Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@13:06:52 GMT

کرونا در کرمان شعله‌ور شده است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۰۰۸۹

کرونا در کرمان شعله‌ور شده است

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر "مهدی شفیعی" شامگاه دوشنبه ۲۳ تیرماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان گفت: طی ۲ هفته گذشته با افزایش مراجعه به بیمارستان های سطح استان با علائم مختلف روبرو هستیم.

وی با اشاره افزایش مراجعات سرپایی به مراکز درمانی بخش خصوصی و مراکز منتخب درمان کرونا در استان کرمان افزود: این افزایش مراجعه کنندگان نشان می دهد چرخه انتقال ویروس دوباره در استان کرمان برقرار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان ایمکه از ابتدای اسفندماه که بحث ویروس کرونا در کشور آغاز شد، در استان کرمان با شیب ملایم افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در سطح استان روبرو بودیم و هنگامی که برخی استان های مجاور درگیری بالایی با این ویروس داشند، ما در کرمان شیب تندی را تجربه نکردیم.

شفیعی با اشاره به اینکه واقعیت این است که سیر بیماری را در روزهای گذشته تجربه می می کنیم اظهار کرد: در مقطعی (گام دوم مقابله با کرونا) ما به سمت شناسایی کانون های بیماری رفتیم اما در دو الی سه هفته گذشته روند موارد بستری مشکوک، محتمل و موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را در سطح استان شاهد هستیم که نشان می دهد روند افزایشی و زنجیره انتقال ویروس در سطح استان دوباره برقرار شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه حدود ۳ هفته قبل این پیش بینی افزایش روند صعودی مبتلایان به کرونا را می کردیم و هشدارهای لازم را به مردم داده بودیم اظهار کرد: دقیق نمی توان هم اکنون گفت که در ادامه موج اول اپیدمی هستیم و یا وارد موج دوم شده ایم اما در روزهای آینده و با تحلیل آماری می توانیم وضعیت را اعلام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور و استان کرمان با محدودیت های در انجام تست روبرو است؟ اظهار کرد: در ابتدای شروع اپیدمی، توان آزمایشگاهی را برای تشخیص بر روی بیمارانی گذاشتیم که از این خدمات آزمایشگاهی منتفعت می بردند، اما زمانی که بیماری فروکش کرد و بحث های فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و تعطیلی اصناف و محدودیت های ترافیکی مطرح و باعث شد زنجیره انتقال ویروس در سطح جامعه تا حدودی شکسته شود، در گام دوم مبارزه با ویروس کرونا، به سراغ شناسایی کانون ها و خوشه های ویروس رفتیم که در این راستا از افراد مشکوک و اطرافیان بیماران قطعی به صورت سرپایی تست گرفته می شد تا این خوشه ها شناسایی و فرآینده ایزوله خانگی برای جلوگیری از انتقال ویروس به سطح جامعه جلوگیری شود.

شفیعی با اشاره به اینکه به لحاظ تست کمبودی وجود ندارد و صرفا انجام تست های زیاد، منابع مالی زیادی را در پی خواهد داشت که تاثیر بسازیی نیز نداشته افزود: تغییر پروتکل ها و دستورالعمل های کنترل بیماری را درشرایط کنونی داریم و هیچ محدودیتی از لحاظ انجام تست و کیت های آزمایشگاهی در سطح استان کرمان وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تست سرپایی از همه نخواهیم گرفت و تنها براساس علائم بیماری توصیه های بهداشتی را به افراد ارائه می شود ادامه داد: در شرایط کنونی که ویروس در سطح جامعه تقریبا همه گیر شده، گرفتن تست های زیاد از افراد خیلی موثر نیست و در حال حاضر بحث نظافت و شست و شوی مرتب دست ها، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و گندزدایی سطوح تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به وضعیت استقرار ایپدمی در سطح استان کرمان اظهار کرد: هم اکنون پیش بینی می شود بین ۱۰ تا ۱۵ جمعیت استان کرمان به این ویروس مبتلا شده باشند که از مقدار بین ۴۰ تا ۶۰ درصد دارای فرم های بدون علامت یا خفیف هستند.

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر شدت روند بیماری را تجربه کرده و اپیدمی در استان کرمان شعله ور شده است، اظهار کرد: انجام دادن یا ندادن تست تشخیصی کرونا در فرایند خروجی برای افرادی که به صورت سرپایی به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند هیچ تاثیری ندارد و تنها هدررفت منابع مالی را خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا کرمان استان کرمان انتقال ویروس سطح استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۰۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد موضوعی که باعث نگرانی متولیان بهداشت و درمان کشورها شده است که آیا پس از شیوع بیماری کرونا، اپیدمی دیگری در راه است و می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود و افراد زیادی را درگیر کند؟

در ایران نیز پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، بسیاری نگران شدند که شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان می‌تواند به ایران هم برسد و اپیدمی جدیدی را تجربه کنیم؟

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از اپیدمی جدید

ماجرا از این قرار است که یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری با توصیف وضعیت نگران کننده شیوع آنفلوانزای پرندگان به علت افزایش ابتلای پرندگان و پستانداران به این بیماری، اعلام کرد که این سازمان در حال ارزیابی خطر جهانی این بیماری است.

این درحالیست که آژانس بهداشت سازمان ملل آخرین بار در اوایل ماه جاری خطر آنفلوانزای مرغی برای انسان را پایین ارزیابی کرد.

در همین حال مقامات کامبوج روز پنجشنبه از مرگ یک دختر ۱۱ ساله به دلیل ابتلا به نوع H ۵ N ۱ از ویروس آنفلوانزای پرندگان خبر داده و بررسی‌ها برای تعیین ابتلا یا عدم ابتلای ۱۲ نفر از اطرافیان او را نیز آغاز کردند. تست آنفلوانزای مرغی پدر این دختر نیز که علائمی از خود نشان می‌داد، مثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: وضعیت شیوع H ۵ N ۱ در جهان با توجه به گسترش انتشار ویروس در بین پرندگان در سراسر جهان و گزارش‌های فزاینده از موارد ابتلا در پستانداران از جمله انسان، نگران‌کننده شده است؛ بنابراین سازمان جهانی بهداشت خطر این ویروس را جدی می‌گیرد و از همه کشور‌ها می‌خواهد که هوشیاری بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

در این گزارش همچنین تاکید شده که تاکنون موردی از انتقال فرد به فردِ این ویروس گزارش نشده است.

احتمال آغاز یک اپیدمی دیگر

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد اپیدمی آنفلوانزای پرندگان اظهار کرد: این احتمال وجود دارد با توجه به تجربه‌های گذشته جهان پاندمی‌های جدیدی را تجربه کند، آنفلوانزای پرندگان نیز یکی از مواردی است که نسبت به این موضوع هشدار‌های لازم داده شده است.

وی افزود: اخیرا در یکی از موارد که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بوده است این موضوع کشف است، حالا صحبت بر این است پرندگان وحشی و مهاجر می‌توانند بیماری و ویروس را به پرندگان اهلی منتقل کنند و باعث انتقال ویروس از پرندگان اهلی به انسان شوند.

فعلا جای نگرانی نیست؟

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: با توجه به کشف موارد جدید فقط سازمان بهداشت جهانی هشدار‌های لازم را داده است، اما فعلا جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار‌های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود مراکز درمانی و بهداشتی این موضوع را جدی گرفته و موارد ابتلا را بیشتر زیر نظر بگیرند، اما به طور کلی هنوز ما با پاندمی جدی رو به رو نیستیم، اما ممکن است با عدم توجه قرار دادن این موضوع مشکلات زیادی را شاهد باشیم.

آنفلوانزای فوق حاد طیور چیست؟

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان به شمار می‌رود؛ ویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A است؛ در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری نماید.

این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند، پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوانزای طیور و پستانداران می‌باشد.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود، انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود، در نوع خفیف آنفلوانزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پر‌های پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود. این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

علائم بیماری چیست؟

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند. سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان محسوب می‌شود. در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟