Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا زاکانی مسئول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در غائله ۱۸ تیر مدعی شد این حادثه توسط مدیران وزارت اطلاعات دولت اصلاحات برنامه‌ریزی شد و گفت: بنده معتقدم این غائله جهت محو کردن پرونده قتل‌های زنجیره‌ای و عدم رسیدگی به آن ایجاد و آن پرونده‌ها قربانی این پرونده شد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ ۲۳ تیر سالگرد راهپیمایی عظیم مردم در محکومیت غائله ۱۸ تیر بود؛ اما نکته مغفول از پشت پرده این حادثه، جمله‌ای است که رئیس دولت اصلاحات گفت؛ وی در جایی گفته بود که این غائله انتقام پیگیری ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته علیرضا زاکانی مسئول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران که در ۱۸ تیر حضور تمام قد داشت در برنامه جهان آرا مدعی شد این غائله توسط مدیران وزارت اطلاعات دولت اصلاحات برنامه‌ریزی شد و گفت: بنده معتقدم این غائله جهت محو کردن پرونده قتل‌های زنجیره‌ای و عدم رسیدگی به آن ایجاد و آن پرونده‌ها قربانی این پرونده شد.
وی افزود: در اول تیر ماه سال ۷۸ جلسه‌ای با حضور مسئولان کشور تشکیل و مقرر می‌شود که وزارت اطلاعات حتما ابعاد مختلف پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را روشن کند و البته تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که ابعاد این پرونده معلوم شود.  
زاکانی ادامه داد: یک دفعه از درون مجموعه وزارت اطلاعات سندی بیرون می‌آید و روزنامه سلام این سند را در تاریخ ۱۵ تیر ماه همان سال منتشر می‌کند. بعد وزارت علیه روزنامه سلام شکایت می‌کند و بر اساس شکایت وزارت اطلاعات دولت آقای خاتمی، دستگاه قضایی این روزنامه را توقیف می‌کند.
وی در همین رابطه افزود: توقیف روزنامه همانا و اعتراضاتی که در ابتدا دفتر تحکیم درخواست تجمع می‌کند و وزارت کشور با تجمع مخالفت می‌کند و در روز ۱۶ تیرماه آقای خاتمی، آقای عباد (علی ربیعی) را می‌فرستد و بعد از آن آقای ابطحی پیغام می‌آورد که آقای خاتمی می‌گوید شکایت وزارت اطلاعات بازپس گرفته شود و عملاً این جرقه‌ای برای اتفاقی می‌شود که از هفدهم یعنی شب هجدهم تیر ماه در کوی دانشگاه اتفاق می‌افتد.     وی در پاسخ به این سوال که شما شروع این قائله را از وزرات اطلاعات دوره اصلاحات است، گفت: بله، این خیلی مشهود است؛ سند را خودشان بیرون می‌دهند و بعد هم شکایت می‌کنند و با اعتراضات شکایت خود را پس می‌گیرند و بعد هم دستور برخورد می‌دهند. این یک سناریوی قشنگ بود تا افکار عمومی متوجه قتل‌های زنجیره‌ای نشود به گونه‌ای که حتی بعد از گذشت بیست و چند سال نمی‌دانید برای قتل‌های زنجیره‌ای اتفاق افتاد، چون قرار نیست کسی بفهمد چه اتفاقی افتاد.بیشتر بخوانید:
شریعتمداری در مورد سعید امامی و قتل‌های زنجیره‌ای چه گفت؟
سعید امامی جاسوس یا شهید؟ وی افزود: آن‌ها می‌خواستند عناصر خدوم کشور را از درون خود وزارت اطلاعات از صحنه حذف کنند؛ رهبری هم فرمودند این جریان ابعاد بین الملی دارد. وزارت اطلاعات در این رابطه سند داد و در پی آن برای انتشار آن شکایت کرد! و پس از آن، اعتراضات شروع شد. نهایتا روزنامه‌ها تهدید کردند و این سناریو شروع شد.

براندازی خونین
شتک خون قتل‌های زنجیره‌ای، می‌رفت که به بحرانی فراگیر برای نظام مبدل شود، تا جایی که حجت‌الاسلام نیازی، قاضی پرونده قتل‌ها، این حرکت برای براندازی نظام طراحی شده بود؛ وی در نامه‌ای که خطاب به مصطفی پورمحمدی نگاشت مدعی شد: سعید امامی آن زمان، چون سمت اجرایی نداشت نمی‌توانست دستوردهنده باشد و آمر قتل تلقی نمی‌شود. او در اجرای قتل‌ها نیز دخالت نداشت پس مباشر قتل تلقی نمی‌شود. بلکه او با توجه به زمینه‌چینی، تحریک، ترغیب دیگران و تسهیل امر معاون در قتل‌ها محسوب می‌شود. در پرونده نیز همین اتهام به او تفهیم شد و با همین اتهام برای او قرار نهایی صادر شد؛ البته معاونی که محور عمل و اقوی از مباشر است. اظهارات کتبی او در مرجع قضایی وجود دارد که در زمان مناسب منتشر خواهد شد.  
در بخش دیگری از نامه نیازی می‌نویسد: مسئله بسیار مهم نفوذ، را به فرصت مناسب دیگری موکول و تنها به یک جمله بسنده می‌کنم: چه ایشان بپذیرند یا رد کنند فتنه قتل‌های زنجیره‌ای و فتنه ۱۸ تیر ۷۸ و فتنه سال ۸۸ تردیدی باقی نگذاشت که نفوذ دشمن در دهه‌های گذشته قطعی است و غیر قابل انکار.
برخی جریانات داخلی روایتی از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای ارائه دادند که با روایت رهبر انقلاب و دادگاه صالحه پیگیری پرونده متفاوت است، مثلا روح‌الله حسینیان معتقد است که جریان چپ وزارت اطلاعات در پی حذف جریان راست بود و چنین توطئه‌ای را رقم زد و سعید امامی را که عنصری خدوم بود حذف کرد.
این در حالی است که همانطور ذکر شد نیازی اعتقادی دیگری داشت و در بیانات صریح رهبر انقلاب هم روایت دیگری جریان دارد.
رهبری با مجموعه شرایطی که حتی قبل از انجام قتل‌ها بخصوص با پرونده سازی‌هایی علیه نظام در خارج از کشور در مورد میکونوس و بندر آنتروپ و بدنام سازی‌هایی در داخل در اقدامات خشن نسبت به دگراندیشان و. شاهد بودند تصمیم قطعی خود را بر برکناری سعید امامی از معاونت امنیت واجا ابلاغ کرده بودند به نحوی که در تعطیلات عید ۱۳۷۶ این تغییر انجام و معاون جدیدی منصوب گشته بود.  
در شب اول تیر ۱۳۷۸ همه مسئولین ذیربط اجرایی و مرتبط با این پرونده خدمت ایشان فراخوان شدند و ایشان فرمودند دیروز به جناب خاتمی دستور تشکیل این جلسه و تصمیم بر نحوه ادامه کار را داده بودم امروز نگران شدم که تأخیر افتد لذا شخصا این جلسه را تشکیل دادم.
موارد بالا حکایت از نگرانی جدی رهبری در خصوص این پرونده مهم داشته است، دراولین سخنرانی رهبر معظم انقلاب پس از این حوادث در ۱۸ دیماه ۱۳۷۷ فرمودند: ''اما چند نکته را من باید عرض کنم: اوّلاً این قتل‌هایی که اتّفاق افتاد، حوادثی بسیار بد، زشت، نفرت‌آور و حقیقتاً در خور محکوم کردن بود. کسانی که این‌ها را محکوم کردند، بجا محکوم کردند. این‌ها علاوه بر این‌که قتل بود، جنایت بود؛ با روش‌های بد و غیرقانونی بود. علاوه بر این، موجب درگیر شدن نظام جمهوری اسلامی - با این همه مسائلی که دارد - به مسائل بیخودی و بیهوده شد. الان ما مسائل اقتصادی داریم، مسائل گوناگون داریم، مسأله نفت داریم، مسأله تجارت خارجی داریم، مسأله صادرات غیرنفتی داریم، مسأله پول داریم، مسأله ارز داریم، مسائل سیاست خارجی داریم؛ حالا در لابلای این همه مشکلاتی که دولت با این‌ها درگیر است و دست و پنجه نرم میکند و همه مسؤولان دولتی هم برای کار‌های خودشان مشغول تلاشِ سختند، ناگهان یک قضیه این‌طوری هم برای نظام درست کنند؛ این زشتىِ چنین حادثه‌ای را چند برابر میکند. بنابراین، این حوادث، واقعاً حوادث بدی بود. ''   درحقیقت براساس بیانات مقام معظم رهبری، قاتلین و شبکه‌ای که این جنایت را افرید، پروژه درگیرکردن و افزودن یک مشکل به مشکلات دیگر جمهوری اسلامی در ان شرایط اقتصادی و سیاسی بوده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
در ادامه همین سخنرانی بسیارعمیق و دقیق، جنایت واقع شده را سناریو بیگانگان عنوان فرمودند: ''نکته بعدی این است که این قضیه تمام نشده است. به نظر ما، این رشته هنوز سرِ درازتر از این دارد. با توجّه به تجربه خودم در زمینه‌های گوناگونِ اداره کشور در طول این بیست سال و آشنایی با جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی، من نمیتوانم باور و قبول کنم که این قتل‌هایی که اتّفاق افتاد، بدون یک سناریوی خارجی باشد؛ چنین چیزی ممکن نیست. این قتل‌ها به ضرر ملت ایران بود، به ضرر دولت بود، به ضرر حکومت بود. یک گروه داخلی که جزو وزارت اطّلاعات هم باشند، هرچه هم حالا فرض کنید که متعصّب باشند و بنای این کار را داشته باشند، در سطوحی از وزارت اطّلاعات که اهل تحلیلند، امکان ندارد دست به چنین قتل‌هایی بزنند.   سال‌ها از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای گذشت و روایت غالبی که در رسانه‌ها و توسط برخی افراد خاص ارائه و به جامعه تحمیل شد؛ عملا با روایت حقیقی فاصله جدی دارد، گویا برخی افراد هیچ علاقه‌ای ندارند تا مطالبه رهبر انقلاب در خصوص پیگیری سررشته قبای دشمن و شبکه نفوذ به سرانجام برسد؛ هرچند طی سال‌های اخیر با فعالیت برخی پژوهشگران مستقل و با شکستن سکوت قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر وقت اطلاعات، حجت‌الاسلام محمد نیازی مسئول وقت پرونده قتل‌ها و دیگر مطلعین پرونده، این تابو در حال شکستن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قتلهای زنجیره ای قتل های زنجیره ای سعید امامی سعید اسلامی 18 تیر فتنه 78 سید محمد خاتمی قتل های زنجیره ای وزارت اطلاعات ماجرای قتل ها پرونده قتل ها رهبر انقلاب سعید امامی ۱۸ تیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران

محمد رئیس زاده، در مراسم رونمایی از سامانه جامع انتظامی سازمان نظام پزشکی ضمن قدردانی ویژه از مسئولیت‌پذیری و دلسوزی تمامی دست‌اندرکاران تولید و طراحی این سامانه، گفت: سامانه جامع انتظامی با زحمات شبانه روزی چندین ماهه مرکز آمار و فناوری اطلاعات و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی در جهت خدمت به مردم و اعضای جامعه پزشکی، پیگیری حق و حقوق بیماران، غیر حضوری شدن مراجعات و تکریم اعضای جامعه پزشکی رونمایی شد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع انتظامی رسیدگی به پرونده‌های انتظامی را در معاونت انتظامی و نیز هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی تسهیل می‌کند، اظهار داشت: سامانه جامع انتظامی علاوه بر ساماندهی داده‌های هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی‌ها، همچنین این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم از حجم عظیم و ارزشمند داده‌ها در امر پژوهش و تحقیقات، رصد و مدیریت شکایات در حوزه انتظامی، رصد اخبار و پیشگیری از قصور و تقصیر در جامعه پزشکی استفاده کنیم.

رئیس زاده با اشاره به عملکرد بسیار شایسته مرکز آمار و فن آوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی در ایجاد زیرساخت‌ها،  احصا فرایندها و پیاده سازی آن، افزود: مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی کار پیچیده‌ای را در مقیاس حوزه فناوری اطلاعات قوه قضائیه و شبیه سامانه ثنا انجام داده و این کار ماندگار در وهله اول به نفع مردم و سپس اعضای جامعه پزشکی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه راه اندازی سامانه جامع انتظامی منجر به کاهش بار مراجعات مردم به هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی می‌شود، ابراز امیدواری کرد که نظام پزشکی شهرستان‌ها نسبت به بهره مندی از ظرفیت سامانه جامع انتظامی ملزم شوند و همچنین استفاده از این سامانه به کاربران و جامعه پزشکی آموزش داده شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند
  • ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
  • اظهارات سرلشکر جعفری در مورد ماجرای تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه اجرای طرح نور
  • (ویدیو) اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحهٔ حجاب
  • ختم غائله‌ی شهرنو به روایت شیخ حسین انصاریان/ قسمت ۱
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • پیگیری حقوق بیماران با راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • ماجرای دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟ + فیلم کامل این اتفاق | علت تشنج این دختر مشخص شد
  • انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف | زن جوان دستگیر شد
  • مراکز نوآوری و کارآفرینی دسته بندی می‌شوند