Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@22:23:52 GMT

برداشت کلزای هیبریدی در شهرستان مرند

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۰۲۱۷

برداشت کلزای هیبریدی در شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، صیادی سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: به منظور تولید بذر هیبرید و تامین نیاز بذری کلزا و در جهت عدم وابستگی و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ممانعت از خروج ارز از کشور، برداشت لاین مادری کلزا هیبرید (کلزای بذری رقم نپتون) در مجتمع کشت و صنعت جام جم (حاج عباس عابدینی) در روستای دولت آباد شهرستان مرند آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به کشت موفق کلزا در این شهرستان افزود: در سال زراعی ۹۸-۹۹ حدود ۱۳۰ هکتار در شهرستان مرند کلزا کشت شده است که ۲۲ هکتار آن برای تولید بذر مادری و بقیه برای تولید روغن کشت شده است.

صیادی گفت: پایداری تولید غلات به ویژه ادامه خودکفایی گندم از نتایج اثبات شده تناوب کشت این محصولات با دانه‌های روغنی از جمله کلزا بوده و تکرار کاشت یک نوع محصول غلات بیش از چهار سال متوالی در یک زمین باعث افت تولید به شکل چشمگیر می‌شود، اما اگر دانه روغنی کلزا در کشت تناوبی این محصول قرار گیرد، در سال بعد از کشت دانه روغنی، تولید غلات دستکم ۲۰ درصد افزایش می‌یابد ضمن اینکه محصول کلزا نیز به دست می‌آید.

او افزود: تناوب زراعی هر چهار سال یک بار با کشت کلزا در یک چهارم مزارع گندم، باعث مدیریت آفت خاک و مبارزه با بیماری‌های گیاهی می‌شود و کمک می‌کند تا عملکرد مزرعه توجیه اقتصادی داشته باشد.

صیادی افزود: گاهی اوقات علف‌های هرز روییده شده در مزارع دارای ریشه‌های عمیقی هستند که با سم و علف کش به راحتی از بین نمی‌روند، اما کاشت کلزا عامل مهمی برای مبارزه با این علف‌هاست و از سوی دیگر موجب حاصلخیزی خاک می‌شود.

او با بیان این‌که تعدادی از کشاورزان محصولی همچون گندم و جو را به صورت مکرر در مزارع خود کشت می‌کنند که این امر موجب کاهش تولید در مزارع آن‌ها شده است، گفت: کلزا در تناوب کشت پیشنهاد می‌شود که این امر سبب می‌شود تا میزان تولید محصولات در آن زمین زراعی ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

صیادی مهمترین مشکل اساسی در کشت کلزا و توسعه آن در شهرستان مرند را عدم تامین آب در پاییز و در اوایل فصل بهار دانست وافزود: با توجه به اینکه اکثر اراضی آبی در پایاب چاه‌های عمیق می‌باشد با ۲۰۰۰ ساعت تخصیص یافته که این ساعت معمولا از اردیبهشت ماه شروع و در اوایل مهر ماه تمام می‌شود، به این خاطر در تامین آب مزار کلزا عملاً با مشکل برخوردار بوده و تلاش می‌کنیم که توسعه کشت کلزا را در پایاب سد‌ها افزایش دهیم.

او افزود: کشت موفق آمیز کلزا رقم هیبریدی اقدامی علمی در زمینه پایداری و افزایش میزان تولید کشت کلزا در سال جاری خواهد بود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت کلزا شهرستان مرند کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۰۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امسال حدود سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است . 

مسئولان جهاد کشاورزی کشت کلزا را بهترین جایگزین نوبتی با گندم می‌دانند و یک مرکز خرید هم قرار است شبانه روزی محصول تولیدی کشاورزان را خریداری کند.

شوشتر یکی از قطب‌های تولید کلزا در خوزستان محسوب می‌شود.

پیش بینی می‌شود امسال ۶۳ هزار تن کلزا در استان خوزستان برداشت شود.

برداشت کلزا در شوشتر تا نیمه دوم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب
  • میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است
  • پیش بینی تولید بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن محصول کلزا در میاندوآب
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • پایش مزارع کلزا در منطقه چنقرالوی پل شهرستان ارومیه