Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@05:45:37 GMT

فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی ۲ برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۵۹۰۹

فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی ۲ برابر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، محمد امیرپناهی با ارایه گزارشی از عملکرد انجمن های علمی-دانشجویی از خرداد تا بهمن ماه ۹۸ گفت: در حال حاضر در دانشگاه علامه طباطبائی به تناسب رشته و گرایش های مختلف در دانشکده ها، ۷۶ انجمن علمی-دانشجویی وجود دارد که از این تعداد، شوراهای مرکزی ۶۲ انجمن شکل گرفته و فعالند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی با ۱۵ انجمن، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با ۱۱ انجمن، دانشکده مدیریت و حسابداری با ۱۱ انجمن، دانشکده علوم اجتماعی با ۹ انجمن، دانشکده حقوق و علوم سیاسی با پنج انجمن، دانشکده اقتصاد با چهار انجمن، دانشکده ارتباطات با سه انجمن، دانشکده ریاضی و رایانه با دو انجمن، دانشکده الهیات با یک انجمن و موسسه آموزش عالی بیمه اکو با یک انجمن در حال فعالیت هستند.

وی به مقایسه فعالیت انجمن های علمی-دانشجویی پرداخت و افزود: در سال ۹۷ تعداد ۲۰۴ عنوان فعالیت انجام شده و این فعالیت ها در سال ۹۸ به ۳۹۶ فعالیت افزایش یافته است. ما شاهد دوبرابر شدن عملکرد انجمن ها هستیم و بسیار جای امیدواری است و نشان دهنده پویایی فعالیت های انجمنی و داوطلبانه در فضای دانشگاه علامه است. عمده فعالیت انجمن ها شامل بخش های مختلفی چون رویدادهای علمی، آموزشی، گفت و گوهای علمی و تخصصی، مناظره های علمی، حلقه های کتابخوانی، نقد فیلم، ارتباطات علمی در درون و بیرون دانشگاه و … می شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی اعلام کرد: امسال رتبه بندی ها به لحاظ سطح فعالیت دانشکده ها انجام شد و دانشکده های برتر که بیشترین فعالیت را از لحاظ آماری انجام دادند معرفی شدند. بر این اساس دانشکده های ارتباطات، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی و ادبیات به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را کسب کردند. شاخص انتخاب دانشکده های برتر، سرانه فعالیت آنهاست، یعنی هر فعالیت انجمن دانشجویی به ازای چند دانشجو انجام شده است. به طور مثال دانشکده ارتباطات که رتبه نخست را به دست آورد به ازای هر ۲۱ دانشجو یک فعالیت و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به ازای هر ۲۲ دانشجو یک فعالیت انجام داده اند.

وی در ادامه گفت: هر انجمن متشکل از دبیر، شورای مرکزی، استاد مشاور و اعضاست که فعالیت های ثمربخشی در فضای دانشجویی انجام می دهند. انجمن ها طیف وسیعی از فعالیت ها، همچون برگزاری کارگاه ها، نشست های تخصصی، گفت و گوها، مناظره ها، تماشا و نقد فیلم را تجربه می کنند. هدف انجمن ها این است که فعالیت دانشجویان به کلاس های درس تقلیل پیدا نکند. آنان کوشش می کنند، سبک زندگی خاص که همان سبک زندگی معطوف به علم اندوزی و ارتقای دانایی هست را در فضای دانشگاه ایجاد و دانشجویان را ترغیب کنند تا خودشان را در عرصه های مختلف محک بزنند و تجربه هایی به دست بیاورند که در خلق شخصیت علمی و اجتماعی آنان نقش غیرقابل انکاری دارد.

امیرپناهی ادامه داد: بر خلاف نظر افرادی که ادعا می کنند فعالیت های فرهنگی ویژگی فوق برنامه ای دارد، خودش یک فعالیت پایه ای و بنیادی است. دانشجویان برای اینکه بتوانند وارد فضای علمی شوند نیازمند پیشداشت های فرهنگی هستند که علم آموزی و دانایی را ترویج کند، نیازمند فضا و اتمسفری هستند که رفتار آنها را برای فعالیت های علمی جهت دهد و اتفاقا فعالیت های فرهنگی دانشگاه جایی است که می تواند چنین رفتاری را شکل دهد.

به گفته وی، تحقیقات زیادی نشان داده است، دانشجویانی که خود را به کلاس های درس محدود نمی کنند بلکه در فعالیت های فرهنگی و داوطلبانه مشارکت می کنند، در زندگی دانشجویی و شغلی انسان های موفق تری هستند. بنابراین از همه دانشجویان دعوت می کنیم که حضور و مشارکت در این فضاها را از دست ندهند، چرا که تجربه بسیار منحصر به فرد و جذابی است و مطمئن باشند ثمره این تلاش و تجربه در سال های بعد، چه در فضای دانشگاه و چه در فضای زندگی و کسب و کار به طور قطع به بار خواهد نشست.

وی تصریح کرد: هر نوع موفقیت و فعالیت علمی در فضای دانشگاه نیازمند کسب سرمایه اجتماعی و فرهنگی است. انجمن های علمی سازوکار و ساختاری است که برای نهادینه کردن و تقویت این گونه سرمایه در دانشگاه ایجاد شده اند و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم هم شاهد افزایش کمی انجمن های علمی و هم ارتقای انجمن ها به لحاظ کیفی و سطح فعالیت باشیم.

امیرپناهی گفت: برنامه های مختلف تشویقی از جمله حمایت مالی، بن های خرید کتاب، تقدیر و اهدای لوح سپاس برای انجمن های علمی، دانشجویان و استادان مشاور در این حوزه در نظر گرفته شده است و از زحمات عزیزان قدردانی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی وابسته به حضور و ارتباط با دانشجویان است و انجمن های علمی-دانشجویی تلاش می کنند ایده هایی که در نتیجه این ارتباط ها شکل می گیرد را به نتیجه برسانند. اگر چه شیوع کرونا موجب شد انجمن های علمی با چالش هایی مواجه شوند اما همچنان چراغ حوزه علم و فرهنگ روشن است. 

وی در پایان اسامی انجمن ها، دبیران و مشاوران انجمن هایی که بیشترین موفقیت را در بازه زمانی ذکر شده کسب کرده اند، به شرح زیر اعلام کرد:

رتبه نخست: انجمن راهنمایی و مشاوره به دبیری زینب خواجه وند جعفری با مشاوره دکتر معصومه اسمعیلی

رتبه دوم: انجمن روزنامه نگاری به دبیری علی قلی زاده با مشاوره دکتر علی احمدی

رتبه سوم: انجمن جامعه شناسی به دبیری افرا حامدزاده با مشاوره دکتر محمدمهدی خویی

رتبه چهارم را دو انجمن زبان و ادبیات روسی به دبیری شکیبا بهرامی با مشاوره دکتر موسی عبدالهی و انجمن روانشناسی به دبیری رضا خسروی با مشاوره دکتر مهدی خانجانی به طور مشترک دست آوردند.

رتبه پنجم را سه انجمن مدیریت کسب و کار به دبیری فاطمه شریفی با مشاوره دکتر علیرضا کوشکی، انجمن روابط عمومی به دبیری ارسلان حسین زاده با مشاوره دکتر قدسی بیات و انجمن فلسفه به دبیری نیلوفر رئیسی نیا با مشاوره دکتر احمدعلی حیدری کسب کردند.

کد خبر 4972980 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه ها انجمن علمی دانشجویان ویروس کرونا وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان آموزش مجازی سازمان سنجش منصور غلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه ها دانشگاه های علوم پزشکی مرکز سنجش آموزش پزشکی دانشگاه تهران آزمون دکتری تخصصی آموزش پزشکی امتحانات پایان ترم انجمن های علمی دانشجویی فعالیت های فرهنگی فضای دانشگاه مشاوره دکتر دانشگاه علامه دانشکده ها فعالیت ها انجمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۵۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری این دانشگاه که ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شاهد در سال ۱۳۶۹ با دستور امام خمینی تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا در چند رشته محدود فعالیت خود را آغاز کرد. قبلا دانشکده‌ها در سطح شهر پراکنده بودند و سپس همه تجمیع شده و در مجاورت مرقد امام خمینی مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

وی افزود: این دانشگاه هم‌اکنون ۱۰ دانشکده دارد که ۴ دانشکده در حوزه پزشکی و ۶ دانشکده در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی-مهندسی و ... فعالیت می‌کنند. همچنین دانشکده داروسازی در حال تاسیس است. این دانشگاه هم‌اکنون ۳۸ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته دکتری و ۲ رشته دکتری عمومی در پزشکی و دندانپزشکی دارد.

چلداوی خاطرنشان کرد: دانشگاه شاهد هم‌اکنون ۶ هزار دانشجو دارد. ۲ سال از فعالیت ما در دانشگاه شاهد می‌گذرد. اقدامات مهمی در این ۲ سال انجام شده است. برای مثال بودجه پژوهشی دانشگاه ۱۰ برابر شده است. پژوهش در اغلب دانشگاه‌ها به شدت مظلوم است. پژوهانه استادان هم ۱۰ برابر شده است‌. همچنین آزمایشگاهی با هزینه ۵ میلیارد راه‌اندازی شده است که دانشگاهیان می‌توانند از ابرکامپیوتر این آزمایشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شاهد گفت: فرآیندهای مالی گرنت تسریع شده است. ۲۰ میلیون کمک هزینه خرید لپ تاپ به استادان اعطا کردیم. قراردادهای ارتباط صنعت در ۲ سال، ۱۷ برابر شده و مبلغ آن‌ها هم ۱۴ برابر شده است.از نظر پژوهشی رشد ۲ برابری داشته‌ایم. همچنین هزار متر مربع مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه فرهنگی دوره‌های مختلفی برای دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار کرده‌ایم. برای مثال اردوهای راهیان نور و مشهد مقدس برکزار شده است. تحولاتی که در حوزه فرهنگی داشتیمدر ۲ شاخص فرهنگی بوده است که شامل سرانه فرهنگی و بودجه فرهنگی می‌شود، رتبه اول دانشگاه‌های گروه ب وزارت علوم را کسب کردیم. پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیرمتمرکز است، به این معنا که ۴ برابر ظرفیت دانشگاه‌ برای مصاحبه به ما معرفی می‌شود. دو مرحله مصاحبه در این دانشگاه انجام می‌شود. ولایتمداری از مهم‌ترین فاکتورهای مصاحبه است. دانشگاه شاهد ملجأ و ماوای خانواده‌های ارزشی است که تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاهی با سطح علمی خوب و محیط ارزشی پرورش داده شوند. در این سال‌ها فقط پذیرای دخترانی بوده‌ایم که به انتخاب خودشان حجاب برتر را انتخاب کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سرانه مقالات بین‌المللی به ازای هر استاد، ۱.۵ است‌. ۳۴۴ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند. سرانه مقالات ISC، عدد ۱۵.۱ است که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مقاله می‌شود. تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد خوابگاه متاهلی نداشت. در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و مراحل نقشه‌برداری خوابگاه متاهلی در محوطه این دانشگاه در حال انجام است. دانشگاه شاهد سیاست‌زده نیست؛ اما منفعل هم نیست. این که دانشجویان دانشگاه شاهد در اغتشاشات شرکت نکردند به معنی انفعال نیست.

وی افزود: تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد هیچ فعالیتی در سطح بین‌المللی نداشت؛ اما هم‌اکنون ۶۰ دانشجوی بین‌المللی داریم که از افعانستان، نیجریه و پاکستان آمده‌اند. همه این دانشجویان بورسیه شده‌اند. سال آینده از ۱۲ کشور شامل استرالیا، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان دانشجو خواهیم داشت که ۲۰۰ نفر خواهند شد. رویکرد دانشگاه شاهد در حوزه بین‌الملل درآمدزایی نیست بلکه هدف ما تربیت نیرو برای امام زمان است. بنیاد شهید هزینه بورسیه این دانشجویان را برعهده گرفته است.

چلداوی یادآور شد: قصد داریم ۲۰ هزار متر فضای آموزشی برای رشته پزشکی‌ در پردیس مرکزی دانشگاه اختصاص دهیم. همچنین دانشکده کشاورزی از محل فعلی جا به جا خواهد شد و در زمین‌های کشاورزی ساختمانی برای این دانشکده ساخته می‌شود. ساختمان فعلی دانشکده کشاورزی به دانشکده حکمرانی اختصاص داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: افزایش بودجه دانشگاه شاهد پارسال ۲۵ درصد بود و امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق اساتید، این افزایش باید به حقوق اساتید اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228275 برچسب‌ها دانشگاه شاهد

دیگر خبرها

  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • ۲ دانشکده جدید در استان کرمانشاه ایجاد می‌شود
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی