آیافتوای امام خمینی، مستند اعدام به دلیل تکرار شرب خمر است؟
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۵۹۴۸
برخی حکم صادر شده اخیر را مبنی بر اعدام به دلیل تکرار شرب خمر، مستند به فتوای امام خمینی(س) در «تحریرالوسیله» دانسته اند. این در حالی است که دست کم بر سر اینکه «این مسأله» حکمی فقهی بوده و همه فقها آن را قبول دارند، اجماع وجود دارد.
در روزهای اخیر، اعدام فردی در زندان مرکزی مشهد به جرم نوشیدن چندباره مشروبات الکلی، واکنش های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این در حالی است که دست کم بر سر اینکه این مسأله حکمی فقهی بوده و همه فقها آن را قبول دارند، اجماع وجود دارد.
از سوی دیگر، به دنبال انتقادها از صدور چنین حکمی، دادگستری خراسان رضوی ضمن اطلاعیه ای اعلام کرد که فرد اعدام شده، ۲۰ مورد محکومیت طی ۲۲ سال از جرائم مربوط به مواد مخدر تا تعقیب به دلیل تهدید به آدم ربایی داشته است.
روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی همچنین در ادامه اطلاعیه خود به جرم های صورت گرفته توسط این فرد اشاره کرده و نوشته است: اتخاذ رویه های ناصواب و نادیده انگاشتن اصول اخلاقی و تقطیع واقعیت در زمینه انتشار این گونه اخبار با اهداف مغرضانه، نمیتواند حقیقت را از چشم تیز بین افکار عمومی پنهان نماید.
بعید می دانم در زمان حضرت امام اعدام به خاطر شرب خمر اتفاق افتاده باشددر همین زمینه، رئیس شورایعالی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه حدّ شرب خمر 80 ضربه شلاق است، گفت: بعید می دانم در زمان حضرت امام اعدام به خاطر شرب خمر اتفاق افتاده باشد.
آیت الله مرتضی مقتدایی در خصوص حد فقهی شرب خمر اظهار داشت: بر اساس نظر فقها، حد شرب خمر ظاهرا 80 ضربه شلاق است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که "در چه صورت حد فقهی شرب خمر اعدام است؟" گفت: اعدام در اثر تکرار است؛ نه اینکه حد شرب خمر اعدام باشد. حد شرب خمر 80 ضربه شلاق است. اما اگر کسی حد خورد و مجدد همان گناه را مرتکب شد، تکرار آن اعدام دارد.
وی با اشاره به فضاسازی رسانه های بیگانه در زمینه نظر امام در مورد حد شرب خمر، گفت: بعید می دانم در زمان حضرت امام اعدام به خاطر شرب خمر اتفاق افتاده باشد. این مورد پیدا نشد که کسی حد بخورد و تکرار کند؛ نه اینکه اگر اتفاق افتاده بود اعدام نمی کردند.
حد شرب خمر یک حکم فقهی است و همه فقها آن را قبول دارندآیت الله جواد فاضل لنکرانی نیز در خصوص حد فقهی شرب خمر اظهار داشت: نظر فقها در خصوص حد شرب خمر این است که هرکس شرب خمر داشته باشد 80 تازیانه حد دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی در مورد حدّ تکرار شرب خمر، گفت: از نظر فقها حکم این است که اگر کسی برای بار سوم گناه کبیره مرتکب شد و در این سه بار استحقاق حد پیدا کرد و حد هم بر او جاری شد، بار چهارم باید اعدام شود. در مورد همه گناهان کبیره همین طور است.
وی با اشاره به اینکه اخیرا در خراسان برای یک نفر حکم اعدام صادر شده است، گفت: ممکن است این فرد جرم ها و محکومیت های دیگری هم داشته و نمی شود همین طور اظهار نظر کرد.
آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: این موضوع اختصاص به نظر مبارک حضرت امام ندارد و یک حکم فقهی است و همه فقها آن را قبول دارند.
قانون مجازات اسلامی حکم فردی که شرب خمر را برای چندین مرتبه انجام داده باشد، مشخص کرده است
همچنین ناصر رجبی حقوقدان نیز در گفت و گویی با بیان اینکه تشخیص جرم و تطبیق آن جرم در قانون اساسی بر عهده قوه قضاییه است گفت: قانون مجازات اسلامی حکم فردی که عمل شرب خمر را برای چندین مرتبه انجام داده باشد مشخص کرده است و این موضوعی فقهی است و ارتباطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه این حکم بر اساس شرع، مقرر شده است تاکید کرد: امر قضا یک موضوع تخصصی است و قاضی با اشراف به زوایای پنهان پرونده مبادرت به صدور حکم میکند. کما اینکه در این پرونده این فرد دارای محکومیتهای دیگری نیز بوده است.
رجبی با اشاره به اینکه نباید به هیاهوها توجهی کرد، افزود: مادامی که قانون تغییر نکرده است قاضی مکلف به اجرای قانون است. قاضی که نمیتواند قانون را تغییر دهد و وظیفه قاضی عمل به مرّ قانون است.
این حقوقدان در ادامه بار دیگر با اشاره به اینکه امر قضا بیش از هر موضوع دیگری مستلزم احاطه بر زوایا و نقاط دیگر پرونده است، خاطر نشان ساخت: در این پرونده حکم از سوی قاضی صادر شده است و در ادامه مورد تایید دیوان عالی کشور هم قرار گرفته است. باید این موضوع هم مدنظر قرار گیرد این حکم «تعزیری» نیستّ بلکه «حدّی» است و شارع آن را مشخص کرده است و موضوعی نیست که نظام جمهوری اسلامی آن را تعیین کرده باشد./جماران
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: اتفاق افتاده حضرت امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۵۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرواز رم ـ تهران به فرودگاه امام خمینی بازگشت
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، برخی پروازهای فرودگاههای امام خمینی (ره) و مهرآباد که صبح امروز دچار تاخیر یا تعلیق شده بود، مجددا به حالت سابق بازگشت.
به دنبال فعال شدن پدافند هوایی کشور، صبح امروز برخی پروازهای فرودگاههای امام خمینی (ره) و مهرآباد به حالت تعلیق درآمده بود.
بر اساس اطلاعات حاصله، پروازهای فرودگاه امام راه اندازی شده و پروازهای خروجی از این فرودگاه از سر گرفته شد به طوری که پرواز تهران – تفلیس ساعت ۱۰:۳۰ انجام خواهد شد و هماکنون کانتر پرواز آن باز شده و صدور کارت پرواز برای مسافران از سر گرفته شده است.
پرواز رم-تهران هما هم که به خاطر بسته بودن فرودگاه امام، مهرآباد و فرودگاه جایگزین یعنی فرودگاه اصفهان در حال بازگشت به فرودگاه آنکارا بود دوباره به فرودگاه امام بازگشت و دقایقی دیگر در باند فرودگاه خواهد نشست.
پروازهای فرودگاه مهرآباد هم به حالت سابق بازگشته اما با توجه به تاخیر چندساعته در برخی پروازها، از مسافران خواسته شده قبل از عزیمت به فرودگاه، ساعت پروازها را بررسی کنند.