Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر شورای نگهبان در گفتگو با تهران برنامه تهران ۲۰ در پاسخ به سوالی درباره پرونده تاجگردون گفت: شورای نگهبان در قالب چارچوب‌های قانونی خودش نظر می‌دهد و مجلس هم در چارچوب‌های مشخصی اعلام نظر می‌کند؛ این دو مرحله رسیدگی بر اساس قانون است و قانونگذار بر اساس مصلحت و حکمت اینگونه تصمیم گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای انقلاب هم افراد زیادی بوده‌اند که شورا تایید کرده و مجلس به اعتبارنامه آنها رای نداده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: وقتی ۱۶ هزار نفر برای ۲۹۰ کرسی ثبت نام می‌کنند یعنی اینکه این ابزار موجود برای بررسی‌ها، کارآمد نیست؛ مجلس باید همت کرده و قانون انتخابات را اصلاح کند. در ۵۰ تا ۷۰ روز بررسی صلاحیت ۱۶ هزار نفر، کار سختی است؛ باید ثبت‌نام‌ها پالایش شود. مجلس در بحث استانی شدن اصرار داشت و به ما می‌گفتند که شما استانی شدن انتخابات را بپذیرید تا ما اصلاح قانون انتخابات را بپذیریم.

کدخدایی افزود: مثلاً این امکان وجود دارد که قبل از ثبت نام گواهی سوءپیشینه برای ثبت نام ارائه دهند یا اینکه برخی افراد، به داوطلبان گواهی بدهند؛ اینها راهکارهایی است که می‌توان در قانون انتخابات گنجاند. هیچ بندی در قانون درباره بررسی گرایش سیاسی افراد وجود دارد و نه اینکه عملکرد شورای نگهبان این را نشان داده که بر اساس گرایش سیاسی تصمیم گیری کرده است. اگر قانون انتخابات اصلاح شود، به راحتی می‌توانیم موارد مربوط به رد صلاحیت‌ها را اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طبق قانون ما باید دلایل و مستندات رد صلاحیت را به افراد اعلام کنیم؛ ما همه مستندات را اگر فرد مراجعه کند، به خودش ارائه می‌کنیم و حتی افراد می‌توانند از خود دفاع کنند. بیشترین رد صلاحیت‌های در انتخابات مجلس یازدهم مربوط به سوءاستفاده‌های مالی و اقتصادی بوده است؛ این موارد از گزارش‌های مراجع رسمی و گزارش‌های تحقیقات محلی به دست آمده است.

وی ادامه داد: نظام انتخابات باید اصلاح شود، شورای نگهبان صرفاً بر اساس قانون وضع شده توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی صلاحیت افراد است. در دور قبل از اعضای شورای نگهبان داشتیم که علیه دیگر اعضای شورای نگهبان مصاحبه می‌کردند؛ گرایش‌های سیاسی در شورای نگهبان چه در دوره قبل و چه در دوره فعلی، متفاوت است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: گرایش های سیاسی قانون انتخابات کد خدایی شورای نگهبان مجلس ریاست جمهوری قانون انتخابات شورای نگهبان ثبت نام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه) و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)، جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اعمال اصلاحات عبارتی در ماده ۱۱ طرح مذکور موافقت کردند.

کد خبر 6086083 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • اصلاح طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد