Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:16:10 GMT

پرسه زدن کرونا در تفرجگاه‌های غیر رسمی مازندران

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۸۳۷۷

پرسه زدن کرونا در تفرجگاه‌های غیر رسمی مازندران

اسفند ماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا  بسیاری از بخش ها از جمله تمامی ۴۰۰ تفرجگاه های مازندران از قبیل پارک های جنگلی ، بوستان های شهری و بین شهری تعطیل شد تا از این طریق این مراکز تجمع مردمی برای جلوگیری از سرعت شیوع و انتقال بیماری کنترل شود که این وضعیت تا اواسط اردیبهشت هم ادامه داشت.

این تفرجگاه ها بسته به مکان آنها زیرپوشش نهادهایی همچون منابع طبیعی و یاشهرداری ها و دهیاری ها قرار دارند که کنترل و نظارت از این طریق برروی آنها انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در روزهای اخیر تشدید بیماری کرونا و افزایشی شدن تعداد مبتلایان  به این بیماری در مازندران باعث شد تا مسئولان ستاد مقابله با کرونا برخی از محدودیت های کرونایی گذشته را در این استان اجرا بکنند تا از شیب این بیماری بکاهند . 

تعطیلی تفرجگاه های مازندران از آن جمله مواردی بود که در این برهه زمانی بازگشت محدودیت ها برای آنها اعمال شد و اواخر هفته گذشته معاون عمرانی استاندار مازندران خبر تعطیلی دوباره این مکان ها را با توجه به افزایش آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا که بر اثر برخی عادی سازی رفتاری با این ویروس رخ داده  اعلام کرد . 

مهدی رازجویان اعلام کرد: دستورالعمل ستاد استانی مقابله با کرونا برای بستن پارک ها و تفرجگاه های شهری و بین شهری  استان به تمام شهرداری های استان ابلاغ شده و آنها موظفند تا از ورود شهروندان به این اماکن جلوگیری کنند.

برابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت شیوع کرونا در برخی شهرستان های مازندران از جمله آمل ، نوشهر ، بهشهر ، سوادکوه قرمز است و با توجه به شرایط فعلی مبتلایان پیش بینی از آن حکایت می کند که شهرستان های بیشتر دیگری به جمع این مناطق قرمز اضافه شوند . 

در حالیکه بازگشت محدودیت های کرونایی  تلاشی است  برای قطع زنجیره انسانی و کنترل بیماری می باشد اما مشاهدات خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که برخی افراد همچنان بدنبال نادیده گرفتن این ضوابط هستند و تفرجگاه هایی که از سوی مسئولان به آنها تفرجگاه های غیر تعریف شده می گویند ، به عنوان پاتوقی برای حضور و گشت و گذار این دوران انتخاب بکنند.

دراسله یکی از مکان های با صفا واقع در سوادکوه می باشد که بدلیل داشتن آبشارهای متعدد  از گذشته به عنوان مکانی برای تفریح و گردش افراد بومی و گاها غیر بومیان انتخاب می شده است .

دراسله نقطه ییلاقی که بخاطر وضعیت آب و هوای خنک و همچنین پوشش گیاهی جذاب از سوی مردم مورد استقبال قرار می گیرد و البته این مکان به عنوان یک تفرجگاه ثبتی و شناسنامه دار نزد مسئولان حوزه منابع طبیعی و یا دیگر ارگان های مربوط به حساب قرار ندارد اما همیشه این نقطه کانون توجه می باشد . 

فاطمه ساکن قائمشهر به همراه خانواده به مرداب روستای قادیکلای بزرگ این شهر آمده است او از اینکه حضور پرشمار افراد را در این مکان دیده تعجب کرد و گفت : تا قبل از تعطیلی پارک های جنگلی و بوستان ها برای تفریح و عوض شدن حال و هوا به این مرداب می آمدیم و ساعت ها در این محیط دنج بودیم .

وی افزود : اما این بار حضور پر تعداد افراد که گاها افراد از شهرهای همجوار نیز در آنها دیده می شود برای خودم جای تعجب است .

وی ادامه داد : انگار تعطیلی مکان های تفریحی باعث شده تا مردم برای فرار از محیط خانه به این مکان بیایند اما حضور پرتعداد افراد در یک محدوده اندک آنهم بدون رعایت فاصله ۲ متری خودش خطرات کرونایی به همراه دارد .

رضا احمدی نیز به همراه دوستانش به منطقه دراسله سوادکوه آمده است گفت : در خانه ماندن آنهم به مدت طولانی بسیار برای من و یا جوانهایی مثل من خسته کننده است و به پیشنهاد یکی از دوستان که این منطقه را می شناخت به اینجا آمدیم .

وی افزود : من و دوستانم فکر می کردیم با بسته شدن تفرجگاه ها این منطقه خلوت باشد اما انگار افراد زیادی مثل من برای فرار از خانه و بی حوصلگی سر از چنین جاهایی در آورند . 

هرچند این جوان ۲۰ ساله خود نیز این حضور پرتعداد افراد در این محوطه و نشستن کنار یکدیگر در یک مکان کوچک را خلاف پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا می داند اما اظهار داشت :  شاید اگر همچون پارک جنگلی همچون جوارم در سوادکوه در این مناطق نیز تیم های نظارتی حضور داشته باشند مردم به این مناطق نیایند و به نوعی وضعیت کنترل شود .

استقرار تیم رصد در ورودی تفرجگاه های تعریف نشده

سوادکوه ، شهرستانی که در دل جنگل و کوه قرار دارد و مکان های جذاب و مفرح زیادی را در دل خود دارد و در حال حاضر از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از شهرستان های قرمز استان به شمار می رود .

فرماندار سوادکوه به خبرنگار ایرنا گفت : این شهرستان بلحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی تفریح گاههای خوبی را در دل خود دارد که همواره از سوی مردم و گردشگران مورد استقبال قرار می گیرد . 

سعید یزدانی وجود آبشارهای متعدد در مناطق مختلف همچون آبشار گزو ، منطقه کوهستانی دراسله با آبشارهایش از جمله نقاطی نام برد که همواره افرادی زیادی به آنجا می آیند اما تفرجگاه تعریف شده نیستند .

وی توضیح داد : تفرجگاه های تعریف نشده به مناطقی گفته می شود که در لیست مناطق تفرجگاهی منابع طبیعی و یا شهرداری ها قرار ندارند  اما مردم به سبب آشنایی با این مناطق جذاب به این مناطق می آیند .

به گفته فرماندار سوادکوه با شرایط کرونایی بوجود آمده و تلاش برای کنترل بیماری در این شهرستان با رنگ قرمز در ستاد مقابله با بیماری در شهرستان مصوب شد که این تفرجگاه های غیر تعریف شده توسط دهیاری ها و بخشداری ها تولیت و مدیریت شود و از هرگونه حضور مردم در این مناطق جلوگیری شود.

وی همچنین اطلاع رسانی از طریق نصب بنرهای هشدار دهنده در مسیرهای منتهی به این امکان را از دیگر اقدامات برای جلوگیری حضور مردم در این مناطق عنوان کرد و گفت : همچنین تیم پایش و رصد در جاده های ورودی این مناطق مستقر شدند تا از ورود افراد به این مناطق جلوگیری شود . 

دور زدن مصوبات ، راهی که برخی مردم انتخاب کردند 

معاون پدافند غیر عامل استانداری مازندران نیز ضمن تایید این مساله که با تعطیلی تفرجگاههای مجاز هم اکنون مردم به سمت تفرجگاههای غیر رسمی سوق پیدا کرده اند ، گفت : با توجه به مشاهده چنین مواردی در جلسه روز گذشته استاندار به عنوان رییس ستاد مقابله با کرونا با فرمانداران یکی از موضوعات مطرحه همین مساله بود .

حسینعلی محمدی افزود : با توجه به اینکه از اواخر هفته گذشته با مصوبه ستاد مقابله با کرونا و تصمیم استانی تفرجگاه های مازندران تعطیل شدند این انتظار مبنی بر کنترل جمعیت در این مکان ها محقق شده است .

وی ادامه داد : چرا که این مکان ها بدلیل تحت پوشش قرار داشتن نهادی همچون منابع طبیعی و مشخص بودن مجریان این طرح ها  هرگونه تخلف و سرپیچی از مقررات و موازین قابل پیگیری و تذکر دادن می باشد . 

به گفته این مسئول در حوزه مقابله با بیماری کرونا در مازندران نظارت بر روی این مناطق غالبا با مشکلی مواجه نیست چونکه محدوده این مناطق مشخص شد و از این طریق نظارت ها جواب می دهد .

وی گفت : با تعطیلی مجدد تفرجگاه های مازندران آنهم بخاطر شرایط کرونا و افزایش بیماران ، انتظار می رفت که تجمع افراد در یک مکان کمتر شود اما مشاهده شده که افراد به سمت مکان های تفریحی سوق پیدا کردند که در زمره مکان ها شناسنامه دار و یا مجوز دار نیستند . 

محمدی ادامه داد : مردم با مشاهده تصمیم ستاد مبنی بر تعطیلی تفرجگاه ها به مناطقی می روند که از گذشته براساس گفته های یکدیگر با آن آشنا شدند .

وی افزود : هم اکنون شاهد حضور پرشمار مردم در این مناطق هستیم که با اصل موضوع پرهیز از تجمع افراد در یک مکان منافات دارد و به نوعی دور زدن چهارچوب های لحاظ شده برای مقابله با کرونا می باشد . 

به گفته معاون پدافند غیر عامل مازندران در جلسه روز گذشته ستاد مقابله با بحران استان که با حضور فرمانداران برگزار شد در برخی از این شهرستان ها مواردی از این دست توسط فرماندار آن شهرستان ها اعلام و به عنوان یکی از مشکلات در اجرای کامل مصوبات مطرح شد .

وی گفت : به طور مثال منطقه دراسله سوادکوه بخاطر اینکه در میان به عنوان منطقه جنگلی با آبشارهای متعدد و زیبا مطرح است اکنون و در این دوران محدودیت های کرونایی حضور پرشمار مردم در این منطقه دیده می شود که شامل افراد بومی و غیر بومیان و مسافران است . 

محمدی اضافه کرد : این نوع رفتار از سوی مردم فرمانداران و همچنین مسئولان مقابله با کرونا برای اجرای مصوبات یعنی جلوگیری از تجمع مردم را با مشکل مواجه کرده است .

وی گفت : به همین منظور و با توجه به اینکه این مناطق جز مناطق دارای مجوز و زیر نظر نهادهای دولتی همچون منابع طبیعی قرار ندارند با هماهنگی های صورت گرفته فعالیت گشت های نظارت و بازرسی سیار شدت می گیرد . 

به گفته معاون پدافند غیر عامل مازندران از این پس بازرسان گشت های اداره اماکن موظف هستند ابتدا با تذکر و پس از آن برخورد قانونی برای معرفی افراد خاطی در این زمینه به مراجع قضایی اقدامات لازم را برای کنترل این مناطق را انجام دهد . 

استفاده از ظرفیت دهیاران و بخشداران برای نظارت 

وی همچنین اضافه کرد : در جلسه دیروز از فرمانداران خواسته شد تا با ابلاغ به بخشداری ها، دهیاری ها و شهرداری ها از آنها خواسته شود تا نظارت های جدی تر را در مناطق خود انجام دهند و در صورت حضور و تجمع افراد در این مکان ها برای تفریح و تفرج به اداره اماکن گزارش بدهند.

محمدی از مردم خواست تا اصول مورد نظر برای کنترل بیماری کرونا را جدی بگیرند و بدنبال دور زدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا نباشند و گفت : اینکه مساله ای به عنوان مصوبه ستاد لحاظ می شود نشان می دهد که در این ناحیه مسئولان ستاد چالش هایی را برای مقابله با بیماری احساس کرده اند .

او افزود : متاسفانه برخورد و رفتار برخی مردم با مصوبات و پروتکل های بهداشتی به گونه ای است که به هر شکلی و از هر روزنه ای بدنبال دور زدن آنها هستند و این باعث شده تا شرایط فعلی برای مقابله با کرونا در مازندران پیچیده تر شود . 

این مسئول تاکید کرد : شرایط به گونه ای است که همگان باید در قبال این بیماری و مقابله با آن احساس مسئولیت بکنیم و نباید با رفتارهایی بر خلاف تصمیمات گرفته شده بر پیکره سلامت استان ضربه بزنیم . 

برچسب‌ها ویروس کرونا جنگل مازندران پارک شهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا جنگل مازندران پارک شهر ویروس کرونا جنگل مازندران پارک شهر تفرجگاه های مازندران ستاد مقابله با کرونا منابع طبیعی مکان ها شهرستان ها محدودیت ها تفرجگاه ها دور زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۸۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ درصدی نزاع در سال ۱۴۰۲

دکتر علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران، آمار معاینات انجام شده نزاع، سال گذشته در استان را ۱۹ هزار ۲۵۷ نفر (۱۲ هزار ۵۵۲ نفر مرد و ما بقی زن) اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشت.

او افزود: بر اساس گزارش ارسالی از مراکز استان، بیشترین نزاع به ترتیب مربوط به شهر‌های ساری و میاندرود با عدد ۳ هزار ۱۳۱، بابل با عدد ۲ هزار ۲۹۱ و نوشهر، چالوس با عدد هزار ۹۵۲ نفر و کمترین نزاع در شهرستان سوادکوه با عدد ۳۷۱ نفرثبت شده است.

عباسی گفت:بر اساس آمار ارجاعی از مراکز استان، خرداد با ۲ هزار ۴، مرداد با هزار ۱۸۳۴ و تیر با هزار ۷۲۷ به ترتیب بیشترین و بهمن ماه با هزارو ۳۱۷ نفر کمترین مورد نزاع گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با تاکید بر اینکه نزاع و درگیری بیشترین دلیل مراجعه افراد به مراکز پزشکی قانونی است، افزود:بخش قابل توجهی از افراد به دنبال وقوع نزاع و درگیری از طرف مراجع قضایی و انتظامی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع می‌شود که بر اساس نوع و میزان آسیب دیدگی با توجه به قانون مجازات اسلامی برای آنان گواهی صادر میشود.
این مقام اجرایی استان یکی از دلایل بالا بودن آمار نزاع را پائین بودن سطح تحمل افراد در جامعه دانست و گفت: میتوان با آموزش مهارت‌های زندگی به خصوص در سنین پایین میزان تحمل افراد را در شرایط استرس بالا برد تا افراد به جای درگیری فیزیکی، با بحث، گفتگو و تفاهم مشکلات فی ما بین را حل و فصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • احداث آرامستان مطالبه مردم شهریار
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • بررسی امکان جریمه افراد بی‌خانمان در آمریکا
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • بازگشت رسمی حسن یزدانی به تیم ملی
  • افزایش ۵ درصدی نزاع و درگیری در مازندران
  • افزایش ۵ درصدی نزاع در سال ۱۴۰۲