Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اعتقاد نماینده مردم تهران در مجلس استفاده از نتایج مطالعات انجام شده در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در تصویب لوایح و قوانین حوزه شهر تهران تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید مصطفی میرسلیم در جلسه خود با رئیس و معاونان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن تقدیر از مجموعه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از حضور در مجموعه علمی ابراز خرسندی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره اهمیت مطالعات انجام شده، بر فرآیند پژوهش از تعریف، انجام مطالعه و کاربست نتایج اشاره کردند و ارزیابی تاثیرات اجرایی مطالعات در سیاستگذاری های حوزه مدیریت شهری را یک ضرورت برشمرد. وی بیان کرد: از آفت های مرکز مطالعات این است که تحقیقات و پژوهش های انجام شده صرفا کتابخانه ای باشند و تحقیقات قدرت اجرایی نداشته باشند. باید سرنوشت کارهای مطالعاتی مشخص باشد و مرکز مطالعات به عنوان یک مرکز تخصصی پژوهشی نتایج اجرایی مطالعات خود را از مدیران شهری طلب کند.

او در خصوص ظرفیت زیست محیطی تهران، افزود: یکی از مطالعات ضروری شهر تهران، بررسی ظرفیت تهران از نظر زیست محیطی است چرا که به نظر می رسد در طول دهه های اخیر از این ظرفیت فراتر رفته ایم و آثار وتبعات آن نیز نمایان شده است و بررسی ظرفیت زیستی شهر تهران و توان اکولوژیکی یکی از ضرورت های جدی است.

میرسلیم در ادامه با بیان اینکه تامین مسکن همچنان یکی از بزرگترین مشکلات پایتخت نشینان محسوب می شود، یادآور شد: با توجه به اینکه خانواده های جوان به دلیل درآمد پایین امکان تهیه مسکن مورد نیاز خود را ندارند؛ همین مساله تاثیراتی را در رشد منفی ازدواج و متعاقب آن پیر شدن جمعیت گذاشته است. به همین دلیل ضروری است تا راهکارهای مناسب برای دسترسی خانواده ها به مسکن ارزان قیمت چه برای مالکیت و چه برای اجاره وجود داشته باشد.

نماینده مردم تهران با اشاره به رای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال برگزاری انتخابات شورایاری ها تاکید کرد: اصل ایجاد و فعالیت شورایاری ها برای جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر تهران ایده خوبی است اما آنچه در یک دهه اخیر روی داده، این است که ساز و کار مشارکت شهروندان برای برگزاری انتخابات شورایاری ها در مجلس تصویب نشده بود به همین دلیل برگزاری انتخابات آن غیر قانونی تشخیص داده شد.

او افزود: مدیریت شهری و یا در نهایت شورای عالی استان ها باید برای تداوم فعالیت شورایاری ها درخواست خود را برای تصویب قوانین مورد نظر به دولت و مجلس ارائه کنند، نکته دیگر این است که مدیریت شهری تهران طی مطالعه ای کاربردی و عملیاتی مشخص کند، در طول یک دهه اخیر تاثیر فعالیت شورایاری ها در اداره شهرها و کلانشهرها چقدر بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به اهمیت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به عنوان یکی از مراکز تاثیرگذار در نحوی اداره پایتخت به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به ویژه شهر تهران اشاره کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها به ویژه شهر تهران یکی از تاکیدات مجلس یازدهم است و در این میان اولویت مجلس توسعه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل پاک است.

ضرورت ورود مجلس یازدهم برای تعیین تکلیف لایحه درآمد پایدار و مدیریت یکپارچه شهری

در ادامه این جلسه رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز گفت: در شرایط کنونی، مدیریت شهری به ویژه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران این آمادگی را دارد تا برای تنظیم پیش نویس قوانین در مجلس و همچنین سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری لازم را با این دو نهاد داشته باشد.

 محمد حسین بوچانی افزود: جمع آوری تجربه های مدیریتی در نیروی انسانی شهرداری تهران این امکان را فراهم می آورد تا با بهره گیری از دانش انباشته مدیریتی مدیران اجرایی هم اداره شهر تهران بهتر و هم اینکه تصویب قوانین در مجلس و کمیسیون های ذیربط اجرایی تر شود.  

او با بیان اینکه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران آمادگی دارد تا در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم و قانون بودجه سال 1400 در کنار مجلس قرار گیرد، ادامه داد: انتظار ما از مجلس این است تا دو لایحه درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده که به یکی از موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان تبدیل شده را به سرانجام برساند. با توجه به اینکه رئیس کنونی مجلس خود شهردار سابق شهر تهران است به همین دلیل ضروری است تا برای ایجاد درآمدهای پایدار در شهرها و مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها گام های موثری برداشته شود.

بوچانی در پایان صحبت های خود ضمن اشاره به مطالعات کلیدی مرکز، توقف ساخت و ساز در فضای سبز و باغات را یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره مدیریت شهری تهران دانست و بیان کرد: توسعه شیوه های جدید حمل و نقل در تهران و سایر کلانشهرهای کشور ضرورتی انکارناپذیر جهت پایداری و شکوفایی شهری است و این مهم نیز نیاز به قوانین خود دارد که لازم است مجلس در این زمینه ورود جدی تری داشته باشد.

در این جلسه گزارشی از اقدامات و مهمترین پروژه های مرکز مطالعات در حوزه زیرساخت از جمله بررسی و تدوین طرح موضوعی (جامع) فضای سبز شهر تهران، تدوین سند راهبردی عملیاتی زیباسازی شهر تهران با تاکید بر ارتقاء هویت ایرانی- اسلامی، بررسی و برآورد توان ‌زیستی (اکولوژیک) شهر تهران، ارزیابی اجرای طرح جدید اخذ عوارض محدوده طرح ترافیک و امکانسنجی توسعه آن به محدوده زوج یا فرد؛ تهیه برنامه عملیاتی ایمنی ترافیک شهر تهران، تنظیم رابطه دولت و شهرداری در حوزه حمل ‌و نقل عمومی و آلودگی هوا؛ تدوین طرح جامع (موضوعی) بار و کالا؛ مدیریت رواناب شهری، مطالعات تطبیقی بر روی مدیریت پسماندهای عمرانی در شهرها،  بررسی سوانح ثانویه ناشی از زلزله و امکان رخداد آنها در شهر تهران؛ مطالعات پدافند غیرعامل شهر تهران، تهیه و تدوین نقشه های پراکندگی مربوط به بیماری ناشی از ویروس COVID-19  در تهران توسط معاونین ارائه شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مجلس مدیریت یکپارچه شهری تهران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران شورایاری ها مدیریت شهری اداره شهر حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در دیدار با شهرداران کلانشهر‌های کشور گفت: مشکل عمده ما در مشهد مربوط به آن دسته از زائرانی است که استطاعت مالی محدود دارند. برای این عزیزان، شهرداری مشهد باید زائرسرا‌های ارزان قیمت ایجاد کند تا زائران به دلیل مشکل مالی از توفیق زیارت محروم نشوند.

 آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: عنوان مدیریت شهری، عنوان جامعی است که غیر از مدیریت خدمات شهری، مدیریت اجتماعی، سیاسی و بالاتر از همه فرهنگی شهر را هم دربر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه منظور از پیوست فرهنگی در خدمات شهری، ترویج فرهنگ دینی در جامعه است گفت: مهم‌ترین علتی که باعث بروز این نارضایتی‌ها می‌شود، نبود پیوست فرهنگی در کنار خدمات شهری است. مقصود بنده این است که بستری از خدمات فرهنگی تعریف شود تا به همراه خدمات اجتماعی و شهری، مردم از آن استفاده کنند تا شهرداری منحصر در یک جریان خدماتی محض نشود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: باید پیوست فرهنگی مبتنی بر ترویج فرهنگ دینی در جامعه باشد تا مردم به یاد بیاورند این خدمات از طرف دلسوزترین برادرانشان در مدیریت شهری به آن‌ها عرضه می‌شود.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت دهه کرامت برای ترویج فرهنگ دینی در کلانشهر‌ها گفت: در این کشور، چالش‌های بسیاری وجود دارد که ریشه واحد همه آن‌ها در عرصه فرهنگ است. در یک قلم، همین موضوع ازدواج جوانان را ببینید. اینکه سن ازدواج بالا رفته، عمده ریشه آن در فرهنگی است که در جامعه شکل گرفته و براساس آن، جوانان تا زمانی که به استطاعت مالی یک مرد خانواده دار و کامل نرسند، ازدواج نمی‌کنند. اینجاست که بازهم پیوست فرهنگ دینی می‌تواند گره گشا باشد و مدیریت شهری هم در این عرصه‌ها وظایفی برعهده دارد.

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟
  • جزییات ادامه ساخت بزرگراه یادگار امام در غرب تهران | ۴۲ ملک معارض این ساختمان تعیین تکلیف شدند
  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
  • تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • موسیقی ایران مدیریت یکپارچه می‌خواهد/ مرثیه‌ای برای موسیقی دهه ۶۰