Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان «رفحاء» در بغداد، شماری از شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق به نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضین واکنش نشان دادند و بر تامین مطالبات آنها تاکید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه تعدادی از تظاهرات‌کنندگان اردوگاه «رفحاء» و خانواده‌های آنها  به منظور اعتراض به قطع شدن حقوقشان از شهرهای جنوبی به بغداد آمدند تا تظاهراتی در این خصوص داشته باشند اما نیروهای امنیتی از ورود آنها به بغداد جلوگیری کردند و در پی آن تنش‌های بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معترضان  در شعارهای خود قطع حقوق خانواده‌های شهدا، زندانیان سیاسی دوران رژیم بعث و آوارگان را محکوم کردند. 

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق با صدور پیامی نسبت به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان «رفحاء» در بغداد ابراز تاسف کرد.

در پیام حکیم آمده است: نسبت به اتفاقات پیش آمده در ورودی جنوبی بغداد به هنگام تلاش تظاهرات‌کنندگان منتسب به آوارگان اردوگاه رفحاء از استان‌های مرکزی و جنوبی برای ورود به پایتخت ابراز تاسف شدید می‌کنیم، اتفاقاتی که منجر  به زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان شد.

رهبر جریان حکمت ملی در ادامه ضمن درخواست از نخست‌وزیر برای انجام تحقیقات فوری درباره جزئیات این حادثه و ارائه نتایج آن به افکار عمومی، اظهار داشت: تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی مشروع و قانونی است و نیروهای امنیتی باید مسئولیت‌پذیرانه با تظاهرات‌کنندگان تعامل داشته باشند.

نوری المالکی رئیس ائتلاف «دولت قانون» در عراق با اشاره به درگیری میان  نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان، خواستار دیدار نخست وزیر این کشور با معترضان برای بررسی خواسته‌های آنان شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه « تظاهرات به بحران بیشتر تبدیل نشود» بر پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب به خشونت کشاندن عراق شود، تاکید کرد.

احمد الاسدی رئیس فراکسیون «السند الوطنی » در پارلمان عراق نیز برخورد غیرقانونی با تظاهرکنندگان مسالمت جو  و قربانی حزب بعث را محکوم کرد.

وی از دستگاه‌های امنیتی عراق خواست کرامت تظاهرکنندگان را حفظ و از تعرض به آنان خودداری کنند.

ائتلاف فتح نیز نسبت به برخورد خشن با تظاهرکنندگان و سرکوب آنان از سوی نیروهای امنیتی ابراز تاسف کرد.

در بیانیه ائتلاف فتح آمده است: ما  بستن درهای بغداد به روی اقشار قربانی را تقبیح می‌کنیم و از اینکه از رسیدن پیامشان به دولت ممانت بعمل آمد تعجب می‌کنیم.

در بیانیه الفتح تصریح شده است : ما دولت را مسئول حوادث امروز می‌دانیم و از نخست وزیر می‌خواهیم پرونده  اعتراض‌ها را به عهده گیرد و عاملان این تعرض را مجازات کند.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق نیز اعلام کرد: محروم کردن تظاهرکنندگان از اعمال حق قانونی خود، نقض آشکار حقوق بشر به شمار می رود.

در بیانیه این کمیسیون آمده است: تمامی اشکال در ایجاد ممنوعیت و محدویت در امر برگزاری تجمعات و آزادی بیان را محکوم می‌کنیم.

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90/CT10

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نیروهای امنیتی تظاهرات کنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۹۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده

منابع رسانه‌ای امروز (سه‌شنبه) از دیدار و رایزنی رهبر جریان حکمت ملی عراق با ولی‌عهد عربستان سعودی در شهر جده خبر دادند.

‌به گزارش ایسنا، خبرگزاری عربستان (واس) در این باره گزارش داد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور امروز میزبان «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق بود.

طبق این گزارش، در این دیدار «روابط دوجانبه میان ۲ کشور برادر مورد بررسی قرار گرفت».

این دیدار با حضور «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان برگزار شد.

واس به جزئیات بیشتر این دیدار اشاره‌ای نکرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
  • دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده