Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس تأکید کرد که در دوره مجلس یازدهم اصالت با کمیسیون‌ها است و باید تصمیم‌گیری‌ها بر اساس کارآمدسازی، مردمی سازی، شفافیت و هوشمندسازی باشد.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه امروز (یکشنبه، ۲۲ تیرماه) کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه در بحث تحول مجلس اصالت با کمیسیون‌ها است، بیان کرد: در نظر دارم در هفته در جلسه دو کمیسیون تخصصی حضور پیدا کنیم و برنامه‌های راهبردی هر کمیسیون را پیش ببرم، در این جلسه نیز در نظر داریم صحبت‌ها، نقطه نظرات شنیده شود تا در جلسات آینده سند راهبردی بین اعضای کمیسیون و بنده تنظیم و نهایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: قالیباف: مسئولیت سنگینی بر دوش نمایندگان گذاشته شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی مناسب رشد جامعه است، اظهار داشت: تجربه پیروزی انقلاب اسلامی و هر موضوع موفق دیگری در کشور نشان داد که رویکرد اجتماعی منجر به موفقیت در جامعه می‌شود، مردمی‌سازی یکی از مصادیقی است که مجلس به دنبال آن است به این معنا که دولت در کارهایی که مسئولیت آن را می‌توان بر عهده مردم قرار داد، دخالت نکند چرا که مردم با حداقل آسیب، فساد و حاشیه کارها را انجام می‌دهند و دولت باید حکمرانی و کنترل را در دست داشته باشد.

وی با بیان اینکه اهمیت بحث اجتماعی این است که باید مردم محور کار قرار گیرند، تأکید کرد: زمان‌شناسی یکی از مهمترین مسائلی است که باید در حوزه اجتماعی در نظر گرفت. اگر الان اولویت کمیسیون اجتماعی را تبیین کنیم باید گفت در دهه پیش رو موضوع تأمین اجتماعی، درمان و صندوق‌های بازنشستگی باید مورد نظر قرار گیرد.

قالیباف اظهار داشت: باید زنجیره ناکارآمدی را در گام‌های بعدی از بین برد، مسکن و موضوع بازنشستگان می تواند از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه باشد. 

وی با اشاره به ۴ محور اساسی مجلس یازدهم یعنی هوشمندسازی، شفاف‌سازی، کارآمدسازی و مردمی‌سازی عنوان کرد: در کمیسیون اجتماعی و یا هر کمیسیونی نباید تصمیمی خارج از این ۴ محور گرفته شود. به طور مثال برای رسیدگی به محرومین باید آمار و اطلاعات دقیق داشته باشیم بنابراین هوشمندسازی می‌تواند در انسجام اطلاعات و یکپارچه کردن آنها کمک‌رسان باشد، در حال حاضر اطلاعات در کشور جزیره‌ای است و امکان پردازش آن وجود ندارد از این رو تصمیمات منطبق بر داده‌ها نخواهد بود و به عدالت رفتار نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در کمیسیون باید موضوعات بر اساس اولویت‌ها بررسی شود، گفت: این درست نیست که مباحث موردی و در زمان‌بندی خاص رسیدگی و به اتمام برسد بلکه با اولویت‌بندی کردن مسائل می‌توانیم هم عرض موضوعات را حل کنیم و خواهیم دید با حل موضوعات اصلی مسائل دیگر نیز حل و فصل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از به کارگیری پول و سرمایه برای ایجاد اشتغال اظهار داشت: آمارهای چند هزار میلیاردی برای ایجاد اشتغال ارائه می‌شود اما خروجی آنها منطبق بر آمارهای اشتغال نیست چرا که سیستمی  و مردمی نگاه نکرده‌ایم از این رو تأکید بر شفافیت، هوشمندسازی، کارآمدسازی و مردمی سازی دارند. 

قالیباف تأکید کرد: قول می‌دهیم در این دوره از مجلس کارهای روی زمین مانده سند چشم انداز ۲۰ساله با استفاده از ظرفیت‌های موجود به پایان برسانیم و تنها باید قوانین لازم احصاء شود و نظارت‌ها پرتوان صورت گیرد، اعتقاد دارم که نمی‌توان از تهران و پشت میز به فکر حل مسائل در حوزه‌های انتخابیه باشیم و بگوییم کس دیگر رصد می‌کند، ما نمایندگان باید پای کار باشیم تا مسائل حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی فصل مشترکی با سایر کمیسیون‌ها دارد، عنوان کرد: باید این فرصت فراهم شود تا سایر کمیسیون‌ها، نخبگان، ذینفعان و صاحبنظران در کمیسیون‌ حاضر شوند و مباحث خود را مطرح کنند چرا که اعتقاد داریم در این دوره از مجلس اصالت با کمیسیون‌ها است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم کمیسیون اجتماعی مجلس مجلس یازدهم انقلاب اسلامی قالیباف مجلس شورای اسلامی کمیسیون اجتماعی کمیسیون مجلس مشرق رئیس مجلس شورای اسلامی کمیسیون اجتماعی مردمی سازی کمیسیون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۸۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند

محمدعلی پورمختار گفت: مطالعه مراکز پژوهشی در زمینه رفع موانع تولید و مشارکت مردم در جهش تولید، نباید در حد تهیه گزارش و کتاب باقی بماند بلکه باید مبتنی بر واقعیات جامعه بوده و راهکارهای عملی ارائه کند.

محمدعلی پورمختار، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران در خصوص شعار سال، اظهار کرد: شعار سال محوری‌ترین موضوع سال است که رهبری آن را براساس واقعیات موجود و شناخت راهبردی که از مسائل کشور دارند، انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها درباره لزوم مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها و تولید صحبت کرده و شعار داده‌اند اما در جهت رفع موانع برای مشارکت مردم گام‌های اساسی برداشته نشده است. البته مجلس یازدهم قانون تسهیلات کسب و کار را تصویب کرد، اما این قانون در قالب تسهیل صدور مجوز کسب و کار است و حداکثر ۱۰ درصد موانع را رفع می کند. سایر مشکلات از جمله بیمه، مالیات، تامین سرمایه از سوی بانک‌ها که رهبری هم به آن اشاره داشتند، باقی مانده است. یکی دیگر از مشکلات تولیدکننده، تورم و تغییر قیمت هاست. تولید کننده می گوید قیمت مواد اولیه روز به روز افزایش یافته و توان تصمیم گیری و اجرای تولید را ندارد. کنترل تورم و قیمت‌ها لازمه جهش تولید است. امنیت روانی و واقعی سرمایه گذاری  نیز اهمیت دارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید دستگاه های نظارتی و تصمیم گیر، موانع غیرلازم برای تولیدکننده ایجاد کنند، گفت: در مجلس یازدهم اگرچه تسهیلاتی برای تولید ایجاد شده اما محدودیت های غیرلازم هم ایجاد شده است. اگر قرار باشد بخش خصوصی که ارز دولتی یا ترجیحی دریافت نمی کند، با خیال راحت به فکر تولید باشد، نباید درگیر چنین موانعی باشد که به نظر من غیر لازم است.

پورمختار با اشاره به اینکه کمتر برای رفع مشکلات تولید اقدامات اساسی انجام شده است، تصریح کرد: وقتی موانع تولید زیاد باشد، کسی کمتر ترغیب می شود که به سمت تولید برود  و اگر در این جهت حرکت کند، ممکن است به سمت دور زدن موانع برود و فساد از همین محل شکل می گیرد؛ بنابراین رفع موانع تولید اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به نقش مراکز پژوهشی در دستگاه های دولتی، اظهار کرد: برای شناسایی دقیق مشکلات بخش تولید به مطالعه نیاز است البته مطالعه مراکز پژوهشی نباید در حد تهیه گزارش و کتاب باقی بماند بلکه باید مبتنی بر واقعیات جامعه بوده و راهکارهای عملی ارائه کند و دستگاه های اجرایی هم دنبال اجرای این راهکارها باشند. اگر قانون نیاز است، مجلس قانون را وضع کند و اگر آیین نامه و بخشنامه نیاز است، دولت آن را تهیه کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • برنامه‌ریزی‌ها به سمت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی پیش رود
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • ◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !
  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی