Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@08:50:11 GMT

محصولات ۱۵۰ شرکت تولیدکننده داروهای گیاهی صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۳۲۶۷

محصولات ۱۵۰ شرکت تولیدکننده داروهای گیاهی صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با توجه به ظرفیت بالایی که صنعت گیاهان‌دارویی در حوزه صادرات دارد، توسعه زنجیره ارزش فرآورده‌های دارویی گیاه پایه، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

محمد حسن عصاره دبیر این ستاد گفت: صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی، از یک زیست‌بوم پویا و روبه‌رشد برخوردار است که هزاران فعال بخش خصوصی در آن فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، حدود ۵۰۰ شرکت، به عنوان تولیدکننده فرآورده‌های طبیعی و سنتی مطرح هستند.  

دبیر ستاد توسعه علوم و فناری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از این تعداد، حدود ۱۵۰ شرکت توانسته‌اند که محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند. با توجه به اینکه بیش از ۴ هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی مجوز تولید اخذ کرده‌اند، باید تلاش کرد که  تعداد صادرکنندگان این حوزه افزایش یابد. البته توسعه مقاصد صادراتی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی نیازمند برخورداری از دانش بازاریابی بین‌المللی است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم و مشکل نقل و انتقال پول، افزود: باید به صادرکننده کمک کرد که علاوه بر غلبه بر این چالش‌ها، مزیت رقابتی کالای صادراتی خود را افزایش دهد. با توجه به ارزش افزوده کم صادرات به روش خام فروشی، بیشتر بسته‌های حمایتی به صادرات محصولات فرآوری شده، تخصیص یافته است که از ارزش افزوده بالاتری برخوردار هستند.

عصاره افزود: ارزش کل صادرات صورت گرفته در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های سنتی  در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. در این میان با وجود برخی محدودیت‌ها سهم گروه داروها و فرآوردده‌های گیاهی  خاص، بیش از صد میلیون دلار بوده است. البته، باید تلاش کرد تا این سبد صادراتی متنوع‌تر باشد. باید تمام ظرفیت گیاهان دارویی کشور را در حوزه صادرات به کار ببریم.

وی زیره‌، رازیانه، موسیر، گل‌محمدی، گشنیز و شیرین‌بیان را از جمله محصولاتی دانست که از ظرفیت خوبی برای توسعه و تولید منتهی به صادرات برخوردار هستند.

کد خبر 4971882 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان فناوری نانو اینترنت نوآوری فناوری فضایی امنیت اطلاعات گوشی هوشمند فیس بوک امنیت سایبری صفحه نمایشگر شرکت هواوی گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدحیدر محمدی، به اقدامات و برنامه‌های سازمان غذا و دارو در حوزه غذا و صادرات محصولات خام کشاورزی اشاره کرد و گفت: طرح غنی‌سازی نان با آهن و اسید فولیک را توانستیم اجرا کنیم و همه شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند.

وی افزود: در تداوم طرح غنی سازی شیر با ویتامین D موفق شدیم مراحل اولیه غنی سازی آرد با ویتامین D را شروع کنیم، چون قوت قالب مردم ما نان است و بیشترین مصرف در کالاهای اساسی هم گندم است.

محمدی ادامه داد: یکی از اقدامات بزرگ ما در سال گذشته، توسعه پایش سموم در مواد غذایی است که ما هر سال این کار را انجام می‌دهیم و سال ۱۴۰۲ بسیار بیشتر انجام دادیم و اقلامی که آلودگی با آفت کش‌ها، سموم و نیترات را دارند، شناسایی می‌کنیم.

وی افزود: بالغ بر ۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور داریم که ۵۳ آزمایشگاه مربوط به وزارت بهداشت است، دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه مرجع که این آلودگی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. مثلاً برای پسته یکی از شاخص‌هایی که همه کشورها از ما می‌خواهند، آلفاتوکسین پسته است و سه آزمایشگاه در تهران، رفسنجان و کرمان توسط اتحادیه اروپا تأیید شده است.

محمدی در ارتباط با آلفاتوکسین، گفت: با توجه به مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمد تاکید شد که همه محصولات خام کشاورزی مشمول آزمایش شوند، یعنی موقع صادرات ما شاخص مورد تأیید کشور مقصد را می‌گیریم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار شاخص را تدوین و کتابچه آن را در اختیار همه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم که بومی‌سازی شده است. یعنی بر اساس میزان مصرف همه محصولات خام کشاورزی؛ مثل ذرت، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، هویج و…، در کشور ما این میزان مشخص است. حالا اگر بخواهیم این محصولات را صادر کنیم، سطح شاخص را باید کشور مقصد به ما بدهد، یعنی مقصد صادراتی اعلام می‌کند که سطح آرسنیک برنج مورد قبول من مثلاً ۲۵۰ است، در کشور ما این سطح بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ است. ما بر اساس استاندارد آن کشور اگر سختگیرانه‌تر باشد به صادر کننده‌ها اعلام می‌کنیم که مقصد صادراتی شما تا این سطح را قبول می‌کند بیش از این سطح ما غیر منطبق اعلام می‌کنیم؛ در نتیجه اجازه صادرات نمی‌دهیم، به همین دلیل ما در رابطه با پسته و محصولات خام کشاورزی، تا زمانی که جواب آزمایش مشخص نشود اجازه صادرات نمی‌دهیم، طبیعتاً به مواردی اجازه صادرات می‌دهیم که منطبق باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وجود ترکیبات شیمیایی در برخی داروهای مکمل‌ و نیروزا
  • تعطیلی بازار‌های کوثر اصفهان ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی صادرات فرآورده‌های خام دامی لرستان
  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  •  صادرات هزار و 489 میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان طی سال گذشته
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند