Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان با دفاع از واگذاری برخی مناطق در قالب قرق اختصاصی، این اقدام را راهکاری مطلوب برای حفاظت از محیط‌زیست عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، به تازگی موضوع تعیین منطقه ییلاقی «جاشلوبار» به عنوان قرق اختصاصی در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفت. برخی رسانه‌ها واگذاری جاشلوبار به عنوان شکارگاه اختصاصی را خلاف قوانین و مقررات توصیف کردند و برخی آن را قرق شکار خواندند و بر این تصمیم تاختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از رسانه‌ها فردی را که برای گرفتن امتیاز قرق در تلاش است، جعفریِ تبریزی، نایب‌رئیس موسسه مدافع شکار میراث پارسیان عنوان کرده‌اند. مرآت بدون قضاوت در این خصوص، توضیحات مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان را منتشر می‌کند.

مشروح این توضیحات را در ادامه می‌خوانید:

موضوعی که اخیرا در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفته بود، واگذاری برخی مناطق از جمله جاشلوبار به عنوان شکارگاه اختصاصی بود. ماجرای این واگذاری چیست؟

ممکن است برخی نام قرقِ اختصاصی را شکارگاه خصوصی بگذارند اما این‌گونه نیست. این مصوبه شورای عالی محیط‌زیست است که جاشلوبار به قرق اختصاصی تبدیل شود. قرق‌های اختصاصی، یکی از بهترین راهکارها برای حفظ جمعیت حیات وحش هستند. در حال حاضر با شرایط اقتصادی و تعداد نیروهای موجود، تنها راهکار موجود برای حفظ حیات‌وحش در مناطق آزاد استان، قرق اختصاصی است.

آیا ما اجازه داریم که بگوییم 16 نفر محیط‌بان منطقه توران، فقط منطقه توران را حفظ کنند و خارج از این منطقه هم به امان خدا رها شود؟ باید کار را به دست مردم سپرد. در تمام دنیا نیز همین کار را می‌کنند.

آن‌چه که موجب نگرانی دوستداران محیط‌زیست می‌شود، موضوع شکار در این قرق‌های اختصاصی است.

ببینید، مردم در سراسر دنیا در حفاظت از محیط‌زیست مشارکت می‌کنند و در منافع این امر شریک می‌شوند. اگر ما به مردم بگوییم که بیایید از محیط‌زیست محافظت کنید و هیچ سهمی هم ندارید، عملا کسی برای این کار پیش‌قدم نمی‌شود. ممکن است برخی از افرادِ فعال در این زمینه بگویند اگر ما جمعیت حیات وحش را در این منطقه افزایش دهیم، می‌توانیم از محل درآمدهای مرتبط با گردشگری، هزینه‌های نگهداری را تأمین کنم.

برخی از مناطق این ویژگی را ندارد و متقاضی ناگزیر است که از محل برداشت از بخشی از جمعیت مازاد گونه‌ها که محیط‌زیست اجازه می‌دهد، هزینه‌های حفاظت را تأمین کند. این اتفاق در تمام دنیا می‌افتد.

قرق جاشلوبار در دوره مدیریت پیشین به فردی واگذار شده بود؛ در زمان مسئولیت من خلع ید شد

جاشلوبار در حال حاضر در کدام‌یک از این مراحل است؟

هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. یک‌بار پیش از مسئولیت من، قرق به شخصی واگذار می‌شود و به دلیل آن که فرد مذکور اقدامات حفاظتی اولیه را به انجام نمی‌رساند، در زمان مسئولیت من خلع ید شد.

متقاضی، چه تعهداتی در قبال منطقه داشت؟

باید پاسگاه محیط‌بانی ایجاد می‌کرد و محیط‌بان استخدام می‌کرد.

متقاضی قرق می‌بایست جمعیت حیات وحش را افزایش دهد

شما در مقابل چه تعدی در قبال متقاضی داشتید؟

در ابتدای واگذاری قرق، جمعیت حیات وحش سرشماری می‌شود. متقاضی می‌بایست جمعیت حیات وحش را افزایش می‌داد و سپس اقدام به اخذ مجوز برای برداشت از بخشی از جمعیت افزایش‌یافته می‌کرد. منتها چون اقدام اولیه را به انجام نرساند، خلع ید شد.

متقاضی نسبت به اداره‌کل محیط زیست تعهد مالی ندارد؟

خیر؛ هیچ مراوده مالی میان ما و دارندگان قرق اتفاق نمی‌افتد. در واقع قرق یک منطقه خودگردان می‌شود. ما حیات وحش منطقه را برای حفاظت، به بخش خصوصی می‌سپاریم. بخش خصوصی باید در سال‌های اولیه – شاید حتی تا پنج‌سال- مجبور به هزینه کردن باشد. بخش خصوصی حتی اگر بخواهد برداشت کند، حق ندارد از جمعیت موجود برداشت کند.

توریست به دنبال گوشت نیست؛ به دنبال ثبت رکورد در شکار است

چنان‌که اشاره کردم، بخش خصوصی باید توریست خارجی یا شکارچی داخلی را به منطقه بیاورد. توریست خارجی یا شکارچی داخلی، به دنبال گوشت نیست بلکه به دنبال ثبت رکورد است؛ مثلا توریست می‌خواهد گونه‌ی قوچِ دارای بلندترین طول شاخ در منطقه را شکار کند. تا زمانی که حفاظت استاندارد نباشد، این رکورد به وجود نمی‌آید. بنابراین متقاضی قرق، باید چندین سال از گونه قوچ حفاظت کند تا قوچِ به 12-13 سالگی برسد.

وقتی قوچ به این سن می‌رسد، توسط قوچ‌های قوی‌تر و جوان‌تر، مقهور می‌شود و دیگر اجازه تولید مثل پیدا نمی‌کند و در واقع وجودش در گله تأثیری در اکولوژی نخواهد شد؛ منهای این که این گونه می‌تواند طعمه‌ای برای گوشت‌خوارها باشد که با توجه به افزایش جمعیتی که در منطقه اتفاق افتاده، برداشت تعداد محدودی از قوچ‌هایی که به این سن رسیده‌اند، از نظر اکولوژیست‌ها بلامانع است.

این مسأله می‌تواند ارزآوری داشته باشد. منافع این اقدام، به همه مردم منطقه خواهد رسید. منافع این امر، عاید جمعیت حیات‌وحش می‌شود.

در حال حاضر در استان سمنان نمونه‌ای از قرق اختصاصی وجود دارد؟

خیر؛ در استان ما هنوز این طرح اجرا نشده است اما سیاست سازمان محیط‌زیست و نظرات کارشناسی در مجموعه محیط‌زیست استان مبنی بر آن است که ما باید برای تمامی مناطق آزادِ خارج از مناطق حفاظت‌شده، قرق اختصاصی تعریف کنیم و حفاظت آن را به مردم بسپاریم. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که اکنون که قرق اختصاصی نداریم، شکار در این محدوده‌ها انجام نمی‌شود.

اگر منطقه دارای قرق اختصاصی باشد، دست‌کم حیوان زایا شکار نمی‌شود

ما مرتبا در این خصوص دستگیری داریم. اخیرا یک شکارچی را دستگیر کردیم که سه میش شکار کرده بود و اتفاقا میش ماده‌ی زایا را  در فصلی که میش‌ها بره دارند، شکار کرده بود. اگر منطقه دارای قرق اختصاصی بود، دست‌کم حیوان زایا و حیوانای که بره دارد شکار نمی‌شد. کسانی که با قرق‌ها مخالفت می‌کنند، اتفاقا شکارچیانی هستند که منافع خودشان را در خطر می‌بینند.

در لباس دوستداران حیات‌وحش با آخرین متدهای حفاظت از حیات وحش در دنیا مخالفت می‌کنند.

بابت وقتی در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جمعیت حیات وحش محیط زیست قرق اختصاصی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۵۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری، سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برای تعمیر و بازسازی این مجموعه ۷ میلیارد ریال و برای تجهیز نیز حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
سلاجقه افزود: قرار است حیوانات وحشی پس از تیمار و درمان مجدد به طبیعت بازگردند.
وی گفت: وجود زیست بوم ویژه، تنوع گیاهی، دره‌های عمیق و جنگل‌های وسیع در چهارمحال و بختیاری شرایط مطلوبی برای زیست گونه‌های جانوری و دیگر جانداران در محدوده تحت حفاظت محیط زیست فراهم کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • هشدار به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان : مراقب تمساح باشید
  • خسارت ۷۸ میلیارد ریالی به محیط زیست خراسان رضوی
  • هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند
  • افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند