Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام انتشارات سروش گفت: رمام «پناه» جنسیت ندارد و زنانه هم نیست. بیش از 16 شخصیت تأثیرگذار مرد دارد و از جمله کتاب‌هایی است که جنسیت بردار نیست.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی و جشن امضای رمان «پناه عصر امروز با حضور الهام تیموری نویسنده، ابراهیم شمشیری مدیرعامل انتشارات سروش، معصومه آباد نویسنده، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه در ترنجستان سروش برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* تیموری: سعی کردم در اکثر آثارم زن تراز انقلاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان دهم

بر اساس این گزارش الهام تیموری نویسنده کتاب در ابتدای نشست اظهار داشت: «پناه» اولین و آخرین اثرم نخواهد بود بلکه سومین رمانم محسوب می‌شود و پس از آن نیز سه رمان دیگر نوشته‌ام. ایده این کتاب مدت‌ها در ذهنم بود اما قسمت نمی‌شد تا قلمی شود.

وی افزود: در ادامه به سفارش سایت «باحجاب» کار را پذیرفتم؛ با توجه به رویکردهایی که داشتیم به این نظر رسیدیم که «پناه» می‌تواند اثر مثبت در جامعه و مخاطب داشته باشد. ابتدا روزنویسی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کردم (اواخر سال ۹۵) و این رمان مرداد ۹۶ به پایان رسید.

تیموری در پاسخ به این که چرا روند انتشار کتاب تاکنون به طول انجامیده گفت: ‌به عنوان یک نویسنده سختگیر هستم. کار باید پخته‌تر می‌شد. بررسی ‌کردم و اشکالات برطرف ‌شد. از این رو روند انتشار کمی به طول انجامید.

به گفته وی، پیش از «پناه» چند کار آنلاین و بخش بخش منتشر می‌شد، به نوعی داستان‌نویسی آنلاین. من کتابخوان حرفه‌ای بودم و حس کردم کتابخانه‌ها کتاب مدنظر من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند. از سوی دیگر می‌دیدم در برخی حوزه‌ها نظارت هم وجود ندارد و هر کسی می‌تواند به راحتی دست به قلم شده و الگوسازی کند.

به گفته تیموری، از روز نخست سعی کردم کارهای ارزشی بنویسم. از این رو با مخاطبان آنلاین داستان‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اشتراک می‌گذاشتم، ولی این که در موعد مقرر باید بخشی از داستان روی سایت قرار گیرد شاید برای نویسنده استرس‌آفرین باشد، اما از سوی دیگر چون نویسنده با مخاطبان ارتباط دارد و کامنت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت می‌کند، این موضوع به او کمک می‌کند تا پیش از اتمام کار نقاط ضعف و قوت را مشاهده کند؛ از این رو محاسن نویسندگی آنلاین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیش از معایبش می‌دانم.

نویسنده این اثر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر قرار بود از ابتدا رمان «پناه» ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فیزیکی و در قالب کتاب منتشر شود شاید ۵۰۰ صفحه می‌شد، گفت: پس از سه بار ویرایش به این نتیجه رسیدم که این گونه که امروز رونمایی می‌شود، در قالب کتاب چاپ شود. ولی نمی‌توان شالوده کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دست زد، از این رو سعی کردم مواردی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که مخاطب کتابخوان مدنظر دارد در تألیف مورد توجه‌ قرار دهم.

به گفته وی، سعی کردم در اکثر آثارم زن تراز انقلاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان کنم. اما در میسر نوشتن هیچ وقت مخاطب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سیاه و سفید نمی‌بینم، بلکه قشر خاکستری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز مورد توجه دارم. کامنت‌هایی دریافت می‌کردم که در نوشتن ادامه داستان یاری‌ام کرد. آنچه که من به آن رسیدم مخاطب رمان پناه عام هستند، حتی آقایان هم مخاطب آن شمرده می‌شوند.

وی درباره معرفی یک کتاب در میانه رمانش گفت: وقتی داستان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت آنلاین منتشر می‌کردم، پاورقی نداشتم و تنها نام کتاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح می‌کردم. برخی مخاطبان کنجکاو شده و ممکن بود دنبال آن کتاب بروند، اما وقتی کتاب به صورت فیزیکی منتشر می‌شود در معرفی کتاب تعمد داشتم؛ چراکه شاید بدین وسیله مخاطب پایبندتر شود.

وی درباره یکی از ویژگی‌های رمان «پناه» یعنی خوش‌خوان بودن، گفت: هر نویسنده‌ای سبک خاص خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و به نحو خاصی قلم می‌زند، فکر می‌کنم این مدل نوشتن سبک من باشد. فکر می‌کنم نوع قصه گویی و داستان نویسی من است که بر آن تمرکز دارم و مخاطب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علاقمند می‌کنم.

تیموری درباره این که تحت تأثیر چه نویسنده یا کتاب‌هایی بوده است، گفت: من مخاطب خوبی بودم. بسیار کتاب می‌خواندم، یکی از مسائلی که در یافتن هدف کمکم کرد این بود که سیر مطالعاتی داشتم که به من خط مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌داد. در نوشتن هم همیشه سعی دارم سیر مطالعاتی در کنار نوشتن حفظ شود. مدام سعی می‌کنم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌روز کنم و کتاب‌های مشابه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخوانم تا فقط نویسنده نباشم.

وی در پایان سخنانش در باره پیرنگ داستان گفت: چیزی که ابتدا نوشته می‌شود طرح کلی داستان و 4 عنصر لازم است که در باره هر رمان و داستان صدق می‌کند، اما پیرنگ در بطن داستان رخ می‌دهد، از این رو پیر‌نگ پناه باز بود. از ابتدا که شخصیت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌چیدم به این مسأله توجه داشتم.

* کشوری: تولید آثار با محوریت حجاب و ارزش‌ها در سایت «باحجاب»

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام کشوری دبیر قرارگاه عفاف و حجاب اظهار داشت: قرارگاه عفاف و حجاب در سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران در عرصه‌های مختلف فعال است. هر چند در برخی عرصه‌ها حضور پررنگ‌تری دارد. یکی از آنها سایت «باحجاب» است که به همت تعدادی از بانوان چند سالی است راه اندازی شده،‌ اهدافی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در سرلوحه تولیدات خود دارد که از آن جمله می‌توان به مجموعه رمان‌های سریالی اشاره کرد که در این راستا تاکنون ۶ اثر کار شده است.

وی افزود: از سال ۸۵ درگیر حوزه عفاف و حجاب و فعالیت‌های فرهنگی در این بخش بودیم. چندین کتاب نیز بنده تألیف کردم که از آن جمله می‌توان به «حجاب چرا؟» و «استانداردی برای زیبایی» اشاره کرد. همیشه جای تولیدات در حوزه ادبیات داستانی و رمان احساس می‌شد. از این رو به این فکر افتادیم تا در حوزه داستان‌نویسی نیز اثربخش باشیم. زیرا هنگامی که با هیأت اندیشه‌ورز صحبت می‌کردیم یکی از تهدیدات فضای مجازی که باید با آن مقابله جدی داشته باشیم، رمان‌های سریالی آنلاین بودند که در فضای منافی عفت نشر می‌شد. از این رو به این نتیجه رسیدیم کارهایی ناظر به مسائل ارزشی و عفیفانه منتشر کنیم. سال گذشته ۶ کار تولید شد و امیدواریم طی آشنایی با نویسندگان جدید کتاب‌های بیشتری منتشر شود.

* آباد: کتاب «پناه» یک منظومه بسیار ارزشمند است

معصومه آباد عضو سابق شورای شهر تهران در بخش دیگری از این مراسم «پناه» را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رمانی ارزشمند برشمرد و گفت: بنده منتقد کتاب نیستم، اما وقتی یک کتاب نوشته می‌شود، خوانده، نقد و درباره‌اش گفتگو می‌شود. اگر بخواهم از اثر ارزشمند صحبت کنم باید به برداشت‌های خودم اشاره کنم. آنچه من برداشت کردم دو سبک زندگی بود؛ یکی سبکی که بدون الگو و آموزه‌ها، یله و رها در برخی گروه‌های اجتماعی میان جوانان ما شکل گرفته که تلاش می‌کند او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت بی‌هویتی سوق دهد، چون آنچه هویت و کنش‌های ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل می‌دهد متاثر از تربیت ماست.

وی گفت: ‌این کتاب زیبا شخصیت‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در خود دارد که به انتخاب نویسنده، نمادها و نشانه‌هایی از آنها بیان می‌شود که در رفتارها و گفتمانشان دقیقا شاخص‌هایی عیان است. اینها از انتخاب‌های نویسنده است و در این راستا، شخصیت اصلی برایم جالب بود. «پناه» تلاش می‌کرد تا در شرایطی که قرار می‌گیرد همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کند. دختران و پسران ما نیز می‌خواهند همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودشان تجربه کنند اما شاید عمرمان کفاف تجربیات بسیار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندهد. بنابراین باید گاهی از تجارب دیگران بهره‌مند شد. رمان «پناه» تجربه‌ای است برای افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند. «پناه» به وسیله کتاب در مسیر خود قرار گرفت. اگرچه ابتدا با ادبیات ناموزون و خیلی نامبارک که بین دختران و پسران گذرا مطرح می‌شد، موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کرد اما توسط شهاب‌الدین کتابی به او داده شد که مقدمه یک سؤال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم زد. او در بسیاری از موارد شک می‌کرد و این شک مقدمه یقین است. همه اینها چراغ روشنی بود تا در پی جواب باشد.

آباد گفت: کتاب یک منظومه بسیار ارزشمند است که اگر این فرهنگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نسل جوان ایجاد کنیم اتفاقات بسیار خوبی رقم می‌خورد.

* رضایی: «پناه» جنسیت ندارد و زنانه هم نیست

سیدصادق رضایی در بخش دیگری از این مراسم رمان «پناه» را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارای جنسیت خاص ندانست و گفت: «پناه» جنسیت ندارد و زنانه هم نیست. بیش از ۱۶ شخصیت تأثیرگذار مرد دارد و از جمله کتاب‌هایی است که جنسیت بردار نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالان فرهنگی در جهت ترویج این کتاب دعوت کرد و گفت: تمام کسانی که به نوعی در زندگی یک نوجوان تأثیرگذار هستند مخاطب کتاب‌اند. کتاب درباره سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است و بسیار زیبا نوشته شده و به تمام معنا این کتاب رمان است.

* نیلی: ما به کتاب‌هایی چون «پناه» نیاز داریم چراکه هویت‌بخش است

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این مراسم طی سخنان کوتاهی گفت: بابت این کتاب زیبا خداوند اجر مضاعفی به ناشر و نویسنده خواهد داد. کتاب آن طور که مطرح می‌شود هویت یک دختر مسلمان ایرانی است. هویتی که پناهگاهش است و دوباره به آن برمی‌گردد. این موضوع یقینا تفاوتی را که بین کتاب «پناه» و کتاب‌هایی دیگری که در این زمینه نوشته شده را‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد.

نیلی گفت: در رمان «پناه» بخشی مربوط به شخصیت و هویتش در خاک و زمین و خانواده اوست و بخشی مربوط به محبتی است که از امام هشتم در دل دارد که این محبت دست او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته و به نقطه مطلوب می‌رساند.

وی در پایان گفت: سال‌هاست ما نیازمند به کتاب‌هایی در گونه بازگشت به هویت هستیم، چون کاری که رضاخان و جریان روشنفکری با این کشور انجام دادند و برایش از کتاب و نشر سواری گرفتند، برای خارج کرد نسل‌های بعدی از پایگاه هویتی خودشان بود. آنهم با کمک پول، زور و رسانه الان هم همان مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه می‌دهند. ما به کتاب‌هایی چون «پناه» نیاز داریم چراکه همانند کتاب «من زنده‌ام» هویت‌بخش است. به واسطه کتاب «من زنده‌ام» بسیاری از افراد مسیر زندگی‌شان تغییر کرد، از این رو این اثر جزو کتاب‌هایی است که جدی‌تر باید با آن برخورد کرد.

* شمشیری: مذاکره با رادیو نمایش برای نمایش رادیویی «پناه»

ابراهیم شمشیری در پایان این مراسم گفت: سعی کردیم در معرفی و توزیع کتاب در سازمان صدا و سیما پیگیری‌هایی داشته باشیم. با رادیو نمایش هم مذاکراتی صورت گرفته تا نمایش رادیویی این اثر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد باشیم. این آثار می‌تواند ادامه دار باشد زیرا کار سازمان سریال سازی است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: مراسم رونمایی تیموری هویت ایرانی نیلی رضایی معصومه آباد بخش دیگری کتاب هایی سعی کردم کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد

همزمان با ایام میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم رونمایی از مجموعه کتاب سر دلبران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل نمایشگاه قرآن برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مجموعه کتب به بیان جایگاه اهل بیت (علیهم‌السلام) در بیان ادیبان مسیحی پرداخته شده است.

محمدمهدی اسماعیلی در بخشی از این‌ مراسم گفت: در راستای گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی از طرح‌های خلاقانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت می‌شود.

در این مراسم همچنین شبیر فیروزیان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، میهمانان خارجی و جمعی از اصحاب رسانه در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در مراسم رونمایی مجموعه کتب سردلبران از غرفه بشری بازدید کرد.

طرح قرآنی بشری از روش‌های برتر در عرصه آموزش قرآن کریم است.

همچنین پس از آن نیز وزیر فرهنگ در مراسم عقد زوج های جوان که در یکی از غرفه های نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، حضور یافت.

از محورهای این دوره از نمایشگاه می توان به بخش‌های کودک و نوجوان و نمایشگاه هوش مصنوعی و مباحث دانش بنیان اشاره کرد.

در بخش بین‌الملل حدود ۲۵ کشور دعوت شده‌اند و کارهای هنری و مکتوب خود را عرضه می‌کنند.

نشست‌های قرآنی با حضور پنج وزیر از کشورهای اسلامی، بخش مقاومت غزه و فلسطین، مباحث شناختی طوفان الاقصی و صهیونیست شناسی جزء دیگر برنامه های سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از یک فرودین تا ۱۴ فرودین ماه از ساعت ۱۷ تا ۳۰ دقیقه بامداد با حضور ۴۵ موسسه قرآنی و ۲۴ نهاد حاکمیتی و دولتی برگزار می‌شود بخش بین‌الملل نیز از یکم تا هشتم فعالیت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یادداشت|تأملات سیدحسن حسینی در حوزه «بیدل شناسی»
  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • رونمایی از کتاب «میدان نفتون، از آغاز تاکنون»
  • رونمایی از ۲ کتاب در زرند
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد
  • رونمایی از کتاب «کبوترانه تا خدا» در قم
  • رونمایی از کتاب «کبوترانه تا خدا» در قم 
  • نویسنده «مار و پله»: از مامور امنیتی پرونده مدینه متشکرم