Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهیه‌کننده برنامه نردبان شبکه مستند توضیحاتی در مورد تغییرات فصل جدید برنامه داد و گفت: گفت‌وگوهای اختصاصی با مستندسازان مشهور دنیا خواهیم داشت.

«اصغر احمدپور»، تهیه‌کننده برنامه «نردبان» با اشاره به آغاز پخش فصل جدید این برنامه از شبکه مستند درباره تغییرات آن نسبت به فصل اول گفت: مهمترین اتفاقی که این فصل نسبت به فصل اول داشته این است که سعی کردیم برنامه در حیطه تخصصی سینمای مستند پررنگ‌تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت سعی کردیم نگاه‌مان نسبت به تولید آثار مستند را تخصصی‌تر کنیم. البته این موضوع بدین معنی نیست که عامه مردم و علاقه‌مندان به سینمای مستند را فراموش کنیم بلکه تلاش کردیم ضمن حفظ نگاه آماتور، بخش‌های تخصصی بیشتری را در برنامه بگنجانیم. با همین رویکرد، در پرونده‌های جداگانه‌ای ژانرهای مختلف فیلم مستند را در برنامه نردبان مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای مثال به مرور سراغ پرونده مستندهای محیط‌زیستی، آیینی، جنگ و ... می‌رویم.

وی به مصاحبه‌های اختصاصی عوامل این برنامه با تعدادی از کارگردانان مطرح سینمای مستند در دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات برنامه نردبان در فصل جدید، گفت‌وگوهای اختصاصی با مستندسازان و نظریه‌پردازان مطرح سینمای مستند از اقصی نقاط دنیا است که تعدادی از این مصاحبه‌ها ضبط شده و بقیه نیز در حال ضبط است. این گفت‌وگو‌ها یکی از بخش‌های تخصصی هر قسمت است که هر هفته روی آنتن می‌رود. نظریه‌‌پردازانی را انتخاب کردیم که کتاب‌های ارزشمندی در حوزه سینمای مستند نوشته‌اند و همچنین با مستندسازانی گفت‌وگو کردیم که در جشنواره‌های A دنیا نامزد بوده و یا جایزه گرفتند. آنان در مصاحبه‌هایشان درباره وضعیت سینمای مستند در ایران و آثار تولیدی آن صحبت کرده‌اند.

او با معرفی تعدادی از مهمانان این بخش گفت: برای مثال گفت‌وگویی با خانم پترا کاستا داشتیم که مستند «لبه دموکراسی» او بسیار شناخته‌شده است. او نامزد بیش از 50 جشنواره معتبر بین‌المللی بوده و نامزد جایزه اسکار نیز به حساب می‌آید. همچنین در یکی دو قسمت آینده گفت‌وگویی از بیل نیکولز پخش خواهیم کرد که در آن صحبت‌های ارزشمندی در مورد سینمای مستند ایران و آثار آن انجام می‌دهد. علاوه بر این در «کارگاه تجربه» برنامه نردبان، مستر کلاس‌های معروف دنیا چه در بخش سینمایی و چه در بخش عکس را ترجمه، دوبله کرده و پخش می‌کنیم. باید اشاره کنم در بخش بین‌الملل، آقای حامد سلیمان‌زاده کمک‌های بسیاری به ما کردند.

احمدپور با تاکید بر آموزش‌محور بودن برنامه نردبان گفت: یکی از اهداف اصلی برنامه نردبان در فصل اول آن آموزش ساخت مستند به علاقه‌مندان بود. در فصل دوم سعی کردیم این ساختار آموزشی را نظام‌مند کرده و آموزش‌هایمان را در قالب یک بسته به علاقه‌مندان ارائه دهیم. برای مثال آموزش تصویربرداری فیلم مستند، سوژه‌یابی و ... را در بسته‌های جداگانه آموزشی عرضه می‌کنیم. در بخش کارگردانی نیز سراغ چند تن از کارگردان معروف و باتجربه سینمای ایران رفته‌ایم. در این زمینه تلاش کردیم تا مخاطبان و علاقه‌مندانی که در شهرستان‌ها هستند و احتمالا به کلاس‌های فیلم‌سازی دسترسی ندارند، از این طریق آموزش ببینند. صفحه اینستاگرامی برنامه فعالیت خود را آغاز کرده و یک صفحه نیز در سایت شبکه مستند در اختیار داریم که این کلاس‌ها را بارگذاری خواهیم کرد. شاید بهتر باشد بگویم حیات برنامه نردبان در فضای مجازی، 3 برابر بیشتر از حجم آن روی آنتن است.

این کارگردان و مستندساز در مورد تغییر دیگر فصل دوم نسبت به فصل اول نردبان گفت: در این فصل، فیلم‌های مستند بسیار خوبی را با حضور کارشناسان و منتقدین نقد و بررسی خواهیم کرد. برای انتخاب فیلم‌ها، دو شاخصه اصلی را درنظر گرفتیم؛ یکی اینکه از نظر کیفیت ساخت سطح بالایی داشته باشند و دوم این که در دسترس مخاطبان باشد تا به راحتی بتوانند آن را ببینند. همچنین بخش خبری مربوط به جشنواره‌های خارجی و داخلی مستند را در این فصل به صورت جدی دنبال می‌کنیم. در حقیقت ضمن معرفی جشنواره‌های بین‌المللی به مستندسازان، فراخوان‌های آنان را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

او از راه‌اندازی یک جشنواره فیلم‌سازی در برنامه نردبان خبر داد و گفت: جشنواره فیلمسازی نردبان راه‌اندازی شده است؛ بدین صورت که همه علاقه‌مندان و به ویژه کسانی که در شهرستان‌ها حضور دارند و قصد دارند فیلم مستند بسازند باید یک فیلم 5 دقیقه‌ای برایمان بفرستند. گروهی 5 نفره از داوران فیلترشان کرده و افراد قوی را به تهران دعوت می‌کنیم تا زیرنظر اساتید مستند بسازند و داوری شوند. از اواخر شهریورماه وارد تئاتر مستند خواهیم شد و چه بسا به تولید یک تئاتر مستند در برنامه نردبان برسیم.  

کارگردان مجموعه نردبان در مورد مجری این برنامه گفت: مجری فصل دوم برنامه، آقای حامد شکیبانیا است، او از مستندسازان شناخته‌شده کشور است و اثر تحسین‌شده «جایی برای فرشته‌ها نیست» جدیدترین فیلم مستند اوست. منتقد ثابت برنامه آقای امید بلاغتی است و هر هفته منتقد دیگری نیز مهمان برنامه است. در بخش عکس نیز‌ فردین نظری مدیریت محتوای برنامه را به‌عهده دارد. مهمترین ویژگی گروه تولید نردبان این است که همه عاشق مستندند و درگیری زیادی با آن دارند. علاوه بر این، ضبط تمام قسمت‌های برنامه در فرهنگسرای ارسباران خواهد بود و این مجموعه فرهنگی تعامل بسیار خوبی با ما داشتند.

 «نردبان» کاری از شبکه مستند سیماست که فصل دوم برنامه آن در 50 قسمت ساخته می‌شود. این برنامه جمعه‌ها ساعت 18 روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مستند تهیه کننده سینمای ایران برنامه برنامه نردبان سینمای مستند علاقه مندان شبکه مستند فیلم مستند فصل اول فصل دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۳۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، به طور کلی کلمه عبارتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان و سلامت جسمی که شامل همه قابلیت‌های جسمی و بدن است می‌شود.همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم عقیده دارد سلامتی نبود بیماری جسمی در بدن نیست بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و همچنین جسمانی برای هر شخص است.

کسی که بخواهد جسم و روحی سالم داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت و پیگیری همه جانبه به این هدف‌خودبرسد.
معمولا هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با یک شعار آغاز می‌شود که شعار امسال «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» است. این درحالیست که هر روز با هدفی متفاوت و در راستای شعار آغاز می‌شود تا فرهنگسازی سلامت به درستی و با جزئیات دقیق نهادینه شود. روز نخست هفته سلامت ۱۴۰۳ به «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» روز دوم «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» روز سوم «سلامت خانواده و سلامت زمین» روز چهارم «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» روزپنجم «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت» روز ششم «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» و روز هفتم «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» نامگذاری شده است.

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

در همین خصوص فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری انا در رابطه با هفته ملی سلامت اظهار کرد: مفاهیم بنیادین سلامت بر اساس اولویت‌های ملی در هفته سلامت تبیین می‌شود. در همین جهت مردم، سازمان‌های مختلف کشور و وزارت بهداشت که در شکل‌گیری سلامت نقش دارند در جریان اولویت‌های سلامت قرار گرفته و گفتمان سازی شکل می‌گیرد. روز اول این هفته به نام سلامت خانواده حق و مسئولیت همگانی شکل گرفته است. سلامتی نه تنها حق آحاد ملت است بلکه تک تک افراد در شکل گیری آن مسئولیت فردی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های سلامت خانواده و نظام ارجا به عنوان جدید‌ترین برنامه وزارت بهداشت تعریف شده است که در راستای برقراری عدالت و دسترسی همگانی به خدمات با کیفیت سلامت بدون دغدغه‌های مالی به ویژه در کلان شهر‌ها است.

مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت افزود: در این برنامه پزشکان به بیمار نگاه فوق تخصصی نداشته بلکه از یک بعد جامع و کاملی از ابعاد مختلف سلامت نگاه می‌کنند. هرفردی دارای یک مراقب سلامت خواهد شد و پزشک خانواده او را تحت پوشش خدمات قرار می‍‌دهد. به عبارت دیگر مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند.

رضایی مطرح کرد: نگاه برنامه سلامت خانواده نگاه صرفا درمان نگر و بالینی نیست بلکه نگاهی به سبک زندگی سالم، سواد سلامت، توانمند‌سازی مردم، ایجاد سلامتی در بدن و نگاه پیشگیرانه است.

وی گفت: در شکل گیری سلامت، نقش مردم از درون خانواده تا محل کار و زندگی روزانه آنها در شکل گیری سلامت که هم سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی است تاثیر دارد. معقوله فرهنگ سلامت، موضوع دیگری است که به آن پرداخته می‌شود و فرهنگ سلامت به عنوان لایه‌ای از جامعه در همه ابعاد سلامت تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • خبر‌های رسانه - ۳۰ فروردین
  • برنامه محفل از نگاه خادمان قرآن
  • اعتبار حوزه هنری فقط نیم درصد بودجه فرهنگی است
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت مجری مشهور
  • روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی
  • آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • خبر‌های رسانه بیست و نهم فروردین