Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:42:57 GMT

رسانه‌های غرب پیش از آغاز عملیات رمضان چه گفتند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۲۴۶۱

رسانه‌های غرب پیش از آغاز عملیات رمضان چه گفتند؟

درحالی‌که ایران و عراق آغاز عملیات رمضان را به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند، غرب همچنان اوضاع جبهه‌های جنگ در منطقه جنوب را با نگرانی و حساسیت دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، درحالی‌که ایران و عراق آغاز عملیات رمضان را به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند، غرب همچنان اوضاع جبهه‌های جنگ در منطقه جنوب را با نگرانی و حساسیت دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به گزارش‌هایی از رادیو بی. بی. سی، مقاله نشریه‌های نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست،  می نویسد:

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از "هنری کاتو"سخن گوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد: «ایران ده‌ها هزار سرباز را در طول مرز خود با عراق متمرکز کرده و آماده حمله به عراق است.»

رادیو بی. بی. سی نیز در برنامه خبری امروز خود دراین‌باره گفت: «اظهارات اخیر مقامات ایرانی و گزارش‌های مربوط به نقل و انتقالات نیروهای ایرانی در مرز عراق، باعث نگرانی‌هایی در موردحمله احتمالی و قریب‌الوقوع ایران به عراق شده است.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره امروز خود نوشت: «مقامات آمریکایی معتقدند که تعداد زیادی از نیروهای ایران در نزدیکی مرز عراق مستقرشده‌اند و احتمال دارد که در ظرف چند روز آینده به آن کشور حمله نمایند.» این روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتی امریکا اعلام کرد که چند لشکر از ارتش ایران برای حمله به شهر بصره موضع گرفته‌اند.

نیویورک‌تایمز سپس افزوده ‌است: «در روزهای اخیر در ایران صحبت از یک حمله نهایی به عراق و سرنگون کردن فردی بوده است که دو سال قبل جنگ برعلیه ایران را آغاز کرد.» این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است: «آنان (آمریکاییان) نهایت کوشش خود را به کار خواهند برد تا ایران را از حمله به خاک عراق منصرف کنند ولی باوجوداین، تمام علائم و شواهد حاکی از این است که چنین حمله‌ای قریب‌الوقوع است.»

این روزنامه همچنین در تحلیلی به پی آمدهای چنین حملاتی در منطقه خاورمیانه و تأثیر آن بر منافع امریکا در منطقه پرداخته است: «حمله ایران به عراق برای امریکا و همچنین برای کشورهای عرب میانه‌رو در خلیج‌فارس ازجمله کویت و عربستان سعودی که خود را مورد تهدید انقلاب ایران می‌دانند، مشکلات و مسائل جدی را ایجاد خواهد کرد.»

نیویورک‌تایمز سپس افزوده است: «الکساندر هیگ وزیر خارجه پیشین امریکا در ماه گذشته گفته بود که این خطر وجود دارد که جنگ به کشورهای همسایه ایران کشیده شود و گرچه امریکا در جنگ بین ایران و عراق یک سیاست بی‌طرفی اتخاذ کرده است، ولی نسبت به نتایج نهایی جنگ بی‌تفاوت نیست. هیگ در آن زمان به ایران هشدار داده بود که امریکا دارای منافع و دوستانی است که در مواقع خطر از آنان حمایت خواهد کرد. وی گفته بود که ادامه جنگ ایران و عراق برای امنیت منطقه خاورمیانه و همچنین برای منافع غرب در حفظ جریان منظم نفت خلیج‌فارس عواقب وخیمی خواهد داشت و امریکا نقش مؤثرتر و فعال‌تری را برای پایان بخشیدن به جنگ بازی خواهد کرد.»

روزنامه واشنگتن‌پست نیز درباره حمله ایران به عراق، نوشته است: «ایران خود را برای یک حمله همه‌جانبه به عراق، آماده می‌کند و این مسئله هراس بزرگی در چندین کشور حوزه خلیج‌فارس به وجود آورده است.»

واشنگتن‌پست سپس به نقل از مقامات وزارت دفاع امریکا نوشت: «۸۰ هزار سرباز ایرانی اکنون در مرزهای ایران و عراق مشغول صف‌آرایی هستند و ممکن است ظرف چند روز آینده جنگ تازه‌ای میان ایران و عراق آغاز گردد و اگر تهاجم ایران به پیروزی بینجامد، ممکن است این حملات به سقوط صدام حسین رهبر عراق منجر شود، ضمناً پیروزی احتمالی ایران می‌تواند سایر کشورهای عرب خلیج‌فارس را در معرض حمله اسلام‌گرایان ایرانی قرار دهد که در این صورت، جبهه جدیدی برای امریکا و متحدانش در منطقه نفت‌خیز خلیج‌فارس بازخواهد شد.»

این روزنامه درباره اهداف ایران از حمله به عراق، به نقل از برخی منابع آگاه چنین نوشته است: «ممکن است هدف عمده و مقدم نیروهای ایرانی، اصلی‌ترین بندر نفتی عراق یعنی بصره باشد. گرفتن بصره و چندین نقطه مهم دیگر در داخل خاک عراق، ممکن است برای ساقط کردن صدام کافی بوده و حمله ایران به بغداد برای سرنگونی صدام را غیرضروری نماید. اما عده‌ای از تحلیل‌گران نیز معتقدند که هدف اصلی ایرانیان، به دست آوردن یک اهرم فشار جدی بر عراق برای دریافت غرامت ۱۰۰ میلیارد دلار خود از آن کشور می‌باشد.

حمله ایران ممکن است تعداد بیش‌تری از کشورهای عرب را به کمک عراق بیاورد و آن‌ها را نیز در جنگ علیه ایران درگیر سازد. مصر از هم‌اکنون مقدار زیادی اسلحه به عراق تحویل داده است.» این روزنامه معتقد است که حمله ایران به عراق، بغداد را که محل تشکیل کنفرانس آتی سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواهد بود، ناامن خواهد ساخت. واشنگتن‌پست سپس از مقامات ایران نقل کرده است که هدف ایران از حمله به عراق، امن‌تر ساختن مناطق نفتی ایران است.

منابع:

روزنامه کیهان، ۱۳۶۱/۴/۲۳، ص ۱۶، به نقل از آسوشیتدپرس از واشنگتن.

 مأخذ ۶، صص ۱۹ و ۲۰، به نقل از رادیو بی. بی. سی. ، ۱۳۶۱/۴/۲۲

 واحد مرکزی خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، "رادیوهای بیگانه"، ۱۳۶۱/۴/۲۲، ص ۵، رادیو صدای امریکا، ۱۳۶۱/۴/۲۲

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رمضان دفاع مقدس جنگ تحمیلی بي بي سي نیویورک تایمز ایران به عراق حمله ایران ایران و عراق واشنگتن پست خلیج فارس ۱۳۶۱ ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۲۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسئولان ملی در قم

نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، شهرداران تهران و قم و جمعی دیگر از مسئولان ملی و استانی در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، نشست صمیمی جمعی از مدیران ملی و استانی با محوریت شکرانه خدمات ماه رمضان و نوروز و همچنین بررسی برنامه‌های دهه کرامت در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، محمدحسین کشکولی دبیر شورای معارف سیما، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، سردار محمد رضا موحد فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع)، علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لطفی‌نیاسر مدیرکل صدا و سیمای قم و جمعی از مدیران دیگر از جمله حاضران در این نشست بودند.

در این نشست ضمن تبادل تجربه‌های موفق از برنامه‌های تبلیغی، ترویجی و رسانه‌ای ایام نوروز و ماه رمضان، بر تقویت اقدامات ویژه در حوزه رسانه و تجهیز زیرساخت‌های رسانه‌ای حرم مطهر تاکید شد و مسئولان حاضر آمادگی خود را برای حمایت از برنامه‌های گوناگون حرم مطهر اعلام کردند.

برگزاری جشن‌های دهه کرامت، گرامیداشت سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر به صورت سراسری در کشور و به صورت متمرکز در قم از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بوده است.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از طرف تولیت و دیگر خدام این آستان مقدس، از همراهی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در راستای برگزاری مراسم نوروز و رمضان تقدیر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • آغاز حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق
  • پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا برای استحاله اراده ملت ایران/ روزنامه شرق: ایران در عملیات وعده صادق صهیونیست‌ها را پشت خط ترس نگاه داشت
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسئولان ملی در قم