Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@10:33:59 GMT

دامداران کلات در دام مشکلات

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۳۲۵۴

دامداران کلات در دام مشکلات

ایسنا/خراسان رضوی کلات، یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی است که با وجود داشتن ۴۰۰ هزار رأس دام‌ سبک و تأمین ۵ درصد پروتئین استان، اما بیش از ۴۰ سال با مشکلات فروانی در این حوزه دست‌ و پنجه نرم می‌‏کند، فرماندار این شهرستان گفته است چون تا کنون نام قبیله، طائفه و عشیره ۱۲ هزار دامدار شهرستان کلات به ثبت نرسیده این مشکلات همچنان پا برجا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه به دلیل اینکه همچنان دامداران این شهرستان بدون متولی هستند با کمبودها و معضلات فراوانی مواجه هستند، به علت کوهستانی بودن منطقه در زمان وقوع سیلاب و بارندگی‎های شدید‎ راه‎های ارتباطی‎ آن قطع می‎شوند و کسی نیست که پاسخگوی مشکلات آنها باشد و خودشان باید معضلاتشان را رفع کنند.

در همین خصوص مهدی ناصری، فرماندار کلات به ایسنا گفت: اگر چه همه ساله با آغاز فصل بهار یک چهارم جمعیت شهرستان در محله‎های دامداری ساکن می‎شوند، ولی چون روستایی و عشایری محسوب نمی‎شوند، خدماتی به آنها داده نمی‎شود.

وی بیان کرد: با وجود اینکه بین ۱۰تا ۱۲ هزار نفر در محله‎های دامداری ساکن هستند، اما در بارندگی‎های بهاره که بیش از ۸۰ درصد راه‌های ارتباطی آنها قطع شده بود به دلیل نداشتن متولی هیچکس پاسخگوی مشکلات آنان نبود و همیشه این قشر با معضلات بسیاری مواجه هستند.

فرماندار کلات افزود: ادارات راهداری، امور عشایر، جهاد کشاورزی هیچکدام پاسخگوی مشکلات این افراد که با خانواده خود در بیابان مشغول فعالیت و دامداری هستند و تولید کشور را بر عهده دارند، نیست.

وی مطرح کرد: برخی از محلات دامداری در سیلاب‌های ابتدای سال جاری به مدت یک هفته نه تنها هیچ راه دسترسی و ارتباطی نداشتند، بلکه مخابرات هم پوششی نداشت و برای تامین مایحتاج عمومی با مشکلات جدی مواجه بودند، متاسفانه مشکلات این افراد برای شهرستان به یک معضل جدی تبدیل شده است.

ناصری اظهار کرد: امکانات لجستیکی مناسبی نداریم و یا بسیار محدودند و از سویی دامداران پراکنده، گسترده و عمدتا در مناطق مرزی مستقر هستند و مهمتر اینکه متولی ندارند، به همین علت خودشان باید مشکلات را رفع کنند، از سویی بخش خصوصی فعالی هم در شهرستان نداریم که با استفاده از ماشین‎آلات خود بتوانند مشکلات مسیرهای ارتباطی دامداران را رفع نمایند.

وی ادامه داد: این دامداران چون روستایی و عشایر به شمار نمی‎آیند، اگر در سیلاب‎ها مشکلی برایشان اتفاق بیفتد تقاضایشان را به فرمانداری می‌‏آورند، از سویی چون دستگاه متولی ندارند اعتبار خاصی برای رفع مشکلاتشان تخصیص پیدا نمی‌کند، این موجب شده ما هم در خدمت‎ رسانی به این عزیزان با مشکلات جدی مواجه باشیم.

فرماندار کلات گفت: با وجود اینکه طی دو سال اخیر مشخص شدن سازمان متولی برای این افراد جزء مهمترین درخواست‎های شهرستان بوده، ولی تا کنون به نتیجه نرسیده‎ایم، از سویی امور عشایر اعلام نموده چون ضوابط خاصی داریم تحت پوشش قرار گرفتن آنها باید منطبق با قوانین و ضوابط باشد.

مرکز آمار، عشایر کلات را تائید نمی‌‏کند

رئیس امور عشایر کلات نیز با انتقاد از ظلمی که تا کنون در حق دامداران این شهرستان شده است، به ایسنا گفت: دامداران برای تحت پوشش قرار گرفتن سه ویژگی‎ باید داشته باشند، که ساختار اجتماعی قبیله‎ای و طائفه‎ای، اتکای معاش به دامداری و شیوه زندگی شبانی مبتنی بر کوچ از آن جمله است.

عباسعلی اسماعیل‎زاده افزود: بر اساس این سه ویژگی هر چند طی سال‌های ۶۶، ۷۷ و ۸۷ سرشماری عشایر انجام شد ولی متاسفانه دامداران کلات به عنوان عشایر مورد تائید مرکز آمار قرار نگرفتند.

وی مطرح کرد: با وجود اینکه بر اساس آخرین سرشماری در سال ۸۷ تعداد عشایر این شهرستان ۳۷۳ خانوار اعلام شد، ولی هیچکدام از آنها کلاتی نیستند و از عشایر کوچ‎روی شهرستان‌های مشهد، قوچان و چناران هستند.

رئیس امور عشایر شهرستان کلات عنوان کرد: اگر انصاف را در نظر بگیریم، دامداران شهرستان کلات به خصوص دامداران لائینی‎ همانند دیگر عشایر در هزار مسجد و یا دامداران روستاهای خشت، گرو، دربند و چناری‎ها زندگی‎ می‎کنند.

وی بیان کرد: چون مشخصات طوایف دامداران شهرستان کلات در مرکز آمار به ثبت نرسیده است، به همین دلیل در سرشماری‎ها مورد تائید قرار نمی‌‏گیرند و این موجب شده در زمان سرشماری به سراغشان نروند و از دریافت خدمات محروم باشند.

اسماعیل‎زاده اظهار کرد: اگر چه سال ۹۸ مقرر بود مجدد آمارگیری انجام شود، اما این کار صورت نگرفت، البته همان زمان با تلاش شبانه‎ روزی توانستم مشخصات ۵۷۰ خانوار را در سامانه مربوط به مرکز آمار ثبت کنم اما از این تعداد تا کنون هیچ کدامشان تائید نشده‎اند.

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان حدود یک هزار خانوار عشایری داریم که تا کنون در حقشان اجحاف بسیاری شده است، بیان کرد: با وجود اینکه این دامداران از طایفه زیدانلو، رشوانلو، اینانلو هستند، ولی چون در گذشته نام طایفه آنها در مرکز آمار ثبت نشده‎ اکنون مورد تائید قرار نمی‏‌گیرند.

رئیس امور عشایر کلات مطرح کرد: برای رفع مشکلات دامداران شهرستان کلات فقط مرکز آمار باید این خانوارها را به عنوان طایفه بشناسد و اجازه دهند آمارگیری صورت گیرد. تا زمانی که مسئولان در تهران این افراد را به عنوان عشایر تائید نکنند، نمی‎شود خدماتی به آنها ارائه داد و مشکلاتشان همچنان پابرجا خواهد بود.

وی گفت: در وضعیت فعلی چون این افراد به عنوان دامداران بدون متولی در شهرستان شناخته می‏‌شوند، اداره راه، آب و فاضلاب روستایی و امور عشایر نمی‎توانند به آنها خدمات ارائه دهند.

اسماعیل‎زاده افزود: دامداران شهرستان کلات از دهستان هزار مسجد شامل روستاهای کرناوه، کالو، لائین، عزیزآباد، بابا رمضان، احمدآباد، رباط، کریم‎آباد، سنگ دیوار، حاجی‎آباد، اسدآباد و از دامداران دهستان کبود گنبد شامل روستاهای چرم‌ نو، چرم‌ کهنه، دربند، گرو، خشت، اقداش، قله‌زو، سیرزار و همچنین دامداران بخش زاوین از روستاهای چنار هستند.

وی تاکید کرد: چون مشکلات دامداران کلات در شهرستان رفع نمی‏‌شود، برای ثبت طوایفشان در مرکز آمار نیازمند قدرت بالا دستی هستیم، با وجود اینکه از سوی نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری‏‌هایی شده ولی همچنان مشکلات پابرجاست و وزارت جهادکشاورزی و مرکز آمار باید راهکار ارائه دهند.

در بارش‎های بهاره سال جاری جاده‎های محلات دامداری به شدت تخریب شدند و دامداران شهرستان نیز در این حوزه با مشکلات زیادی رو به رو شدند و سیلاب‌ها و بارش‌ها به این قشر تولید کننده بارها خسارت و آسیب زدند؛ این دامداران سهم قابل توجهی از تولید پروتئین استان خراسان رضوی را بر عهده دارند، رفع مشکلات این افراد در حال حاضر در گرو توجه مسئولان بالا دستی است و در واقع مسئولان استانی و کشوری هستند که باید در راستای رفع مشکلات این‏ ۱۲ هزار دامدارِ بدون حامی شهرستان کلات تمام تلاش خود را به کار ببندند و اجازه ندهند که بنا به هر دلیلی این افراد بدون حامی و بدون متولی روزگار بگذرانند. مشکلات طبیعی کلات که هر ساله با بارش‌های سیل‌آسا از یک طرف و تبعات ثبت نشدن مشخصات طوایف دامداران، آنها را تا کنون بسیار رنج داده و این در حالی است که دامداران تولید کنندگان مهمی در کشور به شمار می‌روند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عشاير دامداران سیلاب طايفه کلات امور عشایر رفع مشکلات مرکز آمار تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۳۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به مطالبه دامداران روستای چریک آباد سیلوانا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان غربی گفت:  در پی مطالبه روستائیان  و دامداران روستای چریک آباد سیلوانا  از توابع ارومیه مبنی بر تعلیف غیرمجاز  عده ای از مراتع روستای چریک آباد سیلوانا، با دعوت از مدیرکل منابع طبیعی استان و کارشناسان آن مجموعه تعداد مجوزهای صادره،نحوه تعلیف و میزان احشام مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس قرارگاه حقوق عامه استان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای تحقق شعار سال ،حمایت از تولیدگران روستایی را با لحاظ مقررات قانونی خواستار شد.

مجیدی تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی استان نباید اجازه دهد از مجوزهای صادره سوء استفاده  شوداز چراهای مازاد نیز باید جلوگیری شود.

 دادستان  مرکز استان به سازمان بازرسی  تاکید کرد  بررسی شود  که آیا مجوزهای صادره  متناسب با احشام روستای چریک آباد  است یا خیر؟دلیل ابطال مجوزهای صادره چیست؟ و طبق مقررات افرادی که استحقاق دریافت مجوز تعلیف را دارند ،برای آنها صادر شود.

دادستان مرکز استان در پایان با اظهار این مطلب که زندگی در روستای چریک آباد با ۱۶۲۰ نفر جمعیت  به اعتبار دامپروری آن منطقه است ،دامداران باید علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جریمه تعلیف غیرمجاز ،  نباید از مجوزهای صادره سو استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • وارد شدن خسارت به۶۰ درصد جاده‌های عشایری گچساران
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • رسیدگی به مطالبه دامداران روستای چریک آباد سیلوانا
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • کلات مند اثری حیرت‌انگیز در دل کوه‌های دشتی مقصد گردشگران استان بوشهر
  • دامداران از چراندن احشام در مزارع، خودداری کنند
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند
  • استقبال از مسافران نوروزی در سیاه چادرهای عشایر درگز
  • ۱۰۰ واحد مسکونی برای محرومین خوی ساخته می‌شود