حس خوبی داشت.

وی همچنین گفت: علی حاتمی اعتقاد زیادی به صدای دوبلور بر روی شخصیت های فیلم هایش داشت زیرا می گفت دوبلورها به کیفیت شخصیت ها اضافه می کنند. ناصر طهماسب دوبله بسیار خوبی برای دو نقش من درهزاردستان و کمال الملک داشت حتی خودش سر صحنه می آمد و نگاه می کرد زیرا من ترکی بلد نبودم. البته من معتقدم که بهتر است بازیگر خودش صحبت کند زیرا یک بُعد از شخصیت بیان و صدا است که اگر آنرا از بازیگر بگیریم  به کیفیت لطمه می زند.

نصیریان درباره همکاری اش با کارگردان ها نیز توضیح داد: شیوه ای که برای کارم دارم این است که نظراتم را از وقتی متن را می خوانم با کارگردان درمیان می گذارم و در مورد فیلم های حاتمی نیز به همین شکل بود. البته مرحوم حاتمی خیلی دخالت نمی کرد و دست ما را باز می گذاشت. اینکه چطور بازی کنیم مربوط به خود بازیگر است و اغلب کارگردان ها رئوس و دیالوگ ها را کنترل می کنند. بازیگری خود کاری خلاقانه است که در ابتدا بازیگر باید شخصیت را تجسم کند و ابعاد دیگر آن صدا و لحن است.

وی درباره همکاری و مراوداتش با چهره های ماندگار از جمله انتظامی، کشاورز، رشیدی و مشایخی نیز گفت: هیچ وقت بین من و همکارانم رقابتی وجود نداشت.یکی از نکته های مهم این بود که هیچ وقت باهم وارد حاشیه نمی شدیم.همیشه باهم کار می کردیم و در مورد نقش هایمان حتی باهم مشورت می کردیم. من معتقدم نکته یابی ها در گفتگو بوجود می آید زیرا با گفتگو خیلی روابط نزدیکتر می شود. درست است که مدرسه بازیگری و کلاس تئاتر رفتم اما این ها درمان درد من نبود ، درمان من نشستن با آدم هایی همچون فرخ غفاری و فریدون رهنما، منوچهر انور، داوود رشیدی بود که از آنها بسیار آموختم.

نصیریان با بیان اینکه سینما را از داریوش مهرجویی یاد گرفته است،گفت: مهرجویی بسیار باسواد است و من در چند فیلم او حضور داشتم. یکی از باسوادترین ، خلاق ترین و کاربلدترین کارگردان ها است و به گردن سینمای ایران حق دارد. من در اثر تلویزیونی «گاو» هم حضور داشتم که با فیلمی که مهرجویی ساخت بسیار متفاوت بود زیرا فیلم مهرجویی بسیار خلاقانه ساخته شد و با غلامحسین ساعدی فیلمنامه جدیدی نوشتند .

وی با اشاره به علاقه جوانان به حوزه سینما توضیح داد: بازیگری شوق ، وجد و دلبستگی می خواهد و متاسفانه زمانه امروز مانند زمانه ما نیست در زمان ما یک سالن کوچک 90 نفره بود که ما التماس می‌کریم تا مخاطب بیاوریم، نظراتشان را جویا شویم و متوجه اشکالات کارمان بشویم . اولین کلاس تئاتر را در سال 30 رفتم آن زمان ما در خرابه های سنگلج تمرین می کردیم اما متاسفانه امروز همه انتظار فرش قرمز دارند.

در ادامه فاطمه معتمد آریا رئیس صنف بازیگران سینمای ایران نیز گفت: در حرفه بازیگری من شاگرد، شاگرد استاد نصیریان هستم. علی نصیریان نماینده یک نسل تکرارنشدنی در بازیگری است. بخش عظیمی از آن مربوط به دوره خاص بازیگری و بخش مهمتر مربوط به خودشان و نسلی است که به این حرفه هویت و شخصیت دادند یعنی از هیچ، چیزی ساختند که شبیه تخت جمشید برای ما در تاریخ فرهنگمان ارزشمند است و مانند یک بنای تاریخی پایه هایی را گذاشتند که درحال حاضر من هم به عنوان یک بازیگر شناخته می شوم.

وی افزود: علت موفقیت، محبوب بودن و استثنایی بودن آن نسل مربوط به روش، نگرش و پذیرششان از این حرفه است که مثل یک اثر تاریخی ، بنایی را برای ما گذاشتند که بسیار ارزش دارد. نمی شود نقشی از علی نصیریان را نام ببریم و آنرا دوست نداشته باشیم. وقتی می گوییم ایشان نماینده یک نسل تکرارنشدنی هستند به این دلیل است که نمی توانیم نقشی را پیدا کنیم که ایشان بد انجام داده باشند.

رضا کیانیان از دیگر میهمانان این برنامه نیز گفت: در ابتدا خوشحالم برای رونمایی از تندیس استاد نصیریان از من دعوت شد و با افتخار در این مراسم حضور پیدا کردم. جدای از همه ارزش هایی که علی نصیریان دارد، خودش را به عنوان یک انسان بسیار دوست دارم.

وی ادامه داد: در فیلم «مسخره باز» افتخار داشتم و در خدمت ایشان بودم و اتفاقاتی را دیدم که در سال های اخیر کمتر دیده می شود. اتفاقاتی که برای نسل ایشان و نسل ما وجود داشت و کم کم درحال محو شدن است.ایشان همیشه زودتر سرصحنه حاضر بود و می دانست باید چه کاری انجام بدهند ، همیشه شادابی و طراوت خود را حفظ می کردند و اگر با او صحبتی می کردیم، درباره بازیگری و سوابقش بود که از او بسیار آموختیم.

کیانیان یادآور شد: وقتی فاطمه معتمدآریا می گوید علی نصیریان نسل طلایی و تکرارنشدنی است یعنی این نسل اولین نسل تحصیل کرده تئاتر و سینمای ایران هستند. البته قبل از این نسل کسانی بسیار اندک بودند که تحصیل کرده این رشته بودند اما کسانیکه مدرسه هنرهای زیبا را گذراندند درواقع این نسل بودند.

این بازیگر افزود: بازیگرانی داریم که از قبل از انقلاب تا به امروز یک نقش را تکرار می کنند ، شیرین و دوست داشتنی هم هستند اما زمانی که چهره شان بهم می ریزد دیگر نمی توانند بازی کنند اما عده ای هم هستند که بازیگرند و چهره و قد آنها در بازی شان اهمیت ندارد به همین دلیل هرچقدر سنشان بگذرد باتجربه تر و جا افتاده تر می شوند. آقای نصیریان از جوانی بازی می کردند و هنوز هم بازی می کنند و هیچ فردی به سن ایشان کار ندارد یعنی الان که بازی می کند همان آقای نصیریان است و 40 سال پیش هم که بازی می کرد باز هم علی نصیریان بود.

کیانیان درباره نگاهش به علی نصیریان در سال های جوانی خود گفت: برای هر بازیگری آرزو است که با بزرگانی مانند علی نصیریان همبازی باشد. من در سن 21 سالگی از مشهد به تهران آمدم و به دانشکده هنرهای زیبا رفتم تا درس بخوانم . در آن زمان آقای نصیریان گُل تئاتر کشور بود که نمایشنامه می نوشت ، بازیگر بود ، کارگردانی انجام می داد، درباره بحث های تئوریک صحبت می کرد و من که تازه وارد دانشگاه شده بودم فکر می کردم صدها سال زمان می برد تا به بازیگری مانند او برسم که این همه کار کرده و تجربه داشته باشد و اینکه با چنین شخصیتی همبازی شوم بسیار برایم خوشحال کننده بود.

وی ادامه داد: متاسفانه با بعضی بازیگران پیشکسوت بازی نکردم و غم آن بر دلم باقی مانده است و خیلی دوست داشتم بازی کنم.

گفتنی است، تندیس استاد علی نصیریان به سفارش موزه سینمای ایران توسط حسین اردستانی طراحی و ساخته شده است. وی گریمور سینما و تلویزیون و مجسمه ساز است که آثارش در خارج از کشورنیز نمایش داده شده است.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: فاطمه معتمدآریا موزه سینما علی نصیریان سینمای ایران علی نصیریان موزه سینما علی حاتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوانان از راه درست در مسیر تئاتر قدم بگذارند/ آموزشگاه‌های بازیگری به‌دنبال سرکیسه کردن

کوروش زارعی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر به عنوان بازیگری که سالیان سال است در حرفه تئاتر فعال است گفت: پسران و دختران جوان سرزمینم که علاقه‌مند به کار بازیگری در تئاتر هستند، باید اصولی و از راه درست در این مسیر قدم بردارند و اگر می‌خواهند از طریق رانت و پول وارد این کار شوند بنظرم اصلا سمت این کار نیایند، زیرا در واقع مسیر را اشتباه می‌روند.

وی ادامه داد: اگر جوانان ما اصول آموزشی و اخلاقی را به درستی رعایت کنند و در مسیر خود درست پیش بروند خود به خود می‌توانند به صورت حرفه‌ای پیش بروند و در ادامه تلاش کنند تا بتوانند در آینده شهرت و موقعیت خوبی را برای خود به ارمغان بیاورند ولی اگر از ابتدا افراد به دلیل اینکه خود را نشان دهند یا به دلیل مسائل مالی بخواهند وارد چنین حرفه‌ای شوند بهتر است مسیر دیگری را طی کنند و این حرفه جای این ماجراها نیست.

زارعی تاکید کرد: به جوانان توصیه می‌کنم گول آموزشکده‌هایی را که در تهران و شهرستان‌ها بسیار هستند و به اسم تئاتر فعالیت می‌کنند نخورند و پول خانواده‌های خود را هدر ندهند. متاسفانه اکثر این آموزش‌ها برای سرکیسه کردن بچه‌های مردم ساخته شده اند و آنقدر از بچه‌ها پول می‌گیرند که چیزی یاد آن‌ها نمی‌دهند. 

وی افزود: اصول این است که بچه‌ها در ابتدا درس خود را بخوانند و اگر می‌خواهند در مسیر تئاتر یا بازیگری قدم بردارند سپس به هنرستان و بعد به دانشگاه بروند تا به شکل آکادمیک کار را پیگیری کنند. هرچند در دانشگاه خبری نیست و چیزی به آن صورت آموز داده نمی‌شود و خود افراد باید تلاش کنند. دانشگاه یک کاتالیزور است و باید فرد خودش کار را تجربه و آزمون و خطا کند تا بازیگر شود؛ حالا کسی که بتواند قبل از ورود به دانشگاه با یک آگاهی‌ مناسبی با این کار آشنا شود و خود را تقویت کند که اگر بعدا وارد دانشگاه شود خب قطعا موفقیت وی بیشتر و بهتر خواهد بود. همچنین اگر فردی بخواهد مسیری را میانبر بزند به جایی نمی‌رسد و پیشنهادم این است، بچه‌هایی که جوان و نوجوان هستند می‌توانند با جشنواره تئاتر دانش آموزی کار را آغاز کنند. 

جشنواره تئاتر دانش آموزی محل خوبی برای نوجوانان است

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: جشنواره تئاتر دانش آموزی محل خوبی برای نوجوانان است تا افراد استعداد خود را محک بزنند. درست است که بخشی از کار تلاش است، اما بخش دیگر کار استعداد ذاتی است. یعنی اگر فردی استعداد ذاتی نداشته باشد نمی‌تواند در ادبیات هنر‌های تجسمی و شعر و داستان آنطوری که باید و شاید موفق شود. معمولا فرد در آن زمان کار می‌کند مدرک دارد، اما استعداد ذاتی ندارد و افراد در حد همان مدرک لیسانس یا فوق لیسانس و دکترا مانده‌اند و نه یک نمایشنامه‌ای نوشته و نه در کاری بازی کرده‌اند؛ بنابراین جشنواره دانش آموزی محل خوبی است تا آزمون و خطا صورت گیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: ماجرای دیگری در حوزه هنری داریم که تمام دفاتر حوزه هنری ما در استان‌ها، دفتری با نام تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دارند که‌ افراد علاقه‌مند می‌توانند به حوزه‌های تئاتری سراسر کشور مراجعه کنند.  آنجا محل و محفلی برای بچه‌هایی است که به طور رایگان آموزش می‌بینند و پرورش پیدا می‌کنند تا اگر استعداد دارند حمایت شوند به یک سرمایه گذاری مناسبی برسند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • آبی‌پوشان پایتخت به‌دنبال بازگشت به‌صدر جدول/ رونمایی از تراکتور بدون خمز
  • رونمایی پیشکسوت پرسپولیس از یک فاجعه بزرگ
  • پوپک گلدره ؛ بازیگری که ۶ ماه در کما بود و مرگی که پایانش نبود
  • ماجرای فوت بازیگری که ۶ ماه در کما بود
  • تقدیم اجرای «هیدن» به آتیلا پسیانی
  • نوجوانان از راه درست در مسیر تئاتر قدم بگذارند/ آموزشگاه‌های بازیگری به‌دنبال سرکیسه کردن
  • رسانه‌های شخصی هم می‌توانند در جشنواره ملی طنزپهلو شرکت کنند
  • نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند / رقابت پنج هنرمند برای «تندیس انتظار»
  • چه بازیگری مصدر تنش بود؟/وارونه نمایی به سبک فرانسوی‌ها
  • نامزد‌های نهایی چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند / رقابت پنج هنرمند برای «تندیس انتظار»