Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم؛ حالا تقریباً هر چند وقت یکبار گروهی از معلمان غیررسمی در جستجوی حق و حقوق خود، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع می‌کنند؛ معلمانی که می‌گویند به همان اندازه معلمان رسمی کار می‌کنند اما وضعیت حقوق و بیمه آنها چیزی چیزی آن طرفتر از خط فقر است!

روز گذشته نیز نوبت معلمان مدارس غیردولتی بود که به امید مطالبه حق و حقوق خود و در اعتراض به وضعیت حقوقی که گاه حتی کمتر از یک میلیون تومان در ماه است! مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کنند تا شاید نمایندگان مجلس از بُعد وظایف نظارتی خود وارد ماجرا شده و به قراردادهای استثمار گونه‌ای که با برخی معلمان غیررسمی چه غیر دولتی باشد چه خرید خدمات یا برون‌سپار وارد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر قرار است در کنار معلمان رسمی، معلمانی داشته باشیم که به شیوه قراردادی فعالیت می‌کنند باید وضعیت حقوق و بیمه آنها اصلاح شود و چگونه است که قراردادهایی با حقوق کمتر از مصوب وزارت کار و بیمه 10 یا 15 روزه یا حتی در مواردی بدون بیمه با این معلمان بسته می‌شود و هیچ نهادی نیز در بُعد نظارت وارد نمی‌شود.

و موضوع دیگر که همچنان درک آن دشوار است این است، چگونه دو معلم که گاه در یک مدرسه، کلاس درس آنها دیوار به دیوار هم است باید به لحاظ وضعیت حقوق و بیمه این همه تفاوت داشته باشند! معلمانی با مدرک تحصیلی مشابه، ساعت کاری یکسان و همگی در مسیر تدریس به دانش‌آموزان این سرزمین اما با برچسب‌هایی همچون معلم غیررسمی از حقوق و بیمه آنها آنقدر کاسته می‌شود که گاه حقوق به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد.

لغو قرارداد به دلیل یک اعتراض!

یکی از معلمان مدارس غیردولتی که از استان اردبیل برای پیگیری حق و حقوق خود مقابل مجلس شورای اسلامی حاضر شده است به تسنیم می‌گوید: تمام دیشب در ماشین خوابیدم تا صبح شود و در تجمع مقابل مجلس حضور یابم. ساعت‌ها منتظر ماندیم تا نمایندگان مجلس حرف‌های ما را شنیده و به جمع ما بیایند که در نهایت دو نفر از نمایندگان آقای بدری و عباس‌زاده به جمع معلمان غیردولتی آمده و سخنانشان را شنیدند.

او می‌گوید: چند سال است در حال پیگیری حق و حقوقمان هستیم اما همچنان با قراردادهای استثمارگونه و کمترین میزان حقوق که حتی به حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار نیز نمی‌رسد، مشغول تدریس در کلاسهای درس هستیم.

این معلم مدرسه غیردولتی ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش ما را برای تدریس در مدارس غیردولتی گزینش می‌کند اما هنگامی که بحث پیگیری حق و حقوق و بیمه می‌شود، می‌گویند ارتباطی به ما ندارد و باید به وزارت کار شکایت کنید از سوی دیگر کارفرما نیز هر زمان که تمایل داشت می‌گوید "خوش آمدید!"

او با اشاره به اینکه 7 سال است در دوره ابتدایی تدریس می‌کنم، می‌گوید: امسال به دلیل اعتراضم به موسس مدرسه برای دریافت حقوقم در ایام تعطیلات کرونایی دیگر برای سال آینده، قراردادم را تمدید نکرد! همچنین حقوقمان سر ماه پرداخت نمی‌شود و بیمه هم 10 تا 12 روز رد می‌شود تازه اگر کارفرما لطف کرده و همین 10 تا 12 روز را بیمه رد کند چون بسیاری از معلمان بیمه هم نیستند.

100 سال کار کنم حقوق بازنشستگی می‌گیرم!

این معلم بیان می‌کند: در قرارداد حقوقم 950 هزار تومان تعیین شده است که 7 درصد بابت بیمه از آن کسر می‌شود، با این وضعیت حقوق و بیمه فکر می‌کنم باید 100 سال عمر کرده و کار کنم تا بتوانم حقوق بازنشستگی بگیرم از سوی دیگر 4 ماه از سال یعنی تابستان و ایام نوروز حقوق و بیمه نداریم.

نظارتی نیست

یکی دیگر از معلمان مرد که در تجمع مقابل مجلس حضور دارد، می‌گوید: از 13 تا 25 سال سابقه تحصیل داریم اما نه حقوق مناسبی دریافت می‌کنیم نه بیمه می‌شویم حتی امنیت شغلی هم نداریم با افزایش سن با موضوع عدم به‌کارگیری در مدارس هم مواجه هستیم.

او می‌گوید: موسسان موظفند معلمان مدارس غیردولتی را بیمه کنند اما من با 13 سال سابقه کار بیمه ندارم و از همان بیمه سلامت استفاده می‌کنم، هفته‌ای 30 ساعت درس می‌دهم که حقوقم نهایت یک میلیون و 100 هزار تومان آن هم با مدرک کارشناسی است.

این معلم می‌گوید: بارها به دنبال مطالبه حق و حقوقم پیگیری کردم اما به نتیجه‌ای نرسیدم متاسفانه به قرارداد مدارس غیردولتی با معلمان نظارتی نمی‌شود.

البته مجتبی زینی‌وند؛ رئیس سازمان مدارس غیر دولتی پیش از این گفته بود: در سامانه تعیین الگوی شهریه، یکی از آیتم‌ها بیمه معلمان مدارس غیردولتی است و اگر مؤسس به بیمه معلمان خود توجه نکند، امتیاز منفی می‌گیرد. معلمان مدارس غیردولتی باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی مطابق قوانین وزارت کار قرار گیرند،  تمام مؤسسان مدارس غیردولتی موظف هستند معلمان شاغل در این مدارس را که 24 ساعت در هفته فعالیت می‌کنند و بازنشسته نیستند، بیمه کنند و با تمام معلمان شاغل در مدرسه‌شان قرارداد داشته باشند و بر اساس قانون به آن‌ها حقوق دهند.

به گزارش تسنیم، مشکلات مدارس غیر دولتی به ویژه در بُعد نظارتی ماجرا کم نیست از اعتراضات خانواده‌ها به شهریه‌ها و از سوی دیگر معلمان شاغل در این مدارس به وضعیت حقوق و بیمه خود و در این میان همچنان مشخص نیست کدام نهاد نظارتی بالادستی باید وارد ماجرا شده و به این وضعیت نظارت کند؟

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: معلمان مدارس غیردولتی وضعیت حقوق و بیمه مقابل مجلس وزارت کار حق و حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردو‌های دانش آموزی باید در اولویت فعالیت‌های مدارس باشد 

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش در همایش رؤسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی در محل باشگاه فرهنگیان اظهار کرد: کارویژه‌های سازمان مدارس غیردولتی در سال جاری شامل برگزاری آفرینو و اردوهای دانش‌‌آموزی، اصلاح روند فعالیت‌های آموزش زبان در آموزشگاه‌ها و تقویت نظارت بر عملکرد  آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش در این نشست بر ضرورت برخورد جدی با تخلفات تاکید کرد و گفت: کارها باید کیفی اجرا شود. اعتقاد بنده این است که اگر کاری انجام می‌شود با نهایت کیفیت برگزار شود. 

محمودزاده با بیان اینکه امسال چند کارویژه در مجموعه این سازمان برگزار خواهد شد، ابراز کرد: اولین جشنواره آفرینو به منظور ارائه و انتشار ابتکارات و خلاقیت های مدارس امسال برگزار خواهد شد.

وی افزود : تقریبا ۶ هزار و ۲۰۰ طرح تاکنون به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کارویژه دیگر در حوزه زبان است که باید محتوای آموزش‌ها متناسب با فرهنگ دینی و بومی و اسلامی ما باشد.

وی از کارویژه‌های دیگر سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی را «نظارت» دانست و ادامه داد: این موضوع هم میدانی و سامانه‌ای انجام می شود و رعایت الزامات قانونی مورد تاکید است . 

محمودزاده بر مردمی‌سازی و مشارکت تاکید کرد و گفت: در این زمینه دو پروژه برای مشارکت مردم در اداره مدارس تعریف شده است. این کار در مدارس دولتی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: حتما به بحث اردوهای دانش‌‌آموزی جدی‌تر ورود کنید. مدارس غیردولتی را به سمتی سوق دهید که از ظرفیت‌های اردوگاه‌ها استفاده کنند. یکی از محوری‌ترین امور  به منظور افزایش توانمندی و مهارت‌های دانش‌آموزان باید برگزاری اردوهای دانش‌‌آموزی باشد.

به گزارش آنا، همایش آموزشی توجیهی روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از صبح امروز در محل باشگاه فرهنگیان آغاز شده و تا فردا ادامه دارد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منتشر شد
  • ‌زمان دقیق واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان
  • ایجاد مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس
  • این افراد معلم می‌شوند
  • تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه شد
  • اردو‌های دانش آموزی باید در اولویت فعالیت‌های مدارس باشد 
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • زمان واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان