Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@11:11:23 GMT

قنات کوه چگونه مشکل بحران آب کرمان را حل خواهد کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۱۷۵۰

قنات کوه چگونه مشکل بحران آب کرمان را حل خواهد کرد؟

یک کارشناس مسائل بحران آب گفت: قنات کوه، چشمه ساری از کوهستان است که اگر آن محل را نقطه آغازین برای زدن تونل به قطر یک الی یک و نیم متر درنظر بگیریم؛ به راحتی می توانیم آینده کرمان را درخشان کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن اشرف گنجویی در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه مسئله تأمین آب شرب استان مسئله ای زیربنایی است که برای این کار تشکیلات و قوانینی نهادینه شده است، گفت: در این شرایط آب و فاضلاب شهر، آب منطقه ای و دیگر نهادها معنا پیدا می کنند که آنها همواره باید این آمادگی را داشته باشند که مسئله بحران آب استان را به صورت بنیادی حل و فصل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل بحران آب ادامه داد: وعده هایی که عنوان می شود آب را از ژرفای زمین می آوریم، رویایی بیش نیست که تاکنون تحقق پیدا نکرده است؛ اینکه در فصل تبلیغات انتخابات بیان می شود برای تأمین آب استان ابرها را بارور می کنیم؛ داستانی است که در اذهان رأی دهندگان ایجاد کرده اند؛ اما تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به عدم نگاه و برنامه ریزی اصولی، علمی و واقعی به مسئله بحران آب در استان بیان کرد: شرکت سهامی آب منطقه ای و وزارت نیرو که نقش بسیار محوری و تعیین کننده در تأمین آب شرب و کشاورزی استان دارند؛ استان کرمان را نشناخته اند.

اشرف گنجویی افزود: زمانی که سازمان هایی همچون وزارت نیرو با تمامی امکانات مالی و ارتباط با دانشگاه ها در راستای مباحث علمی، بسیار ضعیف و ناهنجار در استان کار کرده اند؛ نتیجه این می شود که هر تابستان مشکلات تأمین آب شرب مردم افزایش پیدا می کند.

این کارشناس مسائل بحران آب اظهار کرد: کسانی که نگاه عمیق به منابع آبی استان ندارند به این معنا است که قنات را نمی شناسند؛ قناتی که به عالی ترین شکل توسط نیاکان ایجاد و دست به دست شده است؛ اما امروز قنوات در سیستم وزارت نیرو و سایر ارگان های مربوطه تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه دلایل کاهش کارایی قنات ها باید در مکانیز کارشناسی و مهندسی مورد ارزیابی قرار گیرد، عنوان کرد: معتقدم وزارت نیرو باید به اشتباه خود در زمینه تخریب قنوات و جایگزینی چاه به جای قنات ها اعتراف کند.

اشرف گنجویی با اشاره به وجود بیش از 11 هزار چاه غیر مجاز در استان ابراز کرد: در شرایطی که 30 لیتر آب در ثانیه پمپاژ می شود به این معنا است که ما 300 هزار لیتر در ثانیه از آب های سفره های زیر زمینی برداشت می کنیم و این مسئله به محیط زیست خسارت خواهد زد و آب شرب مردم نیز تأمین نخواهد شد.

این کارشناس مسائل بحران آب تأکید کرد: مسائل تأمین آب شرب استان را با دقت مورد مطالعه قرار داده ام و به این نتیجه رسیده ام که تمامی مادر چاه های قنوات در سراسر استان در نقطه ای که چشمه سار بوده است، دایر هستند و آب تولید می کنند؛ اما قنات هایی که مادر چاه هایشان در دشت بود به خاطر پائین رفتن آب سفره های زیر زمینی متروکه شده اند.

وی با بیان اینکه دو هزار رشته قنات فعال در استان است که آب دهی خوبی دارند، عنوان کرد: زمانی که می خواهیم تونلی را در مناطق کوهستانی بزنیم مشاهده می شود که از تمام دیواره های تونل آب تراوش می کند که مهندسان راه و ساختمان این آب را آب مزاحم می دانند و در جهت تخلیه و کور کردن چشمه ساری که این آب را تأمین می کند، اقدام می کنند.

اشرف گنجویی در پایان خاطر نشان کرد: راهکارهای مختلفی به نام قنات کوه در راستای تأمین آب شرب استان وجود دارد؛ قنات کوه، چشمه سار از کوهستان است که اگر آن محل را نقطه آغازین برای زدن تونل به قطر یک الی یک و نیم متر بگذاریم؛ به راحتی می توانیم آینده کرمان را درخشان کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تأمین آب شرب وزارت نیرو قنات کوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود

رضا یعقوبی گفت: علی رغم پیش بینی و اقدامات صورت گرفته شاهد ورود حجم بالای آب به شهر هستیم  که این موضوع بایستی در زمان مناسب بررسی شود، اما در حال حاضر بایستی تدابیر لازم برای رفع بحران آب گرفتگی معابر با اقدام جهادی کلیه دستگاه‌های خدمت رسان با همکاری شهروندان انجام شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند تاکید کرد: دستور بررسی چرایی به وجود آمدن وضعیت موجود نیز صادر شده و به طور قطع در صورت اثبات اهمال صورت گرفته، مسئولین مربوطه در مقابل به دستگاه قضایی پاسخگو خواهند بود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • سایت پسماند سراوان، درد بی درمان گیلان/ از جمع آوری سطل‌های زباله تا بحران زباله در آینده نزدیک + فیلم
  • خطر سقوط به دليل مشكل آمادگى بدنى؛ بحران بدنسازی عامل شکست‌های فولاد 
  • خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ صندلی های خالی دستیاری
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ توصیه به مسئولین کشور
  • محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند