اشعار برگزیده ۳۰ شاعر طنزپرداز در «مستطاب قمپز»
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۹۹۸۵
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «مستطاب قمپز» مجموعهای از اشعار طنز شاعران استان قم است که توسط عباس احمدی گردآوری شده است.
این کتاب شامل شعرهای برگزیده ۳۰ شاعر طنزپرداز اهل قم است. از جمله این شاعران میتوان به ناصر فیض، مهدی پرنیان، عباس احمدی، محمد عابدینی، ملیحه رجایی، سمیه خردمند، محمدحسین مهدویان و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلمه طنز به معنای جدید و بیگانه آن از زمان مشروطه به ادبیات فارسی وارد شد. بهویژه آنچه که به عنوان طنز سیاسی و اجتماعی شناخته میشود. مثلث طنزپردازان مشروطه یعنی ایرج میرزا، دهخدا و نسیم شمال نقش پررنگی در ادبیات آن روزگار دارند. به طوری که آثارشان همرده شاعران جدیسرا مثل فرخی یزدی، بهار و میرزاده عشقی از منظر فکری اثربخشی بسیاری دارد.
بعد از انقلاب نیز رویدادهای تأثیرگذاری در جریان طنز مکتوب روی داد که از آن جمله میتوان به چاپ نشریاتی مثل گلآقا، برگزاری شب شعر طنز در حلقه رندان از سال ۱۳۸۰ و در پی آن برپایی دیگر محافل، تقویت جنبه اجرای شفاهی شعر و به کنار رفتن نشریات کاغذی طنز و خواندن شعر طنز در برنامه دیدار شاعران با آیتالله خامنهای که موجب شکستن بعضی از تابوها شد، اشاره کرد.
وارد شدن شعر طنز به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و بازتاب سریع نوشتهها، برگزاری جشنوارههای ادبی مثل طنز تهران، طنز مکتوب، طنز دانشجویی و ... و همچنین حضور انبوه زنان طنزنویس، جنبههای دیگری از گستردگی شعر طنز در جامعه ادبیات ایران است.
در بخشی از کتاب «مستطاب قمپز» میخوانیم:
هر کس که به هر مسئله شک داشته باشد
آنقدر زبون نیست که آدم نتواند
یک قطعه زبان بین دو فک داشته باشد
آیینه که زیبا نکند زشت کسی را
زیبا چه نیاز است بزک داشته باشد
آنقدر شکم باد شد از فقر که امروز
دلبند شما بادکنک داشته باشد
میترسم از آن روز که در نامه اعمال
پا تا سر ما دوز و کلک داشته باشد
وقتی که مگس ساکن کندوی عسل شد
باید که عسل هم شکرک داشته باشد
آدم به خدا باز کمی وسوسه دارد
برجی بر میدان ونک داشته باشد
حالا که جوانیم، ولی عیب ندارد
آدم سر پیریش کمک داشته باشد
اینها همه شوخی است فقط لقمه نانی
کافی است اگر چند کپک داشته باشد
گفتنی است کتاب «مستطاب قمپز» توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شده است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: معرفی کتاب ادبیات طنز شعر طنز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۹۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنگ موقعیتهای دراماتیکی برای نوشتن دارد
لیلا مهدوی، نویسنده و پژوهشگر در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انتشار اثر جدید خود با عنوان «خون دریا» همزمان با آغاز سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: کتاب «خون دریا» اولین قصهای است که بعد از دوره هنرجویی که در زمینه داستان و داستان نویسی گذرانم، ایده آن را در ذهن داشتم.
وی افزود: من فکر میکنم این ایدهها همچنان در ذهنم وجود داشت چراکه دهه ۶۰ خصوصاً نیمه اول آن را تجربه کردم یعنی شرایطی که ایران دوره دفاع مقدس را پیش رو داشت و جنگ هشت ساله ایران را سپری میکردیم بنابراین جنگ برای خیلی از هم نسلان ما تجربه زیسته است.
نویسنده کتاب «نشان حسن» گفت: خانوادههای زیادی درگیر دفاع مقدس بودند چه به لحاظ رفتن پدران و فرزندان به جبههها، و چه به لحاظ ارتباط تنگاتنگ کودکی با مقولهای به نام جنگ، مقولهای که کاملاً مقدس بود و هرکسی از این بزنگاه استفاده خود را میکرد. بنابراین معتقدم از این فضا میتوان خوب استفاده کرد.
مهدوی افزود: ما یک جنگ هشت ساله را سپری کردیم. یک بزنگاه بزرگ تاریخی برای مردم کشور که در این بستر شاهد تحول و رشد و مسأله ای به نام انسان و کرامت انسانی هستیم، در کنار همه مصیبتهایی که جنگ به ما وارد کرده است اما در کنار همه مصایب و سختیهایی که داشته یک ارزش بسیار بزرگ انسانی دریافت کردیم و عمق شگرفی در ذهنها رخ داد و جنگ باعث رشد و بزرگ شدن این عمق شده است. جنگ به ما انسانهای بسیار بزرگی را معرفی کرده که فارغ از هرگونه تقدسمابی در ذهن ما انسانهایی الگو به لحاظ رفتاری، معیشتی و منش شهدایی بودند که هنوز هم بسیاری از آنها گمناماند.
نویسنده کتاب «شرح الف خمیده» افزود: به نظر من به جنگ میتوان به عنوان یک بزنگاه تاریخی نگاه کرد که موقعیتهای دراماتیک زیادی برای نوشتن دارد و فکر میکنم هنوز گزارشگری از جنگ در قالب رمان و داستان مخاطب خود را دارد، اگرچه اساتیدی همچون احمدرضا دهقان و محمدرضا بایرامی در این زمینه تلاش کردند و بسیاری از موقعیتها را برای نسل ما ساختند. با این همه احساس میکنم از این بزنگاه میتوان به نفع درام استفاده کرد و مهمتر از اینکه بخواهیم درام بسازیم اهمیت نوع نگاهمان به ارزشهای وجودی انسان در بستر دفاع مقدس مشخص میشود.
وی درباره نگارش کتاب «خون دریا» گفت: همه این اتفاقات به واسطه تجربه زیسته من در کودکی رقم خورد که کمک کرد آمادگی ذهنی داشته باشم به عنوان داستاننویس یکی از موقعیتهایی که برای نگارش دفاع مقدس را مدنظر داشته باشم، نوشتن این کتاب قبل از دو اثر دیگرم بود. در آن زمان قلم من ناپخته بود، البته یکی دو بار پیرنگ داستان را تکمیل کردم اما «خون دریا» به الان رسید و برای انتشار در اختیار انتشارات کتابستان قرار گرفت.
مهدوی درباره تفاوت کتاب «خون دریا» با دو اثر قبلی خود که فضای ادبیات آیینی را داشتند افزود: همانطور که اشاره کردید دو اثر اول من ادبیات دینی بود. اثر اول رمانی در بستر واقعیت بود و واقعیت به گونهای بود که هیچ دخل و تصرفی در بستر تاریخ و روایت معتبر تاریخی وارد نشده بود؛ دومین اثر هم زندگینامه داستانی حضرت زهرا (س) بود در واقع اثر مستندی که تمام ابعاد آن مستند بود و به آن نمیتوان رمان گفت، که براساس روایتها و تاریخ معتبر شیعه و سنی به نگارش درآمد.
وی گفت: کتاب «خون دریا» فضای دفاع مقدس را دارد و در ژانر اجتماعی است. کتاب اگرچه بر بستر تاریخ است اما رمان بوده و همه شخصیتها خیالی است، به بیان دیگر این کتاب خرده روایتهایی براساس داستان و تخیل ذهنی است که مانند رمان اولم توانستم مواردی را خلق و تصویر کنم.
نویسنده کتاب «خون دریا» افزود: همانطور که گفتم ما هشت سال موقعیت دراماتیک داریم که در کنار همه دستاوردهای مهم خود حرف و داستان زیادی دارد. در این مسیر دو مسأله مهم است یکی حفظ تاریخ شفاهی که عدهای آن را انجام میدهند و دیگری استفاده هنری از این مفهوم و بزنگاه است که من خودم از این دسته هستم و احساس میکنم رمان کارکرد اجتماعی بسیار زیادی دارد و میتواند فرهنگ را انقال دهد، با رمان خیلی از حرفها را میتوان زد و ارزشها را حفظ کرد همچنین میتوان از موقعیتهای انسانی خاصی حرف زد که با زبانهای دیگر شاید نتوان درواقع رمان تجربهای است که ما زندگی کردیم و آن را به تصویر می کشیم.
مهدوی گفت: ارکان «خون دریا» بر بستر چند واقعه تاریخی ساخته شده است. اگرچه هیچ لزومی به تعهد تاریخی نبوده است اما عملیاتهای کربلای ۴ و ۵ و یا جریان بمباران ارومیه در آن سر جای خود قرار گرفته است بنابراین براساس واقعیت خلق درام شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه نوشتن از معصومین (ع) عین خوشبختی است افزود: خدا را شاکرم که این فرصت در اختیار من قرار گرفت که بتوانم توفیق نگارش از اهل بیت (ع) را داشته باشم اما این حس نیاز و در واقع تخلیه روانی انباشگی در من همیشه وجود داشت که بتوانم از جنگ بنویسم، همچنین بعد از دو اثر قبل من به یک چالش ذهنی برخوردم که نوشته باید کارکرد امروزی داشته باشد البته نوشتن از تاریخ ائمه کارکرد امروزی دارد ولی معتقدم که به ادبیات آیینی باید در دسته اجتماعی هم نگاه کنیم اگرچه «خون دریا» ربطی به این قصه ندارد و فقط یک برداشت کوچک از زندگی حضرت ابراهیم و حضرت هاجر (ع) است و اگر به متن مراجعه کنیم این مسأله کاملاً مشهود است. بنابراین راه کتاب را منفک از ادبیات دینی نمی دانم با این همه اعتقادم بر سر ادبیات دینی این است که باید با زبان امروز از آن صحبت کرد.
نویسنده کتاب «خون دریا» با اشاره به اینکه این کتاب در ژانر جنگی روایت گر سالهای ۶۵ تا ۷۵ است گفت: همانطور که گفتم ذهن من یک ذهن دهه شصتی است و چون تجربه زیستهای از جنگ داشتم به این فضا علاقه دارم و احساس میکنم باید درباره آن از درگاه و منظر رمان حرف زد. علاقه شخصی ام نوشتن از این ادبیات با کارکرد امروز است چراکه فراز و نشیبهای بزنگاه مهم جنگ تحمیلی از آن زمان تا کنون دستخوش تحولات مهمی شده است.
مهدوی در پایان گفت: «خون دریا» تمام مراحل فنی را طی کرده است و امیدوارم به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برسد.
کد خبر 6083583 فاطمه میرزا جعفری