Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی‌نیا گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از احداث کامل کمربندی جنوبی در حاشیه آن شاهد ایجاد یک حاشیه شهر دیگر یا احداث پروژه‌هایی بدتر از آبادگران نباشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمدهادی مهدی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد شب گذشته در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان که در محل بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برخی معتقد هستند که مسائل شهرسازی ارتباط مستقیمی با مسائل سیاسی دارد اما من معتقدم که بیشتر مربوط به مسائل اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه طرح جامع و طرح تفصیلی سندهایی هستند که آینده شهر را رقم می‌زنند، گفت: در طرح جامع به مسائل کلان مثل حضور پادگان، فرودگاه و مسائل کلان دیگر می‌پردازد که یکی از این موضوعات استخوان‌بندی راه‌های شهر است اما در طرح تفصیلی به موضوعات کوچک‌تر می‌پردازد.

مهدی‌نیا تصریح کرد: مقیاس کمربندی جنوبی در حد طرح جامع است و باید در آن طرح، این پروژه تعیین تکلیف شود بااین‌وجود مشاور طرح تفصیلی می‌تواند پیشنهاد بدهد که در صورت نیاز تغییر در طرح جامع صورت بگیرد به شرطی که در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود و اگر مغایرتی دارد در کمسیون جامع شهرسازی به تصویب برسد.

این عضو شورای شهر مشهد، ادامه داد طرح جامع مشهد در سال ۵۲ ابلاغ می‌شود و در آن طرح جمعیت مشهد را تا سال ۷۰، یک‌میلیون شش صد هزار نفر در نظر گرفته می‌شود و در آن زمان خازنی طرح جامع را مانند بارسلون طراحی کرده است و می‌گفت هسته مرکزی را دست نزنید و مابقی جمعیت را در شهر جدید مستقر کنیم اما پس از انقلاب شاهد رشد چند برابری جمعیت مشهد به دلیل مهاجرت‌ها بودیم و تحولات جمعیتی مشهد تمام معادلات طرح خازنی را برهم زد.

آبادگران روی گسل قرار دارد/ انتقاد مقام معظم رهبری به ساخت‌وسازها در منطقه آبادگران

وی یادآور شد: در سال ۶۸ دوباره به این فکر می‌افتند‌ که طرح دوم جامع مشهد را طراحی کنند، مهرازان برای قسمت‌هایی که خازنی برای آن طرحی نداشت مهرازان آمد برای آن مناطق طرح تفصیلی ارائه کند بااین‌وجود در ابتدای دهه ۷۰ شاهد آن بودیم که درجاهایی که گسل است مجوزهایی مرتفع سازی داده شد مثل آباد گران مشهد که این زمین‌ها اکثراً در دست شهرسازی و آستان قدس بودند که مقام معظم رهبری به این ساخت‌وسازهای این مناطق نیز انتقاد وارد کردند.

مهدی‌نیا با بیان اینکه از سال ۸۳ مشاور فرنهاد قرار بود طرح جامع سوم مشهد را تهیه کند که این فرایند خیلی طول کشید، گفت: قرار بود طرح جامع در سال ۸۶ حاضر شود و تا سال ۸۹ طرح تفصیلی تهیه شود اما متأسفانه این طرح تهیه نشد که باید به آن بپردازیم؛ بالاخره در سال ۹۵ فرنهاد خلع شد و خود شهرسازی موضوع را دست گرفت اما طرح جامع شهرسازی نیز مصوب نشد و هنوز مصوب نشده است.

طرح تفصیلی در کمسیون ماده 5 تصویب می‌شود نه شورای شهر

این عضو شورای شهر خاطر نشان کرد: شورای شهر طرح‌های تفصیلی و جامع را تائید می‌کنند و در کمسیون ماده ۵ تصویب می‌شود ازاین‌رو طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد تاکنون تهیه شده و آن را در شورای شهر مطرح شده است از طرف دیگر بند ۷ با نظر مشاور طرح تفصیلی تهیه شده است و به لحاظ قانونی مشاور کارش را درست انجام داده است اما چیزی که اینجا مطرح است نظرگاه‌های مختلف در خصوص این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه از منظر ترافیکی تمام آقایان با این پروژه موافق هستند، از منظر زیست‌محیطی و مدیریت زمین نیز باید به این موضوع نگاه کنیم، افزود: تنها راه کنترل توسعه شهری ایجاد کاربری‌های بزرگ‌مقیاس است مثل شهرک صنعتی، پادگان و ... تا جلو حاشیه شهر گرفته شود.

احتمال ایجاد یک حاشیه شهر جدید با احداث کمربندی جنوبی

مهدی‌نیا تأکید کرد: ساخت کمربند جنوبی را به‌مراتب کم‌خطرتر میدانم تا رها شدن این پروژه از طرف دیگر ۹۵ درصد زمین‌های حاشیه کمربندی جنوبی دولتی است لذا می‌ترسیم مدیریت زمین پس از ساخت کمربندی از دست ما خارج شود و یک حاشیه شهر جدید ایجاد شود.

کوه پارک باید جزو ۲۵ طرح موضعی مشهد قرار گیرد

این عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: می‌خواهیم پیشنهاد کنیم کوه پارک جزو ۲۵ طرح موضعی قرار گیرد تا بشود به‌خوبی از محیط ایجاد شده استفاده کنیم. متأسفانه حمل‌ونقل در کشور ما خودرو محور است و لذا مجبوریم زیر بناهای آن را توسعه دهیم.

هزینه حمل‌ونقل خودرویی باید افزایش یابد

وی با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را در مشهد گسترش دهیم و لازمه آن فرهنگ‌سازی است، گفت: تا زمانی که هزینه حمل‌ونقل خودرویی در کشور پایین باشد مردم‌گرایشی به استفاده از حمل‌ونقل عمومی را ندارند لذا هزینه حمل‌ونقل خودرویی باید افزایش یابد.

کمربند جنوبی؛ از گسترش حاشیه‌نشینی تا پروژه‌هایی بدتر از آبادگران

مهدی‌نیا تصریح کرد: حذف کمربندی و حفظ کاربری محیط زیستی بهترین گزینه است زیرا به‌محض اینکه کمربندی کشیده شود شاید ۱۰ پروژه بدتر از آبادگران در اطراف کمربندی ایجاد می‌شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از احداث کامل کمربندی جنوبی در حاشیه آن شاهد ایجاد یک حاشیه شهر دیگر یا احداث پروژه‌هایی بدتر از آبادگران نباشیم.

حذف دیوارهای دانشگاه فردوسی یک طرح چشم اندازی است

این عضو شورای شهر مشهد در خصوص طرح پیشنهادی شورای شهر در خصوص حذف دیوارهای دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: این طرح پیشنهادی یک‌چشم انداز است و ما باید به‌جایی برسیم که فضای بیرونی دانشگاه تهدیدی برای دانشگاه نباشد.

وی با بیان اینکه چرا دانشگاهیان نمی‌آیند حذف دیوارهای دانشگاه را از منظرهای مختلف بررسی کنند و خوب است این کار را انجام دهند از طرف دیگر متأسفانه طرح‌های شهرسازی ما مشارکت محور نیستند و نظر ذی‌نفعان گرفته نمی‌شود و بااین‌وجود این طرح یک‌چشم انداز است اما صد در صد الزامات اجرایی دارد که توسط دانشگاه تعیین می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو شورای شهر کمربندی جنوبی یک حاشیه شهر طرح تفصیلی طرح جامع مهدی نیا شهر مشهد حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۱۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد خبر داد و گفت: حضور پلنگ در آن منطقه جای نگرانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، نقی میرزاکریمی در پی انتشار تصویر پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد گفت: حضور پلنگ در آن محدوده طبیعی است و کوهستان و طبیعت اطراف روستاهای مشهد، کلاک و رودافشان یکی از بهترین زیستگاه‌های این گونه است.

وی اظهار داشت: پلنگ‌ها اغلب شب‌گرد و شب شکار بوده و بسیار پنهان کار و انسان گریزند و خطری مردم را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی به خصوص گربه سانان بزرگ جثه به آنها نزدیک نشوند و سریعاً موضوع را بلافاصله از طریق شماره ۰۹۹۲۱۰۰۱۵۴۰ به یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

کد خبر 747635

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول ۴۶ کیلومتر
  • بهبود جاده های روستایی و شهری پاکدشت به سرعت پیگیری شود
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • عملیات اجرایی کمربند جنوبی خط انتقال آب به اراک
  • فعالیت‌ های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • ۳۸۵ اردوی جهادی در خراسان جنوبی برگزار شد
  • فعالیت‌های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد
  • گلایه عضو شورای اسلامی از احداث نشدن باغات بانوان در سطح شهر شیراز
  • گلایه عضو شورای اسلامی شهر شیراز از احداث نشدن باغات بانوان در سطح شهر شیراز