Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:


مقام معظم رهبری در سخنان دیروز خود خطاب به نمایندگان مجلس در مجموع به نکات مهم و قابل توجهی اشاره فرمودند که یکی از مهم‌ترین آنها درباره نحوه تعامل قوا با یکدیگر و مشخصاً نقشه راه تعامل مجلس و دولت است. این موضوعی است که هم در سخنان قبلی ایشان و هم در فرازهای مختلف فرمایشات حضرت امام(ره) در دهه اول انقلاب به کرات مورد اشاره و تأکید قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در مقطع فعلی موضوع نحوه تعامل قوا از آن رو دارای اهمیت دو چندانی شده که از یک طرف ما شاهد فضاسازی‌ها و فشارهای فزاینده دشمنان خارجی علیه نظام هستیم که هر گونه عدم تعادلی در روابط قوا کمک به پروژه آنهاست و از سوی دیگر در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که متأسفانه برخی در داخل بدون توجه به رهنمودهای قبلی رهبر معظم انقلاب در همین رابطه و بدون در نظر گرفتن شرایط کشور، اتفاقات تلخی را در فضای روابط قوا کلید زده‌اند.
تنظیم روابط قوا باید بر این مسأله استوار باشد که تمام دستگاه‌ها و مسئولان در نظام جمهوری اسلامی در مقام خدمتگزار مردم باشند و فلسفه وجودی آنها و مسئولیت‌هایشان انجام وظایف قانونی و شرعی در قبال ملت و کشور است. بنابراین هر موضوع دیگری که این خدمتگزاری را تحت‌الشعاع خود قرار دهد با فلسفه وجودی مسئولیت در جمهوری اسلامی ناهمخوان است. در رأس این موارد بر هم زدن روابط قوا و ایجاد تنازع و مشاجرات بی‌حاصل سیاسی است. چرا که چنین حاشیه‌سازی‌هایی از یک سو وقت، انرژی و تمرکز نهادها و مسئولان برای خدمت به مردم را از بین می‌برد و از سوی دیگر امتیازی برای دشمنان و برنامه‌های آنها محسوب می‌شود. از همین رو است که این مسأله به‌طور مکرر هم در بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب در قریب به سی سال رهبری ایشان مورد تأکید قرار گرفته و هم حضرت امام(ره) در تمام مدت رهبری‌شان در برهه‌های مختلف به آن اشاره می‌کردند. این تأکیدات به آن معناست که وجود تعادل در روابط قوا و تنظیم آنها بر مدار احترام، آرامش و منافع عامه برای جمهوری اسلامی یک اصل استراتژیک و حیاتی است.
متأسفانه علی‌رغم این میزان اهمیتی که در مواضع حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب به مسأله یاد شده دیده می‌شود، شاهد هستیم که در برخی موارد حد و مرز توهین‌ها و اتهامات در فضای روابط قوا به جاهای نگران‌کننده و غیرقابل توجیهی می‌رسد که در روزهای اخیر نمونه‌هایی از آن را دیده‌ایم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم تأکید فرموده‌اند این رفتارها نه تنها حاکی از تدبیر سیاسی نیست بلکه دارای حرمت شرعی نیز هست. در دین اسلام اهانت به مؤمن و مسلمان، در هر سطحی که باشد شرعاً جایز نیست. اگر این اهانت حاوی اتهام نیز باشد گناه آن مضاعف است. اما وقتی این اتفاق در قبال یک مسئول عالی‌رتبه کشور و آن هم از تریبون علنی مجلس رخ می‌دهد، آثار تبعی آن نیز دارای معصیت است که یکی از ابتدایی‌ترین آنها سلب اعتماد از مسئولان و شکستن حرمت نظام جمهوری اسلامی می‌باشد.
 از قوا و مسئولان تراز اول جمهوری اسلامی انتظار این است که تریبون مجلس و تمام تریبون‌های علنی دیگر آن، تریبون ترویج اخلاق، ادب، انصاف، عدالت و نیز تریبون آموزش حقوق همزیستی، همکاری و تعامل ملی باشد. حال اگر این تریبون‌ها تبدیل به چیزی مغایر این شوند نه تنها خود مهم‌ترین عامل تعارض با ارزش‌های انقلابی و اسلامی ما می‌شوند بلکه به‌دلیل کمکی که به دشمن برای ساخت تصویری پر از تفرقه و تناقض از جمهوری اسلامی می‌کنند، عامل تضعیف امنیت ملی ما نیز خواهند بود. کما اینکه رهبر معظم انقلاب هم در سخنان قبلی و حتی همین فرمایشات روز گذشته خود نیز چنین اقداماتی را عامل سوء‌استفاده دشمنان نامیده‌اند.
لحاظ کردن این مسائل در هر شرایطی حیاتی است اما ضرورت آن در شرایط فعلی با توجه به جنگ تمام عیار اقتصادی، رسانه‌ای، سیاسی و حقوقی دشمن علیه نظام دو چندان است. برنامه‌های تبلیغاتی دشمنان برای ایجاد شکاف در داخل و زدودن امید مردم به آینده موضوعی مشهود و روشن است و کمکی که اختلافات بی‌دلیل و بدون مبنا بین قوا به پیشبرد این برنامه دارد نیز به همان اندازه آشکار است. از این جهت تذکرات مجدد روز گذشته رهبر معظم انقلاب بسیار ضروری و مهم بودند. صریح بودن و شفاف بودن این تذکرات از این پس جای توجیه هیچ نوع رفتار تفرقه‌انگیز و توهین‌آمیزی را در روابط بین قوا باقی نمی‌گذارد. نکته دیگر این است که رهبر معظم انقلاب به درستی بین حقوق نمایندگی برای نظارت بر دولت و انتقاد از دستگاه‌ها و انجام وظایف وکالت با بحث توهین و ایراد تهمت و بر هم زدن آرامش تفاوت و تمایز قائل شدند. این بدان معناست که دست زدن به رفتارهای خارج از چارچوب در محدوده روابط بین قوا با اسم انتقاد و استفاده از حق قانونی نمایندگی قابل توجیه نیست و میان دو مقوله تفاوت ماهوی قابل توجهی وجود دارد. جامعه ایران نیز به خوبی و با دقت توانایی تفکیک بین این دو موضوع از یکدیگر را دارد و نمی‌توان ایراد تهمت‌های بی‌اساس، بهانه‌جویی‌ها و بیان توهین را در لباس زیبای نقد و انجام وظایف نمایندگی به این ملت قالب کرد. جای امیدواری وجود دارد که نمایندگان محترم مجلس مجموعه توصیه‌های مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب را که فرازهای مختلف دیگری در باب اولویت‌ها، راهکارها و جایگاه نمایندگی داشت در چهار سال پیش رو، سر لوحه کار خود قرار دهند تا مجموعه نظام از دوره خاص و ویژه فعلی با کمترین آسیب و بیشترین موفقیت عبور کند.

اخبار مرتبط انتقاد محسن رضایی از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبارزه با فساد بدون ملاحظه و تعدی و فقط بر مدار حق، عدل و قانون دستور رهبر انقلاب برای خاکسپاری پیکر شهید نسیم افغانی در بارگاه امام رضا (ع) فریاد های امام جمعه بغداد در رثای شهامت امام خمینی(س) و رهبر انقلاب در ایستادگی مقابل آمریکا تحلیل ضرغامی از بیانات امروز رهبرانقلاب به مناسبت روز قدس

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا رهبر انقلاب مجید انصاری سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی روابط قوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۹۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمحمد حسینی، درباره نحوه تعامل و همکاری دولت با مجلس جدید، اظهار کرد: بنای ما بر همکاری، همراهی و تعامل مثبت با مجلس بوده و آنچه که نمایندگان در بحث های نظارتی مطرح کردند، این موارد را به جد دنبال کردیم تا پاسخگو باشیم و در جایی که لازم هست، درباره آنها توضیح دهیم. یا در بحث تقدیم لوایح سعی کردیم در کمیسیون همراهی لازم را داشته باشیم و در صورت امکان نظرات را اصلاح کنیم. یا اگر طرح هایی دادند که مناسب بوده آن طرح را تأیید کنیم.

بنابر گزارش شفقنا، وی ادامه داد: قطعاً با مجلس جدید هم این رویه ها را ادامه خواهیم داد. در دو سال گذشته تجربه جدیدی به دست آوردیم و امیدواریم که مدیران ارشد ما از افراط و تفریط در این باره اجتناب کنند و یک رابطه حسنه، معقول و منطقی با نمایندگان عزیز داشته باشند.

حسینی تأکید کرد: روابط مثبت و همکاری دولت و مجلس به نفع کشور است تا اینکه اصطکاک وجود داشته باشد و تنش ایجاد شود و در نهایت کارها با مشکل رو به رو شوند.

وی با بیان اینکه قطعاً با هماهنگی، همدلی و هم اندیشی، بهتر از گذشته می توانیم عمل کنیم، گفت: دولت و مجلس یازدهم همکاری خوبی با یکدیگر داشتند و امیدواریم که در مجلس دوازدهم تعامل بهتری حاصل شود و در نهایت این همکاری و هماهنگی به نفع مردم باشد.

وی درباره پیگیری لوایح اولویت دار در مجلس جدید بیان کرد: تاکنون بالغ بر ۲۶۰ لایحه به مجلس تقدیم شد که تعدادی از این لوایح به قانون تبدیل شدند، ولی تعداد قابل توجهی هنوز باقی مانده و در نوبت بررسی هستند. لوایح یک فوریتی و دو فوریتی یا لوایح اولویت دار مشخص شدند و سعی داریم با همکاری نمایندگان این لایحه ها را به سرانجام برسانیم.

حسینی اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال این هستیم که بررسی «بودجه» و «برنامه هفتم توسعه» در مجلس یازدهم به پایان برسد. در موضوعات اجتماعی نیز کمیسیون اجتماعی اصرار دارد که مساله تعیین تکلیف تعطیلات مشخص شود و به مجلس آینده واگذار نشود.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898571

دیگر خبرها

  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • رئیسی: ایران و پاکستان روابط اقتصادی- تجاری خود را ارتقاء بخشند/ قدردانی نخست‌وزیر پاکستان از رهبر معظم انقلاب
  • آقایانی که حرف رهبری درباره مسمومیت دختربچه ها را قبول نداشتند، همه کاره انتخابات بودند /بی‌تعارف، جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی!
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟
  • ماجرای ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی | نماینده‌ای داشتیم که به «مهسا امینی» فقط فحش نمی‌داد!
  • نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد
  • واکنش گسترده به توییت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب؛از تذکر برادرانه تا حمایت دلسوزانه!
  • پنج اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟
  • ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟