Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-28@16:57:23 GMT

دریچه‌ای جدید برای مطالعه کهکشان راه شیری

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۵۹۱۰

دریچه‌ای جدید برای مطالعه کهکشان راه شیری

در پژوهشی جدید یک تیم بین‌المللی متشکل از منجمان بیش از ۵۰ موسسه تحقیقاتی و متشکل از چندین گروه تحقیقاتی همانند OGLE, MiNDSTEp, MOA, KMTNet, ... با استفاده از اثر اختلاف منظر در ریز همگرایی گرانشی، جرم و فاصله ستاره‌هایی را در مرکز کهشان راه شیری محاسبه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، انحراف نور و همگرایی گرانشی از پیش بینی‌های نظریه نسبیت عام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همگرایی گرانشی هم اکنون دهه‌های متوالی است که ابزار رصدی منجمان برای فهم کیهان و مشاهده اعماق آسمان‌ها شده است. ریز همگرایی گرانشی به پدیده افزایش ناگهانی شدت نور یک منبع (مانند ستاره یا یک اختروش) به خاطر حرکت نسبی بین لنز و منبع گفته می‌شود. ریز همگرایی گرانشی یکی از پیشروترین تکنیک‌های رصدی برای کشف ویژگی‌های لنزگرانشی از ستاره تا سیارات فراخورشیدی است.

در پژوهش اخیری که دکتر سهراب راهوار، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دکتر صدیقه سجادیان، هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان همکاری داشته‌اند و در مجله Astrophysical Journal به چاپ رسیده است، با استفاده از ترکیب ایده اختلاف منظر و ریزهمگرایی گرانشی اطلاعات کم نظیری از ستاره‌هایی با جرم کم در مرکز کهکشان راه شیری به دست آمده است. ایده اختلاف منظر این است که یک پدیده نجومی را از دو موقعیت متفاوت رصد کنیم. این روش از نظر تاریخی اهمیت بسزایی در فاصله‌سنجی در نجوم داشته است. اما در این پژوهش خاص رصد پدیده همگرایی گرانشی همزمان با تلسکوپ فضایی Spitzer و مجموعه تلسکوپ‌های زمینی مخصوص رصدهای همگرایی گرانشی انجام شده است.

بر اساس اعلام انجمن فیزیک ایران، این رصد همزمان امکان اندازه‌گیری جرم یکی از ستاره‌ها با ۰.۶ جرم خورشید و با دقت ۵ درصد را امکان‌پذیر کرده است. با توجه به نتیجه درخشان این پژوهش، روزهای هیجان‌انگیری در کشف ستاره‌های کم جرم و سیارات شناور (بدون ستاره مادر) پیش روی ماست. از این رو آینده فهم توزیع جرمی ستاره‌ها، ویژگی سیاره‌های شناور و مدل توزیع جرم کهکشان بسیار روشن است.

لینک کوتاه: asriran.com/0035nj

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کهکشان راه شیری همگرایی گرانشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرنولد روی تخت بیمارستان؛ بیماری آرنولد چیست؟

شوارتزنگر به دریچه آئورت جدیدی احتیاج داشته و پزشکان کلولند هم به خوبی از پس این جراحی خطرناک و حساس برآمده‌اند. بازیگر نابودگر پس از ایفای نقش در Terminator: Dark Fate سال عجیبی را تجربه کرده؛ ابتدا که پاندمی کرونا از راه رسید و او مدت‌ها خانه‌نشین بود، حالا هم مشکل قلبش وی را به بیمارستان کشاند.

به نقل از کامیک بوک، فرماندار سابق کالیفرنیا طی مدت‌های اخیر ویدیو‌هایی منتشر کرده بود و در آنها مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق می‌کرد. در نهایت باید گفت این بازیگر مشهور و محبوب در دوران نقاهت به سر می‌برد و به‌زودی به خانه بازخواهد گشت.

شوارتزنگر در پست توییتر خود نوشت:

از تیم کلینیک کلولند تشکر می‌کنم، حالا یک دریچه آئورت جدید دارم که در کنار دریچه ریوی‌ام قرار خواهد گرفت. در عمل گذشته‌ام همین دریچه را تعویض کرده بودند.

احساس خیلی خوبی دارم و از همین حالا می‌توانم در خیابان‌های کلولند راه بروم و از زیبایی‌شان لذت ببرم. از تمام دکتر‌ها و پرستاران تیم تشکر می‌کنم!

در هر حال آرنولد محبوب ما روز به روز سنش بالاتر می‌رود و این مسئله به مرور بیشتر هم حس می‌شود.

همان‌طور که گفتیم آخرین فیلم شوارتزنگر Terminator: Dark Fate بود که علی رغم عملکرد خوب او به طور کلی نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند.

 

منبع: خبر ورزشی

سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • زمین و منظومه شمسی کی و چگونه نابود خواهند شد؟
  • کشف یک ویژگی پنهان در سیاه‌چاله کلان‌جرم قلب راه شیری
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • اولین نقشه میدان مغناطیسی سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری منتشر شد
  • آرنولد روی تخت بیمارستان؛ بیماری آرنولد چیست؟
  • دورترین چیزی که می‌توانیم در آسمان ببینیم چیست؟
  • نشست همگرایی دستگاه‌های خدمات رسان در روستای آبدهگاه باشت
  • کاشت یک میلیون و ۱۸۳ هزار بوته گل در شهر اراک
  • بررسی مرگ ناگهانی خانم دکتر جوان از پنج منظر
  • سیاهچاله‌ راه شیری آمادۀ ضربه زدن است