Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@07:32:23 GMT

مجلس یازدهم بی‌هویت‌ترین مجلس پس از انقلاب است

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۹۶۶۷

مجلس یازدهم بی‌هویت‌ترین مجلس پس از انقلاب است

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

عده‌ای با وعده‌های سر خرمن نماینده می‌شوند

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و فعال سیاسی اصولگرا پیرامون رفتارهای مجلس یازدهم گفت: مجلس مظهر دموکراسی در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این حیث، قوه مقننه حتی از قوای مجریه و قضائیه هم مهم‌تر است. الان متأسفانه مجلس ما غیردموکراتیک است. یعنی در انتخابات مجلس رای‌ها خریده می‌شود و دموکراسی تبدیل به الیگارشی یا آریستوکراسی شده است. این امر منحصر به این دوره هم نیست. یکی تخم‌مرغ می‌دهد و یکی وعده شغل می‌دهد. ما یک نماینده در کازرون داشتیم که به مردم وعده داده بود برای چیدن خرما از نخل‌ها، جرثقیل می‌آورد تا مردم مجبور نباشند از نخل‌ها بالا بروند. یک جوان ۲۴ ساله بود و با مدرک فوق دیپلم نماینده مجلس شد. عده‌ای با وعده‌های سر خرمن نماینده می‌شوند. وقتی مجلس این طور می‌شود، رئالیسم دموکراتیک به کلی آشکار و جریان مقابل دموکراسی هم پرخاشگر می‌شود. این وضع در تمام جهان رخ داده است. ترامپ هتاک یک نمونه از این همین رویکرد است. ترامپ هم به اصطلاح ارزشی است. به شدت مسیحی است و به خانواده و محافظه‌کاری و نژاد امریکایی اعتقاد راسخ دارد و به همین دلیل، وقتی که می‌بیند افرادی نامتجانس با فرهنگ امریکایی وارد مجلس و فضای سیاسی آمریکا می‌شوند، در برابر آنها پرخاشگرانه عمل می‌کند. به نظر ترامپ فردی مثل اوباما نباید رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد و به همین دلیل او مخالف دموکراسی و پرخاشگر است.

وی افزود: این مجلس یکی از بی‌هویت‌ترین مجالس پس از انقلاب است و وجه اصلی هویتش شاید فقط ضدیت با دولت فعلی باشد وگرنه از هر طبقه‌ای در این مجلس حضور دارند و هویت اجتماعی و اقتصادی خاصی ندارد. به لحاظ سیاسی هم بسیاری از نمایندگان این مجلس ممکن است چپ‌تر از اصلاح‌طلبان باشند. یعنی به شدت معترضند به وضعیت فعلی. اقلیتی هم در این مجلس وجود دارد که سن بالایی دارند. جنگ داخلی این مجلس، جنگ بین نسل جوان و تحصیلکرده و پیرمردهای محافظه‌کار است. نسل جوان حاضر در این مجلس، به شدت به وضع موجود کشور معترض است و در آینده باب نقد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای را باز می‌کند که فضایی ویژه در کشور پدید می‌آید. نیروهای جوان‌تر این مجلس به کار کارشناسی اعتقاد ندارند و به شدت اهل عمل هستند. یعنی عمل سریع در میدان. در رأس این نیروها، قالیباف قرار دارد. او در شهرداری تهران هم این طور عمل کرد و از باب عملگرایی، پل‌هایی ساخت که الان معلوم نیست آن پل‌ها به چه کار می‌آیند.

شکایتی از ایرنا نداشته‌ایم

سردار رمضان شریف در پی انتشار اخباری مشکوک و جهت دار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر شکایت سپاه و وزارت اطلاعات از ایرنا و تشکیل پرونده قضائی برای چند مدیر و خبرنگار این خبرگزاری بخاطر انتشار مصاحبه با یکی از مسئولین ارتش جمهوری اسلامی ایران، که با اهداف خاص دستاویز رسانه‌های معاند نیز قرار گرفته است، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ با رد این ادعا گفت: سپاه در این خصوص شکایتی از ایرنا نداشته است و اخبار منتشر شده دراین خصوص کذب بوده و مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

سردار شریف تاکید کرد: اینگونه خبر سازی ها تأثیری در وحدت و اخوت تزلزل ناپذیر سپاه و ارتش در صیانت از امنیت و منافع ملی کشور و نیز تعامل این نهاد انقلابی و مقتدر با اصحاب رسانه نخواهد داشت.

ظریف در کمیسیون امنیت ملی درباره شایعه فروش جزیره کیش چه گفت؟

ابوالفضل عمویی، درباره جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با دعوت از دکتر ظریف، وزیر امور خارجه برگزار شد. وزیر امور خارجه و معاونانش به ارائه آخرین اخبار و تحلیل‌ها درباره قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافق جامع همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پرداخت.

وی با بیان اینکه ظریف در این جلسه با اشاره به روند تدوین پیش نویس توافق همکاری ۲۵ ساله با چین، اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با چین یک روابط راهبردی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. روند تدوین این سند با سفر آقای شیء جینگ پینگ به تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و دو کشور در آن سفر تصمیم گرفتند نقشه راه بلندمدت دو کشور را طراحی کنند و این سند پس از تبادل نظر طرفین هنوز در حال مذاکره است.

وی افزود: وزیر امور خارجه در تشریح ابعاد این سند، بر لحاظ شدن منافع ملی در تدوین این سند تاکید کرد و شایعاتی چون فروش جزیره کیش و فروش نفت ارزان را رد کرد و آن را ناشی از غرض‌ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین دانست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی با اشاره به این‌که این جلسه، اولین نشست مشترک کمیسیون و وزارت امور خارجه در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود، گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تشریح نظرات خود درباره این سند و سایر تحولات سیاست خارجی پرداختند.

تقوی: اولویت مهمتری هم وجود دارد

حجت الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس، اولویت‌های مهمتری از فعال کردن تولید ملی و مسائل اقتصادی ندارد، گفت: اینکه همکاران ما در مجلس، مباحث متعددی را برای افزایش نظارت بر دستگاه‌های اجرایی مطرح می‌کند بر اساس توجه به اولویت‌های مردم است.

طرح درباره استیضاح رئیس جمهور، گفت: برخی همکاران ما طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح کرده اند اما هنوز این مهم قطعی نشده است.تقوی افزود: درباره استیضاح رئیس جمهور باید همه جوانب در نظر گرفته شود. به نظرم این مسئله نیازمند تأمل بیشتر نمایندگان و دقت در نتیجه است.

چاره‌اندیشی برای تهاتر مطالبات قرارگاه خاتم‌الانبیاء از دولت در کمیسیون اقتصادی

مهدی طغیانی با اشاره به حضور سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در جلسه امروز این کمیسیون، گفت: سردار محمد در این نشست گزارشی از فعالیت‌های قرارگاه در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی کشور و مسائل و مشکلات‌شان ارائه کرد که براین اساس قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

وی افزود: اگر دولت بدهی خود را به قرارگاه پرداخت کند، این مجموعه می‌تواند حجم بالایی از فعالیت‌های عمرانی را در کشور به جریان بیندازد که به این منظور مقرر شد تهاتر مطالبات قرارگاه از دولت با واگذاری اموال و دارایی‌ها انجام شود یا اینکه به جای پرداخت بدهی‌های مالیاتی این نهاد به دولت، بخشی از مطالبات قرارگاه از این طریق تهاتر شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: براساس قانون قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) باید در پروژه‌ها تضامینی ارائه دهد که این اقدام سبب قفل شدن حدود ۵ درصد از منابع این مجموعه می‌شود، مقرر شد راه حلی اندیشیده شود تا مقام دولتی تضامین لازم را ارائه دهند تا ۵ درصد منابع در پروژه قفل نشود و بتوان از این منبع استفاده کرد.

طغیانی از ایفای نقش پررنگ‌تر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در جهت محرومیت‌زدایی در اقصی نقاط کشور خبر داد و گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) ۲۰ صندوق پروژه دارد که این صندوق پروژه‌ها می‌توانند وارد بورس شوند و از طریق عرضه اولیه و پذیره‌نویسی تأمین مالی شوند.

کد خبر 433376

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس مجلس شورای اسلامی نماینده مردم اصفهان در مجلس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کمیسیون امنیت ملی و سیاست قرارگاه خاتم الانبیاء سیاست خارجی مجلس شورای رئیس جمهور امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود

حیدری گفت: از آنجایی که ما مرز‌های طولانی با پاکستان داریم، سفر رییس‌جمهور به پاکستان تأثیر به سزایی بر تقویت امنیت مرز‌های کشورمان خواهد داشت.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «شهریار حیدری» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، اظهار کرد: پاکستان یکی از کشور‌های مهم در همسایگی ایران است و از آنجایی که ایران و پاکستان دارای اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی زیادی با یکدیگر هستند، سفر رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشورمان به پاکستان، بسیار مهم بوده و منجر به توسعه روابط دو کشور خواهد شد.

وی افزود: سفر رئیس‌جمهور به پاکستان در شرایطی انجام شده که دولت جدید پاکستان به تازگی بر سر کار آمده است و قطعاً یکی از دغدغه‌های جدی ما آن است که دولت جدید پاکستان، اقدام جدی‌تری برای حفظ امنیت مرز‌ها انجام بدهد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از آنجایی که ما مرز‌های طولانی با پاکستان داریم، امنیت این مرز‌ها بسیار مهم است و سفر رئیس‌جمهور به پاکستان تأثیر به سزایی بر تقویت امنیت مرز‌های کشورمان خواهد داشت.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر ضرورت توجه به مسائل امنیتی، قطعاً سفر رئیس‌جمهور به پاکستان برای تقویت روابط دو کشور در حوزه مسائل اقتصادی نیز دارای اهمیت است و لازم است موانع تجاری روابط ایران و پاکستان رفع شوند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • تغییر روزهای برگزاری نشست علنی مجلس
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی بر اساس برش استانی مهندسی فرهنگی اجرا شود
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود