Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@20:57:45 GMT

پایان‌‌‌‌‌‌‌‌ انزوایِ ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۸۴۹۸

پایان‌‌‌‌‌‌‌‌ انزوایِ ایران

یک سیاستمدار تندرو ضد ایرانی در آمریکا سند همکاری ایران و چین را آغازگر شراکتی میان دو کشور تعبیر کرده که به «پایان انزوای ایران» منجر خواهد شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «نیکی هیلی»، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد از سند همکاری ایران و چین به عنوان تحولی یاد کرده که به «انزوای جهانی ایران» پایان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیلی با به اشتراک گذاشتن مطلبی از رسانه آمریکایی «آکسیوس» در توئیتر که در آن از همکاری ایران-چین به عنوان «تحول خطرناک» یاد شده نوشت: چین با ایران شریک شده تا به انزوای جهانی ایران پایان دهد.

هیلی در ادامه پیام خود بخشی از مطلب آکسیوس که در آن درباره سند همکاری ایران و چین توضیح داده شده را نقل کرده است: «این همکاری، حضور چین در بخش‌های بانکی، مخابرات، بنادر، خطوط ریلی و ده‌ها پروژ دیگر را به شدت گسترش می‌دهد.»

اول تیرماه امسال در خبر کوتاهی اعلام شد که پیش نویس نهایی سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین» به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسید و وزارت امورخارجه مامور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری های جامع ایران و چین » ثبت شده و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و ... را شامل می‌شود.

در برخی از بندها صحبت از تسهیل سرمایه گذاری و فاینانس است و برخی از بندها از حمایت های متقابل سیاسی در مجامع بین المللی می‌گوید. در حوزه نظامی و دفاعی موضوعاتی همچون آموزش، انتقال فناوری های دفاعی، مبارزه با تروریسم و رزمایش مشترک آمده است.

از نکات بسیار مهم این سند می‌توان به توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی یاد کرد. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره شده و این که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی، از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند شود.

بر اساس این مدارک چین وارد کننده ثابت نفت از ایران خواهد بود و ایران نیز باید نگرانی‌های چین برای بازگشت سرمایه گذاری خود را برطرف کند.

ارتقای همکاری‌های بانکی ، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین به ویژه ایجاد پیام رسان ملی میان دو کشور به جای سوییفت نیز مطرح شده است.

کمک به ساخت خط آهن در نقاط مختلف کشور، افزایش صادرات فراورده های نفتی به چین، کمک و سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های انرژی فسیلی، سرمایه گذاری در تقویت کریدورهای راهبردی که از ایران می گذرند، سرمایه گذاری برای توسعه تولید و صادرات انرژی از ایران به کشورهای منطقه، مشارکت در توسعه همه جانبه سواحل مکران، کمک به ایران برای ایجاد نسل5 اینترنت و تقویت شبکه ملی اطلاعات، سرمایه گذاری برای تولید انرژی‌های پاک در مناطق کویری ایران،کمک به توسعه صنعت صلح آمیزهسته‌ای کشورمان و سرمایه گذاری در تامین واگن مترو و ساخت خطوط مترو در شهرهای بزرگ و شهرهای جدید ایران از جمله دیگر بخش‌های این سند است.

در روزهای گذشته رسانه‌های آمریکای این تفاهم‌نامه میان ایران و چین را برای سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا خطرناک ارزیابی کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی روز یکشنبه این سند را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرده است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم نوشته توافق ایران-چین فشار اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور را کاهش خواهد داد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پایان انزوای ایران همکاری ایران سرمایه گذاری ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۸۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مذاکره پرسپولیس برای تمدید قرارداد اوسمار ویرا

آفتاب‌‌نیوز :

با وجود انتقاد زیاد و مخالفت‌های پی‌درپی، باشگاه پرسپولیس اوسمار را به عنوان سرمربی تیمش در نیم فصل دوم انتخاب کرد و این مربی برزیلی را جانشین گل محمدی کرد. اوسمار با وجود شروع بد، رفته رفته به کار در پرسپولیس مسلط شد و توانست نتایج فوق العاده‌ای با این تیم بگیرد. پرسپولیس با اوسمار متحول شده و نمایش‌های زیبا و هجومی این تیم در هفته‌های اخیر باعث شد تا منتقدان و مخالفان اوسمار هم مجبور به تعریف از او و تیمش شوند. قرارداد اوسمار در پایان فصل به پایان می‌رسد و آینده او در پرسپولیس هنوز به صورت قطعی مشخص نیست. هفته گذشته اوسمار با مدیرعامل پرسپولیس جلسه‌ای برگزار کرد و برنامه خود را برای ادامه همکاری و فصل آینده به درویش ارائه کرد.

درویش از مثبت بودن نظر باشگاه برای ادامه همکاری حرف زد، ولی بادامکی معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس چند روز قبل از توافق با اوسمار برای ادامه حضور مربی برزیلی در پرسپولیس خبر داد و مدعی شد باشگاه پرسپولیس با این مربی برای ادامه همکاری به توافق رسیده است. اوسمار که تیمش درگیر دو جام است و بازی‌های سخت و فشرده‌ای را در ادامه فصل پیش رو دارد؛ تمام تمرکزش را روی بازی‌های تیمش گذاشته، ولی نیم نگاهی هم به ماجرای تمدید قراردادش دارد و دوست دارد هرچه زودتر تکلیفش برای فصل بعد هم مشخص شود. اوسمار که موافقان کمی در بین هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس داشت، حالا حامیان زیادی دارد و حتی هواداران پرسپولیس معتقدند با توجه سبک بازی تیمشان و نتایجی که سرمربی برزیلی تا اینجای فصل گرفته، قرارداد اوسمار حتی در صورت عدم قهرمانی هم باید تمدید شود.

خود اوسمار هم به ادامه کار در پرسپولیس علاقه‌مند است و می‌خواهد فصل آینده هم در این تیم بماند. با این حال او هم خواسته‌هایی دارد که باشگاه پرسپولیس باید آن‌ها را برآورده کند. شنیده‌های ما از مذاکرات باشگاه پرسپولیس با اوسمار برای تمدید قرارداد نشان می‌دهد که اگر او بتواند حداقل یک جام با پرسپولیس بگیرد، قراردادش افزایش چشمگیری خواهد داشت و چند برابر خواهد شد.

قرارداد اوسمار در این فصل چیزی در حدود ۱۵۰ هزار دلار است که در ابتدایی فصل و به عنوان مربی و دستیار گل محمدی بسته شده بود. در صورت موفقیت اوسمار در پایان این فصل، قرارداد او حتی ممکن است به ۵۰۰ هزار دلار هم برسد که افزایش چشمگیری خواهد داشت. در صورتیکه پرسپولیس در کسب جام ناکام بماند، سرمربی برزیلی مجبور است تخفیف ویژه‌ای به پرسپولیسی‌ها بدهد و با مبلغی کمتر قراردادش را تمدید کند. با توجه به نتایج و عملکرد خوب اوسمار در نیم فصل دوم، افزایش مبلغ قرارداد او طبیعی به نظر می‌رسد و خواسته عجیبی نیست. دومین خواسته اوسمار برای ادامه همکاری ماندن ستاره‌های پرسپولیس است.

سرمربی برزیلی حساب زیادی روی چند بازیکن تاثیرگذار تیمش باز کرده و از مدیران پرسپولیس خواسته هر طور شده زمینه تمدید قرارداد با این نفرات فراهم شود. مرتضی پورعلی گنجی، دانیال اسماعیلی فر، گولسیانی، عالیشاه، امیری، ترابی، رفیعی و آل‌کثیر از جمله مهم‌ترین بازیکنانی هستند که قراردادشان در پایان فصل به پایان می‌رسد. ستاره‌هایی که جزو بازیکنان تاثیرگذار پرسپولیس به حساب می‌آیند و قطعا اوسمار نمی‌خواهد این نفرات را از دست بدهد. با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد اوسمار و پرسپولیس مشکلی برای ادامه همکاری ندارند و شرایط برای تمدید قرارداد سرمربی برزیلی فراهم است. دو طرف برای ادامه همکاری مشتاق هستند و هواداران پرسپولیس هم از این اتفاق رضایت کامل دارند. به غیر از این موارد، رابطه بسیار خوب اوسمار با بازیکنان پرسپولیس هم باعث می‌شود که بازیکنان این تیم هم از تمدید قرارداد اوسمار و ماندن او برای فصل بعد استقبال کنند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین
  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • شریف از همکاری با ایران در حوزه انرژی خبر داد
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • بالاگرفتن اختلافات میان مقامات تل‌آویو برسر تبادل اسرا
  • بالاگرفتن اختلافات داخلی میان مقامات تل آویو درباره تبادل اسرا
  • جزئیات مذاکره پرسپولیس برای تمدید قرارداد اوسمار ویرا
  • تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج کشور حمایت می‌شود
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید