Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@16:42:01 GMT

فراخوان بهبودیافتگان کرونا برای اهدای «پلاسما»

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۳۱۷۵

فراخوان بهبودیافتگان کرونا برای اهدای «پلاسما»

خبرگزاری فارس: بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور درباره «آخرین وضعیت خون و فرآورده‌های خونی در کشور»، اظهار داشت: با شیوع و گسترش کرونا در اسفند میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدا با کاهش روبرو شد؛ به طوری که در اسفند ۹۸ در تمامی استان‌های کشور با کاهش اهدای خون مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه به طور متوسط در اسفند ماه گذشته ۳۵ درصد کاهش آمار اهدای خون در کشور داشتیم، افزود: در سال جاری این کاهش آمار اهدا ادامه داشت و در خردادماه ۲۰ درصد کاهش اهدای خون داشتیم؛ البته در بیشتر کشور‌های دنیا کاهش اهدای خون به ۵۰ درصد هم رسید و بسیاری دچار بحران کاهش خون شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان انتقال خون بیان داشت:کشور ما با وجود پویش مردمی و کمک‌های مؤمنانه دچار کاهش جدی و بحران خون و فرآورده‌های آن نشد؛ با فعال کردن شبکه ملی خون‌رسانی کشور در ۲ ماه اخیر توانستیم جوابگوی نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشیم.

حاجی بیگی اضافه کرد: در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی جهت اهدای خون نیاز داریم و به اهدای خون توسط افرادی که گروه خونی منفی و AB مثبت دارند نیاز بیشتری احساس می‌شود؛ البته ۱۰ درصد مردم ما گروه خونی منفی هستند.

وی ابراز داشت: با توجه به درخواست پزشکان و تقاضای زیاد و میزان تأثیرگذاری پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا در درمان، از این افراد می‌خواهیم به مراکز انتقال خون جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند؛ البته این نیاز در کلانشهر‌ها بیشتر است و در استان‌های تهران، اصفهان، گیلان، مازندران، البرز و فارس درخواست‌ها زیاد‌تر است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با تأکید بر اینکه افراد با هر گروه خونی مراجعه کنند، گفت:به دلیل اینکه در جمعیت عمومی کشور گروه خونی AB مثبت فقط ۷ درصد است؛ بنابراین نیاز به این گروه خونی بیشتر احساس شده و پلاسمای AB مثبت در پلاسما درمانی، دهنده عمومی محسوب می‌شود.

حاجی بیگی با بیان اینکه بیش از ۳۴۰۰ نفر از افراد بهبودیافته از کرونا در سراسر کشور جهت اهدای پلاسما به ۲۲ مرکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد، ۲۷۰۰ واحد پلاسما اهدا شده و بیشترین میزان مراجعه در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی و کرمانشاه بوده است.

وی یادآور شد:اکنون در ۲۲ استان و مرکز انتقال خون طرح جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در حال انجام است و این استان‌ها شامل استان مرکزی، اصفهان، گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، فارس، گلستان، همدان، زنجان، خوزستان، اردبیل، کرمان، مازنداران، قم، قزوین، سمنان، یزد، البرز، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است.

منبع: فردا

کلیدواژه: بهبودیافتگان کرونا گروه های خونی مراکز درمانی انتقال خون گروه خونی اهدای خون استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۳۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز

ایسنا/خوزستان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از نجات جان ۱۰ بیمار نیازمند به پیوند اعضا، با ایثار خانواده‌های خوزستانی در هفته جاری خبر داد.

میثم معزی امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) در این خصوص به رسانه‌ها اظهار کرد: در کمتر از پنج روز موفق به انجام ۱۰ عمل پیوند در استان خوزستان شدیم که به جرأت یک جهش بی‌سابقه بوده است. از همه  عزیزان تشکر می‌کنیم زیرا قطعا این حرکت و همبستگی در ادامه، منجر به نجات بسیاری از بیماران خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این هفته ۱۰ عمل پیوند داشتیم که چهار مورد پیوند کبد و شش مورد پیوند کلیه بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از کلیه اعضای گروه پیوند اعم از گروه‌های جراحی پیوند، جراحی عروق، ارولوژی، بیهوشی و کلیه پرستاران و کادر پشتیبانی که با اقدامات لازم و فوری، زمینه‌ساز این حرکت زیبا شدند تشکر ویژه و صمیمانه دارم.

جواد شریعتی مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان هم در این خصوص گفت: واقعا نمی‌دانم با چه زبانی از خانواده‌های اهداکننده تشکر کنم. با این ایثار و جهاد و کار ارزشمند، ۱۰ انسان به زندگی دوباره بازگشتند و قطعا اجر و پاداش این خانواده‌های ایثارگر نزد خداوند متعال محفوظ است.

وی افزود: امیدوارم فرهنگ اهدای عضو روز به روز توسعه بیشتری یابد. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
  • اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر