Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرار است بیست‌وهفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با تدابیر خاص و محدودیت‌های ویژه به‌خاطر گسترش دوباره ویروس کرونا در تهران برگزار شود. تا پیش از این هرسال یک شهر میزبان برگزاری این جشنواره بود. جشنواره‌ای که نقطه امید بسیاری از جوانان جویای نام در حوزه تجسمی است.

آنهایی که استعداد بسیار دارند اما در بین این هیاهو دیده نمی‌شوند و آثارشان به چشم نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا این جشنواره را فرصت مناسبی برای ورود حرفه‌ای به دنیای تجسمی می‌دانند تا دیده شوند و نام شان شناخته شود. جشنواره‌ای که قرار است به‌منظور گسترش و پیشبرد سطح هنری هنرمندان جوان و ارتقای توان تخصصی آنها و با هدف شناسایی و معرفی جوانان هنرمند کشور در کنار استادان هنرهای تجسمی 23 تا 28 شهریور ماه در تهران برگزار شود.
شرایط ویژه کرونا
الهه پنجه باشی، استاد دانشگاه که اخیراً توسط هادی مظفری به عنوان یکی از  اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره انتخاب شده است در خصوص روند این جشنواره به «ایران» می‌گوید:«در جلسه‌ای که با سایر اعضای سیاستگذاری و دبیر جشنواره حوزه هنرهای تجسمی برگزار شد، مطرح شد که با توجه به شرایط موجود و شیوع دوباره ویروس کرونا در کشور و اینکه امکان جابه‌جایی افراد از شهرهای مختلف به تهران وجود ندارد و استادان هم نمی‌توانند به تهران رفت و آمد کنند و نیز به‌خاطر اینکه آسیبی به نسل جوان وارد نشود، تصمیم گرفته شد که این جشنواره بسیار محدودتر و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در تهران برگزار شود.»
او در ادامه افزود: «سعی شد از استادان مطرح دانشگاه‌های تهران که صاحبنظرند در این دوره از جشنواره استفاده شود. هم برای داوری آثار و هم اینکه استادانی که در حوزه هنر فعالیت دارند با جوانان هنرمند به‌صورت تخصصی در کارگاه ها کار کنند.» پنجه باشی در ادامه در پاسخ به اینکه جشنواره در شرایط کرونا چگونه برگزار خواهد شد، تصریح کرد:«موضوع کرونا بسیار جدی است و ما هم در این مورد در جلساتمان بسیار صحبت کردیم هم درباره موضوع و هم درباره تأثیرات اجتماعی که می‌تواند بر هنر بگذارد و هم شرایط حضور افراد در این جشنواره.»
رویکرد استعدادیابی
او در خصوص رویکرد این جشنواره توضیح داد: «رویکرد این جشنواره بیشتر شناسایی استعدادهای جوان است. کسانی که دانشجوی رشته هنر هستند و در شهرهای دورتر زندگی می‌کنند و شناخته شده نیستند، کارهایشان را می‌فرستند تا خود را محک بزنند و به تهران بیایند و در ورک شاپ ها به‌صورت حضوری شرکت و با استادان مطرح کار کنند و آموزش کوتاه مدت داشته باشند و شناخته شوند و این ، به نحوی استعداد‌یابی نسل جدید در رشته هنر است. ما می‌خواهیم مشوق شان باشیم وآنها را شناسایی کنیم و برای مرحله بعد آماده کنیم.»
پنجه باشی در پاسخ به اینکه تمایز این جشنواره با جشنواره‌های دیگر چیست؟، تصریح کرد:«جوا‌نگرایی و پرداختن به نسل جوان همان وجه تمایز این جشنواره از سایر جشنواره هاست. چرا که جوانان پایه‌گذار هنرهای تجسمی در سال های آینده هستند. ما سعی می‌کنیم با این جشنواره پی‌ریزی دقیق تری انجام دهیم و نسل جوان را شناسایی کنیم. فراخوان‌های زیادی هست اما این فراخوان محدودیت سنی دارد. ما فقط یک محدوده خاص سنی را که نسل جوان است در نظر می‌گیریم.»
او درباره شرکت کردن خود درجشنواره در سال‌های اول جوانی اش می‌گوید: «سال‌های قبل خودم دراین جشنواره شرکت می‌کردم و برایم بسیار مهم بود که در آن شرکت کنم. و خیلی اهمیت داشت که کارم روی دیوار برود که در آن سال‌ها این اتفاق افتاد و آثارم روی دیوار رفت و در موزه هنرهای معاصر تهران دیده شد. این خیلی به دانشجویان و جوانان انگیزه می‌دهد که کارشان دیده می‌شود. اکنون که امکاناتش بیشتر هم شده است و آثار روی سایت هم می‌رود برای همین که تصویر کارشان در فضای مجازی هم دیده می‌شود، انگیزه‌ها هم بیشتر شده است.»
او در ادامه سخنانش با اشاره به شرکت برخی افراد خاص در جشنواره‌های تجسمی تأکید کرد:«اکنون در جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود آدم‌های خاص همیشه شرکت می‌کنند و برنده می‌شوند. و این تفکر برای دیگران ایجاد می‌شود که هیچ وقت کارشان دیده نمی‌شود. بنابراین وقتی چنین جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم که حرفه ای ها را جدا می‌کنیم و بقیه افرادی که در یک محدوده سنی هستند و کارشان و آموزش‌هایی که دیده‌اند در یک سطح هستند و بعد آثارشان را مقایسه می‌کنیم این مقایسه خیلی دقیق‌تر است. مقایسه‌ای است که در یک نسل انجام می‌شود. ما کسانی را که صددرصد برنده می‌شوند از این آثار جدا می‌کنیم. و تمرکزمان را روی نسل جوان می‌گذاریم.»
تغییر نگاه جوانان
این استاد دانشگاه الزهرا درباره اهمیت این کار توضیح می‌دهد:«اهمیت این کار این است که خیلی چیزها از این آثار می‌توان فهمید. یکی اینکه به نحوه آموزش آنها پی می‌بریم و متوجه می‌شویم که خروجی سال های بعد با چه کیفیتی است. و اینکه آنها به چه موضوعات اجتماعی بیشتر اهمیت می‌دهند. و چگونه کار می‌کنند. آنچه در نسل های قبل‌تر نبوده است و اکنون در بیشتر آثار می‌بینیم واین یعنی تأثیرات جدید اجتماعی در هنر امروز. بنابر این وقتی آثار را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم می‌بینیم که رنگ ها هم عوض شده‌اند یا حتی موضوعات اجتماعی و نوع نگاه جوانان تغییر کرده است. حتی جرأت و جسارت در کار این نسل بیشتر شده است اما ما این جرأت را در نسل‌های بعد نمی‌بینیم چرا که هرچه سن آنها بالا می‌رود این جسارت در آنها کمتر دیده می‌شود. و آن شجاعت کمرنگ می‌شود. و به دست یکسری تغییرات و عوامل بیرونی سپرده می‌شود.»

برش

جشنواره‌ای برای همه جوانان ایرانی

الهه پنجه باشی: جشنواره جوان رویکردش جوانگرایی است و پرداختن و به تبلور رساندن آنهاست. می‌توان گفت همین جوانان آینده هنرهای تجسمی ایران را پایه‌گذاری می‌کنند و نقش مهمی در آن دارند. خیلی از آنها در تهران زندگی نمی‌کنند و شاید با امکانات تهران آموزش ندیده باشند ما می‌خواهیم با این جشنواره همه جای ایران را رصد کنیم چرا که این جشنواره فقط مختص تهران نیست و همیشه در شهرهای مختلف برگزار می‌شد اما امسال به خاطر محدودیت‌های کرونا و رعایت بیشتر مسائل بهداشتی با محدودیت برگزار می‌کنیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی جشنواره ای پنجه باشی نسل جوان سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور قهرمانان استان در رقابت های بین‌المللی

شطرنج باز قزوینی در رقابت‌های شهر‌های آسیایی

ملیکا محمدی شطرنج باز قزوینی در ترکیب تیم ملی بانوان راهی رقابت‌های شهر‌های آسیا در مانسینک روسیه شد.

این رقابت‌ها با شرکت ۱۵ تیم از ۱۱ کشور از امروز آغاز شده است.



هندبالیست قزوینی در اردوی تدارکاتی ترکیه

محمد بابالادی در ترکیب تیم ملی هندبال نوجوانان برای حضور در اردوی تدارکاتی راهی ترکیه شد.

این اردو تا هفتم اردیبهشت برگزار و تیم ملی دو دیدار دوستانه به تیم ملی ترکیه برگزار خواهد کرد.



ژیمناست قزوینی در اردوی تیم ملی

علیرضا نبی پور ملی پوش قزوینی به مرحله جدید اردوی آماده سازی تیم ملی ایروبیک ژیمناستیک دعوت شد.

این اردو ۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود



قهرمانی کاراته کای قزوینی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی

لیلا برجعلی ملی پوش قزوینی در پایان رقابت‌های انتخابی تیم ملی بزرگسالان در دسته ۶۸ کیلوگرم با شکست تمامی حریفان قهرمان شد.

همدان میزبان این رقابت‌ها است.



برد تیم ملی فوتبال دختران با گلزنی ملی پوش قزوینی

تیم ملی فوتبال دختران جوان ایران که در رقابت‌های کافا حضور دارد در اولین دیدار خود با حساب ۴ - ۲ برابر ازبکستان به برتری رسید.

مریم دینی ملی پوش استان یکی از گل‌های کشورمان در این بازی را به ثمر رساند.

پرنیا رحمانی دیگر ملی پوش استان و طاهره کشتیرانی بعنوان سرپرست دیگر نمایندگان استان در تیم ملی فوتبال جوانان هستند.



دعوت دو فوتبالیست قزوینی به اردوی تیم ملی جوانان

محمد مهدی منصوری و سهیل لشگری ملی پوشان قزوینی تیم‌های شمس آذر قزوین و فجر سپاسی شیراز به مرحله جدید اردوی آماده سازی تیم ملی جوانان دعوت شدند.

این اردو از امروز تا ۵ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • پیروزی پرگل تیم فوتبال جوانان دختر ایران برابر ترکمنستان
  • حضور قهرمانان استان در رقابت های بین‌المللی
  • برگزاری هفتمین جشنواره استانی شمیم ریحان در قم
  • جشنواره شمیم ریحان در استان قم برگزار می‌شود
  • ۱۸ دختر برتر استان قم در جشنواره شمیم ریحان تجلیل می‌شوند
  • انتصاب سرپرست انجمن سینمای جوانان دفتر ارومیه
  • نشست خبری تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی در تهران برگزار می‌شود