Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@18:27:35 GMT

​مشکلات کشور بیانگر دوری از منطق زندگی قرآنی است

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۱۶۲۳

​مشکلات کشور بیانگر دوری از منطق زندگی قرآنی است

حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه قرآن، کلید حل مشکل و منطق زندگی است، گفت: متاسفانه الان قرآن از زندگی اجتماعی ما فاصله گرفته و این همه مفاسد، این همه گناه، این همه کمبود،نشان می‌دهد ما از منطق زندگی دینی و قرآنی فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «محسن مهاجرنیا» استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی، در دومین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «جریان‌شناسی سیاسی در قرآن» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: قرآن مبنای جریان‌شناسی است و جریان‌هایی که در جامعه درست شدند، اینها در واقع از ناحیه قرآن درست شده‌اند یا نسبتی با قرآن دارند یا منکرند یا مؤیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به آیه دوم بقره «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»، افزود: گروه‌های مختلف، جریان‌های سیاسی، مؤمنین، منافقین، کافرین و مشرکین و همه کسانی که در قرآن مطرح می‌شوند بر مدار این کتاب است؛ یعنی کسی که کتاب را قبول دارد می‌شود متقین، کسی که نفاق دارد می‌شود منافقین، کسی که انکارش می‌کند می‌شود کافرین، به هر حال همه بر مدار این کتاب است.

 

مهاجرنیا با اشاره به برخی از ویژگی‌های قرآن و طرح این سؤال که چرا  کتاب این قدر مهم است؟ افزود: یکی از ویژگی‌های قرآن این است که ناظر به واقعیت‌های موجود جامعه است. دقیقاً آیاتی که آمده یا به لحاظ ذهنی یا به لحاظ عملیات خارجی واقعیت‌های جامعه، ناظر به یک موضوعی بوده، منتها خداوند وقتی آن آیه را فرستاده انحصار در آن مصداق ندارد، یعنی فقط منحصر در شأن نزولش نیست، بلکه آیه یک واقعیت کلی و یک حقیقت کلی را بیان می‌کند به طوری که اصطلاحاً می‌گویند به نحو قضیه حقیقیه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این کتاب مبنای زندگی است، قرآن آمده سبک زندگی جامعه را اسلامی کند و از وحی الهی برای اداره زندگی مؤمنانه استفاده کند، میزان و معیار همه رفتارها و سبک زندگی اسلامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، قانون اساسی اسلام، میزان و ترازو و سنجه همه رفتارها، همه افکار، رفتار دولت، ملت، احزاب و گروه‌ها است، یعنی این قرآن با کمک پیامبر(ص) تعیین‌کننده خط‌مشی، اهداف، سیاست‌ها، وظایف، مواجهه هر مشکل و هر نوع رفتار جدیدی است و در واقع شاخص حق و باطل، درستی و نادرستی، کمیّت‌ها، کیفیّت‌ها، اعمال، رفتار، افکار و همه چیز هست.

 

مهاجرنیا تصریح کرد: قرآن مقوّم حیات اجتماعی است، یعنی پایه و اساس زندگی اجتماعی است، برای اینکه بعضی‌ها در جامعه طغیان نکنند، ظلم نشود، استبداد نشود، دیکتاتوری و انواع بی‌عدالتی‌ها در جامعه انجام نشود. یکی از ویژگی‌های دیگر کتاب این است که نرم‌افزار زندگی است، قرآن باکمک روایات، قانون زندگی است، یعنی باید حکم و دستور و برنامه و سیاست زندگی را از قرآن بگیری؛ پس نرم‌افزار و برنامه و دستور العمل زندگی مسلمانان، بنا بر قرآن بوده و هست.

 

مهاجرنیا بیان کرد: ویژگی دیگر قرآن این است که انتظام‌بخش است. معمولاً در جامعه هرج و مرج پیش می‌آید و ما نیاز به یک قانونی داریم که جلوی این بی‌نظمی‌ها، هرج‌ومرج‌ها و ظلم‌ها را بگیرد، کتاب‌های قانون اساسی در دنیا همین نقش را دارد، قرآن هم به عنوان قانون اساسی اسلام همین نقش را دارد، انتظام‌بخش و سامان‌دهنده زندگی انسان‌ها و مخصوصاً زندگی اجتماعی سیاسی است.

مهاجرنیا افزود: نقش بعدی قرآن این است که رهایی‌بخش است؛ می‌گوید زیر بار ظلم و ستم و خرافات و موهومات و انواع آیین‌های باطل نروید، آزاده باشید. ای انسان‌ها رابطه‌تان را با خدا درست کنید تا آزاده ‌شوید. امروز اگر زندگی با منطق دین اداره بشود، یک زندگی معنوی و الهی خواهد بود ولو دائم در حال جنگ و جهاد و مبارزه باشیم یک زندگی مؤمنانه شاداب و متناسب با دین و اراده الهی است.

هدایت‌گری قرآن

وی افزود: ویژگی بعدی این کتاب این است که هدایتگر است. فرق قرآن با قانون اساسی کشورها این است که قانون اساسی عادی در واقع یک تفاهم اجتماعی است یک میثاق ملی است، ولی نقش هدایتگری به معنای واقعی ندارد و  فقط نقش انتظام‌بخشیدن به زندگی را دارد؛ اما قرآن ویژگی‌اش این است چون نور است، زندگی را نظام می‌دهد و اگر به آن عمل شود، به سمت غایات و اهداف متعالیه هدایت می‌کند، قوانین دیگر کاری به آخرت ندارند، ولی قانون اساسی اسلام حتی در بدو کار می‌گوید: «ذلک الکتاب لا ریب فیه»، و می‌گوید «الذین یومنون بالغیب» و قیامت را از  ابتدا مطرح می‌کند، چرا؟ چون نظام بخشیدن به زندگی مؤمنانه با آن اهداف متعالی ارتباط دارد.

 

مهاجرنیا با بیان اینکه یکی از عناصر جدی جامعه بحث عدالت است و این کتاب به ما می‌گوید: «لیقوم الناس بالقسط» همه جامعه باید قیام به قسط کنند، گفت: ممکن است در یک دوره‌ای در یک کشوری کودتا می‌کنند، انقلاب می‌کنند بعد اینها می‌روند می‌نشینند قانونی می‌نویسند، مبنای قانونشان دین نیست، مبنای قانونشان حتی طبیعت نیست، مبنای قانون فکر خودشان است، بعد این را به رأی انسان‌ها می‌گذارند، اگر رأی آورد این می‌شود قانون زندگیشان، یعنی قانون در این نوع تفکر یک امر قراردادی اجتماعی، تفاهمی است که هیچ ریشه‌ای در فطرت، در وحی و در طبیعت ندارد، ساخت بشر است همین چیزی که امروز در همه دنیا می‌بینید.

 

وی افزود: اما یک قانون الهی هم داریم که بر اساس فطرت هست یعنی وحی این را آورده برای اداره زندگی انسان‌ها در واقع یک سبک زندگی از ناحیه خدا برای بشر آورده، گفته: ای بشر شما انسانید، شما مقهور طبیعت نیستید، شما نمی‌توانید همه قوانین خودتان را بفهمید، یعنی امکان ندارد که همه نیازها، سرنوشت و هر آنچه نیاز دارید را خودتان بفهمید، بنابراین از ناحیه خداوند یک قانونی به اسم وحی، به اسم کتاب فرستاده که زندگی بشر بر اساس آن تنظیم شود.

 

وی تأکید کرد: ویژگی این قانون این است که به طبیعت هم نظر دارد، یعنی نظم کیهانی را نفی نمی‌کند به آن هم توجه دارد، به قوانین بشری هم توجه دارد یعنی این جور نیست که بگوید بشر تو حق نداری قانونگذاری بکنی. می‌گوید که می‌توانی قانونگذاری کنی، اما بر اساس فطرت، بر اساس وحی، بر اساس کتاب خدا می‌توانی قانون‌گذاری کنی، همین اتفاقی که در جمهوری اسلامی افتاد.

 

مهاجرنیا اظهار کرد: ویژگی برجسته جمهوری اسلامی این بود که وحی، کتاب خدا و فقاهت را در عرصه و بستر زندگی اجتماعی آورد. قرار ما این بود که کتاب خدا تبدیل شود به قانون اساسی، مردم دقیقاً متناسب با شرایط موجود جامعه بتوانند قرآن را بفهمند و بر اساس آن زندگی کنند، حالا اینکه چقدر موفق شدیم، جای بحث دارد.

 

وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی سکان قانون‌گذاری به قوه مقننه داده شد. در بخش اولیه‌اش قانون اساسی را نوشتند و در ادامه‌اش کسانی که با کتاب خدا، مباحث فطرت و نظم کیهانی آشنا باشند، باید قوانین عادی را متناسب با دین بنویسند و گفتند قانون باید مطابق با شرع باشد، لااقل نباید مخالف شرع باشد؛ لذا گفتند مجلس این کار را باید بکند.

 

استاد حوزه ادامه داد: احتیاطاً گفتند بالای سرش فقهایی بگذاریم، به اسم شورای نگهبان که اگر یک وقتی اینها قانون را اسلامی ننوشتند، شورای نگهبان آنجا کنترل کند، حراست کند. شورای نگهبان کارش قانون‌گذاری نیست، نگهبانی از قانون است؛ یعنی کنترل می‌کند اگر قانون اسلامی نبود اصلاح شود و اسلامی شود.

آشنایی با قرآن؛ ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای نمایندگان مجلس

استاد حوزه افزود: یکی از خطرها و اشتباهات تاریخی ما در جمهوری اسلامی این است که نمایندگی مجلس از شأن نزولش تفکیک شده، کسانی می‌روند آنجا که این کاره نیستند، یعنی حتماً شورای نگهبان باید بالای سرشان باشد، این‌ها را دائماً اصلاح کند؛ درست است که تخصص‌های مختلف برای مجلس نیاز است، اما در کنار همه تخصص‌ها آشنایی با قرآن، وحی و کتاب کاملاً لازم و ضروری است و خود قانون اساسی تصریح کرده، هیچ قانونی در جمهوری اسلامی نباید تصویب شود که مخالف شرع باشد.

مهاجرنیا در پایان افزود: قرآن کلید حل مشکل است، منطق زندگی است، متأسفانه الان قرآن از زندگی اجتماعی ما فاصله می‌گیرد، این همه مفاسد، این همه گناه، این همه کمبود، این همه مشکل، اینها نشان می‌دهد، ما از منطق زندگی دینی فاصله گرفته‌ایم و این خسارت‌های سنگینی را برای ما به دنبال خواهد داشت.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: زندگی قرآنی اسلام سبک زندگی جمهوری اسلامی زندگی اجتماعی شورای نگهبان قانون اساسی منطق زندگی انسان ها کتاب خدا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛ معلمانی که وارد نظام دوری نمی‌شوند

حمید طریفی حسینی با بیان اینکه در سازماندهی نظام دوری یک معلم سه سال متوالی با دانش‌آموزان خود همراه است گفت: با توجه به شناخت دقیق و عمیق معلم از استعدادها، ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، نیازها و مشکلات دانش آموزان محیط مناسبی برای رشد و هدایت استعدادی و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموز به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه در نظام دوری، معلمان دوره اول ابتدایی رسمی آموزش و پرورش به کار گرفته می شوند افزود: امسال ۴۰ درصد معلمان رسمی آموزش و پرورش در قالب نظام دوری سازماندهی می‌شوند تا همراهی سه ساله معلمان با دانش آموزان امکان‌پذیر باشد؛ به کارگیری نیروهای بازنشسته، خریدخدمات و حق‌التدریس در دوره اول ابتدایی انجام نمی‌شود و در دوره دوم ابتدایی سازماندهی می شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه توانمندسازی معلمان دوره اول ابتدایی برنامه‌ریزی شده است ادامه داد: با همکاری سازمان پژوهش و دانشگاه فرهنگیان نظام نامه‌ای برای توانمندسازی معلمان اول ابتدایی برای چگونگی روش تدریس کتاب‌ها و شناسایی مهارت‌های معلم در قالب نظام دوری برای آگاهی از استعدادها و ظرفیت‌های دانش‌آموزان و هدایت تحصیلی درست آن‌ها آماده شده که اصول و مبانی به معلمان آموزش داده می شود، بحث مهارت آموزی، خلاقیت پروری بچه‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان برای فعالیت در قالب نظام دوری مورد توجه است، کار آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها هم با کمک انجمن اولیا و مربیان برنامه ریزی می‌شود تا معلم، خانواده و مدرسه فضای بانشاطی برای دوره اول ابتدایی ایجاد کنند.

محتوای کتاب های درسی ابتدایی‌ها مهارت‌محور می‌شود

طریفی با بیان اینکه بحث اصلاح جدول عناوین دروس و ساعات تدریس هفتگی دوره اول ابتدایی با همکاری سازمان پژوهش پیگیری می‌شود گفت: عناوین دروس و ساعات تدریس توسط سازمان پژوهش بازنگری می‌شود و بعد از آن، با تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش بازنگری کتاب های درسی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه بناست محتوای کتاب‌های درسی کاربردی و مهارت محور شود افزود: این تغییر معطوف به رشد استعدادها و ظرفیت‌های دانش آموز است. کتاب‌ها متناسب با هویت دوره ابتدایی و اقتضائات و ویژگی‌های دوره ابتدایی برای دانش آموزان طرح‌ریزی می‌شوند، کار بازنگری کتاب‌های درسی از دوره ابتدایی آغاز و به سایر دوره‌های درسی می‌رسد، امسال مستندات قانونی کار فراهم، ریل گذاری انجام می‌شود و بعد از مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور کار بازنگری را آغاز می کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: سازمان پژوهش طرحواره کلی از شایستگی‌های پایه‌ای که یک دانش‌آموز در کل دوره تحصیلی باید داشته باشد طراحی کرده که مبتنی بر مدل مفهومی شایستگی‌های پایه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • عملیات «وعده صادق» بیانگر حمایت ایران از جبهه مقاومت است
  • خالد قدومی: عملیات «وعده صادق» بیانگر حمایت ایران از جبهه مقاومت است
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛ معلمانی که وارد نظام دوری نمی‌شوند
  • نکات مهم درباره استقبال چشمگیر از «زندگی با آیه‌ها»