Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - توجه به محله به عنوان یکی از کوچک ترین واحدهای برنامه ریزی شهری و ترسیم مسیر و چشم انداز آینده شهر از دغدغه های اصلی مدیریت شهری است.
با گسترش شهرنشینی و افزایش پراکندگی و تفرق های عملکردی و برنامه ای در مدیریت شهر، توجه و تاکید به سطوح محله ای به عنوان کانون برنامه ریزی و عمل اهمیت دوچندان یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محله از جایگاه ویژه ای در فضای زیست اجتماعی و کالبدی شهر برخوردار است؛ پتانسیل های محلات از یک سو بستر توسعه درونی، انسجام کالبدی و حیات و همبستگی اجتماعی شهرها هستند و از سوی دیگر منشا هویت، خاطرات و هم پیوندی گذشته و حال محسوب می شوند. از این رو توجه و احیا محلات از سیاست های قطعی مدیریت شهری تهران به شمار می شود.
در همین راستا مدیریت محله ای، به عنوان عرصه ای برای جلب مشارکت شهروندان در تصمیم گیری و در نتیجه تحقق حکمروایی مطلوب شهری به شمار می رود به نحوی که در سایه این مشارکت، افزایش کیفیت زندگی و آرامش پایدار محقق شود. در توسعه محله ای پرداختن به مسائل و مشکلات از نگاه شهروندان و در سطحی عملیاتی در موضوعاتی چون تراکم جمعیتی بالا در محله، امنیت محله، کمبود سرانه فضای سبز و درنگ گاه ها، آب گرفتگی نهرها، کیفیت پیاده روها مد نظر است. اکنون به دنبال ارائه راه حل های ساده کوتاه مدت، کم هزینه اما اثرگذار و بعضا مردمی و مشارکتی هستیم. صدها پروژه کوچک مقیاس که به جای پروژه هایی با مقیاس بسیار بزرگ در شهر، باعث انتشار و نفوذ توسعه پایدار تا عمق محلات شهرمان شود.
پروژه هایی به خواست مردم، برای مردم و به کمک مردم تهران با کمبود عرصه های عمومی شهری مواجه است، در این رویکرد با یافتن فضاهای مناسب برای اقدامات کوچک، زمین های آزاد شده از عقب نشینی ها، محل های رها شده، فرسوده یا از دید پنهان شده در محلات و حتی عرصه های همگانی موجود را با نگاهی جدید و آن گونه که در شهرسازی کوچک مقیاس مدنظر است مورد بازنگری قرار داده و برای آن ها دوباره تصمیم گیری (بازطراحی، باز زنده سازی، احیا، نوسازی و ...) می شود. در این فضا بخشی از مشکلات شهری از پایین ترین سطح شناسایی شده و اصلاح می شود و با همکاری و تعامل موثر مردم و مدیران شهری، فرصت همدلی و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد میان مردم و مدیریت شهری فراهم می شود.
لذا با اشاره به سیاست ها و خط مشی مدیریت شهری مبنی بر لزوم اجرای فعالیت های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی با رویکرد خدمات رسانی به شهروندان در مقیاس کم و پروژه های خرد محلی با هدف اداره مناسب تر شهر و بهبود عملکرد اقتصادی آن، کم کردن فقر و تضاد طبقاتی، تغییر چهره شهر و همچنین رفع نیازها و مطالبات مردمی، ایجاد آرامش و جلب رضایت شهروندان در محل سکونت شان نیازهای اصلی عمرانی، ترافیکی و زیست محیطی شناسایی شد. همچنین در قالب پیمایش های پیاده و بازدیدها، نشست ها و جلسات متعدد با مشارکت معاونین، شهرداران نواحی، دبیران شورایاری و مسئولین دفاتر توسعه محله ای عمده نیازهای محلات دهگانه مطرح شد و در محورهای مرمت، احداث و ارتقاء کیفیت پیاده روها، بوستان های محلی، فضاهای عمومی، احداث سرویس بهداشتی، درنگ گاه های محله ای، پاتوق محله ای، ساماندهی دفع آب های سطحی در قالب احداث نهر و کانیو، آرام سازی و بهسازی محورهای سواره و پیاده، ساماندهی نقاط بی دفاع شهری، کوچه سبز و مسیرهای دوچرخه در دستور کار قرار گرفت.
شایان ذکر است در راستای تحقق اهداف فوق هم اکنون پروژه های ذیل در منطقه 10 در حال اجرا است. پروژه بازپیرایی خیابانهای رنجبر و قزوین، امام خمینی (ره)، ارومیه، پروژه بازپیرایی و ساماندهی خیابان شهید دعوتی و صفدری، بوستان چناران، میدان جمهوری اسلامی و بزرگراه شهید نواب صفوی، اجرای طرح لوله گذاری خیابان امام خمینی (ره) و ساماندهی نقاط بی دفاع شهری.
امید است این اقدامات گامی موثر در راستای تحقق شعار شهردار تهران مبنی بر «تهران شهری برای همه» باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیریت شهری مدیریت شهر محله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نماینده ولی فقیه به اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه/ برای جبران عقب افتادگی‌ها از حواشی بپرهیزید

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: متاسفانه وضعیت توسعه شهری ارومیه اصلا مطلوب نیست و در بسیاری از مباحث عقب افتادگی وجود دارد که تاوان این را مردم می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی ادامه داد: برای جبران عقب افتادگی‌ها انتظار بنده این است از حواشی موجود پرهیز کنید و به صورت جهادی وارد عمل بشوید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: در برخی کشورها، مدیریت شهری مشوق‌هایی برای مشارکت مردم در توسعه شهری قرار داده است که نتیجه خوبی هم گرفته اند. برای مثال در فلان کشور، اگر فردی در حوزه بافت فرسوده شهری سرمایه گذاری بکند و تبدیل به بافت جدید نماید، مدیریت شهری در بحث عوارض مشوق‌هایی قرار داده است که توصیه بنده هم این است که مردم را در توسعه شهری با قرار دادن مشوق، مشارکت دهید و از ظرفیت عظیم مردم غافل نشوید.

امام جمعه ارومیه افزود: اگر واقعا کمر همت برای حل مشکلات مردم ببندید، بنده در کنار شما هستم و مطمئنا مردم نیز همراهی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی بیان کرد: برخی از مشکلات موجود شهری، از جمله مسئله سدمعبر مرتبط با اقتصاد مردم است ولی برخی از مشکلات، از جمله ترافیک شهری و عدم تناسب المان‌های شهری با فرهنگ و میراث شهر ارومیه مربوط به عدم مدیریت صحیح است.

 وی افزود: البته در بحث سدمعبر نیز نظارت موثری وجود ندارد. در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم باوجود اینکه داخل مغازه خالی است، پیاده رو و محل تردد مردم را اشغال کرده اند.

در این دیدار سه نفر از شورای اسلامی شهر ارومیه از جمله رئیس و نایب رئیس شورا حضور نداشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت
  • پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • تخصیص ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های محله‌محور منطقه ۵ اصفهان
  • توسعه شهری ارومیه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
  • پیگیر موضوع افزایش سهم مشهد از بودجه ملی زیارت هستیم
  • هشدار نماینده ولی فقیه به اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه/ برای جبران عقب افتادگی‌ها از حواشی بپرهیزید
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است
  • تکمیل تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در دستور کار مدیریت شهری تبریز