Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@13:26:22 GMT

طول خطوط ریلی تا ۵ سال آینده ۲ برابر می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۷۸۵۹

طول خطوط ریلی تا ۵ سال آینده ۲ برابر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری راه آهن با شرکت تایدواتر خاورمیانه برای توسعه حمل و نقل ریلی غلات از بنادر به مرکز لجستیک آپرین با تاکید بر اینکه در طرح جامع لجستیک سهم راه آهن مشخص بوده و یکی از حلقه های مهم و اساسی در این مسیر آپرین است، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در این زمینه مردمی شدن اقتصاد کشور برای ماندگاری بیش از پیش است که این اتفاق نیاز به سیاستگذاری و تصمیم گیری سهل و آسان روان دارد که اعتماد بخش خصوصی جلب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این زمینه با عملکرد صحیح و با جهت گیری های منطبق با اهداف و سیاست ها، باید سرمایه گذاری ها را توسعه دهیم که امروز با امضای این تفاهمنامه یک اراده 2هزار میلیاردی بخش غیردولتی را شاهد هستیم که با 42 هزار سهامدار تأثیر مستقیم بر زندگی مردم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی باید سرمایه‌ها در مسیر مولد و تولید و کارآفرینی فعال شود، گفت: با این قرارداد توسعه حمل و نقل به شکل درب تا درب خواهد بود که به این طریق محصولات غذایی بدون دخالت دست و نیروی انسانی تخلیه و بارگیری جا به جا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این حوزه باید ریل به مراکز تولید وصل باشد، تصریح کرد: در سال 98، 560 میلیون تن بار توسط حمل و نقل جاده‌ای و 47 میلیون تن توسط حمل و نقل ریلی جابجا شد. تخلیه و بارگیری در بنادر از 147 میلیون تن در سال 97 به 172 میلیون تن در سال 98 رسید و با رشد 16 درصدی ضرورت دارد مراکز بار به ریل متصل شود.

وی اضافه کرد: 14 هزار کیلومتر خط ریلی اصلی و فرعی داریم و 14 هزار کیلومتر خط ریلی در دست ساخت و مطالعه است که پیش بینی می‌شود در 5 سال آینده بتوانیم به رقم 28 هزار کیلومتر خط ریلی دست یابیم.

اسلامی تاکید کرد: با توسعه زیرساخت‌ها و اتصال ریل به مراکز بار و تشکیل لجستیک شرایطی پیش خواهد آمد که در واقع ما بتوانیم بگوییم که طبق برنامه حرکت کرده‌ایم. بدون شک لجستیک قدرتمند کمک خواهد کرد که ایران بتواند سهم بزرگی در اقتصاد منطقه و جهان داشته باشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: محمد اسلامی وزیر راه میلیون تن حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۷۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی

تین نیوز

طبق گزارش دفتر مطالعات عمومی مرکز پژوهش های مجلس، سال گذشته شرکت راه آهن با بیش از 2۰۰۰ میلیارد تومان در زمره شرکت هایی اعلام شد که بیشترین زیان مالی را ثبت کرد.

به گزارش تین نیوز، بر اساس این گزارش، زیان خالص این شرکت دولتی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و از زیان ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ و ۹۸ و سود ۳۲۶ میلیارد تومانی سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰، زیان خالص ۱.۹ هزار میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۱ نیز زیان ۲ هزار میلیارد تومانی به ثبت رسانده است.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت راه آهن نیز به موضوع زیان دهی این شرکت اذعان کرده و گفته این شرکت در سال‌ های 97 تا 99 نیز با هزینه شش هزار میلیارد تومانی زیان ده بوده است و طی سال های 1400 تا 1402 چون هزینه ها در صورت‌های مالی می‌آید به همین دلیل شرکت زیانده شده است. اما سوالی که مطرح می شود اینکه که چرا سالیان متمادی این زیان دهی تدوام یافته و مدیریت چه نقشی دارد؟

دلیل زیان دهی راه آهن؛ مدیریت ضعیف!

سید‌حسن موسوی‌نژاد؛ کارشناس صنعت ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز درباره دلیل زیان دهی شرکت راه آهن اذعان داشت: ناوگان کهنه و مدیریت ضعیف موجب شده در سال 1401 و 1402 کاهش حمل داشته باشیم. بدیهی است کاهش حمل منجر به کاهش درآمد و در نتیجه افزایش زیان دهی می شود. غیر از این مدیریت هزینه ها نیز در شرایطی که برنامه ریزی کلان و دقیقی برای مدیریت هزینه ها ندارید می تواند هزینه ها را افزایش دهد.

 

 

اخبار پربازدید مرتبط را بخوانید:

خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند! ذات راه آهن انحصار است

این کارشناس حمل ونقل ریلی ادامه داد: واگذاری حمل ونقل ریلی به بخش خصوصی همه اینها در شرایطی است که در داخل مجموعه راه آهن مدیریت دارای برنامه وجود داشته باشد. با توجه به موضوع مدیریت بهره برداری لوکوموتیو، مدیریت بهره برداری واگن و مدیریت نگهداری زیرساخت انحصار شرکت راه آهن بر شبکه ریلی کشور قابل حذف نیست. از دیگر سو بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری به شرطی که به مدیریت مجموعه راه آهن و برگشت سرمایه خود مطمئن باشد اقدام خواهد کرد. بدیهی است در شرایطی که راه آهن ضعیف مدیریت می شود واگذاری راه آهن به بخش خصوصی حتی به بهای ناچیز داوطلبی نخواهد داشت. وی معتقد است: در شرایطی که راه آهن بهره ور نیست و نمی شود و چشم انداز بهره وری هم در آن دیده نمی شود واگذاری نیز آفت است و راه حل مناسبی برای برون رفت راه آهن از زیان دهی نخواهد بود.

سوددهی به شرط...

رئیس اسبق انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در پاسخ به اینکه راه آهن برای اینکه سودده باشد چه پیش شرط های نیاز است، گفت: نیاز به این دارد که پیرامون سرمایه گذاری مستمر و مدیریت هزینه و نیز در مورد بهره برداری زیرساخت ها و ناوگان ریلی برنامه ریزی دقیق شود؛ این برنامه ریزی ها بدون شک منجر به افزایش درآمد خواهد شد و با کاهش هزینه ها به سمت سوددهی حرکت کنیم. اما متاسفانه وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد و به علاوه اینکه مدیریت منابع انسانی نیز دقیق و اصولی صورت نمی گیرد بالطبع هزینه ها زیاد شده و زیان را در پی خواهد داشت.

چه باید کرد؟

موسوی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: راهکارهای مدیریت راه آهن برای برون رفت از زیان دهی تصریح کرد: اعتماد به نیروهای متخصص، بهره دادن به ایده های نو از داخلی و بیرون مجموعه، شاخص گذاشتن برای هر بخش جهت افزایش بهره وری و بها دادن به بهره وری هر بخش موجب رشد بهره وری در کلیت مجموعه راه آهن خواهد شد.با افزایش بهره وری راه آهن سوددهی رخ خواهد داد و سرمایه گذاری و واگذاری در بخش گلوگاه ها و زیرساخت ها نیز امکان پذیر خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی
  • مسیر ریلی راه آهن زاهدان_میرجاوه مسدود شد
  • رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی
  • ‌حمل ۴۳۰ هزار تن کالا توسط ناوگان ریلی فارس در سال گذشته
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • ◄ ثبت یک رکورد دیگر در راه آهن
  • ◄ وصف شرایط فعلی حمل و نقل ریلی و شرکت راه آهن در قالب یک شعر
  • ◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی
  • بیانیه حزب اعتدال و توسعه در حمایت از عملیات «وعده صادق» ایران در پاسخ به اسرائیل: مهمترین رویکرد استراتژیک، حفظ وحدت و انسجام ملی و حمایت یکپارچه اقشار ایران از ارکان نظام در برابر متجاوزین خدعه گر و مستکبر است
  • توسعه صنعت ریلی، معضل بیکاری سیستان و بلوچستان را رفع می کند