Web Analytics Made Easy - Statcounter

درباره چیستی، چرایی و چگونگی وقوع انفجار در ناو «بونهام ریچارد»، ظرف شب گذشته تاکنون گمانه‌های متعددی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بویژه فعالان این حوزه در آمریکا طرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است، از این میان اما دست کم چهار فرضیه می‌تواند احتمال بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از نور نیوز شب گذشته رسانه‌ها از انفجار و سپس آتش‌سوزی نسبتا سنگین و گسترده در ناو هواپیمابر آمریکایی «یو اس اس بونهام ریچارد» در «پایگاه دریایی سن دیگو» در جنوب غربی آمریکا خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اهمیت موضوع هنوز وزارت دفاع و یا نیروی دریایی این کشور در مورد چگونگی و علل وقوع این رخداد که در منطقه‌ای نظامی و حفاظت شده به وقوع پیوسته واکنشی نداشته‌اند.

این اتفاق که در نوع خود رخداد ویژه‌ای محسوب می‌شود به دلیل پنهان‌کاری مسبوق به سابقه آمریکایی‌ها در موضوعات مشابه، ابهامات زیادی را به وجود آورده است.

درباره چیستی، چرایی و چگونگی وقوع این انفجار، ظرف شب گذشته تاکنون گمانه‌های متعددی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بویژه فعالان این حوزه در آمریکا طرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است، از این میان اما دست کم چهار فرضیه می‌تواند احتمال بیشتری داشته باشد:

احتمال اول اینکه؛ به دلیل دخالت ارتش در سرکوب خشونت‌بار و کم‌سابقه تظاهرات اعتراضی ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا و با توجه به شکاف‌های عمیق اجتماعی در این کشور، برخی عناصر معترض در داخل ارتش امریکا دست به این اقدام ‌زده‌اند.

البته با توجه به تداوم سیاست سرکوب در آمریکا این‌گونه اقدامات می‌تواند به صورت خودجوش در موضوعات دیگر نیز ادامه داشته باشد و به سایر حوزه‌ها نیز سرایت کند.

احتمال دوم اینکه؛ چون رقابت‌های حزبی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل شرایط خاص این کشور و رفتارهای متناقض و هزینه‌ساز ترامپ بسیار بالا گرفته و پیش‌بینی نتیجه انتخابات را بسیار دشوار کرده، وقوع رخدادهایی از این دست می‌تواند سرنوشت انتخابات را دستخوش تغییر جدی کند، لذا احتمال برنامه‌ریزی و اجرای این اقدام در چارچوب رقابت‌های حزبی نیز متصور است، چه، موارد مشابهی نیز در ادوار قبلی انتخابات وجود داشته که این فرضیه را تقویت می‌کند.

احتمال سوم اینکه؛ رخدادها و حوادث اخیر در آمریکا به ویژه تظاهرات اعتراضی گسترده و همچنین موج مخالفت‌ها و اعتراضات به دولت ترامپ به دلیل ناکارآمدی در مهار شیوع بیماری کرونا وضعیت بسیار سخت و شکننده‌ای را برای ترامپ رقم زده و احتمال موفقیت او را در انتخابات به شدت کاهش داده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که «جو بایدن» رقیب دموکرات او با اختلاف ۷ درصد پیشی گرفته است.

بر این اساس؛ انفجار ناو آمریکایی می‌تواند اقدامی از سوی دولت ترامپ برای امنیتی کردن فضا و امکان حمله بیشتر به مخالفین و سرکوب شدیدتر اعتراضات باشد، به ویژه آنکه ترامپ در چهارسال گذشته نشان داده برای حفظ جایگاه و موقعیت خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

احتمال چهارم اینکه؛ انفجار و آتش‌سوزی در ناو آمریکایی می‌تواند در اثر انجام یک عملیات سایبری با منشاءبیرونی و یا انجام عملیات ویژه باشد، چرا که دولت آمریکا با انجام اقدامات مشابه علیه کشورهای دیگر به صورت طبیعی باید انتظار داشته باشد که در معرض عملیات انتقامی و تلافی‌جویانه قرار بگیرد، از این رو می‌توان انتظار داشت که منشاء انفجار و آتش‌سوزی در ناو آمریکایی، عملیات سایبری یا عملیات ویژه با منشاء خاکستری باشد.

در کنار این فرضیات، آنچه در خصوص این اتفاق فضا را بیش از پیش مبهم ساخته واکنش آمریکا در موارد مشابهی است که هیئت حاکمه این کشور با پنهان‌کاری و عدم انتشار اطلاعات دقیق سعی در طفره رفتن از آنها داشته است.

از جمله این موارد می‌توان به موضوع سقوط هواپیمای جاسوسی «E-11A» آمریکا در ولایت غزنی افغانستان در ژانویه سال جاری اشاره کرد که با وجود پیگیری فراوان رسانه‌ها و افکار عمومی داخل و خارج ایالات متحده، کاخ سفید و پنتاگون تا این لحظه حاضر به ارائه روایت دقیق و شفاف ماجرا و رخدادهای پس از آن نشده‌اند.


انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بونهام ریچارد انفجار در ناو آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۸۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

سنای آمریکا روز سه شنبه، قانونی را تصویب کرد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌دهد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه، لایحه مربوط به فروش اجباری یا ممنوعیت تیک‌تاک را به همراه لایحه‌ای امضا کرد که میلیاردها دلار کمک جدید آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه فراهم می‌کند.

شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک در ویدئویی که لحظاتی پس از امضای لایحه توسط بایدن ارسال شد، گفت: مطمئن باشید هیچ جا نمی رویم. حقایق و قانون اساسی در کنار ماست و ما انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.

رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت تیک‌تاک پس از تحولات اخیر پرداخته است:

شمارس معکوس برای تیک‌تاک آغاز شد

اکنون که این لایحه توسط بایدن امضا شده است، بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت خواهد داشت تا فعالیت‌های آمریکایی سرویس ویدئویی تیک‌تاک را بفروشد. اگر به نظر برسد بایت دنس در پایان مهلت ۹ ماهه، به واگذاری تیک‌تاک نزدیک شده است، رئیس جمهور می‌تواند یک مهلت ۹۰ روزه دیگر بدهد تا هر گونه توافق، نهایی شود. اگر این لایحه، هفته جاری به قانون تبدیل شود، مهلت ۲۷۰ روزه، نزدیک زمان تحلیف رئیس جمهور بعدی آمریکایی در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۵، به پایان خواهد رسید و تصمیم برای مهلت سه ماهه با رئیس جمهور بعدی خواهد بود که ممکن است بایدن دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوریخواه باشد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: ما نمی خواهیم شاهد ممنوعیتی باشیم. مسئله، مربوط به مالکیت چین است.

تیک‌تاک شکایت می‌کند

اکنون که این لایحه توسط رئیس جمهور آمریکا امضا و به قانون تبدیل شده است، انتظار می‌رود تیک‌تاک برای متوقف کردن آن، شکایت کند. همچنین انتظار می‌رود وکلای تیک‌تاک، از دادگاه بخواهند مانع اجرای این قانون شود.

تیک‌تاک اعلام کرده که قانون تصویب شده توسط کنگره آمریکا در شامگاه سه شنبه، غیرقانونی است و این شرکت، آن را در دادگاه به چالش خواهد کشید. این شرکت چینی، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرد: معتقدیم حقایق و قانون به وضوح طرف ما هستند و در نهایت پیروز خواهیم شد.

مدیران تیک‌تاک از زمانی که کنگره تصمیم گرفت لایحه ضد تیک‌تاک را در بسته‌ای از لایحه‌هایی شامل کمک‌های خارجی به اوکراین و رژیم صهیونیستی قرار دهد تا به تصویب قانون علیه این اپلیکیشن سرعت دهد، تا حد زیادی ساکت بوده‌اند.

تیک‌تاک می‌خواهد دستوری برای منع اجرای قانون صادر شود تا اجازه دهد پرونده کامل که قانون اساسی را به چالش می‌کشد، پیش برود. بعید است روند دادگاه تا پایان سال کامل شود.

تیک‌تاک در سال میلادی گذشته، اقدامات قانونی مشابهی را برای جلوگیری از ممنوعیت این اپلیکیشن در ایالت مونتانا انجام داد. اگر این سناریو، راهنمایی برای تلاش‌های تیک‌تاک در برابر دولت آمریکا باشد، خود شرکت و کاربران تیک‌تاک، پرونده‌های جداگانه‌ای برای مقابله با این لایحه آمریکایی تشکیل خواهند داد.

 این لایحه، دادگاه استیناف آمریکا را به عنوان محل انحصاری برای هرگونه چالش قانونی تعیین کرده است.

همه اینها چقدر طول می کشد؟

اگر تیک‌تاک با موفقیت حکم مسدودیت ممنوعیت را از دادگاه دریافت کند، روند فروش اجباری متوقف می‌شود و احتمالا به تیک‌تاک  فرصت بیشتری برای فعالیت آزادانه در آمریکا می‌دهد.

 ترامپ در اوت سال ۲۰۲۰ که رئیس جمهور وقت آمریکا بود، به دنبال ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت بود، اما فرمان او توسط دادگاه مسدود شد. بایدن در ژوئن سال ۲۰۲۱، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی دوران ترامپ را که به دنبال ممنوعیت دانلود جدید وی‌چت و تیک‌تاک بود، پس گرفت.

آیا تیک‌تاک اصلا تغییر خواهد کرد؟

اپلیکیشن تیک‌تاک برای ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود از هم اکنون تا پایان دوره واگذاری در چهار ماه اول سال ۲۰۲۵، احتمالا تغییری نخواهد کرد.

دولت چین چه می‌گوید؟

چین فهرستی از فناوری‌هایی دارد که قبل از صادرات، به تایید دولت چین نیاز دارند. کارشناسان گفتند الگوریتم توصیه تیک‌تاک  در زیر این فهرست قرار می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید تیک‌تاک را دارد و آیا چین و سازمانهای دولتی آمریکا، فروش آن را تایید می‌کنند یا خیر.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • گسترش مشکلات مدیریت پسماند در استان چهار محال و بختیاری
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • مجموعه ساعت های 6.5 میلیون دلاری سلطان برونئی (عکس)
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند