Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس فضای مجازی گفت: فضای مجازی دیگر فضایی تک‌رشته‌ای نیست یعنی تبدیل به فضایی میان‌رشته‌ای شده است و بین همه رشته‌ها عمل می‌کند.

عبدالصمد هادی اصل در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: شرایطی که در چند ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمده بر ضریب اهمیت فضای مجازی افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در نظر بگیریم که  آمریکا در چند ماه اخیر از خیلی از سازمان‌های جهانی خارج شده است متوجه می‌شویم که چرا آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم از طریق همین سازمان‌های جهانی داشت بر کشورهای دیگر اعمال قدرت و سلطه می‌کرد ولی اکنون توانایی چنین سلطه‌ای را از دست داده است. 

وی افزود: دقیقا چرا آمریکا از این سازمان‌ها بیرون می‌رود؟ مگر این‌ها ابزار قدرت این کشور نبودند؟ به نظر می‌رسد این کشور ابزار جدیدی برای اعمال سلطه به‌‌دست آورده که نیاز به سازمان‌های جهانی را کمتر می‌کند. این ابزار جدید همین بستر اینترنت،  فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. یعنی فصل جدید حکمرانی آمریکا بر دنیا از طریق فضای مجازی شروع شده است. لذا این کشور از سازمان‌های جهانی خارج می‌شود و دیگر لازم نیست کمک‌هایی را که قبلا به این سازمان‌ها می‌کرد ادامه دهد و همچنین اگر تا قبل از این نیازمند حفظ ظاهر بود اکنون دیگر تحت هیچ قاعده و قانونی عمل نمی‌کند.

فضای مجازی دیگر فضایی تک‌رشته‌ای نیست

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: بنابراین دشمن درجه یک ایران فصل جدید حکمرانی خود بر دنیا را در بستر فضای مجازی تعریف کرده است. این موضوع به تنهایی برای نشان دادن اهمیت فضای مجازی کافی است. مقام معظم رهبری قبل از عید نوروز در بحث کرونا فرمودند: «قوت در فضای مجازی برای کشور حیاتی است.» در حال حاضر فضای مجازی دیگر فضایی تک‌رشته‌ای نیست یعنی تبدیل به فضایی میان‌رشته‌ای شده است و بین همه رشته‌ها عمل می‌کند.

هادی اصل عنوان کرد: در حوزه آموزش روز‌به‌روز اهمیت فضای مجازی با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاهی بیشتر می‌شود. در واقع به صورت عجیب و تصاعدی اهمیت فضای مجازی حتی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. فضایی این چنینی تمام شئون زندگی انسان را دربرگرفته می‌گیرد. اینکه در شرایط کنونی مجلس شورای اسلامی تنها با یک فراکسیون مسائل حوزه فضای مجازی را مورد بررسی قرار دهد، خلاف عقل است. اکنون باید فراکسیون فضای مجازی جای خود را به کمیسیون فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی بدهد و این کمیسیون به عنوان کمیسیونی محوری که وصل‌کننده تمام کمیسیون‌ها در تمام حوزه‌ها به یکدیگر است باید به فعالیت بپردازد.

لزوم تشکیل کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس

وی خاطر نشان کرد: در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی چالش‌های اصلی کجاست؟ فضای مجازی! در مورد کمیسیون صنایع و معادن و تجارت هم یکی از بسترهای جدیدی که در این حوزه تعریف شده، فضای مجازی است. حتی اعلام شده که برخی از پروتکل‌ها و قوانین حوزه سایبری و فضای مجازی باید به تأیید کمیسیون صنعت برسد. بنابراین چرا نباید یک کمیسیون مستقل برای فضای مجازی در مجلس وجود داشته باشد؟

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: کمیسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی تنها که برای امروز و فردا نیست. این کمیسیون برای چند نسل مردم کشور است، تصمیم‌گیری‌های آن راهبردی، بلندمدت و اثرگذار است. نباید نسبت به تشکیل چنین کمیسیونی نگاه حاشیه‌ای یا کوتاه‌مدت داشت. اینکه شخصی اکنون  وزیر است وی کمی حاشیه دارد نباید تقابلی بین مجلس و سایر نهادهای دولتی شکل دهد. باید توسعه زیرساخت‌های حیاتی برای کشور در نظر گرفته شود.

به خطر افتادن منافع سودجویان پس از تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجلس

هادی اصل گفت: امری طبیعی است که وقتی کمیسیون فضای مجازی مجلس شکل گرفت و در آنجا تصمیم‌های راهبردی اتخاذ شد منافع عده‌ای هم به خطر بیفتد. ممکن است برخی از مدیران حفظ منافع سیاسی و اقتصادی خود را در شرایط کنونی ببینند و تغییر این وضعیت، موقعیت آن‌ها را دچار خطر کند.

وی تاکید کرد: تنها جایی که قانون درست در مورد آن اعمال نمی‌شود و حاکمیت نمی‌تواند حکمرانی‌‌اش را اعمال کند، فضای مجازی است. یعی تنها بستری است که اکنون حکومت نمی‌تواند در آن بستر حکمرانی خود را به خوبی انجام دهد، طبیعتاً  عده‌ای از این فضای افسارگسیخته و بی‌قانون سود می‌برند.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: فضای مجازی مجلس شورای اسلامی وزارت ارتباطات امنیت کاربران کمیسیون فضای مجازی فضای مجازی در مجلس اهمیت فضای مجازی سازمان های جهانی سازمان ها رشته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی سپند در دستورکار امروز مجلس

جلسه علنی امروز دوشنبه (۳ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع)

- گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولتی ۱

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

- بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اجماع برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • از موافقت با تشکیل سازمان سپند تا حضور وزرای دولت در کمیسیون‌های مجلس
  • بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس
  • طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی سپند در دستورکار امروز مجلس
  • توضیحاتی در رابطه با انتشار نامه اداری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در فضای مجازی/ کمافی سابق امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد
  • ضرورت پیگیری اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از انتشار محتوای ضدفرهنگی در فضای مجازی
  • جرم‌انگاری قاچاق اسلحه در فضای مجازی در مجلس
  • سیاه نمایی‌ها در فضای مجازی به نوسانات بیشتر بازار ارز دامن می‌زند